Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yleisiä suosituksia / tapoja ette ymmärrä?

Vierailija
01.06.2026 |

Mä en ymmärrä esim tuulettamista?

Miten matto raikastuu jos se roikkuu hennossatuulenvireessä? Tai villapaidat parvekkeella henkarissa?

Miten hetki hapekkaammassa ulkoilmassa muuttaisi mitään?? En tajua.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi sohva ja kaksi ihmistä taloudessa. Sänky pedataan aamulla ja laitetaan päiväpeitto, että toinenkin voi lepäillä ja lueskella, tehdä ristikkoa, sudokua, selata puhelinta tai torkahtaa.

Heti herättyä tuuletus ja aamukahvin jälkeen petaus. Normal.

Vierailija
82/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyn petaus. Järjetöntä. Tuuletus koska toimiva ilmanvaihto nykyään. Autossa ikkunat auki, pilaa viilennyksen, ei mitään itua ilmastoidussa autossa.

Autosaa alkuun on hyvä päästää kuuma ilma pois niin ilmastointi alkaa toimia tehokkaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä suolasta varoittelua ellei ole verenpainetauti.

Vierailija
84/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden tuuletus tosiaan. Jos siinä vaatteessa on hikeä ja/tai rasvaa niin ei se tuulettamalla pois lähde, vaan pesemällä. Jos taas vaate on tarpeeksi puhdas, tuuletus on täysin turhaa. Mahdollinen lievä, "puolipidetyn" vaatteen hikikosteus haihtuu hyvin sisälläkin henkarissa.

Jos omistaa enemmän villavaatteita, niin siinä vaiheessa alkaa ymmärtämään tuon tuulettamisen. Villa on antibakteerinen materiaali, joka raikastuu tuulettamalla. Ei siitä tietenkään tahrat tai rasva lähde, mutta ei villavaatteita tarvitse pestä jatkuvasti. Vaikka joku villapaita on vaate, jota ei juuri tarvitse pestä.

Tämä en just tajua vaikka olen kuullut kyllä nämä lauseet :D

Vierailija
85/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä en just tajua vaikka olen kuullut kyllä nämä lauseet :D"

Kun hankit villavaatteita, se selviää.

Vierailija
86/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon ja piimän juominen. Aikuinen ei tarvitse maitoa mihinkään. On vain joku Valion lobbaama juttu.

Enkä ymmärrä, miten joku voi pitää jugurttia terveellisenä. 
Tavoista en ymmärrä sitä, kun jotkut menee koko päiväksi vaeltamaan kauppakeskukseen.

Vierailija
87/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ihmiset syö epäterveellisesti ja vitamiineja purkista.

Helpompaa olisi syödä juureksia ihman purkkeja.

No ei ole, jos inhoo jotain porkkanoita kuten minä.  Tai lanttua.  Pitäis väkisin niitä rouskuttaa.

Paljon helpompi se pilleri on nielaista.

Vierailija
88/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden tuuletus tosiaan. Jos siinä vaatteessa on hikeä ja/tai rasvaa niin ei se tuulettamalla pois lähde, vaan pesemällä. Jos taas vaate on tarpeeksi puhdas, tuuletus on täysin turhaa. Mahdollinen lievä, "puolipidetyn" vaatteen hikikosteus haihtuu hyvin sisälläkin henkarissa.

Jos omistaa enemmän villavaatteita, niin siinä vaiheessa alkaa ymmärtämään tuon tuulettamisen. Villa on antibakteerinen materiaali, joka raikastuu tuulettamalla. Ei siitä tietenkään tahrat tai rasva lähde, mutta ei villavaatteita tarvitse pestä jatkuvasti. Vaikka joku villapaita on vaate, jota ei juuri tarvitse pestä.

Kyllä vaatteisiin voi helposti tulla sellainen tunkkainen haju, jos ne on jossain kaapissa pitkän aikaa ilman, että niitä välillä käytetään.  Haju lähtee pienellä tuuletuksella.

Vierailija
89/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni työkaverini herää jo 5;30, vaikka työ alkaa klo 8. 

Silloin jää ihanasti aikaa tehdä asioita ennen töihin lähtöä.  Valitettavasti opin tämän vasta viimeisinä työvuosinani.

Oli ihanaa, kun ei koskaan ollut kiire.  Luin aamun lehdenkin rauhassa aamupalalla ja ehdin tehdä kaikki aamutoimet rauhassa ilman mitään hosumista.

Ennen nukuin aina niin pitkään kuin suinkin ja aina oli vaarana se, että jos jotain odottamatonta tapahtui, myöhästyin töistä.

Ei siinä ole muuta kuin se, että opettelee vain menemään nukkumaan aikaisemmin.  Kymmenen uutisten jälkeen vain heti pehkuihin.  Unikin tuli hyvin, kun oli noussut aamulla aiemmin ylös.

Yksi työkaveri sanoi, että he menevät nukkumaan jo yhdeksältä.  Kyllä minulle riitti se kymmenen jälkeen meneminen ihan hyvin.

Vierailija
90/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maidon ja piimän juominen. Aikuinen ei tarvitse maitoa mihinkään. On vain joku Valion lobbaama juttu.

Tavoista en ymmärrä sitä, kun jotkut menee koko päiväksi vaeltamaan kauppakeskukseen.

Muuten pystyn mäkin olemaan ilman maitotuotteita, mutta kyllä kesällä jätskiä on saatava!

Jugurtit ja rahkat olen jättänyt pois, maitoa ei mihinkään, piimä on kyllä vatsalle hyvää ja jotenkin virkistävää, mutta en sitäkään osta kuin ani harvoin.

Makaronilaatikkoon ostan kyllä maitoa.  Olen yrittänyt sitä liha- tai kasvisliemeenkin tehtyä, mutta ei se ole meillä oikein kelvannut.  Ja toinen ruoka, mihin maitoa tarvitaan, on jouluna se riisipuuro.  Ja joskus kääretorttu laitan kermavaahtoa väliin.

En usko, että mulla on mitään maitoallergiaa, mutta muuten vain tuntuu, että nuo jugurtit ja rahkat vain aiheuttaa vatsavaivoja.  Jotenkin on vaan vatsassa sellainen liian täysi ja turvonnut olo, jos olen vähänkin niitä syönyt.  

Vierailija
91/105 |
04.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta villavaatteesta tuli mieleen se asia, mitä minä en ymmärrä.  

Eli paksu villapaita.

Missä niitä pidetään?  Talvitakin alla ne on liian paksuja, ahdistaa.  Ja minkä tahansa takin alla.

Ilman takkia ulkona?  Villapusero päästää tuulen läpi.  Ja jos on vähänkin leudompaa, se on kuuma.

Sisällä se on ahdistavan kuuma.

Minulla on yksi käsintehty oikein hieno villapusero.  Sain lahjaksi.  Mutta en pysty pitämään sitä missään.  Mulle tulee se päällä kamalan paksu olo ja se on joko kuuma tai kylmä.  Tekee muutenkin minut ihan punkeron näköiseksi.  Lisäksi kutittaa kaulasta ja hihansuista.  Kaunis se kyllä on.

Vierailija
92/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa juovat ja Jugurttia syövät elävät terveinä 100-vuotiaiksi ja ylikin.

Vierailija
93/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä kättelyä. Siirretään pöpöt kädestä käteen aina tavatessa.

Vierailija
94/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi voista ja (luomu)kermasta varoitellaan, vaikka ne ovat kaupan terveellisimmät maitotuotteet.

Vierailija
95/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä suolasta varoittelua ellei ole verenpainetauti.

Suola myös turvottaa naaman pahan näköiseksi.

Vierailija
96/105 |
10.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kättelyä. Siirretään pöpöt kädestä käteen aina tavatessa.

Kättely on yleinen myönteinen ele kun halutaan vahvistaa kirjallinen tai suullinen sopimus. Lisäksi löydä kättä päälle sovun merkiksi tarkoittaa myös jonkun kiistan tai riidan sopimista.

Muuten kättelyä käytetään kun ihmiset muodollisesti esittäytyvät toisilleen ensimmäistä kertaa, mutta ei toistuvasti tavattaessa. 

Vierailija
97/105 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta villavaatteesta tuli mieleen se asia, mitä minä en ymmärrä.  

Eli paksu villapaita.

Missä niitä pidetään?  Talvitakin alla ne on liian paksuja, ahdistaa.  Ja minkä tahansa takin alla.

Ilman takkia ulkona?  Villapusero päästää tuulen läpi.  Ja jos on vähänkin leudompaa, se on kuuma.

Sisällä se on ahdistavan kuuma.

Minulla on yksi käsintehty oikein hieno villapusero.  Sain lahjaksi.  Mutta en pysty pitämään sitä missään.  Mulle tulee se päällä kamalan paksu olo ja se on joko kuuma tai kylmä.  Tekee muutenkin minut ihan punkeron näköiseksi.  Lisäksi kutittaa kaulasta ja hihansuista.  Kaunis se kyllä on.

Ihmiset ovat erilaisia. Kaikille ei tule hiki paksussa villaneuleessa. Ei siinä ole mitään erikoista. 

Vierailija
98/105 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvan syömisen suosittelua. Välipaloja ja iltapaloja ja vaikka mitä paloja. Pidä mukana patukoita tai pähkinöitä. Kauhea kauhu, että verensokeri muka laskee. No ei laske terveellä aikuisella. Katukuvaa kun katsoo, niin ei kuitenkaan vaikuta liian vähäinen syöminen olevan yleinen ongelma. Jos on jatkuva nälkä tai heikotus parin tunnin päästä ateriasta, ei ole terve aineenvaihdunta tai sitten syö vääränlaista ruokaa.

Ei suositella jatkuvaa syömistä. Kannattaa tutustua suosituksiin.

Aloita itsestäsi niihin suosituksiin tutustumaan.

Se suosituksen ateria ei tarkoita joka kerta mitään aamiaisen, lounaan tai päivällisen kokoista ateriaa. Siinä iltapäivällä lounaan ja päivällisen välissä voi syödä 6-10 pähkinää ja desin tai pari raejuustoa sekä mandariinin. Sillä ehkäistään se, ettei ole mikään pohjaton nälkä illalla. Tieteelliset tutkimukset ovat monta kertaa osoittaneet sen, että 3/4 päivittäisestä energiasta on hyvä nauttia jo ennen kello 16. 

Siinä jää siis energiaa vielä terveelliseen päivälliseen ja tarvittaessa kevyeen iltapalaan. Vatsakin tarvii sen oman yöleponsa. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sillä on väliä mihin aikaan kalorinsa nauttii. Saman kalorimäärän aamupainotteisesti nauttivat laihtuivat kolmen kuukauden koejaksolla siinä missä iltapainotteisen verrokkiryhmän paino ei noussut eikä laskenut. 

Vierailija
99/105 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalaa.

Onko ihmisillä tosiaan nälkä heti herättyä?

Sama. Ymmärrän esim. etelä-Euroopan tavan juoda maitokahvia (cappucino esim.) ja yksi croissantti lisäksi. Puuroa ja kinkkujuustoleipiä ja lisäksi vielä raejuustoa ja jugurttia mussuttavia suomalaisia hämmästelen, lisäksi otetaan vielä hedelmiä ja smoothie. Sitten parin kolmen tunnin päästä jo välipalaa ja kello 11 aletaan lähteä lounaalle. Suomalaisilla on heti nälkä herättyä ja se kestää koko päivän. Se on ikinälkä, vissiin geeneissä joku virhe.

Eteläeurooppalaiset syövät päivällisen klo 19-20 aikoihin. Ymmärtänet varmaan, ettei niin myöhään syödyn päivällisen jälkeen edes voi olla aamulla kova nälkä? En ole ikinä tavannut suomalaista, joka söisi esimerkkisi tavalla. Minulla on aamulla nälkä, koska syön iltapalaksi pari viipaletta leipää, jonka päällä on raejuustoa ja kasviksia sekä hedelmän. Se on paljon kevyempi ateria kuin eteläeurooppalainen päivällinen. On ihan normaalia herätä aamulla nälissään, jos ei ole syönyt edellisenä iltana liian myöhään tai liikaa.

Vierailija
100/105 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa kasviksia päivässä. Ei pysty.

Pystyy ja hyvin pystyykin. Itsellä menee ainakin kilo päivässä joskus enemmänkin. Esim. neljä isoa tomaattia joista teen tomaattisoosin. Kaalista voi tehdä jo puolen kilon salaatin, joukkoon raastettu porkkana ja yrttejä, hyvä soosi. Kahdesta kurkusta myös saa hyvän salaatin. Olen ihan sekasyöjä mutta kyllä kilo päivässä kuluu kasviksia yksinasuvallakin. Vielä menee pari hedelmää päivän kuluessa lisäksi. Olen normaalipainoinen. 

Minä ihmettelen heitä, jotka eivät käytä mitään kasviksia edes ruokaa laittaessaan. Kovin värittömäksi ja mauttomaksi menisi ruoanlaitto ilman kasviksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi