Onko kenenkään vauvalla ollut vesirokkoa?
Miten toipui? Onko paljon näppylöitä? Mitä lääkettä sai? tuliko jälkitauteja?
Kommentit (10)
Täysimetin (tää oli ihan pakko sanoa, ettei joku hyökkää...)
Näppyjä oli valtavasti!!! Siis ihan julmetusti.
Ataraxia nestemmäisenä muistaakseni saatiin ja vuorokausikaupalla valvottiin, kun kutisi.
Vierailija:
Miten toipui?
Hyvin.
Onko paljon näppylöitä?
Oli paljon ja jokapaikassa, vaippa-alueella hankalinta, meinasivat tulehtua.
Mitä lääkettä sai?
Taisin antaa kipulääkettä jossain vaiheessa.
Tuliko jälkitauteja?
Ei tullut.
molemmilla tauti meni yllättävän helpolla verrattuna 2-vuotiaana sairastaneeseen esikoiseen, joka oli siis todella sairas viikon ajan. näppylöitä oli kummallakin aika paljon ympäri kroppaa mutta ne eivät tuntuneet vaivaavan vauvoja millään lailla. molemmat siis ólivat ihan normaalityytyväisiä, söivät ja nukkuivat hyvin. suurin hankaluus näppylöistä oli se, että vaippa-alueella olevat tietty ärtyivät ja olivat varsin hurjan näköisiä mutta kyllä nekin paranivat sitten ihan ok.
kummallekaan ei myöskään noussut kuumetta vaikka sitä pelkäsin eniten (esikoisella kun oli kuumetta liki 40 astetta viikon ajan). en antanut vauvoille mitään lääkkeitä (esikoinen sai ataraxia kutinaan) eikä myöskään jälkitauteja tullut (kuten ei esikoisellekaan).
kohta 4kk ikäinen ollut pian viikon rokossa.
Näytti eka aika lievältä, mutta viidentenä päivänä nousi kova kuume ja olo oli tuskainen. Vesikelloja satoja, pahiten päässä ja yläkropassa. Sain antihistamiinista lääkettä (tavegyl myydään täällä Ruotsissa), joka auttoi parina yönä nukkumaan hyvin.
Perunajauhoa töpöttelin vartaloon vähän väliä, paljon ilman vaippaa ja viileellä veellä huljuttelin.
Nyt voiton puolella!! Enää rupia jäljellä.
Näppyjä oli 10-20 ja kuumettakaan ei ollut kovasti. Noin pieni ei onneksi osannut raapia näppyjä. Apteekin vesirokkovoidetta laitettiin helpottamaan kutinaa. Helposti meni ohi, mutta neuvolassa varoteltiin, että rokko voi tulla uudestaan, kun on sairastanut sen noin pienenä vauvana.
Vierailija:
Helposti meni ohi, mutta neuvolassa varoteltiin, että rokko voi tulla uudestaan, kun on sairastanut sen noin pienenä vauvana.
tämä 3-kuisena vesirokon sairastanut poika sai sitten 3-vuotiaana vyöruusun. vyöruusun aiheuttaa sama virus kuin vesirokon eli se jää elämään jonnekin hermosoluihin ja aktivoituu sitten myöhemmin jostain syystä.
vyöruusu on kuulemma todella harvinainen lapsilla, yleensä vesirokkovirus aktivoituu vasta vanhuksilla. itse epäilin syyksi noin pienenä sairastettua vesirokkoa mutta meidän tk-lääkäri ei suoraan suostunut myöntämään että asia on yksioikoisesti näin. että tiedä häntä sitten, nähtäväksi jää sairastuuko 8-kuisena vesirokon saanut myös vyöruusuun isompana, nyt on 2-v.
poika oli 3 kk kun sai vesirokon. aivan yltäpäältä näppyjä täynnä (minäkin siis täysimetin...). Vaippa-alue oli vaikeinta pitää hyvässä kunnossa. Paljon ilmakylpyjä, suihkuttelua ja vesirokkovoidetta.
Toinen poika sairasti ytaudin samaan aikaan 7-vuotiaana ja selvisi muutamalla näpyllä...
Minä sairastin vesirokon lapsena ja vyöruusun sain 27 vuotiaana, kun olin hoitanut työni puolesta yhtä vesirokkoista lasta. Lääkäri piti harvinaisena, että näin nuorena sain vyöruusun ja mietti josko minulla olisi muuta sairautta taustalla. Hyvin terve olen kuitenkin ollut. Flunssatkaan eivät meinaa tarttua minuun.
oli vyöruusu viime kesänä. Tyttö oli silloin 9-vuotias. Samalla luokalla oli silloin pari vesirokkoa sairastavaa oppilasta. Vesirokon tyttäreni sairasti pari vuotiaana ja silloin siitä selvittiin muutamalla näpyllä.
ja olikin mojovat vesikellot! Näppylöitä oli joka paikassa ja suurin osa tuli vesikelloiksi. Lämpöä oli vain kaksi päivää alussa, sitten tulivat varsinaiset näpyt. Kylvettiin enempi ja oltiin ilman vaatteita, ei ollut oikeastaan edes tuskainen, ja helpollahan siitä selvittiin, kun ei tarvinnut kieltää raapimasta. Ei mtn lääkkeitä.