Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo poistetutusta aloituksesta tuli mieleen leipoa sämpylöitä

Vierailija
07.11.2024 |

Siinä aloituksessa joku kertoi saaneensa seurakunnalta lahjakortin ja siitähän meni joillakin herneet nenään kun tämä ketjun ap kertoi ostavansa kaupasta leipää. Että miksi ei leivo sitä itse. Useampi siellä kertoi mitä leivän leipomiseen tarvitaan vaikka ap kertoi kyllä tietävänsä miten leipiä tehdään. Hänellä oli vain ongelmana ajan puute. Oli aika huvittavaa seurattavaa se leivästä skitsoilu. :D Ei leipä kaupassa nyt niin kallista ole kun katsoo mitä ostaa.

No asiaan sitten. Mä asun nykyään yksin ja mietin, että jos teen sämpylätaikinan, niin siinä on yhdelle aika paljon. Mietin sitäkin, että miten hyvin ne säilyy pakastimessa. No ratkaisuhan löytyi googlettamalla. Eli siis normaalisti taikinan kohotus jonka jälkeen leivotaan sämpylät ja kohotetaan ne. Paistamisen sijaan kohotetut sämpylät laitetaan alustansa kanssa leivinliina päällä suoraan pakastimeen. Sitten kun ovat jäätyneet niin voi siirtää ne vaikkapa pusseihin. Sieltä pakastimesta sitten sopiva määrä sämpylöitä ja suoraan paistaa ne. Varmasti parempia näin kuin pakastaa paistettuina.

Mulla on nyt taikiana kohoamassa ja paistan tänään osan ja suurin osa menee pakastimeen. Laitoin taikinaan sämpyläjauhoja, kauraleseitä ja vehnäjauhoja. Makua tuomaan laitoin kuivattua kirveliä ja valkosipulijauhetta. Toki laitoin myös kuivahiivaa, sokeria ja suolaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. En oikein tykkää itse leivotuista ja pakastetuista sämpylöistä. Mutta näin raakapakasteina voi toimia.

Vierailija
2/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirveli ja valkosipulijauhe ei toimi! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. En oikein tykkää itse leivotuista ja pakastetuista sämpylöistä. Mutta näin raakapakasteina voi toimia.

No toivon mukaan toimii! En ole siis koskaan aiemmin tehnyt näin. Uskoisin niiden kuitenkin olevan parempia kuin paistettuna pakastetut.

ap

Vierailija
4/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei toimisi? Olen tehnyt aiemmin leivän missä noita oli ja hyvää oli. Makuasia.

ap

Vierailija
5/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisi vain jo mieli vastapaistettua sämpylää, mutta vielä pitää malttaa odottaa! :D

ap

Vierailija
6/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei toimisi? Olen tehnyt aiemmin leivän missä noita oli ja hyvää oli. Makuasia.

ap

Valkosipuli puristettuna on hyvää, mutta ei jauheena. Eikä kirveli.

Itse laittaisin porkkanaraastetta tai juustoraastetta mausteeksi.

Vierailija
7/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Edelleen makuasia. Mä laitan leipiini mitä haluan.

ap

Vierailija
8/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

On se kumma ku joka asiassa pitää jonkun päästä viisastelemaan, että ei kun tee näin! Ap tuossa vielä kertoi tehneensä aiemmin leipää missä noita mausteita ja pitäneensä siitä. Mutta kun ei. Sun pitää edelleen päällepäsmäröidä, että ei noin.

Olen mäkin laittanu leipätaikinaan valkosipulijauhetta ja todellakin tuli hyvää leipää! Käytän paljon valkosipulijauhetta ruoanvalmistuksessa koska mä pidän siitä. Käytän myös tuoretta valkosipulia, että ei tarvitse tulla viisastelemaan yhtään mitään.

Pidä vain huoli omista leivistäsi.

Vierailija
9/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onko sulla joku aivovamma?

Vierailija
10/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee ap:lle hyvät sämpylät.

Mä itse tein just palsternakkasämpylöitä aniksella, tavallaan tuli aika makeita mutta kyllä tykkäsinkin. Tein vain 10 sämpylää, koska pakastimessa on täyttä, ja pakastin paistettuina. Sulatinkin kaksi heti seuraavana päivänä ja hyvältä maistui edelleen. Mutta jokainen tekee kuten tykkää.

Vierailija
11/11 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tulee ap:lle hyvät sämpylät.

Mä itse tein just palsternakkasämpylöitä aniksella, tavallaan tuli aika makeita mutta kyllä tykkäsinkin. Tein vain 10 sämpylää, koska pakastimessa on täyttä, ja pakastin paistettuina. Sulatinkin kaksi heti seuraavana päivänä ja hyvältä maistui edelleen. Mutta jokainen tekee kuten tykkää.

Tuli hyviä sämpylöitä! Olisi vain saanut olla isompia. Eikä kyllä yhtään haitannut kirveli ja valkosipulijauhe!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi