Sinä 40-50-luvulla syntynyt eläkeläinen et ole "kovalla työllä rakentanut tätä maata"
Sodan käynyt sukupolvi rakensi. Olet ihan yhtä lailla tästä nauttijan roolissa kuin nykysukupolvet. Ei MITÄÄN eroa. Huom. MITÄÄN.
Kommentit (433)
Hallitus leikkasi kelan sairaspäivärahasta pois 300 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat hyvä esimerkki tästä nauttijasukupolvesta. Kaiken ovat saaneet elämässä helposti ja halvalla. Osoittavat kiitollisuuttaan ja tyytyväisyyttään elämäänsä haukkumalla ja arvostelemalla minun elämästäni KAIKEN, kun yritän millenniaalina rakentaa elämää ja luovia tässä rajusti muuttuneessa maailmassa.
Voi veikkoset , minä olen saanut KAIKEN todella HELPOLLA. Vain 45 vuotta olin työelämässä kahta vuoden pituista äitiyslomaa lukuunottamatta. Töissä oli aina kiirusta, vähän henkilökuntaa tietty. Nyt on millä mällätä.
80-luvulta eteenpäin syntyneet eivät pääse töihin lainkaan.
No minä olen syntynyt 1980 ja kaikki kaverini, entiset koulukaverini ja sukulaiseni ovat töissä. Eikä olla päästy töihin edes suhteilla, kun kaikki ovat eri aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat ovat hyvä esimerkki tästä nauttijasukupolvesta. Kaiken ovat saaneet elämässä helposti ja halvalla. Osoittavat kiitollisuuttaan ja tyytyväisyyttään elämäänsä haukkumalla ja arvostelemalla minun elämästäni KAIKEN, kun yritän millenniaalina rakentaa elämää ja luovia tässä rajusti muuttuneessa maailmassa.
On surullista että sinulla on noin järkyttävät vanhemmat, eivät ole mitään hyvää saaneet aikaan, katkeran ja ilkeän jälkeläisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1958 ja olen ollut rakentamassa Suomea hyvinvointivaltioksi. R ä k ä n o k k a AP ei koko elämänsä aikana saa aikaan puoliatakaan siitä mitä minä olen tehnyt. Olemme tehneet töitä ilman tyhyjä ja huippupalkkoja, kelvannut on työ kuin työ, olemme maksaneet veromme, kasvattaneet lapsemme ilman subjektiivista oikeutta päivähoitoon, lapset olivat KOTONA VANHEMPIEN HOIDETTAVANA, kun olimme vapaapäivällä, lomilla ja äitiysvapaalla. Ei tullut mieleenikään viedä isompia lapsia hoitoon, kun vauva syntyi. Mitä hyötyä siitä on nykyisin ollut, kun vanhemmat entistä uupuneempia ovat ja lapset nälissään kotona vapaapäivinä. Hitto mitä lusmuporukkaa. Rahaa riittää tonnin kännyköihin ja aikaa somettamiseen ja kuntosalille, mutta ei lasten kanssa olemiseen.
Nyt ap, lopeta se typerien aloitusten kirjoittelu ja mene äitisi luo keskustelemaan siitä kuinka he ovat Suomea rakentaneet, ainakin sinun kasvattamisessa ovat pahasti epäonnistuneet.
V ittu te paskoitte koko maan useammalle seuraavalle sukupolvelle. Kämppä maksoi muutaman vuosiansion verran, siinä missä nykyään se maksaa kymmenien vuosiansioiden verran samalla kun eläkemaksut nousee.
Tiedätkö miksi kämppäsi ei mene kaupaksi? Koska nuorilla ei ole niihin varaa.
Höpö höpö. Normaali omakotitalo keskellä ei mitään maksoi sen 20 vuoden lainan niin kuin nykyäänkin. Ja niihin lainamaksuihin meni suurin osa rahoista, niin kuin nykyäänkin.
Kaikki kolmekymppiset kaverini ovat ostaneet kämpän.
Ja menettävät sen, jos irtisanotaan tai tulee syöpä. Kaikki tuet kelan sairaspäivärahaa myöden on leikattu.
Ei sitä kämppää niin helposti menetetä. Voi hakea taukoa lainamaksuista tai sovitella takaisinmaksusuunnitelmaa. Toki korot juoksevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt ovat hankaloituneet huomattavasti viimeisen 10-15 vuoden aikana. 40-50 luvulla syntyneet ovat päässeet käytännössä todella helpolla.
.Kerronpa sulle kun et näytä tietävän-50-luvun loppupuolella syntyneet ovat vasta vähän aikaa olleet eläkkeellä ja tietävät aivan hyvin työelämästä.
Tunnen useamman 50 luvulla syntyneen jotka jo eläkkeelle päästyään jatkavat töissä. Tekevät töitä firmoille jotka tarvitsevat osaavia ja kokeneita erikoisasiantuntijoita. Jatkavat niin kauan kun jaksavat koska uutta osaavaa sukupolvea ei vielä ole. Tämä on maailmanlaajuinen ilmiö.
Osaajasukupolvea ei tulekaan koska edes entry-level hommiin ei pääse. Boomerit ovat rohmunneet itselleen aivan kaiken.
Sopimusta ei kunnioitettu. Nuoret tekivät kaiken kuten käskettiin, menivät kouluun, valmistuivat, mutta töitä ei saa koska boomerit notkuu siellä edelleen. Perheen perustaminen jää eikä omaisuutta voi kartuttaa.
Nautin aina kun boomerit valittavat miten kämppä ei mene kaupaksi ja pitäisi saada omat pois. Ei mene kaupaksi koska ei ole nuoria joilla on kykyä ottaa lainaa koska eivät saa töitä.
Toimeentulotukea ei saa lasten ruokiin, jos omistaa kesämökin. Ei edes syöpä sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt vuonna 1958 ja olen ollut rakentamassa Suomea hyvinvointivaltioksi. R ä k ä n o k k a AP ei koko elämänsä aikana saa aikaan puoliatakaan siitä mitä minä olen tehnyt. Olemme tehneet töitä ilman tyhyjä ja huippupalkkoja, kelvannut on työ kuin työ, olemme maksaneet veromme, kasvattaneet lapsemme ilman subjektiivista oikeutta päivähoitoon, lapset olivat KOTONA VANHEMPIEN HOIDETTAVANA, kun olimme vapaapäivällä, lomilla ja äitiysvapaalla. Ei tullut mieleenikään viedä isompia lapsia hoitoon, kun vauva syntyi. Mitä hyötyä siitä on nykyisin ollut, kun vanhemmat entistä uupuneempia ovat ja lapset nälissään kotona vapaapäivinä. Hitto mitä lusmuporukkaa. Rahaa riittää tonnin kännyköihin ja aikaa somettamiseen ja kuntosalille, mutta ei lasten kanssa olemiseen.
Nyt ap, lopeta se typerien aloitusten kirjoittelu ja mene äitisi luo keskustelemaan siitä kuinka he ovat Suomea rakentaneet, ainakin sinun kasvattamisessa ovat pahasti epäonnistuneet.
V ittu te paskoitte koko maan useammalle seuraavalle sukupolvelle. Kämppä maksoi muutaman vuosiansion verran, siinä missä nykyään se maksaa kymmenien vuosiansioiden verran samalla kun eläkemaksut nousee.
Miksi tänne purat yksinkertaisuuttasi, pese suusi hyvällä pesuaineella ja mene lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen joka on tehnyt 40+ vuoden työ putken on osaltaan ollut rakentamassa tätä maata. Erityisesti yksityissektorin väki, jonka ansiosta rahaa on Suomeen saatu.
Täsmälleen samalla tavalla kuin nykyisin työelämässä olevat. Se on aloituksen pointti. Ap
Kaikkihan me nyt työelämässä olevat ollaan niitä nauttijoita, eikö niin ap? Jos vain sodan nähnyt kansa on tehnyt kovaa työtä ja sen jälkeen syntyneistä ei kukaan.
Ei me poiketa mitenkään noista 40-50-luvulla syntyneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Normaali omakotitalo keskellä ei mitään maksoi sen 20 vuoden lainan niin kuin nykyäänkin. Ja niihin lainamaksuihin meni suurin osa rahoista, niin kuin nykyäänkin.
Ja menettävät sen, jos irtisanotaan tai tulee syöpä. Kaikki tuet kelan sairaspäivärahaa myöden on leikattu.
Ei sitä kämppää niin helposti menetetä. Voi hakea taukoa lainamaksuista tai sovitella takaisinmaksusuunnitelmaa. Toki korot juoksevat.
3000 bruttopalkalla sairaspäiväraha on nykyään 1300 netto. Sillä maksat perheesi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksanut 20 vuoden vuosiansioita, vaan sitä maksettiin 20 vuotta. Oli autolainaa ja muuta myös. Nykyään on pakko maksaa vähintään 20 vuotta koska rahaa ei ole.
1300 sairaspäivärahalla maksat omistusasunnon ja kesämökin kulut, lasten ruoat, vaatteet, auton kulut ja lääkkeesi ja sairaalamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei saa lasten ruokiin, jos omistaa kesämökin. Ei edes syöpä sairaana.
Niin siis olet rikas kun on ylimääräisiä asuntoja. Myy se mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yli 30 vuotta eläkkeellä olleiden määrä kasvaa hurjaa vauhtia."
Eläkejärjestelmä rakennettiin silloin, kun ihmisten keskimääräinen elinikä oli paljon matalampi. Moni ehti olla eläkkeellä vain pari vuotta. Nyt lääketieteen ja terveydenhuollon kehityttyä ja elintason noustua elinikä ja siten eläkkeelläoloaika ovat pidentyneet. Eläkejärjestelmä on kuitenkin entisellään. Eläkeikäisiä äänestäjiä on yli 1 milj., joten puolueet eivät hevillä halua suututtaa heitä.
Ei eläkeiän nosto vaikuta nykyisiin eläkeläisiin mitenkään. Lisää vain heidän eläkkeidensä maksajia.
Äänestäjien tyhmyys on joskus kyllä käsinkosketeltavaa.
Eläkeiän nosto on yksi keinoista eläkejärjestelmän kohdalla. Muita ovat ainakin taitettu indeksi, eläkevarojen hoitamisperiaatteet (matala- tai korkeampiriskiset sijoitukset), korkeimpien eläkkeiden leikkaaminen eli ns. eläkekatto ja mitä niitä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Osastohoito maksaa myös sen jälkeen, kun maksukatto on täynnä, mutta vuorokausi hintaa alennetaan eli se on joku 30 euroa per vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, valehtelija, sinulla taida vanhempia ollakaan.
Oikeastihan tuo sukupolvi opiskeli tutkintonsa opintolainoilla, maksoi kymmenen vuoden aikana lainan korkoineen takaisin, otti sitten asuntolainaa ja maksoi sitä taas yli kymmenen vuotta takaisin. Ei ollut ilmaista opintotukirahaa, ei asumistukia, ei mitään tukia. Opintotuki teki vasta tuloaan, aluksi hyvin pienenä. joten kaikkien oli pakko ottaa opintolainaa. Köyhätkin menivät korkeakouluihin, koska sen lainan saivat kaikki anovat. Kesät oltiin Ruotsissa tehdastöissä.
Soluissa asuttiin, ei yksiöissä niin kuin nyt. Ei ollut helppoja tietokoneita, vaan mekaaniset kirjoituskoneet, joilla gradut naputeltiin. Töihin lähdettiin toiselle puolelle Suomea, koska siellä aukesi paikka, jonka sai.
Varmasti tuolla sukupolvella on ollut monenlaista vastusta. Asuntolainojen takaisinmaksua helpotti 70-luvulla kova inflaatio.
70-luvulla asuntolainojaan maksoi 30-luvulla syntyneet.
Ei kakskymppisillä vielä ollut asuntolainoja. Etenkään tyhjästä lähteneilä ei säästöjä. Silloin piti olla itsellä rahaa, 0-lainoja ei saanut kuten myöhemmin.
0-lainat tulivat koska boomerit kusi talouden ja rahaa alrttiin painamaan pelastaakseen heidän omaisuuserät.
Vierailija kirjoitti:
1300 sairaspäivärahalla maksat omistusasunnon ja kesämökin kulut, lasten ruoat, vaatteet, auton kulut ja lääkkeesi ja sairaalamaksut.
Valitettavasti tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun eikä mikään laina ole meno tt-tuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi veikkoset , minä olen saanut KAIKEN todella HELPOLLA. Vain 45 vuotta olin työelämässä kahta vuoden pituista äitiyslomaa lukuunottamatta. Töissä oli aina kiirusta, vähän henkilökuntaa tietty. Nyt on millä mällätä.
80-luvulta eteenpäin syntyneet eivät pääse töihin lainkaan.
No minä olen syntynyt 1980 ja kaikki kaverini, entiset koulukaverini ja sukulaiseni ovat töissä. Eikä olla päästy töihin edes suhteilla, kun kaikki ovat eri aloilla.
Hieno homma. Itse tunnen kavereita jotka hakevat korkeakoulutettuina tuhansia työpaikkoja. Eivät ole käsienheiluttelijoita vaan osaajia.
Onko tarjota duunia?
No, moni syöpäsairas on ottanut lisää velkaa, toki jos menehtyy ne jää puolisolle. Ja leskeneläkettä lyhennettiin 10 vuoteen, sitten se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne purat yksinkertaisuuttasi, pese suusi hyvällä pesuaineella ja mene lääkäriin.
Toivottavasti kämppäsi mätänee jalkojesi alla.