Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?

Vierailija
01.06.2026 |

Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi. 

Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?

Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?

Kommentit (486)

Vierailija
441/486 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melitalla on pieni kahvinkeitin. Keittää 0,5-5 kupillista. On siis ulkomitoiltaankin pieni ja kevyt, mahtuu vaikka mikrosi päälle. Kahvi silti ihan hyvää. 

https://www.veikonkone.fi/4006508211173-melitta-single-5-musta-kahvinke…

Asteen vahvempaa kahvia keittää toinen pikkukeitin, saksalaista laatua, WMF:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/535902/WMF-KITCHENminis-kahvink…

Meillä on ollut molemmat (yksi kerrallaan) silloin kun oli pikkukeittiö. Toisen annoin tutulle kun muutin ulkomailta takaisin Suomeen, toisen halusi siskoni pieneen keittiöönsä (minun oli isompi), ja vaihdoin sen kanssaan Moccamasteriin. 

Kaikkiin näihin kolmeen keittimeen olen ollut tyytyväinen. 

Käy katsomassa jossain kaupassa mikä on ulkoasu ja koko ulkopuolelta ym itseäsi kiinnostavat ominaisuudet. 

Kapselikeitin tulee kalliimmaksi käyttää per kupillinen ja roskaa tulee enemmän (muovia ja alumiinia) ynnä kahvilajikkeiden määrä rajallisempi kuin perinteisissä keittimissä. Jos se ei haittaa, ovat ne toki helppoja. Jotkut mallit tosin hitaita aamukiireessä, hitaasti keittävät veden ja hitaasti valuttavat. Siinä ajassa ehdit jo huuhtoa pressopannun. 

On myös yhden kupin keittimiä, varmaan hyviä, mutta hintaa on reilusti, esim tämä:

https://www.vertaa.fi/kahvikoneet/moccamaster/cup_one_matt_black_yhden_…

Jos et ole varma, suosittelen Melittaa. 

Vierailija
442/486 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos sinulla joskus käy vieras tai kaksi, jotka pitävät kahvista, jopa se viisi kupillista menee yhdellä kaatamisella. Laite vie silti vain vähän tilaa ja on kohtuullisen hintainen. 

Jonkun mainitsemat pienet kiinalaiset kahvinkeittimet (esim. Tokmannilta) ovat edullisia ja keittävät kahvin väristä mutta hirveän makuista ruskeata kuraa. Minulla on makuaisti tallella, niin en pysty sellaista kuraa juomaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/486 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen vainoharhaisuus tuntuu häiritsevältä.

Vierailija
444/486 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta. 

Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan. 

Tekee ankean pahaa kahvia. Toimii teen valmistamisessa, jos ei jätä teetä liian kauaksi aikaa kannuun. Kahvilla ei toimi. 

Mutteripannulla mennään täällä. 

Tämä on totta. Pressokahvi on pahinta, mitä tiedän!

Vierailija
445/486 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän yksin ollessa joko mutteripannua tai suodatinsuppiloa, jolla uutan kahvin suoraan mukiin tai pikkuiseen kannuun. Helppoa, nopeaa eivätkä vie paljoa säilytystilaa.

Vierailija
446/486 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin amerikkalaiset ostaa joka kupin kahvilasta kiskasta tai bensa-asemalta. Fakta.

Elokuvissa ehkä noin? 

T. USA:ssa vuosia asunut ja paljon kotonakin kahvitellut

Vierailija
447/486 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali keittimellä keittää vaan vähemmän,pari kuppia kerrallaan? Kuitenkin kätevämpi kuin jos ostaa pikkuriikkisen keittimen ja sitten onkin juhlat tulossa ja pitäis keittää monta kuppia.

Eikö normaalikeittimellä keitetä normaalilaatuista kahvia normimäärä normaaleille ihmisille?

T: Urpo

Vierailija
448/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.eibabo.fi/ Mulla on tämä keitin, on näppärä, pieni ja kevyt.

Vierailija
449/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän sanoja, enemmän tekoja.

Vierailija
450/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis keitin on Aromaboy, kahden kupin keitin.

Vierailija
451/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on ongelma,osta suodatin irto siis ja keitä suoraan kuppiin

Vierailija
452/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän nykyisen hallituksen lanka palaa jo. Sano mun sanoneen pian on edessä ennenaikaset vaalit.

Vierailija
453/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.

Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.

Vierailija
454/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on semmoinen irtoteline johon suodatinpaperi asetetaan, se mukin päälle puruineen ja kuuma vesi läpi. Hyvin tulee kaksi mukillista.

Metallinen siiviläkin käy, sellainen mukin kokoinen. Voi laittaa suodatinpussin tai vähän röppöstä kahvia ilman pussia. 

Vierailija
456/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 Aromaboyta ollut, molempien lasikannu hajonnut itsestään kolhimatta, ovat olleet todella ohutta tavaraa.

Ihan hyvää sumppia ovat kyllä tehneet.

Vierailija
457/486 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.

Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.

Vain paria sorttia murukahvia? Missä hevonkuusessa sinä asut? Meillä maalaiskunnan K-Marketista löytyy vähintään toistakymmentä erilaista murukahvia ja kaupungin lähiön pikkukaupastakin lähemmä kymmenen erilaista.

Vierailija
458/486 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain paria sorttia murukahvia? Missä hevonkuusessa sinä asut? Meillä maalaiskunnan K-Marketista löytyy vähintään toistakymmentä erilaista murukahvia ja kaupungin lähiön pikkukaupastakin lähemmä kymmenen erilaista.

Ja vaikka missä asuisi, luulisi, että nettikaupat toimittavat?

Vierailija
459/486 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali keittimellä keittää vaan vähemmän,pari kuppia kerrallaan? Kuitenkin kätevämpi kuin jos ostaa pikkuriikkisen keittimen ja sitten onkin juhlat tulossa ja pitäis keittää monta kuppia.

Monissa ns. normaaleissa kahvinkeittimissä on minimitäyttö, joka on reippaasti enemmän kuin se yksi kupillinen. Eli joko menee loppu viemäriin, ja vaihtoehtoisesti liian pienellä vesimäärällä keitetty kahvi on pahaa, kun se tilkka kuumenee liikaa ja/tai uutto jää keskeneräiseksi.

Vierailija
460/486 |
13.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselikeitin on toki näppärä, mutta tekee huonoa kahvia. Pakko peittää maku maidolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän