Moni vanha henkirikos selviäisi, jos poliisilla olisi valtuudet syöttää rikoksen tekijän dna:n kaupallisiin dna-sukupuihin
Jenkeissä tätä tehdään ja jatkuvasti ratkaistaan vanhoja keissejä sen avulla.
Eli rikospaikan tavarat, esineet ja vaatteet on aikoinaan säilötty ja niistä on eristetty mahdollisen tekijän dna. Poliisit syöttävät dna:n näihin kaupallisiin sivustoihin, kuten myheritage. Tekijä linkittyy suoraan oikeaan sukupuuhun, sillä aina löytyy joku sukulainen, joka testin on tehnyt. Sitten he selvittävät sukupuuta, varjostajat mahdollista tekijää, poimivat talteen esim. tupakantumpin, lasin ym. jonka tekijä hylkää julkisella paikalla. He syöttävät siitä saadun dna:n vertailuun ja saavat täyden mätsin. Moni rikos jopa 50-luvulta on selvinnyt näin. Näistä on tehty paljon dokumenttejakin.
Kommentit (96)
Usassa poliiseja on jäänyt kiinni myös rikosten lavastamisesta, siellä vankila touhu on kylmää puhdasta bisnestä, siis vankeinhoito yksityistä. Elokuvista saa liian ruusuisen kuvan. Olen puhunut millaista Usassa on siis ihan usasta muuttaneen henkilön kanssa ja hän torppasi kaikki elokuviin perustuvat käsitykseni Usasta ja millaista siellä on. Oin saanut elokuvista mm. käsityksen, että siellä sairausvakuutus korvaa sairaalassa käynnit mutta asia ei kuulemma todellakaan ole niin. Elokuvissahan potilaatkin aina hoidetaan muka tosi huippu teknologialla, mutta varmaankin oikeasti vain rikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni suomalainen henkirikos selviäisi näin, jos vain laki sallisi. Tulilahden surmat, Kyllikki Saari, Bodom ja moni muu. Rikospaikan esineethän on taltioitu ja niistä löytyy tekijänkin dna.
Tämähän olisi tarkoittanut, että Jukka S. Lahden surmasta olisi KRP:n rikostutkija lähtenyt lusimaan. Hänen DNA:ta kun löytyi halosta.
Oletko varma ettei krp:n miehellä ole mitään tekemistä asian kanssa?
Tunnistamattomien vainajien tunnistamiseen ja etsimiseen kyllä voisi käyttää, mutta se on saman pykälän takana kuin rikostutkinnan dna. Suomessa on useampi sata tunnistamatonta vainajaa 80 vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa mennään siihen, että jokaiselta kansalaiselta otetaan rekistereihin dna. Ihan niinkuin nyt vaaditaan sormenjäljet, mikäli haluat saada henkilötodistuksen, ajokortin tai passin.
Jäät sitten kiinni mistä rikoksesta tahansa heti.
Niitä sormenjälkiä poliisi EI saa käyttää rikosten ratkaisemiseen, mikä on aivan älytöntä! Kielletään valmiin rekisterin käyttäminen!
jos henkilö on jättänyt sormenjälkensä henkirikospaikalle, hän tuskin on hakemassa itselleen enää koskaan passia. Poliisi siis voi seuloa sopivia henkilöitä, jotka eivät ole uusineet passiaan.
Onko tosiaan noin
Ainakin yhden nykyisen ministerin DNA niin moni pedofiliatapaus selviäisi.
Välillisistä kuoleman- ja vammantuottamisista eikä heitteillepanosta ministerisuojan*1 vuoksi ei ministereitä voida syyttää tai tuomita. ( esim. yöpäivystysten lakkautus ) *1 ministeri"vastuu"laki
Mitä suotta, täällä palstallahan ne on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä suotta, täällä palstallahan ne on ratkaistu.
Mitenkäs se Myyrmäen keissi esimerkiksi. Onko juuri semmoinen keissi että DNA löytyy mutta sopivaa kohdetta ei.
En tiedä onko täällä jo mutta tuo Fhatti riimooja kertoi pari vuotta sitten miten on surmansa saanut 3 ihmistä hänen kauttaan. Siihen aikaan ja jossain syrjäisellä tiellä ei mitään toivoa todisteista tai jossain saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Noita jenkkiläisiä testejä ei kannata tehdä, sillä firmalla on oikeus myydä tietosi ihan kenelle vain haluaa.
Eikös niistä suosituimmat ole israelilaisia? Tiedot oli luovutettu valtiolle, ei kiva.
Se vaan rikkoo periaatetta että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Jos aletaan etsimään tietoja valtakunnan laajuusista henkilörekisteistä hakuammunnalla niin siinä lähtökohtainen olettama on että jokainen on potentiaalinen syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan rikkoo periaatetta että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Jos aletaan etsimään tietoja valtakunnan laajuusista henkilörekisteistä hakuammunnalla niin siinä lähtökohtainen olettama on että jokainen on potentiaalinen syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Höpö. Eihän se ole mitenkään hakuammuntaa jos epäillyn DNAta on rikospaikalla ja löytyy arkistosta. Mm. USA jokainen armeijaan menevä antaa DNA näytteen. Pitäisi olla meilläkin.
Miksi kaikkien rikosten pitäisi selvitä? Rikollisuus on paljon jännittävämpää, kun siitä voi selvitä myös ilman lahjuksia.
Kaikilta pitäisi ottaa dna-näyte niin voisi suoraan napata syyllisen. Vain rikolliset vastustaa tätä.
Pitää kohta lavastaa oma kuolema…