Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi.
Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?
Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?
Kommentit (618)
Kukapa olisi arvannut, että tällainenkin aloitus kerää viisisataa kommenttia! Onks teillä tylsää?
Itselläni ilmeisesti on, kun kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Ota ehdottomasti sellainen, joka itsestään menee pois päältä.
Tärkein asia kun keitin unohtuu toisinaan päälle.
Normaali keitin Krupsilta tai Braunilta ja valkoinen ihan hygienisistä syistä.
Ei mitään luontoa tuhoavia kapseleita.
Krupsit ja Braunit ovat herkkiä hajoamaan, eli lopettavat toimintansa ennen aikojaan. Muutaman noiden hinnalla saa Moccamasterin, joka kestää vähintään kymmenkertaisen ajan noihin verrattuna eli tulee lopullisilta kustannuksiltaan paljon halvemmaksi kuin nuo kaksi.
Miten se tähän aiheeseen liittyy. Ostaako antti kaikille uuden hienon kahvinkeittimen?
Suosittelen tavallista pikkukeitintä tai pikakahvia. Pikakahvi terveellisin. Kapselikahveissa on jäätävä määrä sydämen sepelvaltimoille haitallista kolesterolia.
Kahvimylly, osta kahvimylly. Jos oikeasti pidät kahvin mausta, osta kahvimylly. Oma Wilman 70€ kahvimylly on palvellut jo vuosia.
Perinteinen kahvinkeitin tietysti.
Wmf KITCHENminis 5 kupin kahvinkeitin. Pieni ja tyylikäs, tulee hyvää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki uudet keittimen sammuu 30 min kuluttua. Ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krupsit ja Braunit ovat herkkiä hajoamaan, eli lopettavat toimintansa ennen aikojaan. Muutaman noiden hinnalla saa Moccamasterin, joka kestää vähintään kymmenkertaisen ajan noihin verrattuna eli tulee lopullisilta kustannuksiltaan paljon halvemmaksi kuin nuo kaksi.
Minulla on ollut puolen tusinaa erilaista braunia, krupsia ja philipsiä jotka menivät vaihtoon yllättävän nopeasti kun kahvi alkoi maistua selvästi laimealta ja lämpömittari paljasti että säännöllisestä kalkinpoistosta ja maan pehmeimmästä vesijohtovedestä huolimatta se yksi lämpölevyn alla oleva vastus kulahti todella nopeasti ja kahvinpurujen päälle valuva vesti oli enää vain vähän yli 80 asteista. Jos jotain positiivista hakee niin tuollaisen keittimen kanssa voi käyttää miten surkeaa robustaa hyvänsä kun vasta oikea uuttolämpötila irrottaa kahvista oikeiden aromien lisäksi ne kitkerät aromit.
Nykyinen melitta taitaa olla jo 6v ikäinen ja sillä tekee yhden mukillisen oikein hyvää kahvia (erillinen kytkin pienille määrille) sekä täyden 1,25l pannullisen kun tulee vieraita kylään.
Se vastaus oli huumoria. Tuli mieleen otsikosta. Yksin juoja. On keitin ja kunnon pressopannu ja muki. Paras kahvi tumma paahto 4 pressolla.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen tavallista pikkukeitintä tai pikakahvia. Pikakahvi terveellisin. Kapselikahveissa on jäätävä määrä sydämen sepelvaltimoille haitallista kolesterolia.
Pikakahvissa on kemikaaleja eikä se todellakaan ole sen takia terveellisin. Varsinkin, jos haluaa saada saman määrän kofeiinia, niin pikakahvia joutuu juomaan todella suuren määrän verrattuna oikeaan kahviin. Suodatinkahvi on terveellisin.
Clas Olsson 5 kkp keitin n. 15 eur
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.
Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.
Olen nyt lähdössä kahvisuppilon ja suodatinkahvin ostoon. Mikä olisi hyvää, maukasta ja tummapaahtoista? Jotain mitä löytyy Prismasta.
Brazil tumma paahto on hyvä, oma suosikkini. Se valmistetaan brasilialaisista Santos-pavuista, mikä tekee siitä pehmeämpää ja vähemmän hapokasta kuin muut Arabica-kahvit.
Verrattuna esimerkiksi Presidentti tumma paahtoon, Presidentissä on kenialaisia papuja, jotka tuovat siihen marjaista hapokkuutta, toki siitä syntyy moniulotteisuutta, jos tykkää raikkaammasta vivahteesta.
Kulta Katriinaan verrattuna taas, Kulta Katriina on selvästi selvästi Brazilia terävämpi ja intensiivisempi ja jälkimaultaan vähän tummasuklainen mistä kyllä tykkään myös, mutta Kulta Katriinankin pavut tulevat Itä-Afrikasta, mikä tekee siitä hapokkaampaa.
Jos vertaat Brazilia Arvid Nordquistin ranskalaiseen paahtoon, niin Arvid Nordquist on selvästi tummempi ja savuisempi aromiltaan. Siinä on raskas ja voimakas maku, joka on inkiväärisen mausteinen, vähän suklainen ja vaniljainen ja se kestää hyvin maitoakin.
Lisään vielä että Kulta Katriinan tumma paahtoon siis vertasin.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ihmiselle viisi kuppia aamukahvia on vähän liikaa. Siitähän tässä oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.
Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.
Olen nyt lähdössä kahvisuppilon ja suodatinkahvin ostoon. Mikä olisi hyvää, maukasta ja tummapaahtoista? Jotain mitä löytyy Prismasta.
Brazil tumma paahto on hyvä, oma suosikkini. Se valmistetaan brasilialaisista Santos-pavuista, mikä tekee siitä pehmeämpää ja vähemmän hapokasta kuin muut Arabica-kahvit.
Verrattuna esimerkiksi Presidentti tumma paahtoon, Presidentissä on kenialaisia papuja, jotka tuovat siihen marjaista hapokkuutta, toki siitä syntyy moniulotteisuutta, jos tykkää raikkaammasta vivahteesta.
Kulta Katriinaan verrattuna taas, Kulta Katriina on selvästi selvästi Brazilia terävämpi ja intensiivisempi ja jälkimaultaan vähän tummasuklainen mistä kyllä tykkään myös, mutta Kulta Katriinankin pavut tulevat Itä-Afrikasta, mikä tekee siitä hapokkaampaa.
Jos vertaat Brazilia Arvid Nordquistin ranskalaiseen paahtoon, niin Arvid Nordquist on selvästi tummempi ja savuisempi aromiltaan. Siinä on raskas ja voimakas maku, joka on inkiväärisen mausteinen, vähän suklainen ja vaniljainen ja se kestää hyvin maitoakin.
Kiitos vinkistä. Tuota Brazilia mietinkin, keltainen paketti on jäänyt mieleen mutta en ole koskaan maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asuvalle ihmiselle viisi kuppia aamukahvia on vähän liikaa. Siitähän tässä oli kysymys.
Etkö osaa keittää vajaata pannullista? Miten olisi vaikka peruskoulun käyminen uusiksi, jos tuollainenkaan perusasia ei onnistu?
Näin just, mitään keittimiä ei tarvi yksi hlö
Ja vedenkeitin on ainoa ja leivänpaahdin joita keittiössäni on.