Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piti täyttää työttömyysajan ilmoitus - en tiedä, asunko samassa taloudessa vanhempieni kanssa

Vierailija
01.06.2026 |

Asun tällä hetkellä vanhempieni kesämökillä. En hae asumistukea, sillä vanha isäni ei lupauksistaan huolimatta saanut aikaiseksi tehdä minulle vuokrasopimusta tähän ja kulut maksavat tällä hetkellä he. (En samasta syystä hae myöskään toimeentulotukea, ainoastaan työttömyyskorvausta.) No. Toukokuu on 1. yleistukikuukausi ja työttömyysajan ilmoituksessa oli uusi kysymys.

Siinä kysytään, asutko vanhempiesi kanssa. Vastaukseni on: en konkreettisesti, mutta mökki on heidän ja isäni on maksanut kulut tästä. He myös käyttävät tätä välillä mökkinään kun jaksavat tänne viereisestä kaupungista ajaa.

En halua tehdä Kelan kanssa mitään virhettä joten tämmöinen tyhmä kysymys. Asunko siis samassa taloudessa, kun en asu, ja asun?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi asua vakituisesti vapaa-ajan asunnossa, koska se ei ole virallisesti sallittua.  

Kyllä voin. Tai sitten tämä ei ole vapaa-ajan asunto? Olen avoimesti soittanut Kelaan ja kertonut tilanteesta. 

Mitenkähän se vapaa-ajan asunto sitten määritellään? Jos on ikivanha talo eikä "mökin näköinen mökki" korvessa, mökkinä olemme tätä aina pitäneet. On talviasuttava kyllä. 

Kai te nyt hyvänen aika tiedätte maksatteko kiinteistöveroa vapaa-ajanasunnosta vai ei? 

Verottajan määritelmä vapaa-ajanasunnolle on erilainen kuin DVV:n määritelmä, joten pelkkä kiinteistöveroon vetoaminen ei auta. 

Kela määrittelee kylläkin suunnilleen samoin kuin verottaja mutta tuo lainauksen lopussa oleva lisäys voisi toimia ap:n kohdalla. 

"Kela määrittelee vapaa-ajan asunnoksi (kuten kesämökki tai lomaosake) kiinteistön, joka on tarkoitettu tilapäiseen tai loma-asumiseen. Pääsääntöisesti Kela ei myönnä asumistukea vapaa-ajan asuntoon.Voit kuitenkin saada yleistä asumistukea vapaa-ajan asuntoon poikkeustapauksessa, jos kyseessä on ruokakuntasi ainoa ja vakinainen asunto ja asunto täyttää vakinaiselle asunnolle asetetut tekniset ja terveydelliset vaatimukset (tämän on todistettava rakennusviranomaisen lausunnolla). "

Alapeukku koska asumistuesta ei ole kysymys. Valitettavasti!

Vierailija
42/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärrän isääsi. Vuokratulosta pitää tehdä ilmoitus verottajalle, ja selvittää verovähennyksiin oikeuttavat kulut jne., ja kirjata tiedot veroilmoitukseen, joten aiheuttaa lisätöitä hänelle.

Niin ja maksaa sitten verot vuokratulosta

Niin, ylimääräistä työtä vanhalle ihmiselle. Jos ei kelpaa asua ilmaiseksi, voi aina muuttaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko posti sinne? Jos tulee niin sitten on ok 

Vierailija
44/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko posti sinne? Jos tulee niin sitten on ok 

Ei kai kirjoilla olo määräydy postin mukaan.

Vierailija
45/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä osoite sinulla näkyy omakelassa? Onko se sama kuin vanhemmillasi? Jos ei, et asu samassa taloudessa.

Vierailija
46/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä osoitteessa olet kirjoilla?

Olen kirjoilla tässä kylässä, jossa mökkimme on. Virallinen osoitteenmuutos

No jos se on rekisterissä vakituinen asunto eikä vapaa-ajanasunto niin kyllähän se helpottaa asiaa. Kysy vanhemmiltasi. Onko se ollut esimerkiksi sun isovanhempien tms vakituinen asuintalo? 

Mistä rekisteristä tuon voi nähdä?  Ei-ap

Suomi.fi-palvelun Omat tiedot -osiosta, josta näet väestötietojärjestelmään kirjatut rakennusomistuksesi ja niiden käyttötarkoituksen.

Sitä kautta näen vain omat tietoni, eikä minulla ole rakennusomistuksia. Isäni ja äitini ovat hyvin omanarvontuntoisia, ei heiltä voi kysyä heidän asioistaan. Eivät vastaa, sitten suuttuvat, panevat välit hetkeksi poikki ja jos muutaman viikon päästä kysyn uudelleen, sama alkaa alusta. En saa mitään tietoa heiltä se on varmaa. (Enkä Suomi.fi:stä).

Vierailija
47/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin kesämökkinä olleen mummonmökin ja muutin siihen virallisesti asumaan. Moni vanha mökki on virallisesti asuttavissa. 

Tässä tapauksessa varmaankin ongelma siinä että asuu jossain talossa mitä ei omista eikä ole vuokrannut. Eikä vielä perinyt. 

Isäsihän voisi antaa mökin ennakkoperintönä, mutta et varmaan uskalla kysyä. Herkkiä asioita nämä vanhoille. 

Vierailija
48/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi harkitsisin melkein sitä että muutat pois ja annat asian olla. En tarkoita tätä vttuiluna jos tämä ei olekaan provo vaan aito ongelma, mutta omat vanhempani ovat myös tuollaisia että heidän varaansa ei oikein voi jättää mitään tärkeää hoidettavaa ja sitten mökötellään kun hoidan itse. Esimerkkinä, jätin yhden huonekalun vanhemmilleni kun he lupasivat myydä sen torissa samalla kuin laittoivat muita asioita myyntiin. Ensin vaadittiin että kyllä kyllä et nyt ala raahailemaan tätä pienellä autollasi mihinkään, me laitetaan se myyntiin samassa rytäkässä kuin muutkin kamat! Noh, tätä ei ikinä hoidettu ja sitten minulle tuhahdeltiin kun hain sen takaisin itselleni, koska asia oli oikeasti hoidettava.

Yksi aikuisuuden merkki tuollaisten vanhempien kanssa on tajuta että pääse paljon, paljon helpommalla kun hoitaa ne omat asiansa.

Vierailija
49/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa etuuksia myös asunnottomille, joilla ei ole mitään osoitetta. Koska et hae tukea asumiseen, vuokrasopimuksella tai sen puuttumisella ei ole mitään merkitystä. Ainoa joka merkitsee, on se, että onko sinulla sama osoite vanhempiesi kanssa vai ei.

Vierailija
50/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kirjoilla vanhempiesi kanssa samassa osoitteessa vai oletko? 

Vierailija
51/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kirjoilla vanhempiesi luona, niin sinut varmaan katsotaan asuvaksi siellä. Itse muuttaisin kirjani sieltä pois ja olisin "asunnoton " ja bunkkaisin siellä mökillä.

Voi tulla ongelma kelan kanssa myöhemminkin, jos paperiin kirjoitat yhtä ja väestötekisteri näyttää toista. 

En oikein ymmärrä tätä neuvoa. Minulla on siis virallinen osoite tänne, asioin kylän työvoimatoimistossa säännöllisesti, minulla on täällä oma virkailija ja oma työllistymissuunnitelma eli etsin täältä ja ympäristökunnista töitä jne. Miten yhtäkkiä muuttuisin asunnottomaksi, valehtelisin Kelalle??? Ei kiitos. 

Jos sulla on virallinen osoite siellä mökillä ja saat kunnan palveluita, niin kyseessä ei ole vapaa-ajan asunto vaan vakituinen asunto. Kaikki siis kunnossa, voit jättää vanhempasi rauhaan

Vierailija
52/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ymmärrän isääsi. Vuokratulosta pitää tehdä ilmoitus verottajalle, ja selvittää verovähennyksiin oikeuttavat kulut jne., ja kirjata tiedot veroilmoitukseen, joten aiheuttaa lisätöitä hänelle.

Tätä epäilenkin. Se on raskasta tuon ikäiselle ja täysin ymmärrettävää. Ei hän jaksaisi Mutta en haluaisi käyttää häntä hyväkseni tällä tavalla. On paha olo siitä. Minun pitäisi auttaa heitä eikä toisinpäin. Enkä voi. Ei ole varaa maksaa vuokraa kun en saa asumistukea, ja asumistuen saamiseksi pitäisi olla se luvattu vuokrasopimus. Vaikea tilanne. Lähinnä tänä aamuna kuitenkin vain pieni ongelma tuo hakemuksen täyttö, taisin saada jonkinlaisen vastauksen ja tyydyn siihen. Voisin vielä ottaa soittoajan kunnan sosiaalivirkailijalle, kun Kelasta ei enää soittoaikoja saa. Olen niin huono käsittämään talousasioita, että haluaisin aina puhua ihmisen kanssa. Kun luen pilkuntarkkaa tekstiä, unohdan edellisen lauseen ja rivit vilisevät silmissä jne - kun taas yst. ihminen selittää minulle rauhallisesti asiat, ymmärrän kyllä. Ongelma on tuo, kun Kela siirtyi tekoälyn käyttöön. Eikä saa soittoaikoja. Ja oma tyhmyys.

Kiitos kaikille jotka yrititte minua auttaa. Autetaan toisiamme täällä palstalla, kun Kela ei enää "juttele", vaan on pistänyt robotit kommentoimaan. Viikkokausia jo "ei soittoaikoja" -vastaus, kun yrität lyhyttä soittoaikaa varata...

Vierailija
53/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et hae muuta kuin yleistukea niin sama miten laitat asumisesi hakemukseen. Itse laittaisin asun sillä mökillä asuminen voi aiheuttaa ongelmia kun ei ole varsinaisesti asuinpaikka. Toki posti menee sitten vanhemmillesi. 

Vierailija
54/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et asu samassa taloudessa. Vanhemmilla on mahdollisuus maksaa elantokulujasi kuten esim. vuokra ilman, että sitä tulkitaan lahjaksi. Kirjallista vuokrasopimusta ei tarvita. Sillä, että vanhemmat satunnaisesti käyttävät mökkiä, ei ole merkitystä.

Toki tukien maksajaa kiinnostaa, missä olet kirjoilla eli onko virallinen osoitteesi siellä kesämökillä? 

Kiitos vastauksesta. Kyllä on, ihan pysyvän osoitteenmuutoksen tein. Olen ollut myös Kelan suuntaan täysin avoin, soittanut ja kirjoittanut monta kertaa. Mutta missään virallisesti ei ole kysytty tätä "samassa taloudessa elämistä", asumis- ja toimeentulotukea kun en hae. Vanhempani ovat jo niin vanhoja, että kun yritän ottaa vuokrasopimus-aiheen esille, se menee sekavaksi, isä loukkaantuu yms. Ennen muuttoa sanoin että muuttoni EHTO on että isä tekee vuokrasopimuksen ja että saan maksaa vuokraa vaikka kurja tilanteeni on tämä, ja hän lupasi vuokrasopimuksen. Otin selvää jo senkin että olisin hakenut tähän asumistukea ja paljonko olisin sitä saanut. Kaikki tyssäsi siis isääni. Hän ei pitänytkään lupaustaan ja nyt fakta on, että vanha isäni maksaa kaikki kulut tästä ja minä en mitään. Raskasta. Häpeän.

Tällaista järjestelyä ei siis tulkita samassa taloudessa elämiseksi? Olisipa helpotus, jos olisit asiantuntija, kun kirjoitit noin. Kelaanhan olen yrittänyt saada soittopyyntöä sisään, mutta siellä taitavat tällä hetkellä vain Al:it vastailla. 

Miksi tuo tulkittaisiin samassa taloudessa asumiseksi? Teillä on eri osoitteet eikä Kelaa kiinnosta, asutko vuokralla tai kuka vuokran maksaa. Verottajalle tuo on mielenkiintoisempi case, mutta koska vanhemmat eivät anna rahaa vaan maksavat kuluja (tai eivät vaadi vuokraa), niin verotettavaa lahjaa ei synny.

Vierailija
55/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et hae muuta kuin yleistukea niin sama miten laitat asumisesi hakemukseen. Itse laittaisin asun sillä mökillä asuminen voi aiheuttaa ongelmia kun ei ole varsinaisesti asuinpaikka. Toki posti menee sitten vanhemmillesi. 

Olen tehnyt virallisen osoitteenmuutoksen tähän taloon ja olen kuntalainen ja postini tulee tänne. Kysymys ei ole siitä vaan siitä että asuisin vanhempieni kanssa, vaan että asuisin samassa taloudessa heidän kanssaan, kun asun vanhempieni kesämökillä. Tuo yleistuki-sana ei ainakaan minulla tänään näy Kelan hakemuslomakkeessa, vaan ilmoitus työttömyysajasta, kuten ennenkin.

Vierailija
56/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin kesämökkinä olleen mummonmökin ja muutin siihen virallisesti asumaan. Moni vanha mökki on virallisesti asuttavissa. 

Tässä tapauksessa varmaankin ongelma siinä että asuu jossain talossa mitä ei omista eikä ole vuokrannut. Eikä vielä perinyt. 

Isäsihän voisi antaa mökin ennakkoperintönä, mutta et varmaan uskalla kysyä. Herkkiä asioita nämä vanhoille. 

"Moni vanha mökki on virallisesti asuttavissa" - tuo on tärkeä lause. Jos on talviasuttava, siihen voi saada virallisen os.muutoksen.

Vierailija
57/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä epäilenkin. Se on raskasta tuon ikäiselle ja täysin ymmärrettävää. Ei hän jaksaisi Mutta en haluaisi käyttää häntä hyväkseni tällä tavalla. On paha olo siitä. Minun pitäisi auttaa heitä eikä toisinpäin. Enkä voi. Ei ole varaa maksaa vuokraa kun en saa asumistukea, ja asumistuen saamiseksi pitäisi olla se luvattu vuokrasopimus. Vaikea tilanne. Lähinnä tänä aamuna kuitenkin vain pieni ongelma tuo hakemuksen täyttö, taisin saada jonkinlaisen vastauksen ja tyydyn siihen. Voisin vielä ottaa soittoajan kunnan sosiaalivirkailijalle, kun Kelasta ei enää soittoaikoja saa. Olen niin huono käsittämään talousasioita, että haluaisin aina puhua ihmisen kanssa. Kun luen pilkuntarkkaa tekstiä, unohdan edellisen lauseen ja rivit vilisevät silmissä jne - kun taas yst. ihminen selittää minulle rauhallisesti asiat, ymmärrän kyllä. Ongelma on tuo, kun Kela siirtyi tekoälyn käyttöön. Eikä saa soittoaikoja. Ja oma tyhmyys.

Kiitos kaikille jotka yrititte minua auttaa. Autetaan toisiamme täällä palstalla, kun Kela ei enää "juttele", vaan on pistänyt robotit kommentoimaan. Viikkokausia jo "ei soittoaikoja" -vastaus, kun yrität lyhyttä soittoaikaa varata...

Ei isäsi omistamassa kiinteistössä asuminen tee teistä samassa taloudessa asuvia, vaikka et maksa vuokraa tai ei ole vuokrasopimusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi