Moniko poistui suvivirren aikana? Meillä n. 10 salista
Luulin ettei yksikään lähtisi supisuomalaisessa maalaiskunnassa mutta niin vaan lähti paljon pois.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos 99 % sopii Suvivirsi niin sen 1 % prosentin takiako pitää kumarrella. Se on ihan järjenmukaista, että mennään demokraattisesti enemmistön mukaan. Suomessa on vielä ainakin toistaiseksi demokratia.
No, 5 %:n takia kaikki muut opiskelee pakkoruotsia...
Kielenopiskelusta ei ole mitään haittaakaan. Ruotsi on toinen virallinen kieli. Hiukka eri asia kuin yksi virsi. Suomessa pääuskonto on myös ev.lut, joten enemmistön mukaan mennään.
Suomessa on laissa säädetty uskonnonvapaus.
Rikkooko oleskelu tilassa, jossa lauletaan yksi virsi, uskonnonvapautta? Ymmärtäisin, jos pakotettaisiin laulamaan, mutta jos kyse on vain kuuntelusta, rikotaanko silloin lakia? Vai onko ei-kristityillä lakiin kirjattu oikeus elää elämänsä kehdosta hautaan omassa ahtaassa kuplassaan, jonne ei saa kuulua eikä näkyä mitään kristinuskontoon vivahtavaa?
Eihän uskovat maan puhu hyviä sanoja kuin valmiissa laulussa . Muuten he puhuu pahaa ajattelee pahaa ja tekee pahaa ilkeydessä . Jeesus ohjaa nöyrtymään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kauheata kun on kauniita sanoja . Se vasta hirvittää.
Puhumattakaan kristinuskon ydinsanomasta, jossa pitäisi ottaa lähimmäiset huomioon.
Paavali asui taloissa mutta lahkolaiset teltassa . Beduiinikulttuuria. Vaikka miten monta kertaa Raamatussa mainitaan asui talossa otti vastaan asunnossa oli vuokralla .
Jeesus kehotti ajattelemaan hyvää . Jos sä ajattelet aina pahaa sä olet kuin myrkkykäärme.
En poistuisi.Se kuuluu meidän elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo joutui armas aika ja suvi suloinen...kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen.
Tämähän on ikivanha laulu ja kertoo kesän tulosta. Pahempaa on tiedossa tulevaisuudessa jos kaikki annetaan periksi. Ei kaikkea voi / tarvitse muuttaa.
Tässä on Suvivirren raju ja pimeä historia kolmeen osaan jaettuna:
1. Juuret keskiaikaisessa eroottisessa runoudessa
Suvivirren ("Jo joutui armas aika") sävel on ruotsalainen kansansävelmä. Tutkijat ovat jäljittäneet sen taustalla olevan tekstin aina 1200-luvulle asti, keskiaikaiseen eroottiseen kevätrunouteen. Alun perin kyseessä oli maallinen ja jopa syntisenä pidetty laulu, jossa juhlittiin kevättä, veren seisahtumista, luonnon heräämistä ja lihan iloja talven jälkeen. Kirkko ei pystynyt kitkemään tätä suosittua kevään juhlintaa kansasta, joten se teki perinteisen tempun: se omi laulun, kirjoitti siihen uudet, "kunnolliset" sanat ja muutti sen virreksi 1690-luvulla.
2. Pakanallinen luonnon ja kasvun palvonta
Vaikka virressä mainitaan Jumala, sen kuvasto on jotain aivan muuta kuin perinteistä synnintunnustusta. Se on luonnon heräämisen riitit puettuna kirkon vaatteisiin:
Alkuperäisessä 1600-luvun tekstissä ei puhuttu pelkästään kauniista kukista, vaan siinä rukoiltiin maalle "tihkuvaa rasvaa" ja vilja-aittojen täyttymistä.
Pohjoisen ihmiselle aurinko ja kevät olivat elämän ehto. Kun virressä lauletaan auringon lämmöstä, joka karkottaa talven routaisen pimeyden, se laulaa suoraan samaa laulua, jota pakanat lauloivat kevätpäiväntasauksena ja juhannuksena satoja vuosia ennen kristinuskoa. Se on maagista loitsuntaa hyvän sadon puolesta, jotta perhe ei kuolisi nälkään.
3. Taustalla nälkää, kuolemaa ja ihmissyöntiä
Suvivirren tulo Suomeen liittyy maamme historian synkimpään tragediaan. Virsi suomennettiin ja otettiin käyttöön vuonna 1700. Juuri sitä ennen, vuosina 1695–1697, Suomea koettelivat suuret kuolonvuodet. Kolmasosa Suomen kansasta (yli 100 000 ihmistä) kuoli nälkään ja kulkutauteihin, koska kesää ei tullut ja talvi jatkui jatkumistaan. Kirkonkirjoista löytyy tuolta ajalta kammottavia merkintöjä siitä, miten ihmiset söivät epätoivoissaan kuolleiden perheenjäsentensä ruumiita pysyäkseen hengissä.
Kun Suvivirttä laulettiin ensimmäisiä kertoja pimeissä, kylmissä puukirkoissa nälänhädän jälkeen, se ei ollut mikään iloinen koululaisten lomalaulu. Se oli selviytyneiden kauhunsekainen huuto siitä, että aurinko nousi vihdoin, maa suli, pimeys väistyi ja kuoleman talvi oli ohi.
Se vanha pakanallinen pelko ja kunnioitus luonnonvoimia kohtaan elää siinä laulussa edelleen, ja siksi se saa raavaatkin miehet itkemään.
Minusta tässä on hyvä esimerkki siitä, miten asian kanssa olisi pitänyt toimia. Kun kansa halusi laulaa kevään ylistystä, ei kristinusko kieltänyt sitä vaan antoi kansan juhlia, otti tavan omakseen ja muutti lopulta sanoja.
Olisiko siis mielensäpahoittajille mahdollista toimia samoin? Antaa kansan laulaa, korostaa kevään ylistystä sanoissa ja esittää hiljalleen kouluille toiveen, että muutama sana voitaisiin vaihtaa.
Mutta ei. Sen sijaan pitää kiljua, miten juuri minua, uniikkia lumihiutaletta, on loukattu, koska minä, suuri ja tärkeä, jouduin altistumaan laululle, jonka juuret on eroottisissa runoissa ja nälkävuosien kauhuissa mutta jossa herranenaika mainitaan se turmiollinen ja kamala sana, jumala. Kyllä siitä yhdestä sanasta pitää maksaa tuhansia euroja kivusta ja särystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo joutui armas aika ja suvi suloinen...kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen.
Tämähän on ikivanha laulu ja kertoo kesän tulosta. Pahempaa on tiedossa tulevaisuudessa jos kaikki annetaan periksi. Ei kaikkea voi / tarvitse muuttaa.
Tässä on Suvivirren raju ja pimeä historia kolmeen osaan jaettuna:
1. Juuret keskiaikaisessa eroottisessa runoudessa
Suvivirren ("Jo joutui armas aika") sävel on ruotsalainen kansansävelmä. Tutkijat ovat jäljittäneet sen taustalla olevan tekstin aina 1200-luvulle asti, keskiaikaiseen eroottiseen kevätrunouteen. Alun perin kyseessä oli maallinen ja jopa syntisenä pidetty laulu, jossa juhlittiin kevättä, veren seisahtumista, luonnon heräämistä ja lihan iloja talven jälkeen. Kirkko ei pystynyt kitkemään tätä suosittua kevään juhlintaa kansasta, joten se teki perinteisen tempun: se omi laulun, kirjoitti siihen uudet, "kunnolliset" sanat ja muutti sen virreksi 1690-luvulla.
2. Pakanallinen luonnon ja kasvun palvonta
Vaikka virressä mainitaan Jumala, sen kuvasto on jotain aivan muuta kuin perinteistä synnintunnustusta. Se on luonnon heräämisen riitit puettuna kirkon vaatteisiin:
Alkuperäisessä 1600-luvun tekstissä ei puhuttu pelkästään kauniista kukista, vaan siinä rukoiltiin maalle "tihkuvaa rasvaa" ja vilja-aittojen täyttymistä.
Pohjoisen ihmiselle aurinko ja kevät olivat elämän ehto. Kun virressä lauletaan auringon lämmöstä, joka karkottaa talven routaisen pimeyden, se laulaa suoraan samaa laulua, jota pakanat lauloivat kevätpäiväntasauksena ja juhannuksena satoja vuosia ennen kristinuskoa. Se on maagista loitsuntaa hyvän sadon puolesta, jotta perhe ei kuolisi nälkään.
3. Taustalla nälkää, kuolemaa ja ihmissyöntiä
Suvivirren tulo Suomeen liittyy maamme historian synkimpään tragediaan. Virsi suomennettiin ja otettiin käyttöön vuonna 1700. Juuri sitä ennen, vuosina 1695–1697, Suomea koettelivat suuret kuolonvuodet. Kolmasosa Suomen kansasta (yli 100 000 ihmistä) kuoli nälkään ja kulkutauteihin, koska kesää ei tullut ja talvi jatkui jatkumistaan. Kirkonkirjoista löytyy tuolta ajalta kammottavia merkintöjä siitä, miten ihmiset söivät epätoivoissaan kuolleiden perheenjäsentensä ruumiita pysyäkseen hengissä.
Kun Suvivirttä laulettiin ensimmäisiä kertoja pimeissä, kylmissä puukirkoissa nälänhädän jälkeen, se ei ollut mikään iloinen koululaisten lomalaulu. Se oli selviytyneiden kauhunsekainen huuto siitä, että aurinko nousi vihdoin, maa suli, pimeys väistyi ja kuoleman talvi oli ohi.
Se vanha pakanallinen pelko ja kunnioitus luonnonvoimia kohtaan elää siinä laulussa edelleen, ja siksi se saa raavaatkin miehet itkemään.
Ai, se onkin ruotsalaisten laulu... Noh, minä olen itäisestä Suomesta. En ole koskaan suvivirresta välittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo joutui armas aika ja suvi suloinen...kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen.
Tämähän on ikivanha laulu ja kertoo kesän tulosta. Pahempaa on tiedossa tulevaisuudessa jos kaikki annetaan periksi. Ei kaikkea voi / tarvitse muuttaa.
Tässä on Suvivirren raju ja pimeä historia kolmeen osaan jaettuna:
1. Juuret keskiaikaisessa eroottisessa runoudessa
Suvivirren ("Jo joutui armas aika") sävel on ruotsalainen kansansävelmä. Tutkijat ovat jäljittäneet sen taustalla olevan tekstin aina 1200-luvulle asti, keskiaikaiseen eroottiseen kevätrunouteen. Alun perin kyseessä oli maallinen ja jopa syntisenä pidetty laulu, jossa juhlittiin kevättä, veren seisahtumista, luonnon heräämistä ja lihan iloja talven jälkeen. Kirkko ei pystynyt kitkemään tätä suosittua kevään juhlintaa kansasta, joten se teki perinteisen tempun: se omi laulun, kirjoitti siihen uudet, "kunnolliset" sanat ja muutti sen virreksi 1690-luvulla.
2. Pakanallinen luonnon ja kasvun palvonta
Vaikka virressä mainitaan Jumala, sen kuvasto on jotain aivan muuta kuin perinteistä synnintunnustusta. Se on luonnon heräämisen riitit puettuna kirkon vaatteisiin:
Alkuperäisessä 1600-luvun tekstissä ei puhuttu pelkästään kauniista kukista, vaan siinä rukoiltiin maalle "tihkuvaa rasvaa" ja vilja-aittojen täyttymistä.
Pohjoisen ihmiselle aurinko ja kevät olivat elämän ehto. Kun virressä lauletaan auringon lämmöstä, joka karkottaa talven routaisen pimeyden, se laulaa suoraan samaa laulua, jota pakanat lauloivat kevätpäiväntasauksena ja juhannuksena satoja vuosia ennen kristinuskoa. Se on maagista loitsuntaa hyvän sadon puolesta, jotta perhe ei kuolisi nälkään.
3. Taustalla nälkää, kuolemaa ja ihmissyöntiä
Suvivirren tulo Suomeen liittyy maamme historian synkimpään tragediaan. Virsi suomennettiin ja otettiin käyttöön vuonna 1700. Juuri sitä ennen, vuosina 1695–1697, Suomea koettelivat suuret kuolonvuodet. Kolmasosa Suomen kansasta (yli 100 000 ihmistä) kuoli nälkään ja kulkutauteihin, koska kesää ei tullut ja talvi jatkui jatkumistaan. Kirkonkirjoista löytyy tuolta ajalta kammottavia merkintöjä siitä, miten ihmiset söivät epätoivoissaan kuolleiden perheenjäsentensä ruumiita pysyäkseen hengissä.
Kun Suvivirttä laulettiin ensimmäisiä kertoja pimeissä, kylmissä puukirkoissa nälänhädän jälkeen, se ei ollut mikään iloinen koululaisten lomalaulu. Se oli selviytyneiden kauhunsekainen huuto siitä, että aurinko nousi vihdoin, maa suli, pimeys väistyi ja kuoleman talvi oli ohi.
Se vanha pakanallinen pelko ja kunnioitus luonnonvoimia kohtaan elää siinä laulussa edelleen, ja siksi se saa raavaatkin miehet itkemään.
Minusta tässä on hyvä esimerkki siitä, miten asian kanssa olisi pitänyt toimia. Kun kansa halusi laulaa kevään ylistystä, ei kristinusko kieltänyt sitä vaan antoi kansan juhlia, otti tavan omakseen ja muutti lopulta sanoja.
Olisiko siis mielensäpahoittajille mahdollista toimia samoin? Antaa kansan laulaa, korostaa kevään ylistystä sanoissa ja esittää hiljalleen kouluille toiveen, että muutama sana voitaisiin vaihtaa.
Mutta ei. Sen sijaan pitää kiljua, miten juuri minua, uniikkia lumihiutaletta, on loukattu, koska minä, suuri ja tärkeä, jouduin altistumaan laululle, jonka juuret on eroottisissa runoissa ja nälkävuosien kauhuissa mutta jossa herranenaika mainitaan se turmiollinen ja kamala sana, jumala. Kyllä siitä yhdestä sanasta pitää maksaa tuhansia euroja kivusta ja särystä.
Aivan sen sanan tilalle voisi laittaa vailla Allah. Sitten laulu olisi sopivampi myös muslimeille. Sanoja vaihtamalla laulusta saataisi tosi suosittu kaikille, ekä kenenkään tarvitse kieltäytyä laulusta ja siitä saataisi kaikille suosittu laulu, niin suosittu ettei kukaan haluaisi olla laulamatta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään poistunut, vaikka paikalla oli myös vanhempia, myös mustia kuin aehlameita.
No nehän ei sitten mitään ymmärrä suomakielisistä sanoista, vaikka takana olisi 10 vuotta Suomessa elättinä elämistä.
Eihän suomalaisetkaan ymmärrä ruotsin kieltä tai osaa puhua, vaikka sitä on väkisin kaadettu korvaan ja silmille peruskoulussa 3 vuotta, lukiossa enemmän ja lisää, niin ei edes alkeita opita. Joko tyhmyydestä on kyse tai laiskuudesta tai niiden yhteistyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naurunalainen maailmalla, kuvitelkaa: muualla maailmassa on nälänhätää, on rajuja sotia, ihmisiä kuolee Ukrainankin sodassa ja on drooni iskuja yms ja täällä hysterisoidaan ja hyperventiloidaan suvivirrestä 😂 Suomi taitaakin olla harvoja maita missä ei omaa kulttuuriperintöä tai uskontoa arvosteta.
Se on ruotsalaisten kultuuriperintöä, ei meidän. Vähän sama kuin länsisuomalaiset tai ruotsalaiset omisi itselleen Kalevalan.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että suvivirsi on itseasiassa pakanallinen laulu eikä kristillinen.
Pakanallinen viikinkiuskoinen laulu ruotsista, joka muutettiin kristilliseksi ja tuotiin Suomeen nälkävuosien aikaan.
Ei sieltä tartte poistua eikä uskoa kaikkea mitä lehet kirjoittaa. Lauri Ojala on tehnyt itsestään pellen on siinä lapsellaan häpeämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä keino poistua paikalta ajoissa. Ei tarvitse olla aulassa ja parkkipaikalla ruuhkassa ja joutua jutustelemaan turhia opettajien ja hyvänpäiväntuttujen kanssa.
Keino? Ihan vapaasti saa poistua kesken tilaisuuden, kukin mistäkin syystä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin naurettavaa. Ihan uskonnoton ateisti oon itsekin mutta en ahdistu Suvivirrestä niin paljoa että sen vuoksi vaivautuisin poistumaan paikalta. Vaikuttaa lähinnä joltain huomionhaulta ja erikoisuudentavoittelulta.
Sitähän se onkin.
Aloittaja valehtelee. Useista kouluista on nyt kuultu eri lehdissä kommentteja, ja yhdestäkään juhlsta ei ole kukaan poistunut suvivirren aikana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naurunalainen maailmalla, kuvitelkaa: muualla maailmassa on nälänhätää, on rajuja sotia, ihmisiä kuolee Ukrainankin sodassa ja on drooni iskuja yms ja täällä hysterisoidaan ja hyperventiloidaan suvivirrestä 😂 Suomi taitaakin olla harvoja maita missä ei omaa kulttuuriperintöä tai uskontoa arvosteta.
Se on ruotsalaisten kultuuriperintöä, ei meidän. Vähän sama kuin länsisuomalaiset tai ruotsalaiset omisi itselleen Kalevalan.
Se, että laulu on ruotsalislähtöinen, ei estä sitä, että se on Suomessa jo vanha perinne, jonka suomalaisetkin kokevt kertovan kansastaan. Kansoilla on paljon yhteisiä tuntemuksia ja meillä on Ruotsin kanssa yhteistä historiaa. Kautta maapallon perinteet kulkevat ja leviävät kunkin maan omaksi perinteeksi. Ei perinne siis tarkoita sitä, että se on alun alkujaan maassa syntynyt. Kaikkihan maapallolla on yhteistä lainaa ja muuntunut eri maiden perinteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Muille ei ole ongelma, että kristityt ja muut halukkaat jää juhlan lopuksi laulamaan suvivirren, jota ennen on saanut poistua juhlasta. Mutta osalle kristityistä on iso ongelma, jos kaikkia ei voi pakottaa osallistumaan suvivirren laulamiseen.
Kuka pakottaa ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille ei ole ongelma, että kristityt ja muut halukkaat jää juhlan lopuksi laulamaan suvivirren, jota ennen on saanut poistua juhlasta. Mutta osalle kristityistä on iso ongelma, jos kaikkia ei voi pakottaa osallistumaan suvivirren laulamiseen.
Kuka pakottaa ja missä?
Lue tämän ketjun kommentteja. Haukutaan vähä-älyisiksi, traumatisoituneiksi, kommareiksi, lumihiutaleiksi, jne jne jne. Lauletaan väkisin oikein kovaan ääneen ja ylpeillään sillä. Toiset eivät haluaisi osallistua, mutta koska "kuuluu perinteeseen", niin pakotetaan.
Vahvistaa minun käsitystäni siitä, että uskonnolliset ihmiset ovat pelkkiä koulukiusaajia.
Sairasta.