Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?

Vierailija
01.06.2026 |

Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi. 

 

Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?

 

Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?

Kommentit (524)

Vierailija
501/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin just, mitään keittimiä ei tarvi yksi hlö 

Ja vedenkeitin on ainoa ja leivänpaahdin joita keittiössäni on. 

Leivänpaahdin se suurempi turhake on kuin kahvinkeitin. Leivän voi paistaa myös pannulla tai paahtaa uunissa ja yleensä peruskeittiöissä on aina liesiuuni. Lisäksi se houkuttelee paahtamaan syötäväksi useampia leipäviipaleita kuin on tarvis, eli syöjä saa epäterveellisen määrän liikoja hiilareita.

Vierailija
502/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko jo ehdotettu AeroPress-keitintä (en jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi), on pieni eikä vie paljon tilaa, tarvitset vain vedenkeittimen kaveriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aeropress on kyllä harvinaisen kömpelö vekotin.

Vierailija
504/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko jo ehdotettu AeroPress-keitintä (en jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi), on pieni eikä vie paljon tilaa, tarvitset vain vedenkeittimen kaveriksi.

Kiehuu se vesi kattilassa sekä kasarissa. Eli jos on ahtaat keittotilat, suotta sitä vedenkeitintäkään hommaa. Valtasosa ihmisistä on kuitenkin sen verran keittotaitoista, että kattilaa tarvitaan edes pastan keittämiseen.

Vierailija
505/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.

Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.

Olen nyt lähdössä kahvisuppilon ja suodatinkahvin ostoon. Mikä olisi hyvää, maukasta ja tummapaahtoista? Jotain mitä löytyy Prismasta.

Brazil tumma paahto on hyvä, oma suosikkini. Se valmistetaan brasilialaisista Santos-pavuista, mikä tekee siitä pehmeämpää ja vähemmän hapokasta kuin muut Arabica-kahvit. 

Verrattuna esimerkiksi Presidentti tumma paahtoon, Presidentissä on kenialaisia papuja, jotka tuovat siihen marjaista hapokkuutta, toki siitä syntyy moniulotteisuutta, jos tykkää raikkaammasta vivahteesta. 

Kulta Katriinaan verrattuna taas, Kulta Katriina on selvästi selvästi Brazilia terävämpi ja intensiivisempi ja jälkimaultaan vähän tummasuklainen mistä kyllä tykkään myös, mutta Kulta Katriinankin pavut tulevat Itä-Afrikasta, mikä tekee siitä hapokkaampaa.

Jos vertaat Brazilia Arvid Nordquistin ranskalaiseen paahtoon, niin Arvid Nordquist on selvästi tummempi ja savuisempi aromiltaan. Siinä on raskas ja voimakas maku, joka on inkiväärisen mausteinen, vähän suklainen ja vaniljainen ja se kestää hyvin maitoakin. 

Kiitos vinkistä. Tuota Brazilia mietinkin, keltainen paketti on jäänyt mieleen mutta en ole koskaan maistanut.

Täällä taas. En löytänyt sellaista muovista suodatintötteröä, joten ostin keittimen. OBH Nordica, 35 euroa. Kuuden kupin keitin, käytännössä kahden kupin säädöllä saa mukillisen. Pieni ja näppärä. Olen harvinainen suomalainen kun en osannut keittää suodatinkahvia, mutta nyt on aamukahvit juotu, ostin tummaa Brazilia. Kyllä oli hyvää. Nyt taitaa murukahvi jäädä. Kiitos ketjulle. 

Vierailija
506/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin menee nyt kyllä minulta ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
507/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä pienten kahvinkeittimien metsästystä. Jos keittiössä ei ole tilaa edes tavalliselle keittimelle, niin ehkä ongelma ei ole kahvinkeittimessä vaan tavaran määrässä.

Jos keität isolla keittimellä pienen määrän kahvia, siitä ei tule yhtä hyvää. Termoskeittimessä se on kylmää heti tuoreeltaan.

Vierailija
508/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä pienten kahvinkeittimien metsästystä. Jos keittiössä ei ole tilaa edes tavalliselle keittimelle, niin ehkä ongelma ei ole kahvinkeittimessä vaan tavaran määrässä.

Jos keität isolla keittimellä pienen määrän kahvia, siitä ei tule yhtä hyvää. Termoskeittimessä se on kylmää heti tuoreeltaan.

Kuka on niin pölkkypää, että keittää termoskeittimellä vajaita pannullisia? Sehän perustuu siihen, että koko pannullinen pysyy hyvän aikaa lämpimänä. Ainakin itselläni on ollut parikin termoskeitintä ja kyllä ne ovat pitäneet kahvin juontilämpöisinä koko päivän, ekat kupilliset ovat olleet lähes liiankin kuumia. Puolikkaita pannuja keitellessä termokseen jää jo alussa liian paljon tyhjää tilaa, että eipä ole outoa, että se kahvi jäähtyy heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
509/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kelpaako tämä, mutta Prismassa on tarjouksessa Ariete Positano mokkakeitin. 

 

https://www.prisma.fi/tuotteet/111275094/ariete-positano-mokkakeitin-11…

Vierailija
510/524 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperisuodatin auttaa kolesterolin kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
511/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aeropress on kyllä harvinaisen kömpelö vekotin.

Vaatii se vähän enemmän askartelua jos vertaa esim. murukahviin, mutta hyvää kahvia se tekee, ja jos matkustelee, se on helppo ottaa mukaan. On suodatinkahvia, ei nosta kolesterolia. 

Vierailija
512/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aeropress on kyllä harvinaisen kömpelö vekotin.

Vaatii se vähän enemmän askartelua jos vertaa esim. murukahviin, mutta hyvää kahvia se tekee, ja jos matkustelee, se on helppo ottaa mukaan. On suodatinkahvia, ei nosta kolesterolia. 

Matkustellessa sivistyksen parissa kahvit juodaan kahviloissa tms eikä sorhata sitä itse. Matkustellessa luonnossa teltan tms kanssa keitetään pannukahvit Trangialla, hätävarana voi pitää murukahvipurkkia. Noin siksi, että se Trangia on kuitenkin mukana varsinaista ruoanlaittoa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
513/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee niinkuin amerikkalaiset ostaa joka kupin kahvilasta kiskasta tai bensa-asemalta. Fakta.

Suomessakin saa kahvibaarien keittimistä kahvia jopa 2-3 kupillista 0,5 kg kahvipaketin hinnalla, eikä tarvitse itse edes tiskata. Eräästä liikkeestä saa eurolla kahvikupillisen lisäksi pikkupullankin.

Vierailija
514/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä pienten kahvinkeittimien metsästystä. Jos keittiössä ei ole tilaa edes tavalliselle keittimelle, niin ehkä ongelma ei ole kahvinkeittimessä vaan tavaran määrässä.

Jos keität isolla keittimellä pienen määrän kahvia, siitä ei tule yhtä hyvää. Termoskeittimessä se on kylmää heti tuoreeltaan.

Kuka on niin pölkkypää, että keittää termoskeittimellä vajaita pannullisia? Sehän perustuu siihen, että koko pannullinen pysyy hyvän aikaa lämpimänä. Ainakin itselläni on ollut parikin termoskeitintä ja kyllä ne ovat pitäneet kahvin juontilämpöisinä koko päivän, ekat kupilliset ovat olleet lähes liiankin kuumia. Puolikkaita pannuja keitellessä termokseen jää jo alussa liian paljon tyhjää tilaa, että eipä ole outoa, että se kahvi jäähtyy heti.

Ei kaikki juo koko pannullista kahvia päivässä. Minä esimerkiksi juon kahvia vain aamulla. Pystyn kyllä nukkumaan, vaikka joisin iltapäivälläkin, mutta iän myötä kahvi on ailkanut enemmän vaikuttaa unen laatuun. Jos useampi suomalainen seuraisi unen laatua, niin ei ehkä joisi ihan niin paljon kahvia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
515/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aeropress on kyllä harvinaisen kömpelö vekotin.

Vaatii se vähän enemmän askartelua jos vertaa esim. murukahviin, mutta hyvää kahvia se tekee, ja jos matkustelee, se on helppo ottaa mukaan. On suodatinkahvia, ei nosta kolesterolia. 

Matkustellessa sivistyksen parissa kahvit juodaan kahviloissa tms eikä sorhata sitä itse. Matkustellessa luonnossa teltan tms kanssa keitetään pannukahvit Trangialla, hätävarana voi pitää murukahvipurkkia. Noin siksi, että se Trangia on kuitenkin mukana varsinaista ruoanlaittoa varten.

Pääsääntöisesti noin. Sitten on esim. työmatkoja, joissa et ole kummassakaan, vaan joudut asumaan hotellissa, jossa ei ole aamiaisella hyvää kahvia, etkä kahviloita ehdi hakemaan tai niissä nautiskelemaan, tai vielä pahemmassa tapauksessa olet jossain metsän laitaan rakennetussa tilapäismajoituksessa, jossa ei ole kahviloita lähimaillakaan. Edes se, että kyseisessä maassa kasvaa kahvia, ei takaa, että saisit jostain läheltä hyvää valmista kahvia. 

Vierailija
516/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo aeropress on kyllä harvinaisen kömpelö vekotin.

Vaatii se vähän enemmän askartelua jos vertaa esim. murukahviin, mutta hyvää kahvia se tekee, ja jos matkustelee, se on helppo ottaa mukaan. On suodatinkahvia, ei nosta kolesterolia. 

Matkustellessa sivistyksen parissa kahvit juodaan kahviloissa tms eikä sorhata sitä itse. Matkustellessa luonnossa teltan tms kanssa keitetään pannukahvit Trangialla, hätävarana voi pitää murukahvipurkkia. Noin siksi, että se Trangia on kuitenkin mukana varsinaista ruoanlaittoa varten.

Riippuu aivan missä matkalla majoittuu. Itse tykkään keitellä aamulla mieluummin omat kahvit kaikessa rauhassa. Iltapäivällä voi istuskella sitten niissä kahviloissa. Nuotiokahvi on kyllä parasta. 

Vierailija
517/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle vitosen kahvisuppilo ja vedenkeitin toimii yhdellä hengellä ja opettelemalla useammallakin ihan hyvin. Ei ole ollut keitintä kohta kymmeneen vuoteen edellisen hajottua.

Olin jo unohtanut tuon simppelin vaihtoehdon. Olen juonut murukahvia ainakin 15 vuotta, mutta vaihtelu voisi virkistää. Olen sekä laiska että pihi, joten minkään keitinten kanssa en ala säätämään. Tuon kahvisuppilon kanssa pääsisi vähän kokeilemaan eri laatuja, murukahvia on saatavilla vain paria eri sorttia.

Olen nyt lähdössä kahvisuppilon ja suodatinkahvin ostoon. Mikä olisi hyvää, maukasta ja tummapaahtoista? Jotain mitä löytyy Prismasta.

Brazil tumma paahto on hyvä, oma suosikkini. Se valmistetaan brasilialaisista Santos-pavuista, mikä tekee siitä pehmeämpää ja vähemmän hapokasta kuin muut Arabica-kahvit. 

Verrattuna esimerkiksi Presidentti tumma paahtoon, Presidentissä on kenialaisia papuja, jotka tuovat siihen marjaista hapokkuutta, toki siitä syntyy moniulotteisuutta, jos tykkää raikkaammasta vivahteesta. 

Kulta Katriinaan verrattuna taas, Kulta Katriina on selvästi selvästi Brazilia terävämpi ja intensiivisempi ja jälkimaultaan vähän tummasuklainen mistä kyllä tykkään myös, mutta Kulta Katriinankin pavut tulevat Itä-Afrikasta, mikä tekee siitä hapokkaampaa.

Jos vertaat Brazilia Arvid Nordquistin ranskalaiseen paahtoon, niin Arvid Nordquist on selvästi tummempi ja savuisempi aromiltaan. Siinä on raskas ja voimakas maku, joka on inkiväärisen mausteinen, vähän suklainen ja vaniljainen ja se kestää hyvin maitoakin. 

Kiitos vinkistä. Tuota Brazilia mietinkin, keltainen paketti on jäänyt mieleen mutta en ole koskaan maistanut.

Täällä taas. En löytänyt sellaista muovista suodatintötteröä, joten ostin keittimen. OBH Nordica, 35 euroa. Kuuden kupin keitin, käytännössä kahden kupin säädöllä saa mukillisen. Pieni ja näppärä. Olen harvinainen suomalainen kun en osannut keittää suodatinkahvia, mutta nyt on aamukahvit juotu, ostin tummaa Brazilia. Kyllä oli hyvää. Nyt taitaa murukahvi jäädä. Kiitos ketjulle. 

Muovista en tiedä, mutta Ikeasta saa teräksisiä ja posliinisen olen ostanut Prismasta. https://www.prisma.fi/tuotteet/110521845/house-kahvinsuodatin-14-cm-110…

Vierailija
518/524 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä pienten kahvinkeittimien metsästystä. Jos keittiössä ei ole tilaa edes tavalliselle keittimelle, niin ehkä ongelma ei ole kahvinkeittimessä vaan tavaran määrässä.

Jos keität isolla keittimellä pienen määrän kahvia, siitä ei tule yhtä hyvää. Termoskeittimessä se on kylmää heti tuoreeltaan.

Kuka on niin pölkkypää, että keittää termoskeittimellä vajaita pannullisia? Sehän perustuu siihen, että koko pannullinen pysyy hyvän aikaa lämpimänä. Ainakin itselläni on ollut parikin termoskeitintä ja kyllä ne ovat pitäneet kahvin juontilämpöisinä koko päivän, ekat kupilliset ovat olleet lähes liiankin kuumia. Puolikkaita pannuja keitellessä termokseen jää jo alussa liian paljon tyhjää tilaa, että eipä ole outoa, että se kahvi jäähtyy heti.

Ei kaikki juo koko pannullista kahvia päivässä. Minä esimerkiksi juon kahvia vain aamulla. Pystyn kyllä nukkumaan, vaikka joisin iltapäivälläkin, mutta iän myötä kahvi on ailkanut enemmän vaikuttaa unen laatuun. Jos useampi suomalainen seuraisi unen laatua, niin ei ehkä joisi ihan niin paljon kahvia. 

On se kahvi termoskeittimellä keitettäessä lämmintä vielä seuraavanakin päivänä, ainakin noissa omissani oli. Tietysti jos niistäkin ostaa sen halvimman rimpulan, tulos voi olla tietysti mitä vain.

Vierailija
519/524 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole niin vanha ettei voisi oppia uutta

Vierailija
520/524 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin just, mitään keittimiä ei tarvi yksi hlö 

Ja vedenkeitin on ainoa ja leivänpaahdin joita keittiössäni on. 

Leivänpaahdin se suurempi turhake on kuin kahvinkeitin. Leivän voi paistaa myös pannulla tai paahtaa uunissa ja yleensä peruskeittiöissä on aina liesiuuni. Lisäksi se houkuttelee paahtamaan syötäväksi useampia leipäviipaleita kuin on tarvis, eli syöjä saa epäterveellisen määrän liikoja hiilareita.

Aikamoista sähkön haaskausta lämmitellä pannuja ja uuneja vain paahtaakseen pari leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi