Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35v ja en usko että enää työllistyn

Vierailija
02.06.2026 |

Oma ala ei työllistä. Kukaan ei kerro mitä alaa pitää alkaa lukea. Uravalmentaja ei osannut auttaa. Työvoimapalvelut ei auta.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei taide työllistä. Pistä Onlyfans pystyyn. 

Vierailija
42/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa itse auttaa itseäsi? Miksi ulkoistat elämäsi? Eihän kukaan muu tunne sinua yhtä hyvin kuin sinä eikä tiedä mistä olet kiinnostunut, mitä osaat tai haluat tehdä.

35-vuotiaalla ei jumalauta ole varaa sanoa noin.

Minä täytin toissa päivänä 67 ja aion nyt lopettaa työnteon.

eI minua kiinnosta kuin taide ja se ei työllistä

Minut taide on työllistänyt nimenomaan vasta 35-vuotiaasta lähtien ja työllistää edelleen, eläkkeelläkin.

Miten,jos saa kysyä? 

Saa kysyä. Ollut freelancerina 90-luvun puolivälistä lähtien ja tehnyt tilaustöitä.

Viime vuonna sain taiteilijaeläkkeen.

Miten sellainen jolla ei oo kokemusta saa freelancer töitä :(

Jostain freelanceritkin aloittavat, hölmö. Vakituisia työpaikkoja ei ole, joten on jokaisen työllistettävä itse itsensä. Minun edustamani taiteenala on kirjallisuus. Viime vuonnakin tienasin yli 80.000e, vaikka tätä työtä tehdään ensisijaisesti rakkaudesta lajiin.

Onnko vinkkejä mistä aloittaa? Jos osaa tehdä vaikka kuvituksia

Lähestyt kustantamoita ja kulttuurilehtiä työnäytteillä.

Suurin osa kuvataiteilijoista myy töitään somen kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taide työllistää.

Vierailija
44/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaeläjän unelmia..

Vierailija
45/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin on ajatus, että lähtisi töihin, niin kannttaa nostaa arvoaan työmarkkinoilla. Kirjatosta voi lainata kielikursseja, ja kun kun haet työpaikkaa, sulla on iskeä tiskiin vaikka, että osaan ruotsia, saksaa tai vaikka serbokroatiaa.

Taidealalla ei Suomessa työllisty juuri kukaan. Se on hyvä pitää harrastuskena. Esim meillä ei ole yhtään kirjailijaa, joka eläisi siitä saaduilla tuloilla. Apurahoja voi saada jos on demari ja on näyttöä osaamisesta.

Vierailija
46/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa itse auttaa itseäsi? Miksi ulkoistat elämäsi? Eihän kukaan muu tunne sinua yhtä hyvin kuin sinä eikä tiedä mistä olet kiinnostunut, mitä osaat tai haluat tehdä.

Minut taide on työllistänyt nimenomaan vasta 35-vuotiaasta lähtien ja työllistää edelleen, eläkkeelläkin.

Odotan myös eläkeikää, alkaa pensseli viuhumaan ja kela ei kyttää jokaista sudinvetoa.

Vierailija
47/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuitenkin on ajatus, että lähtisi töihin, niin kannttaa nostaa arvoaan työmarkkinoilla. Kirjatosta voi lainata kielikursseja, ja kun kun haet työpaikkaa, sulla on iskeä tiskiin vaikka, että osaan ruotsia, saksaa tai vaikka serbokroatiaa.

Taidealalla ei Suomessa työllisty juuri kukaan. Se on hyvä pitää harrastuskena. Esim meillä ei ole yhtään kirjailijaa, joka eläisi siitä saaduilla tuloilla. Apurahoja voi saada jos on demari ja on näyttöä osaamisesta.

Olenkin alkanut opiskella norjaa ja ruotsia parantaa. T.ap

Vierailija
48/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan pois tuet, se kannustaa työllistymään. >> tadaa.... työpaikka löytyi..

Vierailija
49/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se auttaa```?? Luultavati masentuisin enemmän. Ja miten yhtäkkiä sitten saisin työpaikan jos tuet lähtisi jos jo nyt haen jatkuvasti töitä? En ymmärrä logiikkaasi

Vierailija
50/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harva työllistyy taiteella ilman apurahoja. Mutta jostain syystä taide tuottaa enemmän verotuloja valtiolle kuin kaikki apurahat yhteenlaskettuna. Miettii myös kuinka paljon työllistää galleristeja, museoita ja teattereita jne. 

Suomen valtio tuki vuonna 2022 kulttuurialaa 1,3 miljardilla eurolla. Tuloveroja ala maksoi 3,4 miljardia ja alan tuotos oli yli 15 miljardia euroa.

https://yle.fi/a/74-20131734

Vierailija
51/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi hienoa jos rakastamansa ala työllistäisi. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. 35- vuotiaalla on kuitenkin mahdollisuus ja aikaa opiskella uusi ammatti. Luottamusta ja toivoa. t  M60  

Vierailija
52/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet nuori. Ei ole mitään syytä nyt.

En ole vaan pian keski-ikäinen

Taitaa työmaailmassa ikäsyrjintä alkaa jo 35v lähtien. Näin maailman onnellisimmassa maassa.

Ei ala. Esim. Agricola-palkinnon vuoden parhaasta kaunokirjallisesta käännöksestä voitti tänä vuonna Marja-Leena Mikkola, syntynyt 1939.

Tällä yhdellä poikkeuksella ei ikäsyrjintää poisteta. Taiteenaloilla se on varmasti vähäisempää, mutta harva taiteilija pystyy elättämään itsensä taiteella.

Vierailija
53/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat taas langenneet trollaukseen. Hyvä, hyvä. :D

Ei sillä ole väliä onko trollaus vai ei. Eikö aihe kuitenkin ole keskustelun arvoinen? 

Vierailija
54/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 68 ja juuri kieltäydyin työpaikasta, mutta siis töitä saa jos hakee.

Vierailija
55/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hain enkä saanut? Ennen kyllä sai

Vierailija
56/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut kieltävän vastauksen useasta, että on ollut 300-500 hakijaa ja tullut valtava määrä hakemuksia

Vierailija
57/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla ohjeella työllistyvät poliisit, lakimiehet, tuomarit, vanginvartijat ja hautausurakoitsijat. 

Vierailija
58/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö, ei yhtään kirjailijaa?  Mikähän elanto sitten esim. Laila Hirvisaarella tai Kaari Utriolla?  

Vierailija
59/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide työllistää.

Kyllä työllistää, mutta harvoin maksaa palkkaa, jolla pystyy elättämään itsensä.

Vierailija
60/60 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taide ei työllistä, mutta jos yrittää työttömänä myydä omaa taidettaan, ja jää siitä kiinni, menettää työttömyystuet, vaikka ei olisi mitään onnistunut myymäänkään.

Siksi opiskelin yli viisikymppisenä ammatin, jossa voisin työllistyä, mutta työt eivät tule kotiin eikä vapaa-ajalle. Tällaisessa työssä saan vapauden tehdä taidetta vapaa-ajallani.

Suosittelen AP:lle, että ota nyt ihan rauhallisesti. Miettimään, mikä työ olisi sellainen, jota voisit tehdä ihan vain siksi, että saat rahaa elämiseen, mutta jättäisi elämääsi tilaa mielekkäällekin tekemiselle. Taidetta voi sitten tehdä harrastuksena, ja myydäkin, jos ostajia löytyy.

No oishan niitä varmaan joitain, mutta juttelin jo tästä uravalmentajani kanssa, ne alat mitkä voisi edes vähän kiinnostaa niin niissä huono työllisyys. sanoin hänelle suoraan, että opiskelen vain alaa jossa sitten varma mahdollisuus työllistyä, ja hän ei tuntunut tajuavan tätä. 

Tuossa iässä jos pitää alkaa miettiä uutta alaa, niin ei voi enää mennä sen mukaan "mikä kiinnostaa". Vaan mietit niitä työllistymisnäkymiä, kuinka paljon olet valmis opiskelemaan, oletko valmis muuttamaan koulun tai työn perässä, onko autoa/korttia ja tarvitseeko työhön autoa/korttia, voitko tehdä asiakaspalvelua vai ei missään nimessä, ja onko esteitä terveyden suhteen. Siinä se. Ne "noku ei huvittais" ajat on ohi.

-nimim. 30-vuotiaana noilla ajatuksilla uudelle alalle lähtenyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän