Lapsiperheet kaipaavat kotiavulta apua kotitöihin
Kyllä on nykyään laiskaa porukkaa.
Toista se oli ennen!
T. Kolmen äiti
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012051307.html?utm_source=ampparit
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yöheräämiset kannattaa jakaa vanhempien kesken tai jos ei imetyksen osalta onnistu, niin äiti voi nukkua päivällä, kun isä hoitaa lapsia. Itse sossuna ajattelen, että se on perhetyön paikka, jos perhe ei saa työnjakoaan hoidettua niin, että lapset tulevat turvallisesti hoidettua.
Jos lapsi tai itse sairastaa, siinä on molemmat kyllä jo väsyneitä, vaikka olisi ylempi koordinointimaisterin tutkinto taskussa. Pelkkä vatsatauti joka käy koko perheen läpi vie voimat hetkellisesti ja koti on kuin pommin jäljiltä.
Ja sinähän vain haluat jatkaa töissä löhöilyä - siitä tuo ns. kantasi.
Vatsatauti kestää pari päivää. Siinä ajassa ei mitään apua järjesty muutenkaan kunnalta. Kannattaa miettiä perheessä suunnitelma etukäteen miten toimitaan.
Kun se vatsatauti kestää paljon pidempään kuin kaksi päivää, kun yleensä ne taudit sairastetaan eri aikaan. Ensin yksi lapsi (joka sen taudin kotiin kantaa), sitten toinen lapsi, sitten toinen vanhemmista jne.
Koronassa meillä meni kepoisasti kolmekin viikkoa.
Me nelihenkinen perhe sairastuttiin vatsatautiin saman aikaisesti. Kaikki olimme kipeinä. Muut poti sängyssä. Minä yksin toimitin ruuat muille sairaana.
Sellaista se on. Ei sinne kukaan tullut ilmaiseksi meitä palvelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen minäkin, miksi ei yksityiseltä oteta avustajaa, joka tekee kaiken tarpeellisen. Toki jos aina lasketaan sen mukaan, että ilmaista apua sen olla pitää. Tuossa hektisessä avuntarvetilanteessa kannattaisi priorisoida se, mihin tahansa käyttää. Jos verottajan kriteerit (ikä tai sairaus) täyttyvät, niin palvelua voi myydä myös alvittomasti, mutta vain ne yritykset, jotka ovat hyvinvointialueiden listoilla.
Siihen vielä kotitalousvähennys.
Varmaan raha. Tuntiveloitus palkan sivukuluineen n.60€/h + matkat ja jos 5h se tarkoittaa 300€.
Ja jos vanhemmn palkka 3500€ niin netto 2300€ niin tuohon 300€ saa tehdä pari päivää töitä, jotta saa kotiavun maksettua.
Kyllä siitä kannatta maksaa jos apua tosissaan tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen minäkin, miksi ei yksityiseltä oteta avustajaa, joka tekee kaiken tarpeellisen. Toki jos aina lasketaan sen mukaan, että ilmaista apua sen olla pitää. Tuossa hektisessä avuntarvetilanteessa kannattaisi priorisoida se, mihin tahansa käyttää. Jos verottajan kriteerit (ikä tai sairaus) täyttyvät, niin palvelua voi myydä myös alvittomasti, mutta vain ne yritykset, jotka ovat hyvinvointialueiden listoilla.
Siihen vielä kotitalousvähennys.
Varmaan raha. Tuntiveloitus palkan sivukuluineen n.60€/h + matkat ja jos 5h se tarkoittaa 300€.
Ja jos vanhemmn palkka 3500€ niin netto 2300€ niin tuohon 300€ saa tehdä pari päivää töitä, jotta saa kotiavun maksettua.
Jos yritys laskuttaa vaikka sen 60 e tunti kyllä siihen sisältyy jo yrityksen ne sivukulutkin. Ei munulta koskaan ole laskutettu matkakuluja siivousliikkeeltä, kodinkonekorjaaha kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne yöheräämiset kannattaa jakaa vanhempien kesken tai jos ei imetyksen osalta onnistu, niin äiti voi nukkua päivällä, kun isä hoitaa lapsia. Itse sossuna ajattelen, että se on perhetyön paikka, jos perhe ei saa työnjakoaan hoidettua niin, että lapset tulevat turvallisesti hoidettua.
Jos lapsi tai itse sairastaa, siinä on molemmat kyllä jo väsyneitä, vaikka olisi ylempi koordinointimaisterin tutkinto taskussa. Pelkkä vatsatauti joka käy koko perheen läpi vie voimat hetkellisesti ja koti on kuin pommin jäljiltä.
Vatsatauti kestää pari päivää. Siinä ajassa ei mitään apua järjesty muutenkaan kunnalta. Kannattaa miettiä perheessä suunnitelma etukäteen miten toimitaan.
Kun se vatsatauti kestää paljon pidempään kuin kaksi päivää, kun yleensä ne taudit sairastetaan eri aikaan. Ensin yksi lapsi (joka sen taudin kotiin kantaa), sitten toinen lapsi, sitten toinen vanhemmista jne.
Me nelihenkinen perhe sairastuttiin vatsatautiin saman aikaisesti. Kaikki olimme kipeinä. Muut poti sängyssä. Minä yksin toimitin ruuat muille sairaana.
Mitä palvelua siinä edes tarvittaisiin. Ruoka ei pysy sisässä, joten ei tarvitse kokata. maailma ei kaadu, jos kukaan ei moppaa lattioita pariin päivään.
Eikö nää nepsyt sun muut rajoitteiset vois rajoitta sitä lisääntymistään? Joku kodinhoitokurssi nyt vähintään pitää läpäistä ja käydä , ennen lasten tekoa.
Saahan äiditkin joko palkkaa tai kelalta.
Vierailija kirjoitti:
Ennen nimenomaan sai apua myös kotitöihin, että en nyt tiedä, kuka tässä on laiska.
Milloin tuo ennen on ollut? Äitini ei saanut kotipua, eikä äitini lapsuudenperhekään saanut kotiapua. Äitini itse on ollut kotiavussa töissä. Kotiapua saivat silloin sairaat, vammaiset ja alkoholistit.
Kannattaa silloin palkata kotiapua, vaikka siivous pari kertaa kuukaudessa, lastenhoitoapua, woltista ruoat. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä palvelua siinä edes tarvittaisiin. Ruoka ei pysy sisässä, joten ei tarvitse kokata. maailma ei kaadu, jos kukaan ei moppaa lattioita pariin päivään.
Kannoin juotavaa ja syötävää joka tapauksessa näille muille perheenjäsenille. Siivous sai odottaa sinne asti, kun tolpilleen pääsivät pl oksennusten siivous ja likaantuneiden vaatteiden roudaus pesuhuoneeseen. Ja oksennussankojen tyhjennyt pönttöön.
Kävin eilen AV:n innoittamana katsomassa kyseisen "sisällön tuottajan" tuotokset Instassa. Aika häiriintynyttä menoa. Miksi ei voi laittaa lapsia isälleen? Miksi psyykeltään sairas ja epävakaa ja taloutensa paskonut äiti on parempi vanhempi kuin lasten isä??
Apua on saatavilla. Tilatkaa sitä rohkeasti, ettette täysin hyydy taakkanne alla. Palvelu ei itsestään soita ovikelloa, vaan sen verran täytyy itse jaksaa, että tilaa sitä.
On se ihana tunne (väsyneenä) kun koti tuoksuu ruoalta ja pullalta, on siivottu ja kaikki tehty. Itse voi keskittyä olemaan vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa silloin palkata kotiapua, vaikka siivous pari kertaa kuukaudessa, lastenhoitoapua, woltista ruoat. Yksinkertaista.
Myös ruokaostokset voi tilata kotiin. En tiedä woltin hintoja mutta itse tilaan mieluummin k tai s ketjuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyykkikone, lapsiperheissä usein kuivausrumpukin, tiskikone, mikro, kaupasta saa väsypäiviin eines-ja pakasteruokaa, mies voi tehdä isoja annoksia vaikka lasten mieliruokia pakastimiin. Kaupasta saa tilattua ostokset. Lapsikin voi imuroida kun annetaan vaan osallistua.
Tottakai voi olla väsynyt ja lapset kyllästyneitä kun ei ole päiväkotikavereita ja ohjelmaa.
Joo ja sitten se 3v adhd maistaa pesupulveria kun äidin silmä välttää ja samalla 6kk refluksivauva tukehtuu oksennukseen sitterissä kun äidin huomio pyykeissä ja sisaressa.
Ei kannata tehdä lapsia kun ei selviä arjessa.
Ongelmahan tässä on juuri se,että umpiväsynyt äiti jonka ajatusmaailma ei enää pelitä koettaa hoitaa lapsia ja kotia. Siinä jää sitten pesuaineet pöydille ja ulko-ovi auki kun aivot eivät enää toimi.
Mun kuopuksella oli pienenä refluksi, astma ja liuta allergioita. Olin sairaalassa yön hänen kanssaan (taas) ja yritin mennä taksilla kotiin sieltä, mutten enää muistanut omaa osoitettani. Aivot oli niin tiltissä väsymyksestä.
Miksi lapsen toinen vanhempi ei auttanut asiassa. Miksi hän ei mennyt sinne sairaalaan lapsen kanssa?
Olisiko vaikka työssäkäyvä toinen vanhempi? Ei saa jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin jos puoliso on jo hoitovapaalla, ja vähän kohtuutonta laittaa työssäkävijä valvomaan yöt ja siitä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että kotiin pitää saada kotitöiden tekijä siis ihan ilmaiseksi? Siltä vähän vaikuttaisi, nimittäin tässäkin kunnassa(jossa asun) on vaikka kuinka monta palveluntarjoajaa, jotka tekee kotitöitä maksua vastaan.
Se on kyllä ihan lain määräämä palvelu, johon perheillä on oikeus.
Itselläni esimerkiksi murtui selkä ja kyllä siinä olisi mielestäni ollut ihan syy saada hetkellisesti apua lapsiperheeseen.
Eikö tuollainen murtunut selkä oikeuta henkilökohtaiseen avustajaan hetkeksi aikaa ainakin?
Vierailija kirjoitti:
Apua on saatavilla. Tilatkaa sitä rohkeasti, ettette täysin hyydy taakkanne alla. Palvelu ei itsestään soita ovikelloa, vaan sen verran täytyy itse jaksaa, että tilaa sitä.
On se ihana tunne (väsyneenä) kun koti tuoksuu ruoalta ja pullalta, on siivottu ja kaikki tehty. Itse voi keskittyä olemaan vauvan kanssa.
Aivan varmasti on ihanaa, mutta pienituloisille ei mitään mahdollisuutta tuollaiseen. Kun tuntiveloitus on 50e ja pitää tilata min. 3h niin siinä on viikon ruokabudjetti.
Vierailija kirjoitti:
Kova väsymys vastaa humalatilaa
Väsynyt vanhempi unohtaa ne karkin näköiset tiskikonetabletit keittiön pöydälle sen sijaan että nostaisi ne yläkaappiin. Väsynyt vanhempi laittaa vauvan kylpyyn rauhoittumaan ja nukahtaa.
Tälläinen vanhempi EI kaipaa sohvalla istujaa joka huutelee että tänään opetellaan leipomaan sämpylöitä.
Tos kohtaa pitää ostaa kotiin palveluntarjoajalta palvelusta. Tai niin, että toinen vanhempi hoitaa toiselle väsyneelle tilaisuuden nukkua. Ai niin jos ei järki sitä kerro väsyneelle, niin sitten mukulat veks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ruokaostokset voi tilata kotiin. En tiedä woltin hintoja mutta itse tilaan mieluummin k tai s ketjuista.
Mulla on woltin kk-jäsenyys ja sillä tilaan kaikki ruokaostokset lähi K-Marketista tai joskus isommasta supermarketista. Helppo, koska tulee 20-40 minuutissa kotiin, ei tarvitse varailla etukäteen kuljetusaikoja. On helpottanut mun arkea paljon, vaikka olen yksin asuva nainen. Voin vaan kuvitella, miten iso hyöty tuosta olisi lapsiperheille! Todellakin hintansa arvoinen! Jopa voi säästää rahaa, kun heräteostosherkut jää todennäköisemmin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pyykkikone, lapsiperheissä usein kuivausrumpukin, tiskikone, mikro, kaupasta saa väsypäiviin eines-ja pakasteruokaa, mies voi tehdä isoja annoksia vaikka lasten mieliruokia pakastimiin. Kaupasta saa tilattua ostokset. Lapsikin voi imuroida kun annetaan vaan osallistua.
Tottakai voi olla väsynyt ja lapset kyllästyneitä kun ei ole päiväkotikavereita ja ohjelmaa.
Joo ja sitten se 3v adhd maistaa pesupulveria kun äidin silmä välttää ja samalla 6kk refluksivauva tukehtuu oksennukseen sitterissä kun äidin huomio pyykeissä ja sisaressa.
Ei kannata tehdä lapsia kun ei selviä arjessa.
Ongelmahan tässä on juuri se,että umpiväsynyt äiti jonka ajatusmaailma ei enää pelitä koettaa hoitaa lapsia ja kotia. Siinä jää sitten pesuaineet pöydille ja ulko-ovi auki kun aivot eivät enää toimi.
Mun kuopuksella oli pienenä refluksi, astma ja liuta allergioita. Olin sairaalassa yön hänen kanssaan (taas) ja yritin mennä taksilla kotiin sieltä, mutten enää muistanut omaa osoitettani. Aivot oli niin tiltissä väsymyksestä.
Miksi lapsen toinen vanhempi ei auttanut asiassa. Miksi hän ei mennyt sinne sairaalaan lapsen kanssa?
Olisiko toinen ollut työssä. Ja nykyään pitää laskea tarkasti, mihin on varaa, jos.perheeseen syntyy keskonen tai sairas vauva, niin kumpi vauvan kanssa sairaalassa, sillä se on kallista lystiä, kun jotkut perivät 69€/vrk maksun eli jos isä töissä ja äiti sairaalsssa, hän maksaa siitä 69€ ja jos isä tulee töiden jälkeen, hän joutuu myös maksamaan erikseen 69€ koska eri henkilö ja jos perheessä muita l a psia, heillekin pitää maksaa hoitajs. Näin ainakin tutulla kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on ihanaa, mutta pienituloisille ei mitään mahdollisuutta tuollaiseen. Kun tuntiveloitus on 50e ja pitää tilata min. 3h niin siinä on viikon ruokabudjetti.
Eiks pienituloisen vanhemman lapsella ole toinenkin vanhempi. Eiks voi vuorotella siinä lastenhoitamisessa/kokkailussa, että toinen pääsee nukkumaan?