Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö he muusta tunnista keski-ikäistä kuin vaatteista?

Vierailija
122/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee vähän samaan kategoriaan kuin julkkiksille sanotaan "näytät terveeltä" (you look healthy). Ne kauhistuu ja silmät suurina pälyilevät ympärilleen loukkaantuneena, kun heille se tarkoittaa, että näyttää painavalta.

Samalla tapaa keski-ikäinen on neutraali tapa ilmaista ikää, mutta aina joku herkkänahkainen ottaa nokkiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa tämä nykymuoti kun klassinen a-linjainen mekko on nyt joku tätivaate!

No niinpä... eikö kotelomekko ennemminkin? A-linjainenhan on rento ja ehkä tyttömäinen. Mutta ehkä mennyt päikseen nuorten kanssa. 

Vierailija
124/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi sitten varmaan pukeutua niin että on tiukka napapaita ja liian lyhyet lahkeet niin että nilkat näkyy. Menis sitten varmaan teinistä. Talvella vielä tietenkin ilman pipoa ja käsineitä niiden paljaiden nilkkojen lisäksi. 

Et menisi teinistä. Miksi edes haluaisit mennä?

Vähän hassua että aikuinen loukkaantuu kovasti siitä tiedosta, että pukeutuu muiden silmissä kuin muutkin ikäisensä. Se on pettymys vsan, jos on kuvitellut näyttävänsä huomattavasti ikäistääm nuoremmalta. 

No en todellakaan haluaisi mennä teinistä näin lähes 55 vuotiaana. Ja miten kuvittelet että minä koukkaannuin? Minua ei kiinnosta yhtään mitä mieltä muut ovat pukeutumisestani. Olen aina pukeutunut juuri niin kuin itse tykkään, olipa se muodikasta tai ei. Ja se että minua kyllä pidetään huomattavasti nuorempana johtuu kyllä ihan muusta kuin pukeutumista. Arvaatko mistä?

Ahaa... Sinä tosiaankin koet näyttäväsi nuorrmmalta ja siksi tuo artikkeli kirpaisi, kun oikeiden nuorten silmissä et näytäkään.

Vierailija
125/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton videon ekan tytön kalapuikot silmäripsien kohdalla oli kyllä järkyttävät. Ehkä olisin itse vastannut tuollaiset ripset kysymykseen "mistä tunnistaa teinin". 

Kaikkeen sitä kiinnitetään huomiota. Minä en edes huomannut kyseisiä ripsiä.

Vierailija
126/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska haastattelu. Ihan osuvia vastauksia. T. Keski-ikäinen

Vierailija
127/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, arvasin että skinnyfarkut mainitaan :D ne tosiaan on mukavat ja käytännölliset. Sopivien farkkujen osto on vaivalloista muutenkin mut pillit istuu aina ja niitä löytyy hyvin myös lyhyellä pituudella.

Vierailija
128/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ton videon ekan tytön kalapuikot silmäripsien kohdalla oli kyllä järkyttävät. Ehkä olisin itse vastannut tuollaiset ripset kysymykseen "mistä tunnistaa teinin". 

Onko sulla ehkä samanlaiset? Voi aikuisillakin olla aika pahan näköisiä karvamatoja liimattu ripsiin. Teen etätyötä, mutta hiljattain oli pitkästä aikaa joku kehittämispäivä isolla porukalla. Näin sellaisia työkavereita livenä, joita en yleensä normaalisti näe edes teamsissa. Olin aika monttu auki, kun yllättävän monella oli todella pökkelöt karvareuhkat liimattuna ripsiin. Aikuisia vähintään AMK koulutettuja ihmisiä. Ihmettelin kieltämättä ja mietin, että miten heiltä itseltään voi mennä ohi, miten järkyttävältä ne karvareuhkat näyttää. 

Vierailija
129/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavalla kuristavan näköinen raitapaita ja aikaa sitten muodista menneet pillifarkut.

Eikös pillit ole taad kovasti tulossa pinnalle 

Vierailija
130/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista? 

Melkein kaikilla nuorisotyöntekijöillä on farkut, huppari, hiusten pidennykset, tekoripset, tatskoja ja läväreitä. Vaikka ovat keski-ikäisiä. 

Vierailija
131/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi sitten varmaan pukeutua niin että on tiukka napapaita ja liian lyhyet lahkeet niin että nilkat näkyy. Menis sitten varmaan teinistä. Talvella vielä tietenkin ilman pipoa ja käsineitä niiden paljaiden nilkkojen lisäksi. 

Et menisi teinistä. Miksi edes haluaisit mennä?

Vähän hassua että aikuinen loukkaantuu kovasti siitä tiedosta, että pukeutuu muiden silmissä kuin muutkin ikäisensä. Se on pettymys vsan, jos on kuvitellut näyttävänsä huomattavasti ikäistääm nuoremmalta. 

No en todellakaan haluaisi mennä teinistä näin lähes 55 vuotiaana. Ja miten kuvittelet että minä koukkaannuin? Minua ei kiinnosta yhtään mitä mieltä muut ovat pukeutumisestani. Olen aina pukeutunut juuri niin kuin itse tykkään, olipa se muodikasta tai ei. Ja se että minua kyllä pidetään huomattavasti nuorempana johtuu kyllä ihan muusta kuin pukeutumista. Arvaatko mistä?

Ahaa... Sinä tosiaankin koet näyttäväsi nuorrmmalta ja siksi tuo artikkeli kirpaisi, kun oikeiden nuorten silmissä et näytäkään.

Tyypillinen kitkerä av-mamma siellä 🤭

Vierailija
132/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaahan keski-ikäisen iän naamastakin.

Ei aina. Siis jos keski-ikä katsotaan alkavaksi vaikka 40 v. 

Vierailija
133/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nelikymppinen nainen ja työskentelen nuorten parissa. Mielestäni iso osa nuorista on ihan mukavia, mutta suurin osa on epävarmoja, epävakaita (persoonallisuus ja identiteetti vielä kehittämässä), älyllisesti yksinkertaisia (etuotsalohkot ei vielä valmiit), tunnesäätely ei toimi kunnolla. Ihan normaalia kehitykseen kuuluvia juttuja siis. En siis todellakaan ymmärrä, miksi aikuisten ihmisten tulisi ottaa tuolta porukalta vastaan vinkkejä pukeutumisesta tai muustakaan. Tässä iässä tietää mitä haluaa, on (usein, ei toki aina eikä kaikilla) rahaa ostaa se, eikä pahemmin kiinnosta mitä muut ajattelevat. Joten miksi ihmeessä kuuntelisin epävarman teinin mielipiteitä vaikkapa juuri vaatteista? 

Melkein kaikilla nuorisotyöntekijöillä on farkut, huppari, hiusten pidennykset, tekoripset, tatskoja ja läväreitä. Vaikka ovat keski-ikäisiä. 

Tuo on muuten totta. Paitsi miespuolisilta puuttuvat nuo tekoripset ja pidennykset.

T. Seurakunnan työntekijä, ei-nuorisotyönohjaaja

Vierailija
134/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ehkä samanlaiset? Voi aikuisillakin olla aika pahan näköisiä karvamatoja liimattu ripsiin. Teen etätyötä, mutta hiljattain oli pitkästä aikaa joku kehittämispäivä isolla porukalla. Näin sellaisia työkavereita livenä, joita en yleensä normaalisti näe edes teamsissa. Olin aika monttu auki, kun yllättävän monella oli todella pökkelöt karvareuhkat liimattuna ripsiin. Aikuisia vähintään AMK koulutettuja ihmisiä. Ihmettelin kieltämättä ja mietin, että miten heiltä itseltään voi mennä ohi, miten järkyttävältä ne karvareuhkat näyttää. 

Ei ole. En vain kiinnitä tuollaisiin asioihin huomiota.

Vierailija
135/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki on ottanut loukkauksena videon missä kysytään nuorilta mistä tunnistaa keski-ikäisen? Ihan sama kun kysyisi, että mistä vaatteista tunnistaa nuoren. Ei teidän tarvitse kaikesta ottaa nenille, rehellisiä nuoria.

Ja vielä niin fiksuja ja me aikuiset saamme ottaa mallia heidän kielenkäytöstään, niin sivistynyttä ja kaunista kielenkäyttöä. 

Voi vain kuvitella, sitä haukkumista ja arvostelua, jos olisi kysytty nuorten pukeutumisesta keski-ikäisiltä ja vanhuksilta. 

Vierailija
136/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin miettiä että mistä tyylistä mun nuoruudessa (noin 25 vuotta sitten) keski-ikäisen olisi voinut tunnistaa, ja käyttääkö hän yhä sitä tyyliä eläkeiässä. En millään muista, muistatteko te keski-ikäiset?

N43

Vierailija
137/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Tietysti on. Nuoret kulkee farkuissa. Eipä tuolla kaupungilla nuoria naisia näy kesämekoissa. 

Vierailija
138/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina vähän kiusallista, jos vahingossa pukeutuu kuin nuoriso. 

Keski-ikäinen 

Vierailija
139/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitin miettiä että mistä tyylistä mun nuoruudessa (noin 25 vuotta sitten) keski-ikäisen olisi voinut tunnistaa, ja käyttääkö hän yhä sitä tyyliä eläkeiässä. En millään muista, muistatteko te keski-ikäiset?

N43

No ei. Kyllä kaikenikäiset seuraavat jossain määrin muotia ja heille suunnatut vaatteet ajan henkeä. Mutta aina eri ikäiset pukeutuvat keskimäärin hieman eri tavalla keskenään. 

Vierailija
140/155 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisotyöntekijät ovat vähän w t-porukkaa. Ja helv etin laiskoja työnvälttelijöitä ainakin yhdessä maan suurimmista kaupungeista.