Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gallup alle 3-vuotiaan päivähoitoon laittaneille

Vierailija
15.05.2007 |

- Minkä ikäisenä lapsi meni päivähoitoon?

- Hoitomuoto?

- Miten sopeutui?

- Miksi pistit päivähoitoon noin pienenä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Järkevä ihminen osaa vähän ennakoita ja voi vaikka säästää jo ennen kuin tekee lapsia jotta ei sitten joudu niin tiukille että pitää 1-vuotias päivähoitoon pistää!

KUULES NYT. Minä en vuosikausia suunnitellut että silloin-ja-silloin teen/saan lapsia. Elin aivan tavallista nuoren naisen elämää, johon ei todellakaan kuulunut sen miettiminen milloin alan lapsia tekemään.

Sitten kun päätimme lasta alkaa yrittämään, tulin samantien raskaaksi. Ei siinä kovin kauan ollut aikaa säästellä.

Jos on astuntolainaa niin siihen voi hyvissä ajoin neuvotella maksuvapaata niin että maksaa kotihoitokauden ajan vain korkoja.

MONESTA lapsesta ei niin vaan maksella pelkkiä korkoja.

En usko että raha on todellinen syy vaan pikemminkin elintaso! Eikö niistä kalliista merkkivaatteista ja ulkomaanlomista voi luopua edes siksi aikaa kun lapsi on ihan pieni???

ÄLÄ USKO. Tyhmyytesi vaan todistat. Ei kaikki mene niin kuin sinä luulet niiden menevän.

Ei me matkustella, tai ostella merkkivaatteita. Raha menee normaaliin elämiseen.

.

OLE SINÄ uhrautuva, jos sen niin haluat nähdä. Minä en nää mitään itsekästä siinä että teen kolmivuorotyötä kaksivuotiaan äitinä, joka on raskaana. Luuletko etten pääsisi kotona miljoonasti helpommalla??

Jokaisella on oikeus valintoihinsa mutta älköön kukaan väittäkö että pakko oli pistää 1-vuotias päivähoitoon koska ei se niin mene!

SINÄ ET ole jumala, sinä et voi päättää miten asiat menevät. erittäin sairasta edes kuvitella että sinä voit päättää miten joku asiaa menee, vain koska olet sitä mieltä.

Vierailija
22/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

10kk eli suoraan äitiysloman jälkeen, nyt 3v.

- Hoitomuoto?

Kunnallinen pph

- Miten sopeutui?

Ensimmäinen viikko oli vaikea: aamuisin itki (tosin kolmantena aamuna kuulin, kuinka itku loppui heti oven sulkeuduttua) ja oli illalla kauhea sylikissa ja uupunut. Sitten alkoi hymy tulla ja " Maija" on edelleen hänen päivähoitajansa ja todella tärkeä ihminen elämässä. Ekan viikon jälkeen siis oli ihan tyytyväinen ja aamulla heti pukemassa eteisessä, kun sanottiin, että " lähdetään taas Maijalle" .

Raha ja raha, lainat ei lyhene itsekseen. Lisäksi tällä alalla pois töistä on vaikea olla pidempään, kun nytkin paluu tuntui niin kauhean vaikealta. Lainsäädännöstä huolimatta tuntuu, ettei kaikkia firmoja koske nämä takaisinottovelvoitteet vaan esimies sai taistella, jotta mut saatiin takaisin ja lupa " uuden" palkkaamiseen haettiin ihan pääkallopaikalta. Jäi kyllä hampaan koloon firmaa kohtaan. Olin sentään ennen äikkäriä ollut töissä jo 8 vuotta samassa paikassa ja tuo pulju tuskin yhteen tai kahteen äitiyslomalaiseen konkurssiakaan tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Hatun nosto niille jotka jaksaa kitkutella kotona koko lasten pikkulapsiajan! Onhan se varmaan myös elämäntapavalinta joka toisille sopii paremmin ja toisille huonommin.

Mä en näe mitään hienoa siinä että kitkuttelee kotona lasten kanssa pitkään vain siksi että jonkun mielestä hyvä äiti tekee niin.

Jos nauttii kotiäitiydestä ja mies on niin rikas että lapset ei jää mitään vaille vaikka äiti ei tienaa, niin mikäs siinä sitten.

Mutta jos kotiäitiys on kitkuttelua, niin mitä hienoa siinä on? Ei mitään.

Yli 2-vuotiaat sitä paitsi on yleensä mieluummin kavereiden seurassa kun äidin helmoissa..

Vierailija
24/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Hoitomuoto?

- Miten sopeutui?

Lapset päivähoitoon ollessaan:

1 v (tasan), hoitomuoto päiväkoti, sopeutui kohtuuhyvin

--> palasin opiskelemaan, samaan aikaan hoitoon myös 3-vuotias sisarus (joka siis 3 vuotta kotihoidossa), jonka hoitoon sopeutuminen kesti reilusti pidempään

1v 1kk, hoitomuoto hoitaja kotona, siirtyi pphoitajalle ollessaan 1v 10kk, päiväkotiin 3v10kk iässä

Sopeutui hyvin hoitoon, myös muutoksiin

--> hoitoon siksi, että palasin töihin, rahallisista syistä (vaikka olikin vuokra-asunto ;-)...)

1v 2kk, hoitomuoto pphoitaja, päiväkotiin 3v2kk iässä

sopeutuminen hoitoon oli aluksi tosi hankalaa ja äidin sydän vuoti verta, sopeutui kyllä ja viihtyi sittemmin hyvin ja muistelee nyt koululaisena mm. päiväkotiaan

--> hoitoon samasta syystä kuin ed lapsi, miehen palkka ei riittänyt edes karsittuihin menoihimme

2v8kk, hoitomuoto pphoitaja

sopeutuminen hoitoon aluksi hankalaa, aamut hankalia, helpotti parin kuukauden kohdalla

--> tällä kertaa venytin kotona oloa jos jonkinmoisella vippaskonstilla edellisten hoitoonlähtökokemusten vuoksi

Kuten tuossa jollain edellisellä vastaajalla, meillä pyritään pitämään hoitopäivät kohtuullisina, kuopus on nyt hoidossa yleensä aikavälillä 9:15 - 16:45. Samoin kahden häntä edeltävän lapsen päivät ovat olleet 9-16:30/16:45 ajalla. Kaksi vanhinta oli hoidossa klo 9:30-16 välisenä aikana, silloin se oli helpointa järjestää koska olimme molemmat opiskelijoita.

Lapsillamme on melko isot ikäerot :) ja heistä kaikki ovat olleet sittemmin kotona hoidon aloituksen jälkeen äidin kanssa äitiyslomilla ja hoitovapailla.

Vierailija
25/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- 1v 8 kk

- päiväkoti

- sopeutui hyvin

- pääni näivettyi, eikä ammatissani voi olla poissa kovin kauen ilman, että ammattitaito kärsii

Vierailija
26/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

1.5v.

- Hoitomuoto?

Päiväkodin pienten ryhmä (12 lasta, 3 hoitajaa)

- Miten sopeutui?

Hyvin

Minä olin jo ollut 3.5 vuotta kotona eikä mies halunnut jäädä kotiin. Minä en uskaltanut enää olla kauempaa poissa työelämästä pois.

Vierailija
27/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, itse vein lapseni hoitoon alle 1-vuotiaana, lainasta ei kyselty edes lyhennysvapaita ja tiedätkö, me matkustetaan, asutaan kivasti, ajetaan hyvällä autolla ja vietetään laadukasta vapaa-aikaa. Ja lapsikin on 5-vuotias rauhallinen ja fiksu neiti. Me emme harrasta mitään ilman lasta ja matkat teemme lapsen kanssa. 8h/pv lapsi on hoidossa ja lopun ajan saa 100% olla meidän seurassa. Olemme tasapainoisia ja älykkäitä vanhempia, joilla on tarjota lapselle henkisesti kehittävä ympäristö, jossa on kaksi täysipäistä vanhempaa ja tasapainoinen ilmapiiri. Lisäksi meillä on taloudellisella puolella myös tarjota hänelle virikkeitä ja tukea, mitä ikinä haluaakin tehdä.

Lyön vaikka vetoa, että pystymme tarjoamaan lapsellemme jokaisella tasolla enemmän kuin sinä!

Vierailija:

Järkevä ihminen osaa vähän ennakoita ja voi vaikka säästää jo ennen kuin tekee lapsia jotta ei sitten joudu niin tiukille että pitää 1-vuotias päivähoitoon pistää!

Jos on astuntolainaa niin siihen voi hyvissä ajoin neuvotella maksuvapaata niin että maksaa kotihoitokauden ajan vain korkoja.

Jos oikeasti on rahat tiukilla niin saa kyllä myös asumistukea ja sosiaalitoimistostakin apua!

En usko että raha on todellinen syy vaan pikemminkin elintaso! Eikö niistä kalliista merkkivaatteista ja ulkomaanlomista voi luopua edes siksi aikaa kun lapsi on ihan pieni???

Ja kyllä! Minä en kannata alle 3-vuotiaan päivähoitoon pistämistä! Itse hoidan kaikki lapseni itse asiassa kotona esikouluikään saakka ja senkin jälkeen teen vain osapäivätyötä sinä aikana kun lapset ovat koulussa ja/tai eskarissa.

Elämä on täynnä valintoja. Itsekkäitä tai uhrautuvia valintoja. Kaikenlaisia valintoja.

Jokaisella on oikeus valintoihinsa mutta älköön kukaan väittäkö että pakko oli pistää 1-vuotias päivähoitoon koska ei se niin mene!

Vierailija
28/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

KAKSI JA YKSI VUOTIAINA

- Hoitomuoto?

PÄIVÄKOTI

- Miten sopeutui?

HYVIN SOPEUTUIVAT, ITSEASIASSA PK:STA OLLUT PALJON HYÖTYÄKIN, ILMAN SITÄ OLISIN TUSKIN HUOMANNUT ESIKOISEN PUHEEMYMMÄRRYKSEN ONGELMIA!

OLI JATKETTAVA OPINTOJA

Vierailija
29/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Hoitomuoto?

- Miten sopeutui?

- 1,5-vuotiaana

- pph

- Tykkäsi heti alusta lähtien olla hoidossa ja kavereiden kanssa.

- Olin palannut itse töihin jo aikaisemmin ja mies ei halunnut (eikä olisi oikein voinutkaan työpaikan painostuksen takia) olla pitempään hoitovapaalla. Ja muutenkin tuo oli mielestämme hyvä ikä aloittaa päivähoito.

Vierailija
30/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä lapsi meni päivähoitoon?

- 2-vuotiaana (viikon vajaa 2v.)

Hoitomuoto?

- päiväkoti

Miten sopeutui?

- kesti kauan sopeutua

Miksi pistit päivähoitoon noin pienenä?

- Olin ollut kotona jo neljä vuotta. Esikoinen oli tuossa vaiheessa vajaa nelivuotias (tuo 2-vuotias oli siis kuopus). Opinnot olivat vielä kesken (Gradua vaille), hermoa kiristi koko ajan, olin turhautunut ja kiukkuinen alinomaa. Päädyimme siihen, että teen gradun loppuun ja lapset aloittavat päiväkodissa. Oli mahdollista pitää lyhyet päivät, kun tein gradua kotosalla. Onhan hoidon aloittaminen aina kriisi ja stressinaihe sekä huonon omatunnon aiheuttaja. Olisi se sitä varmasti ollut myöhemminkin. Kuopuksella kesti pitkään päiväkotiin sopeutuminen, koska hän on ujo ja arka. Toisaalta, päiväkodissa oleminen on rohkaissut häntä ja hän on nykyään paljon aikaisempaa itseluottavaisempi. Ihan hyvä päätös oli näin jälkeenpäin ajateltuna. Päiväkoti on pieni ja hyvä.

Vierailija
31/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaana

- Hoitomuoto?

Ryhmis

- Miten sopeutui?

Alku oli hankalaa. Sopeutumista vaikeutti alussa myös sairastelu ja hoitajien vaihtuminen kesälomien alkaessa. Lopulta viihtyi hoidossa hyvin, eikä ollut mitään ongelmia.

Sain puolivahingossa erittäin hyvän työpaikan. Työpaikka oli tärkeä sekä oman tulevaisuuteni että silloisen epävarman rahatilanteen kannalta.

Vierailija
32/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee tavallaan. Mutta minusta on outoa vedota noihin materiaalisiin asioihin... Eihän se tee lapsesta onnellisempaa, että hän on " hyvän auton" kyydissä ja " asuu kivasti" . Nuo ovat aikuisen näkökulmasta elämänlaatua parantavia materiaalisia asioita. Lapsi takuulla on mielummin vanhempiensa kanssa kotona ja matkustaa bussilla ja asuu vuokrakolmiossa.

Mielestäni ihmiset ovat turhan kritiikittömiä omia valintojaan kohtaan. Olisi kiva, jos kukin voisi myöntää myös omien valintojensa heikkoudet.

Työssäni opettajana törmään useasti lapsiin, joiden elämässä on yllinkyllin materiaalista hyvinvointia, mutta liian vähän aikuisen välittävää, kiireetöntä läsnäoloa.

t. äiti, joka laittoi kuopuksensa päiväkotiin alle kolmevuotiaana ja joka omistaa vain polkupyörän ja puolet asumisoikeusasunnosta

Vierailija:

Kyllä, itse vein lapseni hoitoon alle 1-vuotiaana, lainasta ei kyselty edes lyhennysvapaita ja tiedätkö, me matkustetaan, asutaan kivasti, ajetaan hyvällä autolla ja vietetään laadukasta vapaa-aikaa. Ja lapsikin on 5-vuotias rauhallinen ja fiksu neiti. Me emme harrasta mitään ilman lasta ja matkat teemme lapsen kanssa. 8h/pv lapsi on hoidossa ja lopun ajan saa 100% olla meidän seurassa. Olemme tasapainoisia ja älykkäitä vanhempia, joilla on tarjota lapselle henkisesti kehittävä ympäristö, jossa on kaksi täysipäistä vanhempaa ja tasapainoinen ilmapiiri. Lisäksi meillä on taloudellisella puolella myös tarjota hänelle virikkeitä ja tukea, mitä ikinä haluaakin tehdä.

Lyön vaikka vetoa, että pystymme tarjoamaan lapsellemme jokaisella tasolla enemmän kuin sinä!

Vierailija
33/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Minkä ikäisenä lapsi meni päivähoitoon? 115kk ja 13 kk

- Hoitomuoto? Ensimmäinen päiväkotiin ja toisen jälkeen molemmat perhepäivähoitajalle.

- Miten sopeutui? Hyvin ovat aina sopeutuneet.

- Miksi pistit päivähoitoon noin pienenä? Ensimmäisen aikana opiskelin ja halusin saada opinnot suoritettua loppuun. Toisen jälkeen tuli niin hyvä työtarjous, että halusin ottaa haasteen vastaan. Osittain myös itsekkäistä syistä. En viihdy kotona, masennun ja ahdistun. Työssäni koen, että saan toetuttaa itseäni ja jaksankin lasten kanssa paljon paremmin. Kamala äiti varmaan olen joidenkin mielestä mutta olin ainakin rehellinen.

Vierailija
34/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

* 1v 2kk

- Hoitomuoto?

* pph

- Miten sopeutui?

* normaalien (?) alkuitkujen jälkeen tosi hyvin. Aloitin lyhyellä työpäivällä, mutta muutaman kuukauden jälkeen tuntui siltä, että " äiti tulee liian aikaisin" .

* Raha ratkaisi ja toisaalta myös se, että työpaikalla oli menossa iso muutos, jossa oli " pakko" mennä pitämään omaa puoliaan. Ei olis kotoa käsin onnistunut.

Vierailija
35/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli 1v 11kk kun lähdin töihin. Ekan kuukauden lasta hoiti mun sisar ja kaveri ja me isänsä kanssa tehtiin työjärjestelyjä. 2-vuotiaana lapsi meni tarhaan ja päivääkään en oo katunut. Tyttö sopeutui loistavasti ja tykkää todella kavereistaan ja hoitajista.

Töihin menin rahan takia, tietysti, mutta vaikka kotona olo olisi ollut taloudellisesti mahdollista en todellakaan olisi jäänyt kotiin. En ole mikään superkotiäiti, vihaan istua hiekkalaatikolla, eikä noi askartelutkaan oikein jaksa innostaa...=) Lapsi saa paljon parempaa hoitoa ja virikkeitä tarhassa. Ja mä saan keskustella aikuisten ihmisten kanssa aikuisten ihmisten asioista päivät ja jaksan sitten iltaisin taas touhuta lapsen kanssa hänen juttujaan.

Vierailija
36/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Hoitomuoto?

- Miten sopeutui?

-2v

-tarha, sisarusryhmä (max 14, koko tarhassa max 35 lasta)

-ihan hyvin. Ekat 2 vk oli tarhassa hiljainen, ja kiinni kahdessa hoitajassa, sitten totesi paikan turvalliseksi ja alkoi puhua ja kelpuutti muutkin hoitajat. Lähtee tarhaan iloisena.

-Pakko palata opiskelemaan, sillä muutoin en valmistu pakollisessa määräajassa.

Vierailija
37/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdesta autosta. Mistä ihmeestä teille sitä rahaa sitten oikein sataa, jos tuttavapiiriinne ei kuulu meidän kaltaisia ihmisiä, joiden on pakko mennä töihin ihan vain elättääkseen perheensä. Meille ei ole vielä myöskään tullut eteen pankkia, mistä myönnettäisiin meille lyhennysvapaata asuntolainasta 15 vuotta, vuokralla meillä ei ole varaa asua.

Ja niille, jotka väittävät, että lapset ovat onnellisia vain ja ainoastaan siitä, että äiti on kotona, eivätkä kaipaa muuta, täytyy todeta, että meillä oli ainakin huomattavasti " materialistisempi" lapsi. Hän halusi lukioon, ja siksi menin töihin, että olisi varaa siihen.

Vierailija
38/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Hoitomuoto?

- Miten sopeutui?

1 vuotiaana.

Kunnallinen päiväkoti.

Erittäin hyvin. Saanut leikkikavereita ja kehittynyt nopeasti. Aiomme pitää lapsemme jatkossakin samassa hoitopaikassa.

Koska toinen töissä ja minä opiskelija. Lisäksi lapseni oli mielestäni normaali ikäinen eikä " noin pieni" . Äitini on ammatiltaan lastenhoitaja mikä madaltaa kynnystä antaa lapsensa koulutettujen hoidettavaksi.

Vierailija
39/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä syy ei ole materialistinen. Molempi meistä pitää työstään mitä tekee niin paljon ettei ole valmis uhraamaan itseään pelkkään perhe-elämään. Osaamme yhdistää sekä työ-elämän että perhe-elämän toisiinsa. Se ei ole ongelma vaan tavallista elämää.

Vierailija
40/47 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v5kk

- Hoitomuoto?

perhepäivähoitoon

- Miten sopeutui?

Hyvin, ei ongelmia. Meillä on avoin ja onnellinen lapsi. Tosin kun tuo on ainoa, niin enpä osaa verrata mihinkään muuhun.

Miehellä alkoivat opiskelut. Itse menin töihin, kun lapsi oli 5 kk, mies jä vanhempainlomalle.