Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kahvinkeitin yhdelle ihmiselle? Kapseli vai perinteinen pikkukeitin?

Vierailija
01.06.2026 |

Olen jo jonkin aikaa yrittänyt löytää pientä kahvinkeitintä, joka ei veisi puolta tasoa keittiöstä. Kahvia menee yleensä 1 tai 2 mukillista aamulla, joten iso 10 kupin keitin tuntuu aika turhalta. Silti en haluaisi ostaa mitään sellaista kevyttä muovirimpulaa. Minulla oli aiemmin pieni suodatinkeitin, taisi olla noin 0,6 litran malli. Kannu roiski helposti, suodatinosa jäi märäksi ja vesisäiliötä oli hankala saada kunnolla puhtaaksi. 

Nyt mietin, kannattaako ostaa vähän parempi pieni suodatinkeitin vai siirtyä johonkin muuhun. Pressopannulla kahvista tulee omaan makuun hyvää, mutta en jaksa aina sitä säätöä aamulla. Kapselikeitin taas kuulostaa helpolta, mutta mietityttää hinta ja roskat?

Haussa olisi siis pieni keitin. En tarvitse ajastimia, näyttöjä tai mitään erikoisia toimintoja. Riittää, että se tekee yhden tai kaksi kuppia kunnollista kahvia ilman sotkua. Onko teillä kokemusta pienistä kahvinkeittimistä?

Kommentit (357)

Vierailija
281/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.

Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.

Tuo on totta! Kaikki eivät tiedä tuota riskiä. Meillä jätettiin kapselikeitin sivuun just tuon takia, koska toisella kolestrolit koholla muutenkin. 

Sikäli harmi, kun tykättiin maistella erilaisia kahveja: espressoa, cafe lattea, cortadoa... joita sai näppärästi kapselikeittimellä. 

Silloin tällöin voi nautiskella, mut ei päivittäin.

Kapselikahvin terveydelliset riskit liittyvät pääasiassa suodattamattoman kahvin sisältämiin rasvayhdisteisiin, jotka voivat nostaa kolesterolia. 

Kerroppa nyt miksi ranskalaiset ja italialaiset ei tästä kuvitellusta haitasta kärsi?

He eivät mittauta kolestroliarvojaan, joten eivät tiedä. Tai ajattelevat, että kuollaanhan sitä kuitenkin. Vaikka sitten kahviin..😄

Euroopan voi jakaa karkeasti kahteen osaan: siihen, jossa kuollaan sydänkohtauksiin ja siihen, jossa kuollaan syöpiin. Sydänkohtauksiin kuollaan keskimäärin nuorempina. 

Vierailija
282/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusya Moccamasterin one cupista?

Näyttää vähän turhan väljältä (runkkaamisen kannalta, mitä tuossa joku ehdotti, en ole kokeillut). Mutta tekee hyvää kahvia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselikeittimissä on se ongelma, että niitä kapseleita ei ehkä jonkin ajan päästä enää saa. Töihin pomo osti sellaisen sitä varten kun välillä joku on yksin iltaisin tai muutenkin meidän pienessä firmassa mutta ei niitä kapseleita siihen enää Suomesta saa.  

Vierailija
284/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin ongelman pikakahvilla, Nescafen murukahvi on hyvää, ja vedenkeitin riittää (tai kattila). Kapselikeittimessä ärsyttää jäätävä muoviroskan määrä ja toki hintakin, jos kahvia juo kuitenkin päivittäin.

Kapselikeittimen huonoja puolia on myös, ettei se suodata kahvia. Moni on saanut kolestrolit koholle juomalla kapselikahvia. Ei ainakaan jokapäiväiseen käyttöön hyvä, koska siihen liittyy terveysriski.

Tuo on totta! Kaikki eivät tiedä tuota riskiä. Meillä jätettiin kapselikeitin sivuun just tuon takia, koska toisella kolestrolit koholla muutenkin. 

Sikäli harmi, kun tykättiin maistella erilaisia kahveja: espressoa, cafe lattea, cortadoa... joita sai näppärästi kapselikeittimellä. 

Kapselikahvin terveydelliset riskit liittyvät pääasiassa suodattamattoman kahvin sisältämiin rasvayhdisteisiin, jotka voivat nostaa kolesterolia. 

Kerroppa nyt miksi ranskalaiset ja italialaiset ei tästä kuvitellusta haitasta kärsi?

He eivät mittauta kolestroliarvojaan, joten eivät tiedä. Tai ajattelevat, että kuollaanhan sitä kuitenkin. Vaikka sitten kahviin..😄

Suomalaisilla on enemmän geneettistä taipumusta korkeaan kolesteroliin, valitettavasti, ja opin tämän nimenomaan Ranskassa asuessani, kun lääkäri kolesterolituloksia katsoessaan kyseli etnistä taustaani.

Mutta juu, ennemmin juon espressoa ja syön hyviä juustoja ja käytän kokkauksessa voita/kermaa/suolaa/mitä nyt ikinä kuin kärvistelen huonolla kahvilla ja ruualla sen takia, että ehkä elän jonkun vuoden pidempään. Ihan riittää, jos kroppa kestää sen 90 vuotta, mikä suvussa on keskimäärin ollut tapana, myös niillä jo 1910-luvulla syntyneillä, jotka ovat kiskoneet läskisoosia ja munavoita ihan perusjuttuina.

Vierailija
285/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo pikakahvia

Vähiten jätettä, nopein valmistaa. Sitä mä juon. Pitää vain etsiä itselle mieluisimmat purut. Valikoimaa on enemmän kuin suodatinkahveissa, eikä tartte maistella märkää suodatinpaperia.

Vierailija
286/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse ketjun aiheeseen, koska olen talouteni ainoa kahvinjuoja enkä välitä suodatinkahvin mausta, mulla on espressokone. Ja ei siis kapselikone vaan sellainen, joka jauhaa pavut joka kupilliseen. Ei tule turhaa roskaa niin kuin kapselikeittimestä, papuja saa ihan joka kaupasta, ja koneesta voi itse säätää sekä jauhatuksen että vahvuuden. Myös maidot sun muut saisi kytkettyä, jos haluaa latteja ja cappuccinoja.

Ennen espressokonetta mulla oli presso, mutta just se erillinen veden keittäminen, papujen jauhaminen, purujen siivoaminen ja kannun käsin tiskaaminen alkoivat ajan kanssa tökkiä, vaikka muuten se oli ihan hyvä pieneen kotiin. Asuntovaunussa oli minivedenkeitin ja Aeropress, ja ne olivat reissun päällä ihan näppärät, varsinkin kun käytin irtokahvin sijaan valmiita kahvipodeja (niitä paperisia kiekkoja).

Vierailija
287/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi kun eivät juo puolitoista litraa kahvia joka päivä? 3 espressoa on eri asia kuin 3 puolen litran mukia.

Vahvaan espressokahviin vaihtaminen vähensi määrällisesti kahvinjuontiani. Nyt se kupillinen espressoa aamuisin korvaa aiemman kahden 0,3 L keskitumman paahdon nauttimisen, ja sama iltapäivällä. Kofeiinia espressokupillisessa ei ymmärtääkseni ole enempää kuin yhdessä keskitummassa kupillisessa, mutta varmaan se väkevyys aiheuttaa placeboefektin, ja olen espresson jälkeen virkeämpi kuin keskitumman kupillisen.

Vierailija
288/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itse ketjun aiheeseen, koska olen talouteni ainoa kahvinjuoja enkä välitä suodatinkahvin mausta, mulla on espressokone. Ja ei siis kapselikone vaan sellainen, joka jauhaa pavut joka kupilliseen. Ei tule turhaa roskaa niin kuin kapselikeittimestä, papuja saa ihan joka kaupasta, ja koneesta voi itse säätää sekä jauhatuksen että vahvuuden. Myös maidot sun muut saisi kytkettyä, jos haluaa latteja ja cappuccinoja.

Ennen espressokonetta mulla oli presso, mutta just se erillinen veden keittäminen, papujen jauhaminen, purujen siivoaminen ja kannun käsin tiskaaminen alkoivat ajan kanssa tökkiä, vaikka muuten se oli ihan hyvä pieneen kotiin. Asuntovaunussa oli minivedenkeitin ja Aeropress, ja ne olivat reissun päällä ihan näppärät, varsinkin kun käytin irtokahvin sijaan valmiita kahvipodeja (niitä paperisia kiekkoja).

Tuo ei ole mikään espressokone vaan lähinnä mikroaaltouunia vastaava paskamasiina. Maun takia ei kukaan tuollaista automaattia osta.

Vierailija
289/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapselikeittimissä on se ongelma, että niitä kapseleita ei ehkä jonkin ajan päästä enää saa. Töihin pomo osti sellaisen sitä varten kun välillä joku on yksin iltaisin tai muutenkin meidän pienessä firmassa mutta ei niitä kapseleita siihen enää Suomesta saa.  

Kannattaa ostaa sellainen jossa patentit ovat rauenneet ja valmistajia on monia. Ts. Nespresson alkuperäinen tai ESE-podit.

Vierailija
290/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä säätöä pressopannun kanssa on? Vähemmän kuin muissa keittimissä mielestäni, kaikkein helpoin. Menee tiskikoneeseenkin kaikki osat eikä tarvi huolehtia mistään putkien puhdistamisesta. 

Kuumaa vettä pannuun, kahvinporot sekaan ja sitten painaa männän alas. Ei tarvi ostaa ja asetella suodatinpussejakaan. 

Hirveä maku

Se on keittäjästä kiinni eli et osaa. Vain täysin viallisen välineen, kuten mutteripannun, osalta voi syyttää itse välinettä paskasta mausta.

Vierailija
292/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on enemmän geneettistä taipumusta korkeaan kolesteroliin, valitettavasti, ja opin tämän nimenomaan Ranskassa asuessani, kun lääkäri kolesterolituloksia katsoessaan kyseli etnistä taustaani.

Mutta juu, ennemmin juon espressoa ja syön hyviä juustoja ja käytän kokkauksessa voita/kermaa/suolaa/mitä nyt ikinä kuin kärvistelen huonolla kahvilla ja ruualla sen takia, että ehkä elän jonkun vuoden pidempään. Ihan riittää, jos kroppa kestää sen 90 vuotta, mikä suvussa on keskimäärin ollut tapana, myös niillä jo 1910-luvulla syntyneillä, jotka ovat kiskoneet läskisoosia ja munavoita ihan perusjuttuina.

Jo neljä-viiskymppiset kuolee sepelvaltimotautiin kun niikseen sattuu.

Vierailija
293/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juo pikakahvia

Vähiten jätettä, nopein valmistaa. Sitä mä juon. Pitää vain etsiä itselle mieluisimmat purut. Valikoimaa on enemmän kuin suodatinkahveissa, eikä tartte maistella märkää suodatinpaperia.

Miten noinkin vähillä jutuilla pystyy saamaan kaikki väärin?

Vierailija
294/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin on kapselikeitin.

Parhaimman makuista kahvia tulee pressopannulla.

Halvin on pannukahvi.

Vierailija
295/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi kun eivät juo puolitoista litraa kahvia joka päivä? 3 espressoa on eri asia kuin 3 puolen litran mukia.

Kahvipavuissa laskettuna juodaan vain tuplat 6,1kg (Italia) vs 12kg (Suomi). Eli liioittelet pahasti. 

Italiassa käy yli 60 miljoonaa turistia nauttimassa kahvista joka vuosi.

Vierailija
296/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvipavuissa laskettuna juodaan vain tuplat 6,1kg (Italia) vs 12kg (Suomi). Eli liioittelet pahasti. 

Italiassa käy yli 60 miljoonaa turistia nauttimassa kahvista joka vuosi.

Minäkin olen usein käynyt ihmettelemässä miten paskaa kahvia siellä juodaan.

Vierailija
297/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta vaan se pressokeitin. Ja mokkapannu. Ja cuccumella.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-aluminum/…

Älä käytä mitään alumiinisia ruoanlaittovälineitä, Alumiini on myrkyllistä. Pitää olla lasia tai ruostumatonta terstä. Mutteripannuja on myös keramiikasta.

Vierailija
298/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä käytä mitään alumiinisia ruoanlaittovälineitä, Alumiini on myrkyllistä. Pitää olla lasia tai ruostumatonta terstä. Mutteripannuja on myös keramiikasta.

Tosiaan, löytyy myös ruostumattomasta teräksestä valmistettu vaihtoehto, hinta heti 20 enemmän.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-stainless…

Netistä bongailin noita, niin löytyy myös kuparisia, mutta hinta pompsahtaa heti yli sataseen.

Vierailija
299/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, löytyy myös ruostumattomasta teräksestä valmistettu vaihtoehto, hinta heti 20 enemmän.

https://www.crema.fi/fi/products/ilsa/neapolitan-coffee-maker-stainless…

Netistä bongailin noita, niin löytyy myös kuparisia, mutta hinta pompsahtaa heti yli sataseen.

Mitäpä noita bongailemaan kun millä muulla tahansa metodilla saa paljon parempaa kahvia.

Vierailija
300/357 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kyllä ranskalaiset jotka käyttää pressopannua ja italialaiset jotka juo suodattamatonta kahvia eivät moisista terveysriskeistä kärsi. Huuhaata.

Eihän ne mitään kapselikahvia juo, pöljä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi