Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"
Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.
Kommentit (290)
Vihreiden tuulettama vihersiirtymä ,vei viimeisetkin rahat muille maille.
Ei niin. Iso osa on ollut työttömänä 90- luvulla.
Eläkekiimainen ap taas runkuttelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi yrittää saada lapsilleen paremmat olot kuin itsellään on ollut. Ja jos verrataan äitiäni, minua ja nyt jo aikuisia lapsia on, niin kyllä voi sanoa, että jokaisella sukupolvella on ollut entistä sukupolvea paremmat mahdollisuudet ja "parempi" elämä. Parempi elämä on suhteellista. Nykylapsilla on liikaa tietoa mitä kamalaa voi tapahtua. Tai tapahtuu. Omassa lapsuudessani energiakriisin ja ydinsota yms oli ihan mutta enpä niistä tiennyt. Nyky lapsi ei voi tiedosta välttyä.
Kai oli paljon yrittämistäkin, muistan vaan ohjeistuksen vaikeissa tilanteissa: Kyllä se itte täytyy, ittestä riippuu. Odotettiin että Jumala tekee jonkin ihmeen. Kovaa työtä tekevät kaikki sukupolvet, ongelmat ehkä toisenlaisia. Pelko ja huoli työstä ja toimeentulosta on nykyaikanankin.
Nuoremmilta kuultua: Kunnioitus täytyy ansaita. Vaikka nyt 60-70 vuotiaat ansaitsivat, ei hiostaminen silti aina loppunut.
Nykyisin jopa kauna täytyy ansaita, ja keinottelu ja tietenkin kostonhimoinen kateus. Kunnia, kunnioitus ja kaikkitietävyys on jäänyt protestanttisen etiikan aikoinaan juurruttamana kun eksistentiaalinen materialismi nai eettistä empirismiä jatkuvasti läpi 1900 luvun, ja penetraatio jatkaa vieläkin lisääntyvää menoaan, jonka erottaa käytöksestä ja puheesta sekä moiden väheksynnästä eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.
Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa.
Kotoa muuti 16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.
Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin.
Valtiovarainministeriö on ehdottanut eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin, jota ei saa omistusasuntoon ja jossa vuokrarajat ovat pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko vatupassi ettei 60-70-80-90 luvuilla tätä maata vielä rakennettu pää märkänä paremmaksi joka päivä?
Sano vatipässi esim.4.4.1961, 18.11.1973, 6.6.1986 ja 14.4.1997, miten oli tukka pesty ja mitä parempaa tapahtui tuolloin?! Mainitsit kuitenkin että "joka päivä" paremmaksi?!
Mennyjovittuun höhlä ääsburgeri
"Terveydenhuollon asiakas-maksuihin rajut korotukset"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haistapa oikein piiiiiiitkä mädäntynyt peeeeeerse. 😆 Et tiedä mistään mitään, kersa. 😆🥱😴
Taisi osua arkaan paikkaan 🤣🤣 40-50-luvulla syntyneet nimenomaan ovat se kuuluisa pullamössösukupolvi.
Sinähän se kaikesta kotimaasi tuon ajan historiasta täysin tietämätön olet. Eivät 40 ja 50 luvulla syntyneet lapset mitään pullamössöjä saaneet kuin hyvin harvoin. Ei pullia ostettu tai leivottu alkuunkaan jokapäiväiseksi syötäväksi. Talkkunaa ja piimää sai sekä ruisleipää ja pottuja päivittäin. Töitä tehtiin lapsesta asti joskus liian raskastakin työtä lapsilla teetettiin.
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Tämä sir, on jo aika hyvä provo. Jos aloittaja on ihminen niin olen sinusta ylpeä. Kuitenkin provon kohderyhmä ei niin diginatiivi etteikö tälläinen bait menisi läpi.
No nyt se lakispämmääjäkin löysi tänne!!!Pian saamme lukea miten potkulaki vie työpaikan ja tt-ukea ei saa jos on mökki tai asuntoauto ne pitää myydä!!!!!yhyy-yhyy jne.jne..-...
Olen syntynyt 1959 ja ollut eläkkeellä vajaat kolme vuotta. Saan työeläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta en ole koskaan väittänyt että olisin kovalla työllä rakentanut tätä maata. Olen vain tehnyt omia hommia ja maksanut veroja, YELiä ja MYELiä.
Pst. Jatkan työntekoa vielä eläkeläisenä. Ansiotulojen ja tekijänoikeuskorvausten ennakonpidätys 35 %.
Olen saanut eläkettä JO kohta 35-vuotta. Ja se alkoi jo ollessani 15-v. Että silleen. Mitäs tähän sanotta ? Eip varmaan oo kovin moni sen ikäinen alkanut saamaan minkään takia mitään eläkettä. Vai olenko väärässä ? Eläkkeen kuuluu olla ansaittua. Jos esim jonkun sairauden takia saa sitä. Ei vaan, et työura on loppu, eläke jatkuu. Ja sen pitäisi olla (työeläke) yli puolet vähemmän, kuin, mitä on ansainnut paikallaan/kk. Jos on perinyt paljonkin rahaa, silloin työeläkettä ei makseta yhtään. Vasta, kun ne on käytetty, sitten vasta alkaa saamaan työeläkettä. Se olisi oikein. Ja meille köyhille, joilta aina leikataan rahaa, palveluja yms, niin se ei ole oikein. Pitäisi leikata ja runsaasti rikkailta. Kaikki tuet pois, lapsilisät pois. Se, jos mikä, toisi runsaasti säästöjä, kun kerran hallitus yms niistä jauhaa koko ajan. Eikös ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.
Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa.
Kotoa muuti 16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.
Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin.
Miten pitkä aika tuosta työelämästä työttömänä, pakkohakukyykytettävänä ja samalla ravaamassa jollain "cv" kurssilla koska jotenkin kummasti olet unohtanut edellisten 5 kurssin jälkeen miten cv kirjoitetaan työkkärin mielestä? Palkattomia orjatöitä unohtamatta.
Nolla päivää ilmeisesti, joten selvästikin olet elänyt jokseenkin mukavan ja nyt varakkaan elämän eläkeläisenä kohtuu isolla eläkkeelläsi.
Hyvinvointialueen kotihoito maksu menee eläkkeen suuruuden perusteella eli jos saa enemmän eläkettä maksaa kotihoidosta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko vatupassi ettei 60-70-80-90 luvuilla tätä maata vielä rakennettu pää märkänä paremmaksi joka päivä?
Sano vatipässi esim.4.4.1961, 18.11.1973, 6.6.1986 ja 14.4.1997, miten oli tukka pesty ja mitä parempaa tapahtui tuolloin?! Mainitsit kuitenkin että "joka päivä" paremmaksi?!
Mennyjovittuun höhlä ääsburgeri
Vastahan tulin 50 v sitten sieltä. Vai etkö itse muka muista aikaa kun voitit siittiöiden mestaruudet?
Kotihoito ei kanna lämmityspuita sisälle eläkeläiselle eli jos ei itse jaksa kantaa pitää lämmittää kalliilla sähköllä.