Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Jollakin äidillä voi olla pienituloinen mies. Pitäisikö siis nyt puoliso valita pelkästään tulojen perusteella? Yhden aikuisen tuloilla ei Suomessa pysty nykyään elättämään perhettä. Haluat ilmeisesti hillitä pienituloisten miesten lisääntymistä?
Mitä sä sekoilet? Miten se pienituloisuus tähän kuuluu? Tarkoitatko pienituloisella työtöntä?
Puhut kotipalvelujen ostamisesta. Miehen kuukausitulot voivat olla esimerkiksi 1600€/ netto. Siitä hän maksaa asumisen, ruuan ja vakuutukset.
Palvelun ostaminen vaatii rahaa. Harvalla nuorella perheellä on taloudellisia edellytyksiä mihinkään ostopalveluun.
Kuules kultsi. Ei tossa kukaan saa ilmaista siivoojaa, vaikka olis vieläkin pienempi palkka. Ei tuu siivoojaa ilmaiseksi. Se on sitten vaan purtava hammasta ja siivota ihan itse. Niin minäkin olen siivonnut. Olen jopa siivonnut muillekin, kuten äidille ja siskolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pyysin ja sain kotiapua.
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Yksi kerta sitä ”apua” riitti.
Olin kyllä kertonut millaista apua tarvitsen ja se ei ollut väritystä.
Kun nykyisin se käytännön apu ostetaan alan yrityksiltä. Sosiaalitoimisto ei ole paikka josta saa siivousta tai lastenhoitoa.
Ikävää jos ei isää taloudessa tai ei osallistu.
Tuota ehdotettiin neuvolasta, ei tullut sosiaalitoimistosta.
Ja isä todellakin osallistui, mutta oli päivisin töissä.
Kyllä tässä maassa pitäisi tukea niitä perheitä, jotka kasvattavat veronmaksajia yhteiskuntaa ylläpitämään.
Jos se jalka on murtunut, niin silloin kotipalvelu kyllä hoitaa lasta esim. kerran viikossa 3h yhteensä kolmen kuukauden ajan. Siivoamiseen kannattaa tilata siivooja erikseen ja ruokapuoli korvata eineksillä.
No sehän se sitten auttaakin, se 3 tuntia viikossa.
Kun olin lapsi, kotiapua sai ihan kuule kunnalta koko äitini sairausloman ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että lapsia ei kannata tehdä jos ei tykkää siivota tai laittaa ruokaa, koska lapsiperheen arki pyörii noiden asioiden ympärillä.
Näin on. Siivoaminen ja ruuan laittaminen jatkuu sitten vielä joka tapauksessa, kun lapset lentää pesästä. Kyllä minä teen päivittäin sapuskaa ja siivoamista/pyykinpesua/piha-askareita riittää viikon jokaiselle päivälle.
Tuo on ihan sopimuskysymys, miten tehtävät perheessä jaetaan. Yksinhuoltaja joutuu tekemään kaiken, kun taas parisuhteessa tehtävät, kuten siivous, ruuanlaitto, pyykkäys - jaetaan kahden aikuisen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin saa apua yksityisestä kotiavusta ja siivousfirmoilta, jotka tekevät maksua vastaan sitä mitä heiltä tilataan. Taitaisivat monet vanhuksetkin pärjätä kotonaan paremmin monitaitoisen kotiapulaispalvelun kuin hoivapalvelun hoitajien turvin. Koskakohan joku keksii myydä kiireisille perheille kotipalvelua joka hoitaa siivouksen ja pyykkihuollon lisäksi viikon ruokatarpeidn hankinnan ja viikon ruokien valmistamisen jääkaapiin ja pakastimeen jolloin ihmiset voisivat asua kodeissaan lähes kuin hotelleissa missä saa kaiken valmiina.
Näitä yrityksiä on jo ollut pitkään ja paljon. Ne ei vaan mainosta näkyvästi. Yritykset pitää tonkia jostain. Minullakin on lista näistä oman kunnan yrityksistä. Nämä on yleensä yhden ihmisen perustamia yksinyrittäjiä.
Vanhukset ihan kuin perheetkin voi ostaa kotipalveluyrityksiltä kotitöitä. Niin minäkin teen vaikken mitään kotihoitoa tarvitse vaan juuri apua. Vanhuspalveluista ( niiltä saa tietoa vaikkei mitään kartoitusta tarvitse) saa luettelon. Samat yritykset kai lapsiperheitäkin jelppisi.
Ne ajat on ohitse kun pankinjohtajan perheessä kävi kunnalliset kodinhoitajat ja kotiavustajat tekemässä kotityöt kotirouvan avuksi. Olin 80-luvulla hetken aikaa työllistetty ( pystymetsä) kotiavustaja pienessä kunnassa. Sekin työ, jos valtio maksaisi kuten silloin, työllistäisi monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuommoista kotiapua edes saa?
Nykyään enää harva.
Mutta toisaalta kun tuen piiriin pääsee, niin sitä kyllä saa. Sukulaisen tyttärellä kolme(!) erityislasta, koululaisilla molemmilla käy kaksi kertaa viikossa tukihenkilö, joka tekee lapsen kanssa jotain pari tuntia. Lisäksi käy viikottain perhetyö, ohjaa arjen askareissa ja pitää seuraa. Uutena siivooja kerran viikossa, ja nimenomaan siivoaa, perheen äiti seisoo vieressä juttelemassa.
Kyllä tiedän vastaavia tapauksia ja naurettavaa että tuetaan kotiin noin paljon, huostaanotto on minusta parempi ratkaisu, kun tarjota loputtomasti palveluita kotiin, aikuinen yleensä itse on isoin ongelma näissä perheissä, joissa kotiin pitää tarjota ties mitä ja jopa useiden vuosien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että lapsia ei kannata tehdä jos ei tykkää siivota tai laittaa ruokaa, koska lapsiperheen arki pyörii noiden asioiden ympärillä.
Näin on. Siivoaminen ja ruuan laittaminen jatkuu sitten vielä joka tapauksessa, kun lapset lentää pesästä. Kyllä minä teen päivittäin sapuskaa ja siivoamista/pyykinpesua/piha-askareita riittää viikon jokaiselle päivälle.
Ei sitä kuule kokkaa tai varsinkaan siivoa, jos on esimerkiksi murtanut jalkansa/kätensä tai ollut isossa leikkauksessa.
Eikö sun puoliso osaa siivota ja kokata?
Vierailija kirjoitti:
"kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin"
Nii, kyllähän tämä nykyaika on perseestä. Työnantajakin vaatii tekemään töitä.
Jos on sellainen tilanne, ettei vauva anna nukkua öisin, on se äidin seuraava (ja seuraava ja seuraava...) päivä tosi raskas.
Paras apu olisi usein, että kotiapu ottaisi vastuun lapsenhoidosta ja passittaisi äidin nukkumaan muutamaksi tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos se jalka on murtunut, niin silloin kotipalvelu kyllä hoitaa lasta esim. kerran viikossa 3h yhteensä kolmen kuukauden ajan. Siivoamiseen kannattaa tilata siivooja erikseen ja ruokapuoli korvata eineksillä.
No sehän se sitten auttaakin, se 3 tuntia viikossa.
Kun olin lapsi, kotiapua sai ihan kuule kunnalta koko äitini sairausloman ajaksi.
Resurssit ovat rajalliset. Käytännössä se kotipalvelu toimii noin. Tulee kerran viikossa. Kun itse sitä sain jalka murtuneena, käytin sen siihen, että lapsi pääsi työntekijän kanssa kunnolla ulkoilemaan. Siivouksen ostin ja äitini tuli auttamaan arjessa. Isä osallistui tietenkin myös, mutta oli päivät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Jollakin äidillä voi olla pienituloinen mies. Pitäisikö siis nyt puoliso valita pelkästään tulojen perusteella? Yhden aikuisen tuloilla ei Suomessa pysty nykyään elättämään perhettä. Haluat ilmeisesti hillitä pienituloisten miesten lisääntymistä?
Mitä sä sekoilet? Miten se pienituloisuus tähän kuuluu? Tarkoitatko pienituloisella työtöntä?
Puhut kotipalvelujen ostamisesta. Miehen kuukausitulot voivat olla esimerkiksi 1600€/ netto. Siitä hän maksaa asumisen, ruuan ja vakuutukset.
Palvelun ostaminen vaatii rahaa. Harvalla nuorella perheellä on taloudellisia edellytyksiä mihinkään ostopalveluun.Kuules kultsi. Ei tossa kukaan saa ilmaista siivoojaa, vaikka olis vieläkin pienempi palkka. Ei tuu siivoojaa ilmaiseksi. Se on sitten vaan purtava hammasta ja siivota ihan itse. Niin minäkin olen siivonnut. Olen jopa siivonnut muillekin, kuten äidille ja siskolle.
Niinpä, sitten niillä ei välttämättä siivoa kukaan, joilla ei ole tarpeeksi suuret tulot ostopalveluun.
Minä ja puolisoni olemme syntyneet 70-luvulla, ja meillä tehtävät on aina jaettu tilanteen mukaan; molemmat ovat tehneet kaikkea. Missään laissa ei lue, että naisella olisi jotenkin suurempi vetovastuu perheestä.
Meillä on samansuuruiset tulot ja samantasoinen koulutus. Tehtävät kotona jaetaan sen perusteella, kuka ehtii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Olisit pyytänyt ottamaan vauvan, harva edes uskaltaa kysyä, koska moni äiti ei vauvaa anna vieraan syliin.
Niinpä. Oon sillä tavalla tyhmän ylpeä, että kuvittelin ammattilaisten tajuavan tuon pyytämättäkin. Etenkin, kun käynnistä sovittaessa olin kertonut mikä olisi sopivaa apua (pienten hoitaminen tai ruuan valmistus).
Olisi pitänyt varmasti ihan käskeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kuule kokkaa tai varsinkaan siivoa, jos on esimerkiksi murtanut jalkansa/kätensä tai ollut isossa leikkauksessa.
Me ollaan työssäkäyviä. Varmaan vaikea syrjäytyneen incelin hahmottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan sopimuskysymys, miten tehtävät perheessä jaetaan. Yksinhuoltaja joutuu tekemään kaiken, kun taas parisuhteessa tehtävät, kuten siivous, ruuanlaitto, pyykkäys - jaetaan kahden aikuisen kesken.
Ai jaa, no minä tein kyllä yksin kaikki kotityöt, vaikka lasten isukkikin asui samassa huushollissa. Tosin annoin sille isukille kenkää 10 vuoden yhteiselon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Auttaa voi vasta sen jälkeen, kun on kysynyt autettavalta, minkälaista apua hän tarvitsee.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Autettavalla voi olla aivan väärä käsitys siitä, mikä häntä todellisuudessa parhaiten auttaisi. Ihan jo sen takia että perusasiat on hänellä hukassa, eikä hän siksi näe kokonaisuutta.
Yleisesti sanoisin että ihmiset pitää opettaa kalastamaan, ei kalastaa heidän puolestaan. On OK että apu käy jonkun luona opettamassa miten kotia pyöritetään, mutta ei voida lähteä siitä että yhteiskunnan täti tulee sinne viikosta toiseen pyyhkimään aikuisten pyllyjä. Tottakai autettava mielellään ottaisi ilmaisen kotiapulaisen loppuelämäkseen, mutta se nyt ei vaan voi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis meilläkin käydään töissä molemmat. Silti toinen voi siivota jos toinen ei pysty. Miehelläni on murtunut käsi. Minä sitten siivoan ja teen ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murtunut käsi tai jalka ei paljon estä, ihan käy lapsetkin koulussa jos noin on käynyt. Valmisruokia voi käyttää.
Ja tuollainen leikkaus tai murtuma voi olla edessä kenellä tahansa, ei pitäisi olla vain lapsiperheiden oikeus saada apua kotiin tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa voi vasta sen jälkeen, kun on kysynyt autettavalta, minkälaista apua hän tarvitsee.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Autettavalla voi olla aivan väärä käsitys siitä, mikä häntä todellisuudessa parhaiten auttaisi. Ihan jo sen takia että perusasiat on hänellä hukassa, eikä hän siksi näe kokonaisuutta.
Yleisesti sanoisin että ihmiset pitää opettaa kalastamaan, ei kalastaa heidän puolestaan. On OK että apu käy jonkun luona opettamassa miten kotia pyöritetään, mutta ei voida lähteä siitä että yhteiskunnan täti tulee sinne viikosta toiseen pyyhkimään aikuisten pyllyjä. Tottakai autettava mielellään ottaisi ilmaisen kotiapulaisen loppuelämäkseen, mutta se nyt ei vaan voi olla mahdollista.
Jos työssäkäyvä perheellinen sairastuu, ei kyse ole taitojen puutteesta, vaan siitä että ei vaan sen sairastumisen takia pysty.
Ylipäätään hetkellinen empatia auttaa paljon paremmin kuin vuosikymmenten ikävä ylenkatse.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne tuli parittain ne oli sos.työntekijöitä kartoittamassa.
Tyttärellä kävi syövän toipumusvaiheessa kun mies jo meni töihin otettuaan palkatonta vapaata pari opiskelijatyttöä, kummalle kulloinkin sopi, auttamassa ja ulkoiluttivat vauvan joka oli kotona. Toinen lapsi päiväkodissa. Kai jostain tuttujen kautta, alueella oli opiskelija-asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen myös sitä, että jos tilanne on, että lapsiperheessä äiti on vaikka ollut onnettomuudessa ja kotona loukkaantuneena pyristelee pienten lasten hoidon kanssa, niin isän työtilanne ei siitä salli mitään joustoa. Jos ei saa lomaa, niin palkatonta voi aina ottaa pariksi viikoksi ja hoitaa äidin ja lapset itse. Olen nähnyt pörssifirmankin toimitusjohtajan lähtevän välittömästi kotiin, kun siellä on hätä, mutta suomalainen duunari ei kotiin ehdi apuun mitenkään.