Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piti täyttää työttömyysajan ilmoitus - en tiedä, asunko samassa taloudessa vanhempieni kanssa

Vierailija
01.06.2026 |

Asun tällä hetkellä vanhempieni kesämökillä. En hae asumistukea, sillä vanha isäni ei lupauksistaan huolimatta saanut aikaiseksi tehdä minulle vuokrasopimusta tähän ja kulut maksavat tällä hetkellä he. (En samasta syystä hae myöskään toimeentulotukea, ainoastaan työttömyyskorvausta.) No. Toukokuu on 1. yleistukikuukausi ja työttömyysajan ilmoituksessa oli uusi kysymys.

Siinä kysytään, asutko vanhempiesi kanssa. Vastaukseni on: en konkreettisesti, mutta mökki on heidän ja isäni on maksanut kulut tästä. He myös käyttävät tätä välillä mökkinään kun jaksavat tänne viereisestä kaupungista ajaa.

En halua tehdä Kelan kanssa mitään virhettä joten tämmöinen tyhmä kysymys. Asunko siis samassa taloudessa, kun en asu, ja asun?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele tämä asia näin: onko sinulla vanhempiesi kanssa sama ruokakunta = syöt samaa ruokaa kuin he eli onko vanhempiesi kanssa sama jääkaappi?

Vapaa-ajan asunnossa voi kyllä asua. Perustuslaissa on sellainen pykälä, että kansalainen saa valita asuinpaikkansa. Ei sinne kuitenkaan saa vakituista osoitetta, ei lapsille koulukuljetusta, vanhukselle kotipalvelua eikä muitakaan yhteiskunnan palveluja.

Minä olen tehnyt pysyvän, vakituisen osoitteenmuutoksen tänne. Muusta en tiedä.. Kela pelottaa. Kun teet yhden virheen, se perii aiemmin myöntämiään tukia pois rutiköyhiltä  ja ihmiset joutuvat ongelmiin. Nyt kun siellä on vain robotti vastassa, ei ihminen, ei voi selittää tilannetta kenellekään.

Vierailija
22/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi asua vakituisesti vapaa-ajan asunnossa, koska se ei ole virallisesti sallittua.  

Kyllä voin. Tai sitten tämä ei ole vapaa-ajan asunto? Olen avoimesti soittanut Kelaan ja kertonut tilanteesta. 

Mitenkähän se vapaa-ajan asunto sitten määritellään? Jos on ikivanha talo eikä "mökin näköinen mökki" korvessa, mökkinä olemme tätä aina pitäneet. On talviasuttava kyllä. 

Kai te nyt hyvänen aika tiedätte maksatteko kiinteistöveroa vapaa-ajanasunnosta vai ei? 

Verottajan määritelmä vapaa-ajanasunnolle on erilainen kuin DVV:n määritelmä, joten pelkkä kiinteistöveroon vetoaminen ei auta. 

Kela määrittelee kylläkin suunnilleen samoin kuin verottaja mutta tuo lainauksen lopussa oleva lisäys voisi toimia ap:n kohdalla. 

"Kela määrittelee vapaa-ajan asunnoksi (kuten kesämökki tai lomaosake) kiinteistön, joka on tarkoitettu tilapäiseen tai loma-asumiseen. Pääsääntöisesti Kela ei myönnä asumistukea vapaa-ajan asuntoon.Voit kuitenkin saada yleistä asumistukea vapaa-ajan asuntoon poikkeustapauksessa, jos kyseessä on ruokakuntasi ainoa ja vakinainen asunto ja asunto täyttää vakinaiselle asunnolle asetetut tekniset ja terveydelliset vaatimukset (tämän on todistettava rakennusviranomaisen lausunnolla). "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi asua vakituisesti vapaa-ajan asunnossa, koska se ei ole virallisesti sallittua.  

Kyllä voin. Tai sitten tämä ei ole vapaa-ajan asunto? Olen avoimesti soittanut Kelaan ja kertonut tilanteesta. 

Mitenkähän se vapaa-ajan asunto sitten määritellään? Jos on ikivanha talo eikä "mökin näköinen mökki" korvessa, mökkinä olemme tätä aina pitäneet. On talviasuttava kyllä. 

"Digi- ja väestötietoviraston mukaan loma-asunnossa ei voi asua vakituisesti. Siksi maistraatin rekisterissä on niissä asuvien kohdalla ”vailla vakinaista asuntoa” -merkintä."

https://yle.fi/a/74-20135625

Mutta jos kyseessä on vanha talo, kuten ap sanoo, se voi olla rekisteröity talona eikä loma-asuntona, jolloin siinä voi asua vakituisesti. 

Vierailija
24/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä osoitteessa olet kirjoilla?

Olen kirjoilla tässä kylässä, jossa mökkimme on. Virallinen osoitteenmuutos

Vierailija
25/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se on rekisterissä vakituinen asunto eikä vapaa-ajanasunto niin kyllähän se helpottaa asiaa. Kysy vanhemmiltasi. Onko se ollut esimerkiksi sun isovanhempien tms vakituinen asuintalo? 

Vierailija
26/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te nyt hyvänen aika tiedätte maksatteko kiinteistöveroa vapaa-ajanasunnosta vai ei? 

Enhän minä voi tietää, ei vanha isäni suostu puhumaan. Hän päättää, ja päätti näköjään senkin saanko maksaa vuokraa vai en, en minä, vaikka pyhästi lupasi, että tehdään virallinen järjestely. Häneltäkö nyt kysyisin kiinteistöverosta? Hän räjähtäisi ja suuttuisi että puutun hänen asioihinsa. Hänellä on ylipäätään sellainen tapa, että vastauksen todenperäisyyttä ei voi tietää kuin vuosikauden selvittelytyön tuloksena. 

Vierailija
27/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos se on rekisterissä vakituinen asunto eikä vapaa-ajanasunto niin kyllähän se helpottaa asiaa. Kysy vanhemmiltasi. Onko se ollut esimerkiksi sun isovanhempien tms vakituinen asuintalo? 

Mistä rekisteristä tuon voi nähdä?  Ei-ap

Vierailija
28/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Digi- ja väestötietoviraston mukaan loma-asunnossa ei voi asua vakituisesti. Siksi maistraatin rekisterissä on niissä asuvien kohdalla ”vailla vakinaista asuntoa” -merkintä."

https://yle.fi/a/74-20135625

Mutta jos kyseessä on vanha talo, kuten ap sanoo, se voi olla rekisteröity talona eikä loma-asuntona, jolloin siinä voi asua vakituisesti. 

Tämä on vanha talo. Kovasti saa lämmittää puilla 35 asteen pakkasilla että pystyy asumaan.

Vierailija
29/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä voi tietää, ei vanha isäni suostu puhumaan. Hän päättää, ja päätti näköjään senkin saanko maksaa vuokraa vai en, en minä, vaikka pyhästi lupasi, että tehdään virallinen järjestely. Häneltäkö nyt kysyisin kiinteistöverosta? Hän räjähtäisi ja suuttuisi että puutun hänen asioihinsa. Hänellä on ylipäätään sellainen tapa, että vastauksen todenperäisyyttä ei voi tietää kuin vuosikauden selvittelytyön tuloksena. 

No kysy äidiltä sitten? Tai suoraan verottajalta. 

Vierailija
30/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä rekisteristä tuon voi nähdä?  Ei-ap

Suomi.fi-palvelun Omat tiedot -osiosta, josta näet väestötietojärjestelmään kirjatut rakennusomistuksesi ja niiden käyttötarkoituksen.

Vierailija
31/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kirjoilla eri osoitteessa, niin ette ole samaa taloutta. 

Vierailija
32/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse vuokrasopimus valmiiksi ja pyydä isältäsi vain allekirjoitus. Osannet selittää asian niin, että isäsi ymmärtää sen hyödyt.

Ei onnistu ja yritetty on. Pyysin Kelalta valmiit konseptit, asiat, jotka pitäisi sopimuksesta ilmetä. Kaikki oli valmiina. Isä oli luvannut minulle vuokrasopimuksen. Ennen muuttoa moneen kertaan sitä hänelle vielä jankutin, että ilman sitä en muuta, ja hän lupasi allekirjoittaa sen heti. Ensin lupasi, sitten siirsi vuokrasopimuksen tekohetkeä parinkin eri tekosyyn nojalla. Sitten yhtäkkiä räjähti, äitikin suuttui, molemmat suuttuivat - hirveä riita joka päättyi kyyneliin ja mökötykseen, ja lähtivät pihasta. Sittemmin aiheesta puhuminen täysin mahdotonta enää. Riita ja kunnia-loukkaantuminen-huuto heti. Olen kiittämätön tietysti, kun kyselen. Tiedätte varmaan mitä se kommunikointi yli 80-vuotiaiden kanssa välillä on. En yhtään tiedä missä mennään. Ahdistaa.

Vierailija
33/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökillä asuminen on niin vaikee byrokratia kelan mielestä niin valmistaudu selvittää kaikki

Vierailija
34/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et asu samassa asinnossa. Osoite ei ole sama. 

Kysymys ei ole "asutko samassa asunnossa". Kysymys oli "asutko samassa taloudessa". 

Et asu samassa taloudessa koska nuo ei maksa ruokiasi yms. käyttökulujasi tai niitä ei jaeta teidän kesken. Kelalla toki on tapana ruveta tulkitsemaan noita ihan oman logiikkansa mukaan, mutta tuolla tavalla sen voi järkeillä normaali ihminen. 

Vierailija
35/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesämökillä asuminen on niin vaikee byrokratia kelan mielestä niin valmistaudu selvittää kaikki

Eihän kesämökillä voi asua, joten kelaa kiinnostaa että missä sitten nimellisesti asut vai oletko asunnoton. 

Vierailija
36/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kirjoilla vanhempiesi luona, niin sinut varmaan katsotaan asuvaksi siellä. Itse muuttaisin kirjani sieltä pois ja olisin "asunnoton " ja bunkkaisin siellä mökillä.

Voi tulla ongelma kelan kanssa myöhemminkin, jos paperiin kirjoitat yhtä ja väestötekisteri näyttää toista. 

En oikein ymmärrä tätä neuvoa. Minulla on siis virallinen osoite tänne, asioin kylän työvoimatoimistossa säännöllisesti, minulla on täällä oma virkailija ja oma työllistymissuunnitelma eli etsin täältä ja ympäristökunnista töitä jne. Miten yhtäkkiä muuttuisin asunnottomaksi, valehtelisin Kelalle??? Ei kiitos. 

Vierailija
37/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ymmärrän isääsi. Vuokratulosta pitää tehdä ilmoitus verottajalle, ja selvittää verovähennyksiin oikeuttavat kulut jne., ja kirjata tiedot veroilmoitukseen, joten aiheuttaa lisätöitä hänelle.

Niin ja maksaa sitten verot vuokratulosta

Vierailija
38/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kesämökillä voi asua, joten kelaa kiinnostaa että missä sitten nimellisesti asut vai oletko asunnoton. 

Ei niin, sitten se ei saa olla "mökki nimellä"

Vierailija
39/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet kirjoilla vanhempiesi luona, niin sinut varmaan katsotaan asuvaksi siellä. Itse muuttaisin kirjani sieltä pois ja olisin "asunnoton " ja bunkkaisin siellä mökillä.

Voi tulla ongelma kelan kanssa myöhemminkin, jos paperiin kirjoitat yhtä ja väestötekisteri näyttää toista. 

En oikein ymmärrä tätä neuvoa. Minulla on siis virallinen osoite tänne, asioin kylän työvoimatoimistossa säännöllisesti, minulla on täällä oma virkailija ja oma työllistymissuunnitelma eli etsin täältä ja ympäristökunnista töitä jne. Miten yhtäkkiä muuttuisin asunnottomaksi, valehtelisin Kelalle??? Ei kiitos. 

Jännän kirjoitti, jos olet vanhempien luona kirjoilla. Ei ollut lukenut, että olet siinä vanhassa talossa kirjoilla eli että ole samaa taloutta.

Vierailija
40/57 |
01.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ongelma voi olla se, että yleensä mökin osoite ei voi olla virallinen asuinpaikka, vaikka sinulla kirjat onkin siellä. Tämä on sinulle jo selitetty aikaisemmissa viesteissä. Soita kyseisen mökin kuntaan, ja kysy sieltä. Mitäs kunnan säännöt sanovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi