Moni vanha henkirikos selviäisi, jos poliisilla olisi valtuudet syöttää rikoksen tekijän dna:n kaupallisiin dna-sukupuihin
Jenkeissä tätä tehdään ja jatkuvasti ratkaistaan vanhoja keissejä sen avulla.
Eli rikospaikan tavarat, esineet ja vaatteet on aikoinaan säilötty ja niistä on eristetty mahdollisen tekijän dna. Poliisit syöttävät dna:n näihin kaupallisiin sivustoihin, kuten myheritage. Tekijä linkittyy suoraan oikeaan sukupuuhun, sillä aina löytyy joku sukulainen, joka testin on tehnyt. Sitten he selvittävät sukupuuta, varjostajat mahdollista tekijää, poimivat talteen esim. tupakantumpin, lasin ym. jonka tekijä hylkää julkisella paikalla. He syöttävät siitä saadun dna:n vertailuun ja saavat täyden mätsin. Moni rikos jopa 50-luvulta on selvinnyt näin. Näistä on tehty paljon dokumenttejakin.
Kommentit (96)
Eihän se dna-testaus ihan noin toimi, varsinkaan silloin kun rikoksentekijä itse ei ole tehnyt dna-testiä noihin tietokantoihin. Dna-vertailu näissä perustuu yhteisen perimän määrään, yhteisen perimän määrä taas riippuu sukulaisuussuhteesta, eikä siitä voi ihan suoraan päätellä että kuka on kyseessä, varsinkin kun ne yhteisen perimän määrät on pieniä.
Dna ei myöskään ihan niin vaan eristetä jostain mihin rikoksentekijä on koskenut, kuten leffoissa ja sarjoissa tehdään. Luotettavaan dna-testaukseen tarvitsee aina kunnollisen näytteen, käytännössä tämän saa ihmisestä verestä tai esimerkiksi reisiluusta.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Suomi nyt vaan on toistaiseksi oikeusvaltio, eikä tuollaiselle toiminnalle ole mitään tarvetta, kun se ei turvaa DNA:n omistajan oukeusturvaa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Mitään näin typerää en ole lukenut vuosiin. Tutkimus kertoisi ainostaan kenen DNA on, mutta tekijästä se ei kertoisi vielä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Ja noissa tapauksissa tekijä on melko varmasti kuollut, ehkä vuosikymmeniä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Mitään näin typerää en ole lukenut vuosiin. Tutkimus kertoisi ainostaan kenen DNA on, mutta tekijästä se ei kertoisi vielä mitään.
Mietin ihan samaa. Jossain jemmassa on säilytetty paitaa vuositolkulla, sitä on käsitelty ilman hansikkaita ja sitten otetaan DNA-näyte vain jotta huomattaisiin, että se on konstaapeli Järvisen hikeä.
Eikä kaupallisissa palveluissa välttämättä ole tekijän läheisten DNA:ta. Meilläkin joku etsi isäänsä ja selvisi, että pikkuserkkuni on jotain sukua tälle isälle. Me serkukset kieltäydyimme kategorisesti kaikenlaisista näytteistä ihan siksi, että jos ei ole 100% varmuutta, niin mitä ihmettä joku tekee sillä tiedolla, että joku noin 5 veljeksestä on hänen isänsä.
Tämähän on asia mitä jopa poliisin sisällä vastustetaan aktiivisesti. Sielläkin halutaan pitää kiinni objektiivisesta tutkinnasta ja oikeusvaltioperiaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se dna-testaus ihan noin toimi, varsinkaan silloin kun rikoksentekijä itse ei ole tehnyt dna-testiä noihin tietokantoihin. Dna-vertailu näissä perustuu yhteisen perimän määrään, yhteisen perimän määrä taas riippuu sukulaisuussuhteesta, eikä siitä voi ihan suoraan päätellä että kuka on kyseessä, varsinkin kun ne yhteisen perimän määrät on pieniä.
Dna ei myöskään ihan niin vaan eristetä jostain mihin rikoksentekijä on koskenut, kuten leffoissa ja sarjoissa tehdään. Luotettavaan dna-testaukseen tarvitsee aina kunnollisen näytteen, käytännössä tämän saa ihmisestä verestä tai esimerkiksi reisiluusta.
Nimenomaan, just näin se on. Kun poliisit on sitten siellä Jenkeissä päässeet oikealle suunnalle ja oikeaan sukupuuhun, he ovat seuranneet mahdollista tekijää ja sitä, että jättäisi jonkun dna;n itsestään kuten limutölkin tai tupakantumpin. Sitten he ovat keränneet sen ja syöttäneet tietokantaan. Joskus on tullut täysi vastaavuus rikospaikalta aikoinaan löydettyyn dna:han.
Kaupalliset dna-sukupuusivustot auttavat poliisia pääsemään edes jäljille. Paljon on vielä tehtävä töitä sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Saaren surmaaja ja avustaja on tiedossa Bodomin tekijä myös ainoastaan tulilahti on avoin.
Kyllikki Saaren tappoi kylän pappi, eikö niin?
Ei kyllä sopisi tekijän psykologiseen profiiliin yhtään. Yksinäisellä paikalla puskista hyppäävä on jonkinlainen hylkiö, arka ja vetäytyvä, ei pitäjän merkkihenkilöihin lukeutuva, itsestään liikoja luuleva kirkkoherra.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Tämähän olisi tarkoittanut, että Jukka S. Lahden surmasta olisi KRP:n rikostutkija lähtenyt lusimaan. Hänen DNA:ta kun löytyi halosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma tietosuojaongelma esim. terveystiedoista.
Jenkeissä ei ole ongelma ja he ratkovat kiihtyvää tahtia näitä vanhoja rikoksia dna:n avulla.
Jenkeissä on myös syytetty syyttömiä vaikka toki heillä saattaa olla jo käytössään edistyksellisempää teknologiaa. Siellä kun systeemi on sellainen, että syyttömiä on jopa teloitettu. Että ihan en jenkkejä ihaile aukottomasti, mutta kyllä siellä varmasti osaamistakin on.
Joka maassa tuomitaan syyttömiä. Kyse on aina sen valitsemisesta, kuinka aukottomat todisteet pitää olla. Jos vaaditaan sataprosenttista aukottomuutta, ketään ei voida tuomita mistään.
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Ne todisteet lienee pilalla.
Kyllikin sukkakin muistaakseni on pesty vai muistanko väärin. Ei jukka s lahden murha selvinnyt, vaikka dna tutkittiin. Ei ollut klapissa tuntematonta, vaan rikostutkijan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulemma tietosuojaongelma esim. terveystiedoista.
Jenkeissä ei ole ongelma ja he ratkovat kiihtyvää tahtia näitä vanhoja rikoksia dna:n avulla.
Jenkeissä on myös syytetty syyttömiä vaikka toki heillä saattaa olla jo käytössään edistyksellisempää teknologiaa. Siellä kun systeemi on sellainen, että syyttömiä on jopa teloitettu. Että ihan en jenkkejä ihaile aukottomasti, mutta kyllä siellä varmasti osaamistakin on.
Joka maassa tuomitaan syyttömiä. Kyse on aina sen valitsemisesta, kuinka aukottomat todisteet pitää olla. Jos vaaditaan sataprosenttista aukottomuutta, ketään ei voida tuomita mistään.
Mitä tulee Yhdysvaltoihin, niin sitä en ottaisi missään tutkimuksessa verrokkimaaksi. Maa jossa muutaman kuukauden koulutuksen saaneet poliisit tappavat ja tulevat tapetuksi ei mielestäni sovellu millään tavalla luotettavaksi vertailukohteeksi.
Suomessa henkirikosten selvittämisprosentti on 95-98% luokkaa, joten selvittämättömät henkirikokset eivät ole mikään sellainen ongelma, että sen vuoksi pitäisi kansalaisten oikeusturvaa alkaa heikentämään.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa mennään siihen, että jokaiselta kansalaiselta otetaan rekistereihin dna. Ihan niinkuin nyt vaaditaan sormenjäljet, mikäli haluat saada henkilötodistuksen, ajokortin tai passin.
Jäät sitten kiinni mistä rikoksesta tahansa heti.
Niitä sormenjälkiä poliisi EI saa käyttää rikosten ratkaisemiseen, mikä on aivan älytöntä! Kielletään valmiin rekisterin käyttäminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa mennään siihen, että jokaiselta kansalaiselta otetaan rekistereihin dna. Ihan niinkuin nyt vaaditaan sormenjäljet, mikäli haluat saada henkilötodistuksen, ajokortin tai passin.
Jäät sitten kiinni mistä rikoksesta tahansa heti.
Niitä sormenjälkiä poliisi EI saa käyttää rikosten ratkaisemiseen, mikä on aivan älytöntä! Kielletään valmiin rekisterin käyttäminen!
Suomi ei ole mikään Venäjä!
Hyväksyn esim ra*skaus tapauksissa, joissa heti otettu moitteeton dna. Samoin muissa teoissa, mutta ehdollisena, voi olla tahi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa mennään siihen, että jokaiselta kansalaiselta otetaan rekistereihin dna. Ihan niinkuin nyt vaaditaan sormenjäljet, mikäli haluat saada henkilötodistuksen, ajokortin tai passin.
Jäät sitten kiinni mistä rikoksesta tahansa heti.
Niitä sormenjälkiä poliisi EI saa käyttää rikosten ratkaisemiseen, mikä on aivan älytöntä! Kielletään valmiin rekisterin käyttäminen!
jos henkilö on jättänyt sormenjälkensä henkirikospaikalle, hän tuskin on hakemassa itselleen enää koskaan passia. Poliisi siis voi seuloa sopivia henkilöitä, jotka eivät ole uusineet passiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa mennään siihen, että jokaiselta kansalaiselta otetaan rekistereihin dna. Ihan niinkuin nyt vaaditaan sormenjäljet, mikäli haluat saada henkilötodistuksen, ajokortin tai passin.
Jäät sitten kiinni mistä rikoksesta tahansa heti.
Niitä sormenjälkiä poliisi EI saa käyttää rikosten ratkaisemiseen, mikä on aivan älytöntä! Kielletään valmiin rekisterin käyttäminen!
jos henkilö on jättänyt sormenjälkensä henkirikospaikalle, hän tuskin on hakemassa itselleen enää koskaan passia. Poliisi siis voi seuloa sopivia henkilöitä, jotka eivät ole uusineet passiaan.
Nykyään pankit edellyttävät passia tai henkilötodistusta henkilöllisyyden varmistamiseen. Aika ajoin kysyvät tätä. Silloin henkilöllä ei voisi olla edes pankkitiliä, jos jättää passin/henkilötodistuksen uusimatta.
Ei tarvinne selittää mitä oikeusturvaongelmia tuohon liittyy.