Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (147)
Ennen nimenomaan sai kotipalvelusta apua kotitöihin. Meilläkin monesti, mm. kun äiti oli sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Jollakin äidillä voi olla pienituloinen mies. Pitäisikö siis nyt puoliso valita pelkästään tulojen perusteella? Yhden aikuisen tuloilla ei Suomessa pysty nykyään elättämään perhettä. Haluat ilmeisesti hillitä pienituloisten miesten lisääntymistä?
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin saa apua yksityisestä kotiavusta ja siivousfirmoilta, jotka tekevät maksua vastaan sitä mitä heiltä tilataan. Taitaisivat monet vanhuksetkin pärjätä kotonaan paremmin monitaitoisen kotiapulaispalvelun kuin hoivapalvelun hoitajien turvin. Koskakohan joku keksii myydä kiireisille perheille kotipalvelua joka hoitaa siivouksen ja pyykkihuollon lisäksi viikon ruokatarpeidn hankinnan ja viikon ruokien valmistamisen jääkaapiin ja pakastimeen jolloin ihmiset voisivat asua kodeissaan lähes kuin hotelleissa missä saa kaiken valmiina.
Näitä yrityksiä on jo ollut pitkään ja paljon. Ne ei vaan mainosta näkyvästi. Yritykset pitää tonkia jostain. Minullakin on lista näistä oman kunnan yrityksistä. Nämä on yleensä yhden ihmisen perustamia yksinyrittäjiä.
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Se on kyllä ihan lain määräämä palvelu, johon perheillä on oikeus.
Itselläni esimerkiksi murtui selkä ja kyllä siinä olisi mielestäni ollut ihan syy saada hetkellisesti apua lapsiperheeseen.
Minä pyysin ja sain kotiapua.
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.
Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Yksi kerta sitä ”apua” riitti.
Olin kyllä kertonut millaista apua tarvitsen ja se ei ollut väritystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pitäisi saada "ilmaiseksi". Se kun säästäisi sieltä toisesta päästä ihan valtavasti, jos se väsynyt vanhempi saisi konkreettista apua siitä, että joku kävisi muutaman kerran auttamassa kotitöissä, niin kustannus on pienempi kuin ihan vaikka päivähoitopaikka yhdelle lapselle. Tietenkään näin ei toimita, ongelmien ennalta ehkäisyyn ei ole rahaa koska se ei ole pakollista. Korjataan sitten niitä jälkiä ja maksetaan moninkertaisesti kasaantuneista ongelmista.
Kyllä se niin on että lapsia ei kannata tehdä jos ei tykkää siivota tai laittaa ruokaa, koska lapsiperheen arki pyörii noiden asioiden ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollakin äidillä voi olla pienituloinen mies. Pitäisikö siis nyt puoliso valita pelkästään tulojen perusteella? Yhden aikuisen tuloilla ei Suomessa pysty nykyään elättämään perhettä. Haluat ilmeisesti hillitä pienituloisten miesten lisääntymistä?
Mitä sä sekoilet? Miten se pienituloisuus tähän kuuluu? Tarkoitatko pienituloisella työtöntä?
Vierailija kirjoitti:
Entiset sosiaalityöntekijät olivat tällaisia kotiapulaisia. Nykyisin hekin pyörittelevät papereita, pyrkivät miellyttämään ja tekevät lähinnä businestä lasten huostaanotoilla.
no ei ole sosiaalityöntekijät, ovat yliopistokoulutettuja ja johtavat asiakkaan prosessia eivätkä tee kotitöitä. Puhut varmaan kodinhoitajista.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni esimerkiksi murtui selkä ja kyllä siinä olisi mielestäni ollut ihan syy saada hetkellisesti apua lapsiperheeseen.
Eikö sinulla ole puolisoa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri sitä tässä haetaan. Olen itse lastensuojelun sossu. Kotipalvelua saa kyllä, mutta sille on hirveä kysyntä. Ei heidän resurssinsa riitä siivoamiseen, joten keskittyvät hoitamaan lapsia. Lastenhoitoa saa, jos on vaikka monikkoperhe, syntyy vaikka kolmoset kerralla, vanhemmalla on sairautta tai vaikka tapaturma. Murtuneen jalan kanssa ei oikein pysy taaperon perässä. Aika usein lapset ovat nepsyjä, jotka ovat uuvuttaneet vanhempansa. Sitten on iso määrä ihmisiä, joilla on ihan normilapsia, kotona voi olla jopa kaksikin aikuista, mutta viikkosiivous pitäisi saada teetettyä ilmaiseksi. Ei veronmaksajien piikki siihen riitä. Silloin saa perhetyön katsomaan mikä elämänhallinnassa mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sekoilet? Miten se pienituloisuus tähän kuuluu? Tarkoitatko pienituloisella työtöntä?
Puhut kotipalvelujen ostamisesta. Miehen kuukausitulot voivat olla esimerkiksi 1600€/ netto. Siitä hän maksaa asumisen, ruuan ja vakuutukset.
Palvelun ostaminen vaatii rahaa. Harvalla nuorella perheellä on taloudellisia edellytyksiä mihinkään ostopalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä. Eikä hän pystynyt yhtäkkiä sieltä irtoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pitäisi saada "ilmaiseksi". Se kun säästäisi sieltä toisesta päästä ihan valtavasti, jos se väsynyt vanhempi saisi konkreettista apua siitä, että joku kävisi muutaman kerran auttamassa kotitöissä, niin kustannus on pienempi kuin ihan vaikka päivähoitopaikka yhdelle lapselle. Tietenkään näin ei toimita, ongelmien ennalta ehkäisyyn ei ole rahaa koska se ei ole pakollista. Korjataan sitten niitä jälkiä ja maksetaan moninkertaisesti kasaantuneista ongelmista.
Se että kerran kuussa joku on tiskannut ei lapsen arkea paranna yhtään, päivähoito on ehdottomasti parempi vaihtoehto, lapsi saa päivittäin hoitoa ja huolenpitoa, ruokaa, oppii uusia taitoja, ongelmaperheissä ei lapsen asema ole hyvä ja huostaan saisi ottaa nykyistä herkemmin, vaikka se kallista onkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Kun nykyisin se käytännön apu ostetaan alan yrityksiltä. Sosiaalitoimisto ei ole paikka josta saa siivousta tai lastenhoitoa.
Ikävää jos ei isää taloudessa tai ei osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että lapsia ei kannata tehdä jos ei tykkää siivota tai laittaa ruokaa, koska lapsiperheen arki pyörii noiden asioiden ympärillä.
Näin on. Siivoaminen ja ruuan laittaminen jatkuu sitten vielä joka tapauksessa, kun lapset lentää pesästä. Kyllä minä teen päivittäin sapuskaa ja siivoamista/pyykinpesua/piha-askareita riittää viikon jokaiselle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 5-ja 3-vuotias, kun syntyi vauva, jolla oli hyvin vaikea refluksitauti. Ei voinut laskea hetkeksikään sylistä.Kotiavusta tuli 2 naista ja ajattelin, että saisin ruuan tehtyä syli vapaana. No, nämä värittivät värityskirjaa 5-vuotiaan kanssa, minä tein ruokaa vauva sylissä ja 3-vuotias lahkeessa roikkuen.
Olisit pyytänyt ottamaan vauvan, harva edes uskaltaa kysyä, koska moni äiti ei vauvaa anna vieraan syliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Siivoaminen ja ruuan laittaminen jatkuu sitten vielä joka tapauksessa, kun lapset lentää pesästä. Kyllä minä teen päivittäin sapuskaa ja siivoamista/pyykinpesua/piha-askareita riittää viikon jokaiselle päivälle.
Ei sitä kuule kokkaa tai varsinkaan siivoa, jos on esimerkiksi murtanut jalkansa/kätensä tai ollut isossa leikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyisin se käytännön apu ostetaan alan yrityksiltä. Sosiaalitoimisto ei ole paikka josta saa siivousta tai lastenhoitoa.
Ikävää jos ei isää taloudessa tai ei osallistu.
Se ei myöskään ole veronmaksajien asia paikata kotitöistä ja lapsenhoidosta loisivaa isää.
Nämä ovat todennäköisesti vammaispalveluiden palveluita.