Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun sisaruksistani yksi muutti toiseen

Vierailija
05.06.2026 |

maahan nuorena. On siellä toisessa maassa asunut suurimman osan eämästään. Ei paljon suomen kielen sanoja muista. Hän on täysin sen maan ihminen. Niin ovat hänen lapsensa ja lapsenlapset tietenkin. Niin ovat lukuisat Suomeen jo nuorena muuttaneet ja etenkin täällä syntyneet suomalaisia. 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuisat Suomeen jo nuorena muuttaneet ja etenkin täällä syntyneet eivät opiskele suomea vaan ahertavat rikosmaailmassa.

Vierailija
2/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kun lähtee muualle niin maan kieli yksinkertaisesti on osattava. Tänne kun tullaan muualta niin sosiaalityöntekijät ja tulkkipalvelut ovat käytössä ikuisesti. Aina joku huolehtii, että tuet on haettu ja tulkit ovat mukana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukuisat Suomeen jo nuorena muuttaneet ja etenkin täällä syntyneet eivät opiskele suomea vaan ahertavat rikosmaailmassa.

Suurin osa ei ole tuollainen. 

Ap

Vierailija
4/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ulkosuomalainen noin 55 vuotta jo. Olen 75 v. ja suomenkieli ei ole unohtunut mihinkään. 

Vierailija
5/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kun lähtee muualle niin maan kieli yksinkertaisesti on osattava. Tänne kun tullaan muualta niin sosiaalityöntekijät ja tulkkipalvelut ovat käytössä ikuisesti. Aina joku huolehtii, että tuet on haettu ja tulkit ovat mukana. 

Luulet noin kun haluat luulla.

Vierailija
6/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin maahan?

Vierailija
7/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ulkosuomalainen noin 55 vuotta jo. Olen 75 v. ja suomenkieli ei ole unohtunut mihinkään. 

Ei sisarukseni ole suomen kieltä kokonaan unohtanut. Pystyy esim. puhumaan puhelimessa suomea. Paljon sanoja on kuitenkin unohtunut. 

Ap

Vierailija
8/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan?

Sitä en voi sanoa.

Ap

Vierailija
9/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä sote - alalla, joten tiedän. Täällä 20 vuotta olleet tiettyjen maiden tulijat hoitavat asiansa tulkin välityksellä ja ovat aikuissosiaalityön asiakkaita. 

Vierailija
10/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sinä luulet.

Vierailija
11/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syynä se että epäluuloiset suomalaiset eivät hyväksy "muunlaisia" joukkoonsa. Muualla maailmassa otetaan suomalainenkin avosylin vastaan ja integroituminen on helppoa.

Vierailija
12/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin USAan 1983, puhun espanjaa ja englantia. Ajattelen suomeksi.

Vierailija
13/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan?

Puuhamaahan.

Vierailija
14/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan?

Sitä en voi sanoa.

Ap

Kyllä voit, tämä on anonyymi palsta.

Vierailija
15/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin maahan?

Palestiinaan terojen patjoiksi.

Vierailija
16/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sisarukseni ole suomen kieltä kokonaan unohtanut. Pystyy esim. puhumaan puhelimessa suomea. Paljon sanoja on kuitenkin unohtunut. 

Ap

Unohtunut? Tarkoitatko ehkä noita kamalia uusiosanoja? Niitä ei tarvitse osatakaan meidän ulkosuomalaisten, niitä ei ollut silloin kun lähdimme Suomesta enkä näe minkäänlaista kielellistä lisäarvoa uusiosanoille kuten en myöskään kaikille -ri päätteisiksi väännetyille sanoille kuten makkari, olkkari jne. 

Vierailija
17/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syynä se että epäluuloiset suomalaiset eivät hyväksy "muunlaisia" joukkoonsa. Muualla maailmassa otetaan suomalainenkin avosylin vastaan ja integroituminen on helppoa.

On helppoa, jos haluaa integroitua. Tänne tulijat haluavat valloittaa.

Vierailija
18/18 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet noin typeryyttäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi