Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"
Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi yrittää saada lapsilleen paremmat olot kuin itsellään on ollut. Ja jos verrataan äitiäni, minua ja nyt jo aikuisia lapsia on, niin kyllä voi sanoa, että jokaisella sukupolvella on ollut entistä sukupolvea paremmat mahdollisuudet ja "parempi" elämä. Parempi elämä on suhteellista. Nykylapsilla on liikaa tietoa mitä kamalaa voi tapahtua. Tai tapahtuu. Omassa lapsuudessani energiakriisin ja ydinsota yms oli ihan mutta enpä niistä tiennyt. Nyky lapsi ei voi tiedosta välttyä.
Noh, onneksi jotenkin onnistuit välttämään silloisen 80-luvun nuorten paniikin ydinsodan uhasta.
-1980-luvun ydinsodan pelko oli maailmanlaajuinen ja todellinen huoli, jota kylmän sodan kiristyneet suurvaltasuhteet ruokkivat. Pelko yhdisti nuoria ja aikuisia.-
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1959 ja ollut eläkkeellä vajaat kolme vuotta. Saan työeläkettä ja taiteilijaeläkettä mutta en ole koskaan väittänyt että olisin kovalla työllä rakentanut tätä maata. Olen vain tehnyt omia hommia ja maksanut veroja, YELiä ja MYELiä.
Pst. Jatkan työntekoa vielä eläkeläisenä. Ansiotulojen ja tekijänoikeuskorvausten ennakonpidätys 35 %.
Monesti tuntuu edelleen että puheet on kovempia. Kyllähän hyvää työntekoa toki pitää arvostaa, mutta arvoja on muitakin kuin se "kovaa" työn tekeminen, ja jos maata rakennetaan tuleville, niin mikä niissä arvoissa on sitten muuttunut paitsi päivän trendit ja tekniikat vaikka rakennusalalla yleensäkin??!
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito ei kanna lämmityspuita sisälle eläkeläiselle eli jos ei itse jaksa kantaa pitää lämmittää kalliilla sähköllä.
Hoitajat on uusavuttomia vässyköitä. Jotain voisi koettaa tehdä vaikka kaikkea ei sanota, mutta byrokratia vaan yhä enenevästi ruokkii varovaiseen passiivisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito ei kanna lämmityspuita sisälle eläkeläiselle eli jos ei itse jaksa kantaa pitää lämmittää kalliilla sähköllä.
Hoitajat on uusavuttomia vässyköitä. Jotain voisi koettaa tehdä vaikka kaikkea ei sanota, mutta byrokratia vaan yhä enenevästi ruokkii varovaiseen passiivisuuteen.
Ei niillä ole aikaa. 20 asiakasta per 8 h työvuoro + siirtymiset paikasta toiseen, kirjaukset ja tauot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.
Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa.
Kotoa muuti 16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.
Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin.
Miten pitkä aika tuosta työelämästä työttömänä, pakkohakukyykytettävänä ja samalla ravaamassa jollain "cv" kurssilla koska jotenkin kummasti olet unohtanut edellisten 5 kurssin jälkeen miten cv kirjoitetaan työkkärin mielestä? Palkattomia orjatöitä unohtamatta.
Nolla päivää ilmeisesti, joten selvästikin olet elänyt jokseenkin mukavan ja nyt varakkaan elämän eläkeläisenä kohtuu isolla eläkkeelläsi.
Mielestäsi siis pari sataa yli tonnin eläke on hyvä????,,,Salli mun nauraa.Etpä kyllä taida olla tosissasi?
Kodin siivous ja pihanhoidon osto maksaa omakotitaloon, jos ei omaiset auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa.
M48
No nimenomaan eivät ole ansainneet, koska maksoivat eläkemaksuja liian vähän ja jäivät liian aikaisin pois työelämästä nauttimaan vuosikymmenten eläkettä. Nykytyössäkäyvät maksavat joka kuukausi palkastaan kovia eläkemaksuja suurten ikäluokkien elättämiseksi ja oma työura on nuorille pidentynyt lähes 70-vuotiaaksi saakka.
Minkä minä sille voin, että päättäjät ne eläkemaksut jms. aikanaan päättivät. En minä niitä päättänyt. Työtä olen tehnyt 68 vuotiaaksi asti. En päättänyt omasta eläkkeestänikään. Postissa tuli työeläkortti ja kirjeitse tieto eläkkeeni määrästä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vihaa eläkeläisiä kohtaan. He ovat aikansa ahertaneet ja nyt haluamme vetää maton heidän altaan. He ovat ansainneet kovalla työllä eläkkeensä isossa kuvassa.
M48
No niinpä. Minä kritisoin sitä, että jos on eläke tienattuna, ja sillä hyvin pärjäisi, niin pois työelämästä, jotta nuoret saa töitä ja voi perustaa perheen ja pärjätä. Kuka makselee veroja ja eläkkeitä tulevaisuudessa...
Työt ovat hankaloituneet huomattavasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. 40-50 luvulla syntyneet ovat päässeet käytännössä todella helpolla.
Paljonko omakotitalon siivous maksaa? Riittääkö 150 euroa?
"Ihmisillä maksuvaikeuksia. Taloyhtiöitä menossa konkurssiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haistapa oikein piiiiiiitkä mädäntynyt peeeeeerse. 😆 Et tiedä mistään mitään, kersa. 😆🥱😴
Taisi osua arkaan paikkaan 🤣🤣 40-50-luvulla syntyneet nimenomaan ovat se kuuluisa pullamössösukupolvi.
Jep, pelkällä mutulla mennään, mitään mistään tietämättä tai selvää ottamatta, vaikka netti nenän edessä, mistä nykyaikana tietoa saatavilla. Sekin näköjään liian työlästä kaltaisellesi, jolle kaikki pitäisi kantaa valmiina nenän eteen.
-Suurten ikäluokkien (sodan aikana tai heti sen jälkeen syntyneiden) antama halveksuva nimitys 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneille ikäluokille. Nimitys viittaa siihen, ettei näiden ikäluokkien ole tarvinnut kestää sotia ja pula-aikaa tai tehdä työtä hyvinvointinsa eteen, vaan ovat saaneet kaiken valmiina (pullamössöä syöden). -
Taloyhtiön konkurssissa kaikilta osakkailta lähtee asunto. Tuet on leikattu niin irtisanotut ei pysty maksamaan yhtiölainoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien mukana hyvinvointivaltion nousu ja tuho. Heille tuli neuvolat, lapsilisät, edut lisääntyivät vuosivuodelta, kunnes 1990-luvun lama-aika tuli. Siitä lähtien etuja on hiljalleen karsittu. Nyt on jo neuvolat ja koulutkin romutettu. Kaikesta muusta leikataan, mutta eläkkeisiin ei saisi koskea.
Olen syntynyt 1950. Äiti synnytti kotona 12 lasta. Neuvolassa en ole käynyt kertaakaan, pakolliset rokotukset sain, kun terveyssisar kiersi kylillä ja ilmoitettiin missä talossa hän oli kylän lapsia rokottamassa. Lopu sitten alaluokilla koulussa.
Kotoa muuti 16-vuotiaana, kun sain työpaikan. Asuin kaverin kanssa vuokralla pienessä hellahuoneessa. Palkka riitti just vuokraan ja ruokaan. Eikä sossusta menty muuttoavustusta hakemaan. Kotoa ja sukulaisilta saatiin heteka ja vanhat patjat, vuokraisäntä toi vanhan pikku pöydän. Äiti antoi 2 lautasta, lusikan, haarukan ja veitsen ja vanhan kattilan. Ja sitten kaikista tärkein, vanhemmat sisarrukset antoivat ihan uuden herätyskellon, että herään ajoissa töihin.
Että helpolla oon päässyt, eläkkeelle pääsin 63- vuotiaana, yli 40 vuotta raskasta työtä, eläke vähän pari sataa yli tonnin.
Miten pitkä aika tuosta työelämästä työttömänä, pakkohakukyykytettävänä ja samalla ravaamassa jollain "cv" kurssilla koska jotenkin kummasti olet unohtanut edellisten 5 kurssin jälkeen miten cv kirjoitetaan työkkärin mielestä? Palkattomia orjatöitä unohtamatta.
Nolla päivää ilmeisesti, joten selvästikin olet elänyt jokseenkin mukavan ja nyt varakkaan elämän eläkeläisenä kohtuu isolla eläkkeelläsi.
Mielestäsi siis pari sataa yli tonnin eläke on hyvä????,,,Salli mun nauraa.Etpä kyllä taida olla tosissasi?
Ottaen huomioon massiivisesti nykysukupolvia isommat eläkekertymät niin tuo on täysin oma valintasi jos olet roikkunut jossain alipalkatussa duunissa. Mahdollisuudet sinulla on ollut vaikka mihin, ja se tässä on se pointti. Nykysukupolvilla ei ole edes mahdollisuuksia samalla kun eläkeläiset valittaa että lisää pitää saada kaiken entisen päälle vielä.
Te jätätte tuleville sukupolville todella karseaan kuntoon päästetyn romuläjän perinnöksi, ja vielä valitatte niille uusille sukupolville että teillä on vaikeeta. + äänestätte jokaista korjausehdotusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi yrittää saada lapsilleen paremmat olot kuin itsellään on ollut. Ja jos verrataan äitiäni, minua ja nyt jo aikuisia lapsia on, niin kyllä voi sanoa, että jokaisella sukupolvella on ollut entistä sukupolvea paremmat mahdollisuudet ja "parempi" elämä. Parempi elämä on suhteellista. Nykylapsilla on liikaa tietoa mitä kamalaa voi tapahtua. Tai tapahtuu. Omassa lapsuudessani energiakriisin ja ydinsota yms oli ihan mutta enpä niistä tiennyt. Nyky lapsi ei voi tiedosta välttyä.
Noh, onneksi jotenkin onnistuit välttämään silloisen 80-luvun nuorten paniikin ydinsodan uhasta.
-1980-luvun ydinsodan pelko oli maailmanlaajuinen ja todellinen huoli, jota kylmän sodan kiristyneet suurvaltasuhteet ruokkivat. Pelko yhdisti nuoria ja aikuisia.-
Suurempi riski sille ydinsodalle nyt on kuin 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön konkurssissa kaikilta osakkailta lähtee asunto. Tuet on leikattu niin irtisanotut ei pysty maksamaan yhtiölainoja.
Asuntovelka pitää silti maksaa pankille, jos sitä on.
Meilläpäin meni taloyhtiö konkurssiin ja eläkeläinen joutui muuttamaan omistusasunnosta vuokralle. Ei voinut jäädä, koska taloyhtiössä ei ollut enää lämmitystä eikä tullut vettä.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut eläkettä JO kohta 35-vuotta. Ja se alkoi jo ollessani 15-v. Että silleen. Mitäs tähän sanotta ? Eip varmaan oo kovin moni sen ikäinen alkanut saamaan minkään takia mitään eläkettä. Vai olenko väärässä ? Eläkkeen kuuluu olla ansaittua. Jos esim jonkun sairauden takia saa sitä. Ei vaan, et työura on loppu, eläke jatkuu. Ja sen pitäisi olla (työeläke) yli puolet vähemmän, kuin, mitä on ansainnut paikallaan/kk. Jos on perinyt paljonkin rahaa, silloin työeläkettä ei makseta yhtään. Vasta, kun ne on käytetty, sitten vasta alkaa saamaan työeläkettä. Se olisi oikein. Ja meille köyhille, joilta aina leikataan rahaa, palveluja yms, niin se ei ole oikein. Pitäisi leikata ja runsaasti rikkailta. Kaikki tuet pois, lapsilisät pois. Se, jos mikä, toisi runsaasti säästöjä, kun kerran hallitus yms niistä jauhaa koko ajan. Eikös ?
Mitä sinä oikein yrität selittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, haistapa oikein piiiiiiitkä mädäntynyt peeeeeerse. 😆 Et tiedä mistään mitään, kersa. 😆🥱😴
Taisi osua arkaan paikkaan 🤣🤣 40-50-luvulla syntyneet nimenomaan ovat se kuuluisa pullamössösukupolvi.
Jep, pelkällä mutulla mennään, mitään mistään tietämättä tai selvää ottamatta, vaikka netti nenän edessä, mistä nykyaikana tietoa saatavilla. Sekin näköjään liian työlästä kaltaisellesi, jolle kaikki pitäisi kantaa valmiina nenän eteen.
-Suurten ikäluokkien (sodan aikana tai heti sen jälkeen syntyneiden) antama halveksuva nimitys 1970-luvulla ja sen jälkeen syntyneille ikäluokille. Nimitys viittaa siihen, ettei näiden ikäluokkien ole tarvinnut kestää sotia ja pula-aikaa tai tehdä työtä hyvinvointinsa eteen, vaan ovat saaneet kaiken valmiina (pullamössöä syöden). -
Omalla työuralla merkittäviä tapahtumia on ollut 1990-luvun lama ja kun siitä päästiin nousuun niin jotain 2010-alkanut seuraava lama, ja koko tuolta ajalta suurtyöttömyys samalla kun sekä oikeistopoliitikot että vasemmisto kärrää värkit märkinä maahan lisää halpatyövoimaa ihan mistä tahansa viemään ne vähätkin duunit.
Lisäksi pitää ostaa tukipalvelut kuten kodin siivous, kauppapalvelut, kylvetyspalvelu, pyykinpesupalvelu jne.