Mistä kumpuaa suomalaisten vietti maksaa asuntolainansa pois?
Asuntolainat ovat edullisempia kuin keskimääräisen rahaston tuotto. Miksi sitä on kiire maksaa pois?
Ruotsissa tämä on tajuttu, ja normisvenssoni ei maksa asuntolainaansa koskaan pois. Keskivertosvenssoni onkin näin normifinskisodatia huomattavasti varakkaampi.
Kommentit (85)
Kyllä mä odotan että saan maksettua loputkin veks.
Sitten jää 1500e kk enemmän käteen.
Siitä joku summa sijoittaen ja joku säästöön ja lopuilla matkailua ja ostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sitten kun se on maksettu pois, sitä ei tarvitse enää maksaa, älypää.
Ei ihme että toiset ovat köyhiä.
Sinä se rikkaana ja viisaana maksat kerrostalo luukusta vuokraa.
Kerrostaloluukku on yhdyssana ja asun omakotitalossa järven rannalla.
Pilkunviilaaja kusipää asut kelanluukussa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla asuntolainan kulut ovat suurimmillaan elämän ruuhkavuosissa. Tarvitaan iso asunto lasten takia, eikä lasten kasvattaminen ole halpaa lystiä. Harvalle siis jää siinä elämäntilanteessa ylimääräistä rahaa sijoituksiin laitettavaksi. Eikä pankitkaan anna lyhennysvapaita määräänsä enempää.
Helppohan minun olisi lapsettomana keski-ikäisenä viisastella kuten aloittajan. Olen voinut jo vuosikymmenet sijoittaa velkavivulla ja kerännyt miljoonan omaisuuden. Minä tosin ymmärrän, ettei tämä ole monille ystävilleni mahdollista.
Asumiskulut on suurimmillaan silloin, kun lapset asuvat kotona. Sitä suuremmalla syyllä silloin kannattaa ostaa iso asunto, jonka lainaa lyhentää hitaasti ja perheen elatukseen riittää paremmin käyttörahaa. 20 vuoden kuluttua, kun lapset ovat lentäneet pesästä, myydään iso asunto ja muutetaan pienempään. Välirahalla maksetaan laina pois - ja voila, asutaan loppuelämä kivassa velattomassa kämpässä pienin kustannuksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on köyhempi, se jonka omaisuuden omistaa tosiasiallisesti pankki, vai se joka omistaa sen itse?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä odotan että saan maksettua loputkin veks.
Sitten jää 1500e kk enemmän käteen.
Siitä joku summa sijoittaen ja joku säästöön ja lopuilla matkailua ja ostelua.
Tämäpä juuri. Jos maksaisit 700, voisit elää nyt etkä sitten. 30 vuoden päästä voisit syljeskellä
kattoon ja nostella sijoitusosinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla asuntolainan kulut ovat suurimmillaan elämän ruuhkavuosissa. Tarvitaan iso asunto lasten takia, eikä lasten kasvattaminen ole halpaa lystiä. Harvalle siis jää siinä elämäntilanteessa ylimääräistä rahaa sijoituksiin laitettavaksi. Eikä pankitkaan anna lyhennysvapaita määräänsä enempää.
Helppohan minun olisi lapsettomana keski-ikäisenä viisastella kuten aloittajan. Olen voinut jo vuosikymmenet sijoittaa velkavivulla ja kerännyt miljoonan omaisuuden. Minä tosin ymmärrän, ettei tämä ole monille ystävilleni mahdollista.
Se lainan yli-innokas takaisinmaksu juuri aiheuttaa sen ettei sitä ylimääräistä rahaa ole. Miksi niin? Juurihan sen aloituksessa selvensin.
Kyllä mulla jäi rahaa matkustamiseen, jota harrastin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on köyhempi, se jonka omaisuuden omistaa tosiasiallisesti pankki, vai se joka omistaa sen itse?
Mitä sillä on tosiasiallisesti väliä?
onhan se kiva jotain omistaa. ei oo muista riippuvainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se rikkaana ja viisaana maksat kerrostalo luukusta vuokraa.
Onko rasittavamulkku yhdyssana?
Vierailija kirjoitti:
Esim Saksassa vuokralla asuminen on yleistä.
Tähän voisi kommentoida asukoon jokainen miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ne korot vaikka karkaa käsistä niin oot pankin armoilla. tavallisten ihmisten asuntolainat ei oo too big to fail
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lainan yli-innokas takaisinmaksu juuri aiheuttaa sen ettei sitä ylimääräistä rahaa ole. Miksi niin? Juurihan sen aloituksessa selvensin.
Kyllä mulla jäi rahaa matkustamiseen, jota harrastin tuolloin.
Joo, mutta kommenttisi oli ruuhkavuosiperheestä, joka oli ottanut ylisuuret takaisinmaksuerät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tulee köyhäksi, että omistaa 350 000 asunnon? Hä?
Lainan maksu mahdollisimman nopeasti ja asunnon hinnan lasku samaan aikaan tekee köyhäksi kuin kirkonrotan.
asunnon hinnalla ei ole merkitystä kun tää on mun koti. kattellaan sitten niitä hintoja ku on myynti housut jalassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ne korot vaikka karkaa käsistä niin oot pankin armoilla. tavallisten ihmisten asuntolainat ei oo too big to fail
Minulla on asunto maksettu ja olen 41v.mitä länkytystä siihen keksit.
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa on yleensä pankit myöntäneet asuntolainnoille Ruotsia lyhyemmän takaisinmaksuajan. Ja keskiverto suomalaisilla suurin menoerä on ollut asuminen. Ei ole jäänyt rahaa vielä sijoittamiseenkin. 20-25 vuoden takaisinmaksuaikakin on verraten uusi juttu. Viime vuosituhannella takaisinmaksuaika oli 10-15 vuotta. Nyt sitten tuli tämä 40 vuotta, mutta ei pankit siltikään taida myöntää mitään ikilainoja.
No tämä. Jos aikoinaan, kun otin asuntolainan, olisin edes ehdottanut pankille jotain vuosikymmeniä kestävää takaisinmaksuaikaa, niin olisivat nauraneet mut ovesta ulos. Moni myös ostaa asunnon itselleen ja perheelleen kodiksi eikä niinkään sijoitusmielessä. Sijoitusasunnossahan luonnollisesti vuokralainen maksaa niin asunnon vastikkeen kuin vuokranantajansa lainanlyhennyksetkin. Ja siihen päälle vielä vähän lisää, jotta vuokranantaja saisi vähän pääomatulojakin. Lisäksi vuokralaisella on 6 kk aikaa etsiä itselleen uusi koti, jos vuokranantaja haluaakin muuttaa asuntoon itse tai vaikka hänen lapsensa tai kissankumminkaimansa. Mulle meinasi tulla äidin perinnönjaossa tällainen sijoitusasunto, mutta saattiin sovittua isän ja siskoni kanssa niin, että se meni osituksessa isälle ja tulee perittäväksi vasta sitten, kun isäkin kuolee. Tiedän jo nyt, että se asunto tulee mulle, koska siskoni haluaa taas muuta omaisuutta. Siinä asunnossa on asunut samat vuokralaiset jo yli 30 vuotta. Ovat jo yli 80-vuotiaita. Jos eivät kuole tai muuten muuta pois siitä sitä ennen, kun se asunto siirtyy mun omistukseeni, sitten heillä tulee olemaan se 6 kk aikaa. Mulla on lähipiirissä nuoria, jotka maksavat ihan järkyttävää vuokraa. Vuokraan sitten heille huomattavasti pienemmällä summalla sen kaksion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metoriittikin voi pudota päähän hetkenä minä hyvänsä. Mieluummin uskon kuitenkin tilastoihin ja faktaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on asunto maksettu ja olen 41v.mitä länkytystä siihen keksit.
kyllä määkin mahd. nopee lainoista koitan päästä eroon. ainahan on maksettava eikös juu? keksin sanonnan
Olen ihmetellyt samaa asiaa pari vuotta sen jälkeen kun luin artikkelin ruotsalaisten tavasta olla maksamatta koko asuntolainaa pois. Luulen että ruotsalaiset ajattelevat lainan olevan vähän kuin asumisoikeusmaksu.
Oma isäni menehtyi äkilliseen sairauteen vain kuukausi ennen kuin olisi saanut maksettua viimeisen lainaerän pois ja talon omaksi. Siksi olen miettinyt että ruotsalaiset ovat kenties tässä yhdessä asiassa fiksumpia.
Lainasta pääsee eroon kun myy asunnon, jos siitä saa omat rahansa takaisin. Suomalaiset ajattelevat lainan olevan kuin velkavankila ja pankin omistavan asunnon. Vaikka sehän on vain keino saada hankittua haluamansa asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metoriittikin voi pudota päähän hetkenä minä hyvänsä. Mieluummin uskon kuitenkin tilastoihin ja faktaan.
ei tarvi olla kun +30vuotta elämää takana niin on nähny pari kunnon korkojen nousuja eikä niistä pankki ole varotellu etukäteen. jatka uskomista