IS: Kauko Röyhkä avautuu kustannusalasta: Myös valkoisella heteromiehellä on seksuaalielämää, sellaista ei haluta
Hänen mukaansa kustannusmaailma on mennyt vähän sellaiseksi, että suurin osa lukijoista on yliopistokoulutettuja naisia, joilla on tietynlainen näkemys. Vanhemmat mieskirjailijat saattavat olla vaikeuksissa näiden naislukijoiden kanssa, Röyhkä ajattelee.
- Myös valkoisella heteromiehellä on seksuaalielämää, sellaista ei haluta, Röyhkä väittää.
- Mun näkemykset ovat liikaa. Ne eivät ole ajan hengen mukaisia. Se näkyy monessa asiassa, esimerkiksi ruoassa. Jos syöt lihaa, se ei sovi tai että ajat autoa.
- Tuntuu, että 60-vuotiaan elämäntavat ovat jo liikaa. Et ota vähemmistöjä huomioon.
Sama juttu täällä. Heti kun hopeakettu avautuu seikkailuistaan naisteen kanssa palstan yliopistonaiset hyökkäävät päälle kuin yleinen syyttäjä ilmiantoineen
Kommentit (386)
Tämä on yhtä polttava epäkohta kuin se, että naisten jalkapallolla ei ole yhtä suuria yleisöjä eikä yhtä suurta liikevaihtoa kuin miesten jalkapallolla.
Itse olen iän myötä varmaan muuttunut kylmäksi ihmiseksi, mutta en näe että yhteiskunnan tehtävä olisi korjata näitä epäkohtia ihmisten viihteen kulutuksessa. Sen verran isompia ongelmia tässä on koko ajan ratkottavana.
Itse katson ennakkoluulottomasti miesten että naisten jalkapalloa ja luen sekä miesten että naisten kirjoittamia kirjoja, mutta ymmärrän että jokaisella on oikeus valita itse, millaista viihdettä kuluttaa. Röyhkää en ole lukenut sitten nollarin. Sori siitä, mutta maailmassa ilmestyy koko ajan niin paljon mielenkiintoisempia kirjoja, että en itseäni tässä asiassa velvoita.
N49.
Ilahduttavan vilkasta keskustelua on herättänyt Röyhkän ulostulo kirjallisuudesta. Voi kunpa tv:stä tulisi taas asiantuntevia keskusteluohjelmia joissa päärooli olisi kirjallisuus ja kulttuuri. Pari sellaista on nyt kesätauolla, kuten Efter nio.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi miehet haluavat lukea Kauko Röyhtäisyn naisenkaatamisista ihaillen. Ai niin, miehet ei lue... Sori siitä, Kauko.
Olen Kauko Röyhkä ikätoveri, valkoinen heteromies. Ja luen. Ja diggasin hänen musiikkiaan ja kävin keikalla. Luin tien laidalla Waterloon joka oli ihan ok ja Magneetin joka oli jopa aika luettava mutta en ole näiden perusteella lukenut muita. Ja olen sentään lukenut Päätalon Iijoki-sarjan ja Kilven Alastalon salissakin puoleen väliin...
Pelkästään se että joku on ikätoverini tuo jonkin verran kiinnostavuutta. Olen lukenut koko Kjell Westön suomennetun tuotannon
(Jos molly ja henry on viimeisin) ja katsoin jopa eilen tulleen kirjailijahaastattelun. Hän on erittäin menestynyt ja vain pari vuotta nuorempi kuin Kauko Röyhkä. Mielestämi Westö kirjoittelee enimmäkseen valkoisen heteromiehen näkökulmasta, joskin ruotsinkielisen, mutta ainskasn minua suomenkielisenä ei haittaa.
Että joku siinä on kun kotimaiset lukijat syö Westön ködestä mutta Röyhkän kirjat ei vaan kiinnostele.
Vierailija kirjoitti:
Ilahduttavan vilkasta keskustelua on herättänyt Röyhkän ulostulo kirjallisuudesta. Voi kunpa tv:stä tulisi taas asiantuntevia keskusteluohjelmia joissa päärooli olisi kirjallisuus ja kulttuuri. Pari sellaista on nyt kesätauolla, kuten Efter nio.
No siis kuten totesin niin eilen tuli kokonainen ohjelma Kjell Westöstä, valkoisesta heteromiehestä ja sitä ennen miesnäkökulmasta kirjoitettu Leijat Helsingin yllä kohtalaisen koskettavana elokuvaversiona.
Eli Kaukon kirja ei myy ja se on naisten vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi miehet haluavat lukea Kauko Röyhtäisyn naisenkaatamisista ihaillen. Ai niin, miehet ei lue... Sori siitä, Kauko.
Olen Kauko Röyhkä ikätoveri, valkoinen heteromies. Ja luen. Ja diggasin hänen musiikkiaan ja kävin keikalla. Luin tien laidalla Waterloon joka oli ihan ok ja Magneetin joka oli jopa aika luettava mutta en ole näiden perusteella lukenut muita. Ja olen sentään lukenut Päätalon Iijoki-sarjan ja Kilven Alastalon salissakin puoleen väliin...
Pelkästään se että joku on ikätoverini tuo jonkin verran kiinnostavuutta. Olen lukenut koko Kjell Westön suomennetun tuotannon
(Jos molly ja henry on viimeisin) ja katsoin jopa eilen tulleen kirjailijahaastattelun. Hän on erittäin menestynyt ja vain pari vuotta nuorempi kuin Kauko Röyhkä. Mielestämi Westö kirjoittelee enimmäkseen valkoisen heteromiehen näkökulmasta, joskin ruotsinkielisen, mutta ainskasn minua suomenkielisenä ei haittaa.
Että joku siinä on kun kotimaiset lukijat syö Westön ködestä mutta Röyhkän kirjat ei vaan kiinnostele.
Niin. Minun mielestäni Westöstä ja Röyhkästä ei voi kirjailijoina puhua edes samana päivänä. Eikä se ole kustantamojen vika.
Kun kirjailija on yli kuuskymppinen, on vaikeampaa saada kirjojaan läpi. Pitäisikö sitten vaan jäädä eläkkeelle? Röyhkä on valinnut työnteon, mikä on kunnioitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kirjailija on yli kuuskymppinen, on vaikeampaa saada kirjojaan läpi. Pitäisikö sitten vaan jäädä eläkkeelle? Röyhkä on valinnut työnteon, mikä on kunnioitettavaa.
Älä nyt viitsi vedota ikärasismiin tällä alalla. Se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei halua dikpikkejä.
Naiset ei myöskään halua maksaa 20e siitä, että pääsevät lukemaan kirjallisen kuvauksen Kauko Röyhkän dikpikistä.
Jännä. Naisten vika tämäkin 😂Vosut kävi takavuosina kuumana tähän runoltavaan jännämieheen...
Se oli kymmeniä vuosia sitten se. Patriarkaatin ja hyväksytyn sovinismin aikaa. Ja huomio: Kauko oli silloin lisääntymisikäinen ja nuori mies.
Tämä. Maailma muuttuu Kaukoseni. Keikoilla aikonaan opiskelijatyttöset ihaili eturivissä, eipä taida enää. Kaukosta on tullut setämies.
Vierailija kirjoitti:
Niin, lukeminen on sillailla vapaaehtoinen harrastus, että vaikka Kauko Röyhkä HALUAISI että nuoret koulutetut naiset lukisivat hänen munansa naisseikkailuista, naisia ei voi pakottaa lukemaan.
Hän tarkoittaa KUSTANTAJAN edustajia/lukijoita.
Kyllähän tuollainen vinouma pilaa kirjallisuuden monipuolisuutta, jos siellä esiseula on liian homogeeninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei halua dikpikkejä.
Naiset ei myöskään halua maksaa 20e siitä, että pääsevät lukemaan kirjallisen kuvauksen Kauko Röyhkän dikpikistä.
Jännä. Naisten vika tämäkin 😂Naisethan sitä vainoaa.
Miten tulkitsit tuon iltiksen jutun niin, että Röyhkää vainottaisiin? Asia on nimenomaan päinvastoin, ketään ei kiinnosta 60-vuotiaan heteromiehen mietteet ja kustantajan ei siksi kannata tällaisiin teksteihin tarttua. Ne eivät myy eikä niitä kukaan lainaa kirjastosta. Pitäiskö miesten aktivoitua lukijoina ja tukea siten lajitoveriaan?
Vierailija kirjoitti:
Eli Kaukon kirja ei myy ja se on naisten vika?
Niinhän se aina. "Cherchez la femme".
N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lukeminen on sillailla vapaaehtoinen harrastus, että vaikka Kauko Röyhkä HALUAISI että nuoret koulutetut naiset lukisivat hänen munansa naisseikkailuista, naisia ei voi pakottaa lukemaan.
Päättelin että kyse on paljon muusta: siitä millaisia kirjoja kustannetaan, millaiset aiheet ovat sopimattomia portinvartijoille, miten julkaistu teos saa näkyvyyttä ja arvostusta. Kaikki vaikuttaa kirjan ja kirjailijan mahdollisuuksiin saada nimeä ja arvostusta.
Suomi on aiemmin ollut paljon monipuolisempi siinä millaiset kirjoittajat ovat päässeet kuuluville. Toki snobismi on myös vaivannut joka vuosikymmenellä ja vääränlaisille nyrpistely, tuosta ei varmaan koskaan päästä. Eihän kaikkia edes pyritä miellyttämään jos kunnianhimoisesta taiteesta on kyse.
Ei kyllä ole ollut. Olen lukenut läpi Dostojevskin, Tolstoit, D.H. Lawrencet, Hemingwayt, Mankellit ym..ja ei kyllä Niina aikakausina ollut samanlaiseen maineeseen nousseita naiskirjailijoita.
En ole vuosiin lukenut mitään " suurten miesten" kirjoittamia kirjoja, nyt tartuin ekan kerran kymmeniin vuosiin Waltariin..Hyvä tarinakertoja, mutta eihän sillä ole yhtään uskottavaa naishahmoa.
Et tiedä kirjallisuudesta yhtään mitään. Mitä nykykirjailija Henning Mankell, vieläpä jännäreitä kirjoittanut, kuuluu tuohon joukoon? Eikö Dostojevskin ajoista Mankelliin ole syntynyt yhtään naiskirjailijaa joka olisi noussut kuuluisuuteen? Painu lukemaan Aku Ankkaa, kuten ennenkin olet tehnyt.
Siis naiskustantajatko hylkäsivät ja eivät ottaneet listoilleen? Kun ei julkaista, niin ei lueta. Päätöksen tekijänä firma, ei lukijat.
En epäile ollenkaan etteikö röyhkän "Kusessa" kirjaa joku pidä liian toksisena. En ole lukenut.
Mutta mieltymyksiä on monia ja ajan henki vaihtelee. Röyhkä sai sattumalta valtavasti nostetta omana aikanaan koska hänenkaltaista artistia tarvittiin ja kaivattiin. Enää ei kaivata tai ainakin kaipaus on huomattavasti vähäisempää. Se on enempi toteamus kuin valitus.
Vierailija kirjoitti:
Naiset: listatkaapa vasiten, millainen kirjallisuus pääsisi seulanne läpi!
Bannaisitteko naisille suunnatut eroottiset? jne
Minä en lue mitään eroottista, ei vaan kiinnosta. Etupäässä luen dekkareita, myös miesten kirjoittamia, tietokirjoja ja myös ajankohtaista, laadukkaampaa kaunokirjallisuutta, esim. Finlandia-ehdokkaita ja Nobel-voittajia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeastaan taas samaa: seisoen(tai istuen, sama se) keskellä länsimaista sivistystä valitetaan että sen aikaansaaneet eivät osaa mitään!
Samalla kyllä "väärin tehty" sivistys kelpaa käytettäväksi.
Turha sinun haikailla jotain menneen maailman saavutuksia, jotka muuten eivät ole yksinään miesten saavutuksia. Lue veikkonen kirjoja, niin sivistyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset: listatkaapa vasiten, millainen kirjallisuus pääsisi seulanne läpi!
Bannaisitteko naisille suunnatut eroottiset? jne
Minä en lue mitään eroottista, ei vaan kiinnosta. Etupäässä luen dekkareita, myös miesten kirjoittamia, tietokirjoja ja myös ajankohtaista, laadukkaampaa kaunokirjallisuutta, esim. Finlandia-ehdokkaita ja Nobel-voittajia.
Sama lista. Näiden lisäksi lyriikkaa - sukupuoleen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Onkohan Kauko ajatellut, että tässä voi olla kyse myös kustannusalan pyrkimyksestä julkaista kirjoja aiheista, jotka myyvät. Jos keski-ikäisen, valkoisen, lihaa syövän ja autolla ajavan äijän sepustukset keski-ikäisestä, valkoisesta, lihaa syövästä ja autolla ajavasta äijästä ei myy, niin turha siitä on muita syyttää.
Totta, ja suurin lataus kirjassa on Porfiry Petrovitsin ja Raskolnikoivin välillä, se on lähes seksuaalinen ja suorastaan kipinöi.
(Pidän itse Rikoksesta ja rangaistuksesta kovasti, huolimatta naishahmojen ohuudesta.)
N58