Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tää laihtuminen hankalaa. Pelkkä aamupalakin jo 700 kaloria

Vierailija
06.06.2026 |

Vasta aloin katselemaan että paljonkohan sitä tulee oikein syötyä päivässä. Nälkähän sitä tulee jos 1200kcal on joku raja kalorivajeelle😅

Toki tuosta voi nipistää jo 300 kaloria pelkästä aamulatesta jos sen jättää pois mutta ankeaa tulee olemaan!

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sä vedät jos saat 700 kcal kasaan? Provo? 

Aamupala on ehkä 200-250 kcal luokkaa, itsellä maitokahvi ja ruisleipä, ja ehkä hedelmä/kananmuna.

2 paistettua kananmunaa, 1 kpl ruistuorenäkkäri, maustekurkkuja, kolme mukillista chai latte juomaa jossa kauramaitoa. Siinä ne. 

Laita kolme munaa ja mukillinen mustaa kahvia. Pysyy kalorit kohdillaan ja pitää nälän poissa ainakin 5-6 tuntia.

Vierailija
42/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ap:n nykyinen bmi? Tiedätkö peruskulutuksesi?

24,7 ilmoitti laskuri bmi:ksi. Ei hajuakaan mitä peruskulutus on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala on ehkä 200-250 kcal luokkaa, itsellä maitokahvi ja ruisleipä, ja ehkä hedelmä/kananmuna.

2 paistettua kananmunaa, 1 kpl ruistuorenäkkäri, maustekurkkuja, kolme mukillista chai latte juomaa jossa kauramaitoa. Siinä ne. 

Laita kolme munaa ja mukillinen mustaa kahvia. Pysyy kalorit kohdillaan ja pitää nälän poissa ainakin 5-6 tuntia.

Mustasta kahvista en tykkää, kauramaitoa laitan sekaan.

Vierailija
44/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 paistettua munaa
4 siivua pekonia
3 isoa herkkusientä
1 tomaatti
puoli purkkia papuja tomaattikastikkeessa

kutakuin 900 kcal, mutta hyvin pärjäs tuolla metsässä noilla kaloreilla melkein 4 h puuhommissa eikä vieläkään ole nälkä.

M53

Vierailija
45/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma moka jos syö aamupalla jääkaapin tyhjäksi. Mulla aamupala on maks 200 kcal. Siihen kuuluu proteiinirahka (noin 150-170 kcal mausta riippuen), jonka päälle satunnaisesti hedelmää/marjoja (esim. muutama mansikka tai ruokalusikallinen pilkottua tuoretta mangoa, noin 20-30 kcal) sokeriton energiajuoma (0 kcal), allergialääke ja d-vitamiini.

Vierailija
46/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiaisesta täytyykin saada iso osa päivän kalori ja energia tarpeesta.

Höpö höpö.

Vierailija
47/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske kaloreita. Syön simppeliä ja täyttävää ruokaa pari kertaa päivässä. Välillä pidän paastopäivän tai kaksi. Ja vielä haen sitä ruokailurytmiä. Alkuun söin myöhemmin, mutta nyt olen siirtynyt aikaisempaan rytmiin ja syön noin klo 8 ja klo 12. Sellaiset 20 kiloa olen laihtunut reilun kolmen kuukauden aikana.

Pidätkö siis paastopäivät ihan täyspaastona että jätät yhtenä päivänä täysin syömättä?

Mulla alkaa tuntumaan kropassa ja mielenterveydessä jos ihan ilman oon, nukkuminenkin katoaa.

Useimmiten luontainen itsestään tuleva ruokarytmi on iltapainotteinen, esim eilen oli "aamupala" kolmelta päivällä, joskus venyy ihan iltaankin mutta täysi syömättömyys tuntuu pahalta eikä sitä kai saisikaan harrastaa jos on ollut syömishäiriötä. Eniten ehkä se unettomuus on vaivana vesipaastolla.

Harrastat no liikuntaa? Senkin kanssa joutuu himmailemaan. Lienee syömishäiriöiden ja aiemman pitkän kroonisen ylikunnon takia alkaa mieli ja kroppa laittamaan vastaan suht nopeasti.

Vierailija
48/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ap:n nykyinen bmi? Tiedätkö peruskulutuksesi?

24,7 ilmoitti laskuri bmi:ksi. Ei hajuakaan mitä peruskulutus on. 

Peruskulutuslaskuri: https://www.laskurini.fi/terveys/kalorilaskuri/energiantarvelaskuri

Tästä päivittäin vähentämällä 400-500 kaloria, laihtuu noin kilon viikossa.

Vierailija
49/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma moka jos syö aamupalla jääkaapin tyhjäksi. Mulla aamupala on maks 200 kcal. Siihen kuuluu proteiinirahka (noin 150-170 kcal mausta riippuen), jonka päälle satunnaisesti hedelmää/marjoja (esim. muutama mansikka tai ruokalusikallinen pilkottua tuoretta mangoa, noin 20-30 kcal) sokeriton energiajuoma (0 kcal), allergialääke ja d-vitamiini.

"Jääkaapin tyhjäksi"😅 No jäi sinne vielä vähän vaikka pari munaa ja ruisleivän palan+ maustekurkkua söinkin! 

Vierailija
50/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45 jatkaa vielä.

Tuolla aamupalalla pärjää hyvin sen pari-kolme tuntia kahvitaukoon. Silloin menee hedelmä ja ehkä välipalakeksi. En koe mielekkääksi syödä aamulla isoa aamupalaa, jolla pitäisi pärjätä seuraavat kuusi tuntia lounaaseen.

Vierailija
51/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun aamupala oli kolme kananmunaa ja 120g burgerjauhelihaa, lisäksi ainakin 30g ellei enemmänkin voita. Kyllä tuosta 750 kcal jo tulee.

Tuollahan pärjää päivän ilman nälkää. Itse syön mieluummin illalla kunnon proteiini + rasvapläjäyksen vihannesten kanssa. Menee pitkälle seuraavaa päivää kun alkaa nälkä olemaan.

Vierailija
52/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en laske kaloreita. Syön simppeliä ja täyttävää ruokaa pari kertaa päivässä. Välillä pidän paastopäivän tai kaksi. Ja vielä haen sitä ruokailurytmiä. Alkuun söin myöhemmin, mutta nyt olen siirtynyt aikaisempaan rytmiin ja syön noin klo 8 ja klo 12. Sellaiset 20 kiloa olen laihtunut reilun kolmen kuukauden aikana.

Mun varmaan on kyllä ainakin alkuun parempi vähän tsekkailla miten päivän ruuista kertyy kaloreita että vähän hahmottaa. Kyllä mulle oli ainakin yllätys just tuon chai laten kalorit. Paastoamaan en kyllä pysty.  

Paasto on harjoittelukysymys. En minäkään kylmiltään lähtenyt kokeilemaan mitään yhden päivän paastoa. Ensin 'paastotaan' vähemmän, rajoittamalla ruokailurytmiä. Aloitetaan vaikka kolmella aterialla, jotka syödään 8h aikana ja pikku hiljaa siirrytään kahteen, jotka syödään lyhyemmän ajan sisällä. Kun on tottunut syömään päivän ateriat 4h aikana, ei ole mikään iso juttu skipata yhtenä päivänä toista niistä ja paastota sitten vaikka lounaasta seuraavan päivän lounaaseen.

Jos vielä syö sellaista ruokaa, että on jatkuvasti ketoosissa, niin tuo paastoaminen ei ole ollenkaan hankalaa. Paaston aikana elimistö lisää energiantuottoa, jotta ihmisellä olisi energiaa lähteä ruuanhakuun. Samalla ajatus kirkastuu. Paaston aikana voi olla hyvinkin energinen ja skarppi olo, ihan päinvastoin kuin luulisi. 

Vierailija
53/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45 jatkaa vielä.

Tuolla aamupalalla pärjää hyvin sen pari-kolme tuntia kahvitaukoon. Silloin menee hedelmä ja ehkä välipalakeksi. En koe mielekkääksi syödä aamulla isoa aamupalaa, jolla pitäisi pärjätä seuraavat kuusi tuntia lounaaseen.

Jaa.

Mä en ikinä syö aamupalaa. Joskus oon koittanut lisätä rasvaa kahviin. Ihan hyvin pärjään aika pitkälle vaikka heräilen viimeistään 6 aikaan ja teen tunnin lenkin tai crosstrainer-treenin. Jos jätän aamuliikunnan välistä niin ei ole nälkä kuin vasta illasta vaikka oonkin ilman aamupalaa. Onko ihmisillä oikeasti nälkä heti herättyä? Musta tuntuu et aamupala laittaa vaan tukkoon ja mieluummin treenaan vatsa tyhjänä.

Niin me ollaan erilaisia eikä yhden juttu toimi toisella.

Vierailija
54/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön pelkkää puuroa aamulla. En laita sokeria.

Ei puuroon tarviikaan laittaa sokeria, kun se itsessään vastaa ties kuinka monta sokeripalaa. Jos siihen jotain haluaa laittaa vahingon vähentämiseksi, niin reipas annos voita.

Vierailija
55/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarve olla syömättä noin kauan.

Vierailija
56/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuu ihan 700kcal täyteen tuolla. Tässä on mitä ravintoneuvoja ai appsini sanoi tuosta.

• Paistettu kananmuna (fried egg, 1 tsp olive oil shared) (2 eggs + ~5 g olive oil total): 189 kcal  P 12g (25%)  C 1g (2%)  F 15g (71%)

• Ruistuorenäkkäri (rye crispbread) (1 kpl (~20 g)): 60 kcal  P 2g (13%)  C 11g (73%)  F 1g (15%)

• Maustekurkku (pickled cucumber) (~60 g (3–4 siivua)): 8 kcal  P 0g (0%)  C 2g (100%)  F 0g (0%)

• Chai latte kauramaidolla (3 mukia) (3 250 ml): 300 kcal  P 6g (8%)  C 51g (68%)  F 9g (27%)

Total: 557 kcal  •  P 20g (14%)  C 65g (47%)  F 25g (40%)

🌱 Plant 8g (40%)

🌾 HQ 21g (32%) Fiber 3g Free sugar 15g Liquid 51g GL 37

🥑 SFA 5g (20%) MUFA 11g (44%) PUFA 4g (16%; -6 4g)

🥬 Veg/fruit/legume 60g Whole grains 18g

🧂 Sodium 890mg Potassium 625mg

💡 Vain 20 g proteiinia tässä ateriassa

🎯 Longevity score: 5.0/10 — Mixed

Ateria sisältää hyvää ruisleipää ja munia, mutta kolme chai latte -juomaa tuovat 51 g nestemäisiä hiilareita ja ~15 g vapaata sokeria, mikä laskee pisteitä merkittävästi; proteiinimäärä jää myös vaatimattomaksi kokonaisaterian kokoon nähden.

Vaihda yksi tai kaksi chai lattea maustamattomaaan kauramaitoon tai mustaan teehen — se leikkaa vapaan sokerin ja nestemäiset hiilarit lähes puoleen.

Wrong? Reply to this message to correct it.

Vierailija
57/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lihottanut itseään vuosia ei se laihduttaminen hetkessä onnistu.

Vierailija
58/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö siis paastopäivät ihan täyspaastona että jätät yhtenä päivänä täysin syömättä?

Mulla alkaa tuntumaan kropassa ja mielenterveydessä jos ihan ilman oon, nukkuminenkin katoaa.

Useimmiten luontainen itsestään tuleva ruokarytmi on iltapainotteinen, esim eilen oli "aamupala" kolmelta päivällä, joskus venyy ihan iltaankin mutta täysi syömättömyys tuntuu pahalta eikä sitä kai saisikaan harrastaa jos on ollut syömishäiriötä. Eniten ehkä se unettomuus on vaivana vesipaastolla.

Harrastat no liikuntaa? Senkin kanssa joutuu himmailemaan. Lienee syömishäiriöiden ja aiemman pitkän kroonisen ylikunnon takia alkaa mieli ja kroppa laittamaan vastaan suht nopeasti.

Joo paastopäivät on mulla ihan täyspaastoja. Jos pidän kokonaan välipäivän, niin siitä tulee tietty enemmän kuin 24h, yleensä joku 36h tai enemmänkin. Mutta tällä viikolla paastosin vain 24h. Join vettä paaston aikana. Jos paastoan 36h tai enemmän, niin mieluummin olen juomatta kokonaan, koska juomisesta tulee nälkä. Mutta silloin kun juon, niin mulla on veden mukana aina myös elektrolyyttejä tai vähintään napsin suolaa.

Nukkumisvaikeuksia mulle on tullut vasta parin paastopäivän jälkeen. Se kuuluu vähän tuohon kuvioon, eikä sitä tarvitse pelästyä. Kun ruuansulatus on tauolla, niin kroppa ei kaipaa untakaan enää niin paljon.

Liikunta ei ole minulla urheilutasoa. Enimmäkseen kävelylenkkejä aamuin illoin, 45-60min enimmäkseen, joskus 1,5-2h satunnaisesti. Lihaskuntoharjoittelu on pikemminkin satunnaista kuin säännöllistä ja päämäärätietoista. Paaston aikana en tee mitään kovia treenejä, mutta paaston lopulla voi kyllä hyvin tehdä lihaskuntotreeniä, kun proteiinia alkaa olla jo näköpiirissä. Paastohan nostaa kasvuhormonin määrää, mikä auttaa lihasten kasvattamisessa, jos sellaista tavoittelee.

Mulla on jännästi kuivapaaston aikana suu tuntunut kosteammalta kuin silloin, kun normaalisti juon. Mutta pidemmän päälle se alkaa kuivua. Paastosin kerran kolmepäivää juomatta ja kolmantena päivänä suu alkoi jo tuntua vähän kuivalta. Muuten tuo on helpompi kuin vesipaasto, ja paljon tehokkaampi autofagian kannalta.

Vierailija
59/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuu ihan 700kcal täyteen tuolla. Tässä on mitä ravintoneuvoja ai appsini sanoi tuosta.

• Paistettu kananmuna (fried egg, 1 tsp olive oil shared) (2 eggs + ~5 g olive oil total): 189 kcal  P 12g (25%)  C 1g (2%)  F 15g (71%)

• Ruistuorenäkkäri (rye crispbread) (1 kpl (~20 g)): 60 kcal  P 2g (13%)  C 11g (73%)  F 1g (15%)

• Maustekurkku (pickled cucumber) (~60 g (3–4 siivua)): 8 kcal  P 0g (0%)  C 2g (100%)  F 0g (0%)

• Chai latte kauramaidolla (3 mukia) (3 250 ml): 300 kcal  P 6g (8%)  C 51g (68%)  F 9g (27%)

Total: 557 kcal  •  P 20g (14%)  C 65g (47%)  F 25g (40%)

🌱 Plant 8g (40%)

🌾 HQ 21g (32%) Fiber 3g Free sugar 15g Liquid 51g GL 37

🥑 SFA 5g (20%) MUFA 11g (44%) PUFA 4g (16%; -6 4g)

🥬 Veg/fruit/legume 60g Whole grains 18g

🧂 Sodium 890mg Potassium 625mg

💡 Vain 20 g proteiinia tässä ateriassa

🎯 Longevity score: 5.0/10 — Mixed

Ateria sisältää hyvää ruisleipää ja munia, mutta kolme chai latte -juomaa tuovat 51 g nestemäisiä hiilareita ja ~15 g vapaata sokeria, mikä laskee pisteitä merkittävästi; proteiinimäärä jää myös vaatimattomaksi kokonaisaterian kokoon nähden.

Vaihda yksi tai kaksi chai lattea maustamattomaaan kauramaitoon tai mustaan teehen — se leikkaa vapaan sokerin ja nestemäiset hiilarit lähes puoleen.

Wrong? Reply to this message to correct it.

No mä käytin kilokalori.net ja se antoi tuon 720kcal. Chai tulee vaihtumaan maitokahviin. 

Paistetut munat 213kcal

Sitkas ruistuorenäkkäri 56kcal

Maustekurkut 12kcal

Chai latte 321kcal

Kauramaito 118kcal

Vierailija
60/60 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihottanut itseään vuosia ei se laihduttaminen hetkessä onnistu.

En ole missään sanonutkaan että hetkessä pitäisi onnistua, vai olenko? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi