Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35v ja en usko että enää työllistyn

Vierailija
02.06.2026 |

Oma ala ei työllistä. Kukaan ei kerro mitä alaa pitää alkaa lukea. Uravalmentaja ei osannut auttaa. Työvoimapalvelut ei auta.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 74v M En koskaan ole ollut Työttömänä, viisi ns.leipätyötä ollut Lihanleikkaajana,

Luokkahitsarina,Timpurina, Lähihoitajana,Maatalousyrittäjänä.Nyt eläke 1300 € netto,

Terveys mennyt ,neuvokuutta kiitos,antaisin siitäkin kun tuo jatkuva valittaminen loppus !!!

Ei ollut eläkekertymää...   Nyttenkin töitä olis Niinkuintotesin ei ole edellytyksiä.

50 Avioliitto vuotta takana 2lasta 5 lastenlasta jne.Kiitollinen olen olen saanut Amon uskon Jeesukseen henkilökohtaisesti yms......                  

Vierailija
82/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, ikää nyt 37 v ja just tuli 6 kk työttömänä. En ole päässyt yhteenkään haastatteluun vaikka olen hakenut joka kk vaaditut 2 paikkaa. Nuokin ollut siinä ja siinä että olen edes löytänyt sellaisia mihin mulla voisi olla mahis päästä. No, onneksi osaan elää myös pihisti enkä ostele mitään turhaa niin pärjään kyllä. Kouluun minua ei saa enää ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

Sinäkään et kerro, mitä opiskelit. Onko niin kova pelko, että työsi loppuvat, jos sinne alalle yksi ap tulee mukaan?

Vierailija
84/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 34 ja uskon, että sinä työllistyt. Mut se ei riitä jos sä et usko siihen. Itse lähdin töistä, jossa olin hilkulla saada burnoutin (tai ehkä jo sainkin). Vika ei ole työssä vaan tässä älyttömästä työmarkkinatilanteessa, jossa työssäolevat kulutetaan loppuun ja osa ei saa töitä millään. Mut se on tän hetken tilanne. Jossain kohtaa voi olla ja varmasti onkin toisin. En tiedä paremmin vai huonommin, mut uskokaamme et paremmin 😊

Ei todellakaan tule olemaan enää tilannetta, jossa suomalaisille riittää töitä, jonka palkalla pärjää ilman tukia, ja jonka palkalla hankkii ajan myötä oman asunnon, auton ja pääsee matkailemaan ulkomailla. Tekoäly, automatisaatio, robotit, itsepalvelu, ulkomailta tuotava halpatyövoima, temutus... nuo kaikki vie töitä koko ajan. Ainoa ratkaisu olisi perustulo tai työttömyystuen suojaosan palautus ja korkeampana, koska muuten ei ole mitään järkeä tehdä edes osa-aikatöitä.

Vierailija
85/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

No oishan niitä varmaan joitain, mutta juttelin jo tästä uravalmentajani kanssa, ne alat mitkä voisi edes vähän kiinnostaa niin niissä huono työllisyys. sanoin hänelle suoraan, että opiskelen vain alaa jossa sitten varma mahdollisuus työllistyä, ja hän ei tuntunut tajuavan tätä. 

Tuossa iässä jos pitää alkaa miettiä uutta alaa, niin ei voi enää mennä sen mukaan "mikä kiinnostaa". Vaan mietit niitä työllistymisnäkymiä, kuinka paljon olet valmis opiskelemaan, oletko valmis muuttamaan koulun tai työn perässä, onko autoa/korttia ja tarvitseeko työhön autoa/korttia, voitko tehdä asiakaspalvelua vai ei missään nimessä, ja onko esteitä terveyden suhteen. Siinä se. Ne "noku ei huvittais" ajat on ohi.

 

-nimim. 30-vuotiaana noilla ajatuksilla uudelle alalle lähtenyt.

Saako udella että mille alalle lähdit että työllistyit? Jos vinkkini sais tietää että voisi harkita. Niin ja kuinka vastenmieliseksi koet sen alan? 

Hei. Työ on työtä ja sillä elättää itsensä ja mahd perheensä.  Ei paraskaan unelmahomma ole mitään onnelaa joka päivä.  Se vaan on tehtävä, mutta on se myös jokaisen oikeus, mikä nyt ei toteudu. Muuta en osaa sanoa ap:lle, kuin että vanhuksia auttavissa töissä kai olisi työllistymismahdollisuuksia yrittäjänä. Ainakin omat vanhempani käyttävät IT - apua tuon tostakin nuorelta yrittäjältä.   

Onko muita vinkkejä antaa kuin IT-ala. Ei omat aivot myöskään mitään koneista ymmärrä. Ja miksei kysymykseen saa vastausta että mikä tämä vastenmielinen ala on mikä työllistää?

Tuo vastenmielinen ala on mitä todennäköisimmin henkilökohtainen avustaja. Niitä tullaan tulevaisuudessa todellakin tarvitsemaan, kun suomalaiset alkaa jo keski-iässä raihnaistumaan ja tulevat osittain liikuntakyvyttömiksi, koska ovat kehopositiivisuuden nimissä mässäilleet, ryypänneet ja löhönneet itsensä tursuvan ihraisiksi löllyköiksi. Eli tulevaisuudessa pyllynpyyhkijöille kova tarve, kun voimaantuneet kehopositiiviset löllykät ei edes omaa persettään kykene pyyhkimään, kun ihra ottaa vastaan joka suunnasta. Sipsiä, suklaata, karkkia, pullaa, keksiä, burgeria, siideriä, ranskalaisia.... siitä kaikesta koostuu kehopossujen ruokavalio.

Vierailija
86/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky hallituksen toimet eivät työllistymistä lisää kun poistivat vähänkin työhön viittaavat asiat ja lisää tulee kun kuntouttava työtoiminta loppuu. Vapaaehtoistyötäkään ei saa tehdä vaikka ei saa palkkaa. On todella omituista. Onneksi pääsin eläkkeelle 1,5v sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vastenmielinen ala on mitä todennäköisimmin henkilökohtainen avustaja. Niitä tullaan tulevaisuudessa todellakin tarvitsemaan, kun suomalaiset alkaa jo keski-iässä raihnaistumaan ja tulevat osittain liikuntakyvyttömiksi, koska ovat kehopositiivisuuden nimissä mässäilleet, ryypänneet ja löhönneet itsensä tursuvan ihraisiksi löllyköiksi. Eli tulevaisuudessa pyllynpyyhkijöille kova tarve, kun voimaantuneet kehopositiiviset löllykät ei edes omaa persettään kykene pyyhkimään, kun ihra ottaa vastaan joka suunnasta. Sipsiä, suklaata, karkkia, pullaa, keksiä, burgeria, siideriä, ranskalaisia.... siitä kaikesta koostuu kehopossujen ruokavalio.

Vierailija
88/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hih hih

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 34 ja uskon, että sinä työllistyt. Mut se ei riitä jos sä et usko siihen. Itse lähdin töistä, jossa olin hilkulla saada burnoutin (tai ehkä jo sainkin). Vika ei ole työssä vaan tässä älyttömästä työmarkkinatilanteessa, jossa työssäolevat kulutetaan loppuun ja osa ei saa töitä millään. Mut se on tän hetken tilanne. Jossain kohtaa voi olla ja varmasti onkin toisin. En tiedä paremmin vai huonommin, mut uskokaamme et paremmin 😊

Ei todellakaan tule olemaan enää tilannetta, jossa suomalaisille riittää töitä, jonka palkalla pärjää ilman tukia, ja jonka palkalla hankkii ajan myötä oman asunnon, auton ja pääsee matkailemaan ulkomailla. Tekoäly, automatisaatio, robotit, itsepalvelu, ulkomailta tuotava halpatyövoima, temutus... nuo kaikki vie töitä koko ajan. Ainoa ratkaisu olisi perustulo tai työttömyystuen suojaosan palautus ja korkeampana, koska muuten ei ole mitään järkeä tehdä edes osa-aikatöitä.

Eihän se oo valtion kassankaan kannalta järkevää et ihmiset on kotona nostamassa tukia tai et ne nippa nappa pysyy hengissä minimituilla. Terveydenhuoltokustannukset kasvaa ku ihmiset on niin passiivisia ku ei pääse töihin. Nykyhallitus ei nää omaa napaansa pidemmälle. Joten ei paljoa vaadi et seuraava hallitus tekisi asioita paremmin eli muutos on mahdollinen. Jos ihmiset tajuu äänestää.

Vierailija
90/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Ootko sä pitkään voinut noin pahoin? Kyllähän kaikki tietää, et ton ikäinen on vielä nuori, varsinkin työelämässä. 

Vierailija
92/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Ei hänen ikä ole se ongelma, vaan asenne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Ei hänen ikä ole se ongelma, vaan asenne. 

Ei auta, vaikka asenne olisi kohdillaan, koska ei se luo työpaikkoja tyhjästä. Jos asenteesta olisi kiinni, niin nämä satoja työhakemuksia lähettäneet olisivat työllistyneet jo ajat sitten.

Vierailija
94/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Ei hänen ikä ole se ongelma, vaan asenne. 

Miten se yhtäkkiä asenteeksi muuttui iästä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

No oishan niitä varmaan joitain, mutta juttelin jo tästä uravalmentajani kanssa, ne alat mitkä voisi edes vähän kiinnostaa niin niissä huono työllisyys. sanoin hänelle suoraan, että opiskelen vain alaa jossa sitten varma mahdollisuus työllistyä, ja hän ei tuntunut tajuavan tätä. 

Tuossa iässä jos pitää alkaa miettiä uutta alaa, niin ei voi enää mennä sen mukaan "mikä kiinnostaa". Vaan mietit niitä työllistymisnäkymiä, kuinka paljon olet valmis opiskelemaan, oletko valmis muuttamaan koulun tai työn perässä, onko autoa/korttia ja tarvitseeko työhön autoa/korttia, voitko tehdä asiakaspalvelua vai ei missään nimessä, ja onko esteitä terveyden suhteen. Siinä se. Ne "noku ei huvittais" ajat on ohi.

 

-nimim. 30-vuotiaana noilla ajatuksilla uudelle alalle lähtenyt.

Saako udella että mille alalle lähdit että työllistyit? Jos vinkkini sais tietää että voisi harkita. Niin ja kuinka vastenmieliseksi koet sen alan? 

Hei. Työ on työtä ja sillä elättää itsensä ja mahd perheensä.  Ei paraskaan unelmahomma ole mitään onnelaa joka päivä.  Se vaan on tehtävä, mutta on se myös jokaisen oikeus, mikä nyt ei toteudu. Muuta en osaa sanoa ap:lle, kuin että vanhuksia auttavissa töissä kai olisi työllistymismahdollisuuksia yrittäjänä. Ainakin omat vanhempani käyttävät IT - apua tuon tostakin nuorelta yrittäjältä.   

Onko muita vinkkejä antaa kuin IT-ala. Ei omat aivot myöskään mitään koneista ymmärrä. Ja miksei kysymykseen saa vastausta että mikä tämä vastenmielinen ala on mikä työllistää?

Oon tuo sorvari joka äsken sulle vastasi mille alalle lähdin... Siis mistä sait päähäsi että sen pitäisi olla joku vastenmielinen ala? Se, että lähtisit alalle joka ei sinua kiinnosta ei välttämättä ole "vastenmielistä". Ei mua kiinnostanut pätkääkään joku metalli ja tekniset hommat, mutta kun meni kokeilemaan niin huomasi että käytännössä täähän homma sopii mulle just hyvin, siis työnä, ei minään intohimona. Ihan ensiksi sinun kannattaisi korjata tuo asenteesi että "ei kiinnosta" = "vastenmielistä".

Mitä jos ala ei olisikaan sopinut, mutta opiskelit ja sitä työtä on tehtävä kun sitä saa? "Ei kiinnosta" ei tarkoita automaattisesti intohimon vastakohtaa vaan motivaatiota. Sulla kävi tuuri että ala kääntyi ei kiinnostavasta siedettävään työhön, jota teet mielellään. Monet joutuu mielenterveytensäkin kanssa taistelemaan alalla mikä ei sovi ollenkaan. 

 

Siksi vastenmielinen, koska jostain syystä ihmiset olettavat että muut voivat mennä niitä kurapaskoja siivoamaan julkisiin vessoihin kun itse eivät mene. Sitten lässyttävät, että ei tämä ole mikään "ei huvita" hommaa kun itse ei ole koskaan sellaista edes tehnyt. Eli saarnaako siitä omasta kokemuksesta vai ei.

Vierailija
96/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää on ehdottomasti liikaa...et tule työllistymään..

Ei hänen ikä ole se ongelma, vaan asenne. 

Ei auta, vaikka asenne olisi kohdillaan, koska ei se luo työpaikkoja tyhjästä. Jos asenteesta olisi kiinni, niin nämä satoja työhakemuksia lähettäneet olisivat työllistyneet jo ajat sitten.

Tässä ei nyt puhuttu muista. Tässä puhuttiin AP:stä joka ei edes viittii kokeilla jonkun muun alan opiskelua koska se ei ole heti just se oma intohimo, niin siinä on kyllä asenteesta kiinni. Kukaan ei voi kellekään luvata työpaikkaa, varsinkaan heti valmistuttua (tosin mä sain työni ekasta työharjoittelupaikasta, ilman että edes valmistuin), mutta ei toi varmana saa töitä tolla asenteella, ei varmaan edes omalta alaltaan kun toi "mä teen ainoastaan mitä huvittaa tehdä" paistaa läpi.

Vierailija
97/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32v. porannut puuhevosten perseenreikiä työkseni.
Nyt eläkkeellä ja hyvin menee!
T.Jamppa

Vierailija
98/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

No oishan niitä varmaan joitain, mutta juttelin jo tästä uravalmentajani kanssa, ne alat mitkä voisi edes vähän kiinnostaa niin niissä huono työllisyys. sanoin hänelle suoraan, että opiskelen vain alaa jossa sitten varma mahdollisuus työllistyä, ja hän ei tuntunut tajuavan tätä. 

Tuossa iässä jos pitää alkaa miettiä uutta alaa, niin ei voi enää mennä sen mukaan "mikä kiinnostaa". Vaan mietit niitä työllistymisnäkymiä, kuinka paljon olet valmis opiskelemaan, oletko valmis muuttamaan koulun tai työn perässä, onko autoa/korttia ja tarvitseeko työhön autoa/korttia, voitko tehdä asiakaspalvelua vai ei missään nimessä, ja onko esteitä terveyden suhteen. Siinä se. Ne "noku ei huvittais" ajat on ohi.

 

-nimim. 30-vuotiaana noilla ajatuksilla uudelle alalle lähtenyt.

Saako udella että mille alalle lähdit että työllistyit? Jos vinkkini sais tietää että voisi harkita. Niin ja kuinka vastenmieliseksi koet sen alan? 

Hei. Työ on työtä ja sillä elättää itsensä ja mahd perheensä.  Ei paraskaan unelmahomma ole mitään onnelaa joka päivä.  Se vaan on tehtävä, mutta on se myös jokaisen oikeus, mikä nyt ei toteudu. Muuta en osaa sanoa ap:lle, kuin että vanhuksia auttavissa töissä kai olisi työllistymismahdollisuuksia yrittäjänä. Ainakin omat vanhempani käyttävät IT - apua tuon tostakin nuorelta yrittäjältä.   

Onko muita vinkkejä antaa kuin IT-ala. Ei omat aivot myöskään mitään koneista ymmärrä. Ja miksei kysymykseen saa vastausta että mikä tämä vastenmielinen ala on mikä työllistää?

Oon tuo sorvari joka äsken sulle vastasi mille alalle lähdin... Siis mistä sait päähäsi että sen pitäisi olla joku vastenmielinen ala? Se, että lähtisit alalle joka ei sinua kiinnosta ei välttämättä ole "vastenmielistä". Ei mua kiinnostanut pätkääkään joku metalli ja tekniset hommat, mutta kun meni kokeilemaan niin huomasi että käytännössä täähän homma sopii mulle just hyvin, siis työnä, ei minään intohimona. Ihan ensiksi sinun kannattaisi korjata tuo asenteesi että "ei kiinnosta" = "vastenmielistä".

Mitä jos ala ei olisikaan sopinut, mutta opiskelit ja sitä työtä on tehtävä kun sitä saa? "Ei kiinnosta" ei tarkoita automaattisesti intohimon vastakohtaa vaan motivaatiota. Sulla kävi tuuri että ala kääntyi ei kiinnostavasta siedettävään työhön, jota teet mielellään. Monet joutuu mielenterveytensäkin kanssa taistelemaan alalla mikä ei sovi ollenkaan. 

 

Siksi vastenmielinen, koska jostain syystä ihmiset olettavat että muut voivat mennä niitä kurapaskoja siivoamaan julkisiin vessoihin kun itse eivät mene. Sitten lässyttävät, että ei tämä ole mikään "ei huvita" hommaa kun itse ei ole koskaan sellaista edes tehnyt. Eli saarnaako siitä omasta kokemuksesta vai ei.

Ei toi sorvaus ole eka työ mitä olen tehnyt. Olen tehnyt hommia monella alalla, mm. puutarhurin hommia ja ollut kaupankassalla, ja käväsin lyhyesti opiskelemassa sairaanhoitoakin. Varsinkaan kassatyö tai sairaanhoito ei sopinut mulle pätkääkään. Ei se ollut vaan "tuuria" että päädyin kivaan työhön, vaan se vaati kokeilua, sellaista mihin sinä et ilmeisesti ole valmis. Heti torppaat kaikki ideat vaikket edes tiedä mitä ne työt käytännössä on. Jos musta ei olisi ollut koneistamaan, niin olisin etsinyt jonkun muun homman mihin sovellun. Elämä on etsimistä ja yrittämistä, sitä oppii kaikista kokemuksista, mutta ei kuulosta susta kiinnostavalta niin et viittii edes kokeilla. Joo, jää työttömäksi vaan.

Vierailija
99/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hankalaa työllistyä nyt... outoja solvaavia kommentteja täällä. Opiskelujen kautta ei pääse töihin, työhakemuksilla ei pääse töihin, mitä vaan voisi tehdä. Pitää varmaan jatkaa hakemista, ja hakea myös työllistäviä koulutuksia.

Ilman suhteita ei pääse töihin ilman verkostoja ja vuosien työkokemusta ei pääse töihin.

 

T. N37

Vierailija
100/117 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

No oishan niitä varmaan joitain, mutta juttelin jo tästä uravalmentajani kanssa, ne alat mitkä voisi edes vähän kiinnostaa niin niissä huono työllisyys. sanoin hänelle suoraan, että opiskelen vain alaa jossa sitten varma mahdollisuus työllistyä, ja hän ei tuntunut tajuavan tätä. 

Tuossa iässä jos pitää alkaa miettiä uutta alaa, niin ei voi enää mennä sen mukaan "mikä kiinnostaa". Vaan mietit niitä työllistymisnäkymiä, kuinka paljon olet valmis opiskelemaan, oletko valmis muuttamaan koulun tai työn perässä, onko autoa/korttia ja tarvitseeko työhön autoa/korttia, voitko tehdä asiakaspalvelua vai ei missään nimessä, ja onko esteitä terveyden suhteen. Siinä se. Ne "noku ei huvittais" ajat on ohi.

 

-nimim. 30-vuotiaana noilla ajatuksilla uudelle alalle lähtenyt.

Saako udella että mille alalle lähdit että työllistyit? Jos vinkkini sais tietää että voisi harkita. Niin ja kuinka vastenmieliseksi koet sen alan? 

Hei. Työ on työtä ja sillä elättää itsensä ja mahd perheensä.  Ei paraskaan unelmahomma ole mitään onnelaa joka päivä.  Se vaan on tehtävä, mutta on se myös jokaisen oikeus, mikä nyt ei toteudu. Muuta en osaa sanoa ap:lle, kuin että vanhuksia auttavissa töissä kai olisi työllistymismahdollisuuksia yrittäjänä. Ainakin omat vanhempani käyttävät IT - apua tuon tostakin nuorelta yrittäjältä.   

Onko muita vinkkejä antaa kuin IT-ala. Ei omat aivot myöskään mitään koneista ymmärrä. Ja miksei kysymykseen saa vastausta että mikä tämä vastenmielinen ala on mikä työllistää?

Oon tuo sorvari joka äsken sulle vastasi mille alalle lähdin... Siis mistä sait päähäsi että sen pitäisi olla joku vastenmielinen ala? Se, että lähtisit alalle joka ei sinua kiinnosta ei välttämättä ole "vastenmielistä". Ei mua kiinnostanut pätkääkään joku metalli ja tekniset hommat, mutta kun meni kokeilemaan niin huomasi että käytännössä täähän homma sopii mulle just hyvin, siis työnä, ei minään intohimona. Ihan ensiksi sinun kannattaisi korjata tuo asenteesi että "ei kiinnosta" = "vastenmielistä".

Mitä jos ala ei olisikaan sopinut, mutta opiskelit ja sitä työtä on tehtävä kun sitä saa? "Ei kiinnosta" ei tarkoita automaattisesti intohimon vastakohtaa vaan motivaatiota. Sulla kävi tuuri että ala kääntyi ei kiinnostavasta siedettävään työhön, jota teet mielellään. Monet joutuu mielenterveytensäkin kanssa taistelemaan alalla mikä ei sovi ollenkaan. 

 

Siksi vastenmielinen, koska jostain syystä ihmiset olettavat että muut voivat mennä niitä kurapaskoja siivoamaan julkisiin vessoihin kun itse eivät mene. Sitten lässyttävät, että ei tämä ole mikään "ei huvita" hommaa kun itse ei ole koskaan sellaista edes tehnyt. Eli saarnaako siitä omasta kokemuksesta vai ei.

Ei toi sorvaus ole eka työ mitä olen tehnyt. Olen tehnyt hommia monella alalla, mm. puutarhurin hommia ja ollut kaupankassalla, ja käväsin lyhyesti opiskelemassa sairaanhoitoakin. Varsinkaan kassatyö tai sairaanhoito ei sopinut mulle pätkääkään. Ei se ollut vaan "tuuria" että päädyin kivaan työhön, vaan se vaati kokeilua, sellaista mihin sinä et ilmeisesti ole valmis. Heti torppaat kaikki ideat vaikket edes tiedä mitä ne työt käytännössä on. Jos musta ei olisi ollut koneistamaan, niin olisin etsinyt jonkun muun homman mihin sovellun. Elämä on etsimistä ja yrittämistä, sitä oppii kaikista kokemuksista, mutta ei kuulosta susta kiinnostavalta niin et viittii edes kokeilla. Joo, jää työttömäksi vaan.

Kiva että lopulta löytyi se oikea ala missä viihdyt, siis "työssä työn takia". Kuule, olet ollut siis useamman kerran onnekas! Tuuri on puolellasi. Olen hakenut eri alan töitä oman alani lisäksi. Kyse ei olekaan siitä että ei hakisi, mutta ei ole tullut kutsua edes haastatteluun. Aina vastaus että hakemuksia ollut useampi sata. Kolme tutkintoa on takana ja jatkuva opiskelu on sellaista että kuinka kauan sinä jaksaisit? Ilmaistahan se ei siis ole. Yrittäjyys ei tule kysymykseen, siihen ei kannusteta ja siitä pikemminkin kannustetaan (siis pakotetaan) pois jos tienaat liian vähän. Eli ei voi edes kokeilla jos ei ole niitä kuuluisia säästöjä. 

 

 

Eli joo, jään työttömäksi vaan. Mutta en omasta halusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi