Yli 150 retkikohteesta viedään polttopuut – Nämä kaikki paikat Metsähallitus hylkää
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/db8f0428-0cae-49ab-bdfb-66d8d31feb99
"Monen retkeilijän taukopaikan huolto loppuu kokonaan hallituksen säästöjen takia. Listalla on suosittuja kohteita, muun muassa Nuuksiosta."
Mitäs mieltä olette tästä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Luonto kiittää kun väkeä riehuu siellä vähemmän. Tän pitäis ainakin vihreiden mielestä olla hyvä asia.
En ole vihreä, mutta olen sitä mieltä että on luonnon kannalta hyvä asia. Varmasti ne ketkä retkeilee oikeasti pystyy kantamaan mukanaan telttaa ja trangiaa.
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin on laavulla suuria pöllejä. Itse pitäisi jaksaa jollain kirveellä tai halkaisulaitteella pieniä polttopuiksi. Multa jäi tekemättä, ei tällä kipeällä kädellä ja vanhan naisen vähäisillä voimilla. Kyseessä kuitenkin esteettömäksi mainostettu laavu. Kun valitin asiasta, todettiin, että klapit varastetaan. Säästyy ainakin puuta, kun monet eivät jaksa pieniä isoja pöllejä. Eipä tarvii toista kertaa vaivautua laavulle.
Jotkut yrittää polttaa niitä isoja pöllejä kokonaisina.
Mitä ite olen retkeilyä harrastanut niin en ole klapeja mihinkään tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ite olen retkeilyä harrastanut niin en ole klapeja mihinkään tarvinnut.
Jep. Täälläpäin klapeja käyttävät lapsiperheet jotka ajavat autolla huoltotietä mahdollisimman lähelle laavua ja käyvät siellä paistamassa makkaroita. Eivät kävele metriäkään ylimääräistä. Varsinaiset retkeilijät valmistaa ruokansa kaasukeittimillä mitä kantavat repussaan.
ei hätää, sähkögrillit tulee tilalle 😂
Eikö olisi helpompi että kaupunkilaiset vain pysyisivät poissa luonnosta?
Vierailija kirjoitti:
Tämän uutisen näin myös itse ja jäin miettimään että mistä ne saa sähköt jonnekin erämaan keskelle...
Vierailija kirjoitti:
Suomi elää puusta, mutta ei ole vara edes polttopuita tarjota turisteille ja kansalaisille.
Vai onko kyse ideologisesta päätöksestä.
Tämä vaan tilalle. Kyllä muutama idiootti nuotiopaikoillakin polttaa tarpeettoman määrän valmista puuta, lähempää tietä sitten varastetaan.
Nuotiopaikan pettymykseen on nyt ratkaisu: Oulussa testataan Suomen ensimmäistä halkoautomaattia
11.10.2021 — Omakohtainen kokemus innoitti oululaisen Valto Vaaraniemen kehittämään polttopuuautomaattia. Noin viikon käytössä ollut automaatti on ...
Suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään. Kansalla ei ole kurjuutta koskaan liikaa.
T: Riikka
Vierailija kirjoitti:
Metsähallituksen kohteista Ruunaankosket on tutuimmat, ja siellä on ollut kiva käydä kalassa silloin tällöin.
Yksi vetovoimatekijä on ollut juuri hienot laavut, joissa ollaan yövyttykin.
Haapavitja, Paasikoski ja Neitisaari näkyvät olevan poistolistalla.
Jos nämä poistuvat, niin tuskin tulee tuollaiseen kohteeseen enää lähdettyä.
Varmaan moni muukin tekee saman valinnan. Siinä jää sitten kalastuslupamaksut saamatta ja alueen yrittäjiltä matkailutulot.
Lista löytyy täältä:
https://www.metsa.fi/vapaa-aika-luonnossa/retkeily/retkeilypalvelujen-p…
Ruunaan osalta huollon ulkopuolelle näyttää jäävän juuri hienoimmat laavupaikat.
En näe tässä mitään järkeä. Nämä ovat olleen ainakin minun listallani niitä asioita, mitkä ovat olleet erityisen hienoa Suomessa.
Uskon, että moni on samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Somput kuulemma polttavat sieltä kaikki puut aina kerralla nuotiossa.
Lisää rahaa kotoutukseen!
Havaintojen mukaan ne on sellaiset vitivalkoiset DI-miehet, jotka tekevät kokkoja nuotion sijaan. Tietty tuliterät Partioaitan kalleimmat vaatteet päällä ja polkujuoksukengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat tottuneet liian hyvään. Kansalla ei ole kurjuutta koskaan liikaa.
T: Riikka
Demari vinkuu taas ilmaisia polttopuita. Kai tajuat, että ne ovat aina jonkun pussista pois?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi elää puusta, mutta ei ole vara edes polttopuita tarjota turisteille ja kansalaisille.
Vai onko kyse ideologisesta päätöksestä.
Ei ole varaa, täällä on yksi paikka missä puut saa maksua vastaan lokerosta, muualta lähtee puut ihan muiden kuin retkeilijöiden matkaan.
Kyllä ne maksulliseen lokeroon pitäisi laittaakin. Ei ulkomaanpellet varastaisi suomalaisten klapeja ilmaiseksi...
Meillä kylän kodalla kameravalvonta. Lähti puut peräkärryllä lähistön mökille mutta palautui seuraavana viikonloppuna kun kyläpäälliikö oli lähettänyt whatsupissa videon pätkän.
Mulle passaa vaan oikein hyvin, jos luontopoluilla on jatkossa vähemmän porukkaa. Aika huteralla pohjalla on innostus luontoon ja ulkoiluun, jos ilmaisten puiden vuoksi harrastus loppuu kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän uutisen näin myös itse ja jäin miettimään että mistä ne saa sähköt jonnekin erämaan keskelle...
sähkö tulee stöpselistä, metsässäkin
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo harmillista. Sitä mietin, että kun vessapaikat viedään pois niin mitenhän eritteissä tulee jatkossa paikat olemaan.
Ei niissä kohteissa pian käy sen enempää väkeä kuin muissa sattumanvaraisesti valituissa kansallispuiston paikoissa. 99% ei vaivaudu paikalle, jos siellä ei ole huoltoa.
Pikareissuilla ei ne kymmenen pientä klapia paljon paina. Risukeittimelläkin pärjää kohtalaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkopaneeleista kuullut koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinkopaneeleista kuullut koskaan?
Aurinkopaneelijärjestelmät varastetaan ihan yhtä sukkelaan kuin valmiit klapitkin.
no nehän ihan varmasti! ei persulla taaskaan ole muuta mielessä