Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa voi vasta sen jälkeen, kun on kysynyt autettavalta, minkälaista apua hän tarvitsee.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Autettavalla voi olla aivan väärä käsitys siitä, mikä häntä todellisuudessa parhaiten auttaisi. Ihan jo sen takia että perusasiat on hänellä hukassa, eikä hän siksi näe kokonaisuutta.
Yleisesti sanoisin että ihmiset pitää opettaa kalastamaan, ei kalastaa heidän puolestaan. On OK että apu käy jonkun luona opettamassa miten kotia pyöritetään, mutta ei voida lähteä siitä että yhteiskunnan täti tulee sinne viikosta toiseen pyyhkimään aikuisten pyllyjä. Tottakai autettava mielellään ottaisi ilmaisen kotiapulaisen loppuelämäkseen, mutta se nyt ei vaan voi olla mahdollista.
Sosiaalityöntekijä tai kotipalvelutyöntekijä ei kuitenkaan voi diagnosoida ketään. Eli he eivät pysty kenenkään tarpeita määrittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuore kaksosten äiti ja pidän kyllä ihan älyttömänä sitä, ettei kotiapu auta kokkaamisessa tai siivoamisessa. Eli jos pikkulasten vanhemmat on ihan uupumuspistessä, se apu on sitä, että kotiapu leikkii lasten kanssa kun tartut itse luudanvarteen? Ja taitaa sitäpaitsi olla maksullista tuo palvelu.
On maksullista paitsi lastensuojelun asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa voi vasta sen jälkeen, kun on kysynyt autettavalta, minkälaista apua hän tarvitsee.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Autettavalla voi olla aivan väärä käsitys siitä, mikä häntä todellisuudessa parhaiten auttaisi. Ihan jo sen takia että perusasiat on hänellä hukassa, eikä hän siksi näe kokonaisuutta.
Yleisesti sanoisin että ihmiset pitää opettaa kalastamaan, ei kalastaa heidän puolestaan. On OK että apu käy jonkun luona opettamassa miten kotia pyöritetään, mutta ei voida lähteä siitä että yhteiskunnan täti tulee sinne viikosta toiseen pyyhkimään aikuisten pyllyjä. Tottakai autettava mielellään ottaisi ilmaisen kotiapulaisen loppuelämäkseen, mutta se nyt ei vaan voi olla mahdollista.
Jos työssäkäyvä perheellinen sairastuu, ei kyse ole taitojen puutteesta, vaan siitä että ei vaan sen sairastumisen takia pysty.
Ylipäätään hetkellinen empatia auttaa paljon paremmin kuin vuosikymmenten ikävä ylenkatse.
Silloinhan on juurikin kysymys taitojen tai kokemuksen puutteesta. "Miten ihmeessä minä voin jalka paketissa hoitaa näitä kotiaskareita ?"
"Ei hätää, me näytämme miten homma sujuu. Maailmassa on paljon esim vammautuneita ihmisiä, jotka tämän kyllä hoitavat. Me näytämme!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että lapsia ei kannata tehdä jos ei tykkää siivota tai laittaa ruokaa, koska lapsiperheen arki pyörii noiden asioiden ympärillä.
Näin on. Siivoaminen ja ruuan laittaminen jatkuu sitten vielä joka tapauksessa, kun lapset lentää pesästä. Kyllä minä teen päivittäin sapuskaa ja siivoamista/pyykinpesua/piha-askareita riittää viikon jokaiselle päivälle.
Ei sitä kuule kokkaa tai varsinkaan siivoa, jos on esimerkiksi murtanut jalkansa/kätensä tai ollut isossa leikkauksessa.
Eikö sun puoliso osaa siivota ja kokata?
Me ollaan työssäkäyviä. Varmaan vaikea syrjäytyneen incelin hahmottaa!
Itse ihmettelen myös sitä, että jos tilanne on, että lapsiperheessä äiti on vaikka ollut onnettomuudessa ja kotona loukkaantuneena pyristelee pienten lasten hoidon kanssa, niin isän työtilanne ei siitä salli mitään joustoa. Jos ei saa lomaa, niin palkatonta voi aina ottaa pariksi viikoksi ja hoitaa äidin ja lapset itse. Olen nähnyt pörssifirmankin toimitusjohtajan lähtevän välittömästi kotiin, kun siellä on hätä, mutta suomalainen duunari ei kotiin ehdi apuun mitenkään.
Olen täysin samaa mieltä. Eiköhän sieltä töistä saa hätätapauksessa vapaata. Outoa jos ei saa.
Silloin ennen wanhaan lapset häädettiin pihalle pois jaloista (jopa ne erityiset), että emäntä sai tehtyä kotityönsä. Nykyään vaaditaan 24/7 lasten vahtimista. Kyllä niihin kotitöihin pystyi paremmin keskittymään kun kukaan ei olllut koko aikaa huutamassa huomiota.
Luitko edes jutun, vai oliko kiire haukkua muita ja olla pahansuopainen.
Tuo juttu ei koskenut normaali perhettä, vaan perheeseen oli syntynyt pieni keskosvauva ja äidillä toipuminen synnytyksestä kesken. Jo pelkästään pienen keskosvauvan imetys vie suurimman osan ajasta, eikä äidille jää aikaa uneen. Tuo tilanne olisi ollut toinen, jos normaalipainoinen vauva ja imetys 2-3 tunnin väleinen ja vauva nukkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä tai kotipalvelutyöntekijä ei kuitenkaan voi diagnosoida ketään. Eli he eivät pysty kenenkään tarpeita määrittelemään.
Juuri sosiaalityöntekijät määrittelevät perheen tai vanhuksen avun tarpeen. Esitetyn lääkärin todistus ehkä apunaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tuore kaksosten äiti ja pidän kyllä ihan älyttömänä sitä, ettei kotiapu auta kokkaamisessa tai siivoamisessa. Eli jos pikkulasten vanhemmat on ihan uupumuspistessä, se apu on sitä, että kotiapu leikkii lasten kanssa kun tartut itse luudanvarteen? Ja taitaa sitäpaitsi olla maksullista tuo palvelu.
Kumma että mun tuttavapiirissä on kaksosten äitejä, mutta kukaan heistä ei oo natissut siitä, että ei saa ilmaista siivousapua. Mun mutsikin sai kaksoset ja ei tullut kuuloonkaan, että ottais ilmaista apua. Ei myöskään tarvinnut sitä apua.
Näissä nykyäideissä ja -isissä on jotain vinksallaan kun ei tavallistista askareista selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana pidän tätä ihan oikeana päätöksenä. He voivat opettaa sinulle miten saat arjen organisoitua niin että jaksat sitä pyörittää. On ihan ymmärrettävää, että uusi tilanne on alussa hankala, sormi voi mennä suuhun, ja arki tuntua ylipääsemättömän raskaalta, mutta he ovat nähneet tuhansia muita vastaavassa tilanteessa olevia, ja osaavat kyllä neuvoa. Sen sijaan heidän ei pidä ryhtyä tekemään asioita puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo juttu ei koskenut normaali perhettä, vaan perheeseen oli syntynyt pieni keskosvauva ja äidillä toipuminen synnytyksestä kesken. Jo pelkästään pienen keskosvauvan imetys vie suurimman osan ajasta, eikä äidille jää aikaa uneen. Tuo tilanne olisi ollut toinen, jos normaalipainoinen vauva ja imetys 2-3 tunnin väleinen ja vauva nukkunut.
Kenellä tää viestisi on? Keskustelupalstalla voi keskustella yleiselläkin tasolla näistä palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivousfirmoja on vaikka kuinka paljon. Sieltä vaan tilaamaan viikkosiivooja.
Sitten täytyy äidin mennä töihin ja vauva päiväkotiin.
Ei se siivousfirma kysele käykö työn tilaaja töissä.
Vierailija kirjoitti:
No sitten voi palkata kotiapulaisen muutamiksi tunneiksi jos kotiaskareisiin kaipaa apua.
Mistä tälläisiä kotiapulaisia saa palkata?
Ja kenen kannattaa tehdä muutaman tunnin keikkoja ja maksaa vielä siitä ilosta, kun huomioidaan työssäkäymisen kustannukset. b
Minä en saanut kumartua tai nostaa edes joten aika vaikee kyllä siivota ja hoitaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Käytä se aika nukkumiseen kun joku hoitaa lapsia. Sä voit laittaa ruokaa ja siivota vauvan kanssa, silloin kun vauva on hereillä. Esimerkiksi kantoreppu on kätevä tai siirrä vauvat sitterissä siihen tilaan jossa olet. Näin itsekin olen tehnyt. Jos vauvat nukkuu yhtä aikaa niin lepää myös ne hetket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma että mun tuttavapiirissä on kaksosten äitejä, mutta kukaan heistä ei oo natissut siitä, että ei saa ilmaista siivousapua. Mun mutsikin sai kaksoset ja ei tullut kuuloonkaan, että ottais ilmaista apua. Ei myöskään tarvinnut sitä apua.
Näissä nykyäideissä ja -isissä on jotain vinksallaan kun ei tavallistista askareista selvitä.
Miksi äiti valittaisi omalle lapselleen elämänsä raskaudesta? Sellaiset keskustelut käydään sydänystävien kesken. Sama tuttaviesi kohdalla, et kuulu heidän lähipiiriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana pidän tätä ihan oikeana päätöksenä. He voivat opettaa sinulle miten saat arjen organisoitua niin että jaksat sitä pyörittää. On ihan ymmärrettävää, että uusi tilanne on alussa hankala, sormi voi mennä suuhun, ja arki tuntua ylipääsemättömän raskaalta, mutta he ovat nähneet tuhansia muita vastaavassa tilanteessa olevia, ja osaavat kyllä neuvoa. Sen sijaan heidän ei pidä ryhtyä tekemään asioita puolestasi.
Minä taas veronmaksajana ja monen lapsen äitinä sanon, että mielelläni maksan veroja siihen, että unenpuutteesta sekaisin oleva äiti saa vaikka sen 2 tuntia nukkua, että ajatus kulkee ja jaksaa taas tarttua hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten voi palkata kotiapulaisen muutamiksi tunneiksi jos kotiaskareisiin kaipaa apua.
Mistä tälläisiä kotiapulaisia saa palkata?
Ja kenen kannattaa tehdä muutaman tunnin keikkoja ja maksaa vielä siitä ilosta, kun huomioidaan työssäkäymisen kustannukset. b
Sä löydät kyllä kotipalveluja tuottavien henkilöiden/yrittäjien listan googlaamalla.
Ne ottaa tuntitöitä. Käyvät useissa kohteissa päivässä ja asiakkaita voi olla kymmeniä. Yksityisyrittäjinä moni. Joku tilaa ikkunanpesun, toinen kauppa-apua ja kolmas viikkosiivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas veronmaksajana ja monen lapsen äitinä sanon, että mielelläni maksan veroja siihen, että unenpuutteesta sekaisin oleva äiti saa vaikka sen 2 tuntia nukkua, että ajatus kulkee ja jaksaa taas tarttua hommiin.
Se nyt ei sun taloutta kaada, vaikka maksat tuttavallesi sen parin tunnin vaivanpalkan, jotta pääset nukkumaan. Tai sopikaa niin, että vastavuoroisesti teet jonkun palveluksen sille lapsenhoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Keskosen kanssa ollaan pitkään sairaalassa ja harva edes imettää keskosta. Lisäksi varmasti saa kotiin apua jos yksin on keskosesta vastuussa.