Koulujen päättäjäispäivä tuottaa mulle aina surua
Koska se muistuttaa mua siitä, että olen luuseri, joka ei koskaan päässyt ylioppilaaksi eikä valmistunut nuorena edes ammattikoulusta.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
No mikset valmistunut edes amiksesta. Eikö nykyään saa apua jos on lukihäiriö tms? Vai olitko laiska?
Olen valmistunut. Vaikutanko siltä, että mulla olisi lukihäiriö? Pitäisikö yrittää hakeutua johonkin tutkimuksiin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii. Asia on selvästi sinulle tärkeä.
Ei ehdi. Ei onnistu työttömänä millään enkä halua velkaantua lisää tällaisen takia.
Ap
Mikä estää menemästä iltalukioon? - Se ei käsittääkseni ole päätoimista opiskelua ja voisit samalla jaktaa työnhakemista, - Ja jos, korjaan kun mahd. saat työpaikan, niin voisit todennäköisesti jatkaa lukio-opintosi loppuun. En keksi syytä, miksi et voisi.
En ymmärrä miksei lukio-opinnot onnistuisi työttömänäkin ollessa; nykyisin kun lukion voi käydä myös etänä, joten ei tarvitse käydä edes päivittäin koululla,
Tsemppiä Ap
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Onhan sinulla mahdollisuus valmistua ylioppilaaksi, ap, tämän kevään vanhin valmistunut on 79-vuotias.
Eläkeläisenä on mahdollista, työttömänä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehdi. Ei onnistu työttömänä millään enkä halua velkaantua lisää tällaisen takia.
Ap
Tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä estää menemästä iltalukioon? - Se ei käsittääkseni ole päätoimista opiskelua ja voisit samalla jaktaa työnhakemista, - Ja jos, korjaan kun mahd. saat työpaikan, niin voisit todennäköisesti jatkaa lukio-opintosi loppuun. En keksi syytä, miksi et voisi.
En ymmärrä miksei lukio-opinnot onnistuisi työttömänäkin ollessa; nykyisin kun lukion voi käydä myös etänä, joten ei tarvitse käydä edes päivittäin koululla,
Tsemppiä Ap
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Luulin, että tutkintoon johtavat opinnot tulkitaan aina päätoimisiksi. Täytyykin miettiä tätä vaihtoehtoa, mutta näköjään aikuislukiot on lakkautettu lähes joka kaupungista, joten opinnot tapahtuu verkossa. Kiitos.
Ap
Mikset mene aikuislukioon ja suorita ylippilastutkintoa jos asia sinua noin paljon harmittaa?
Mutta valmistujaisjuhlista ei ole kuitenkaan mitään takeita kenelläkään.
Muhun ei muiden valmistuminen vaikuta mitään. Itse -70 luvun lopulla olin amiksessa, sain vauvan eka luokan keväällä, jatkoin opiskelua, menin kesälomalla naimisiin ja valmistuin -79 ja menin töihin. Minusta itse valitsee miten toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työttömänä saa aina luvan omaehtoiseen opiskeluun amiksessa. Varsinkin tuossa tilanteessa kun ei ole minkäänlaista koulutusta. Ota yhteyttä omaan handleriisi ja laita rattaat pyörimään. Koulutuksia on myös työvoimakoulutuksena jolloin opintojen ajan saa sen 9e/pvä kulukorvausta verottomana. Toki sun pitäisi vähän tietää itse mitä haluat opiskella.
Sori nyt vaan mutta sulla ei ole kuin tekosyitä sille ettet ole jo opiskelemassa. Ota ittees niskasta kiinni ja ryhdy toimeen.
"Päätoiminen opiskelu työttömyysetuudella on mahdollista, jos työvoimaviranomainen arvioi, että sinulla on koulutustarve ja opinnot parantavat merkittävästi mahdollisuuttasi työllistyä."
En siis todellakaan saa lukio-opiskeluun "lupaa" työkkäriltä. Missä kohtaa lukee, ettei mulla ole mitään koulutusta?
Ap
Eli olet siis kuitenkin valmistunut jostain opinnoista? Mikä siis on ongelma? Se, ettet valmistunut silloin joskus?
Se, etten ole ylioppilas enkä saanut nuorena viettää valmistujaisia (eikä niitä kukaan ollut kiinnostunut juhlimaan sitten, kun vihdoin aikuisena sain ammatin).
Ap
Enpä ole itsekkään ylioppilas, ja ei ole haitannut itseäni yhtään.
Se söpö tyttö ei kulje enää bussissa kanssani :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö työtön saa nykyään opiskella edes iltalukiossa tai nettilukiossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö työtön saa nykyään opiskella edes iltalukiossa tai nettilukiossa?
Kotona saa aina opiskella. Siitä ei saa merkintää mutta osaaminen karttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työttömänä saa aina luvan omaehtoiseen opiskeluun amiksessa. Varsinkin tuossa tilanteessa kun ei ole minkäänlaista koulutusta. Ota yhteyttä omaan handleriisi ja laita rattaat pyörimään. Koulutuksia on myös työvoimakoulutuksena jolloin opintojen ajan saa sen 9e/pvä kulukorvausta verottomana. Toki sun pitäisi vähän tietää itse mitä haluat opiskella.
Sori nyt vaan mutta sulla ei ole kuin tekosyitä sille ettet ole jo opiskelemassa. Ota ittees niskasta kiinni ja ryhdy toimeen.
"Päätoiminen opiskelu työttömyysetuudella on mahdollista, jos työvoimaviranomainen arvioi, että sinulla on koulutustarve ja opinnot parantavat merkittävästi mahdollisuuttasi työllistyä."
En siis todellakaan saa lukio-opiskeluun "lupaa" työkkäriltä. Missä kohtaa lukee, ettei mulla ole mitään koulutusta?
Ap
Eli olet siis kuitenkin valmistunut jostain opinnoista? Mikä siis on ongelma? Se, ettet valmistunut silloin joskus?
Se, etten ole ylioppilas enkä saanut nuorena viettää valmistujaisia (eikä niitä kukaan ollut kiinnostunut juhlimaan sitten, kun vihdoin aikuisena sain ammatin).
Ap
Enpä ole itsekkään ylioppilas, ja ei ole haitannut itseäni yhtään.
Sinä et olekaan minä enkä minä ole sinä.
Ap
Minäkin olen luuseri koska opetan lapsia sijaisena pitkin vuotta mutta en koskaan ole päättäjäispäivänä töissä. Kutsutaan paikkaamaan muulloin. Eikä useimpien koulujen juhliin voi noin vain ulkopuolisena mennä, kun henkilömäärät on perheenjäsenillekin rajattu, että kaikki mahtuu. En koskaan saa nähdä opettamiani saamassa todistusta.
Se hyvä puoli yksinäisessä päättäjäispäivässä on, että saa nukkua pitkään ja on ainoa lauantaiaamu, jolloin meidän pihassa ei lapset kilju jo kahdeksalta - kun ovat siellä päättäjäisissä :-) Yleensä lauantaina ei saa nukkua pitkään.
Lukion voit käydä vielä aikuisiälläkin ja useimmat aikuislukiot järjestävät myös opintoihin valmentavia kursseja, jos perusteet on päässeet unohtumaan. Kannattaa tehdä alta pois, niin et enää koskaan sitä harmittele.
Iloa tuottaa. Muistan, kuinka yläasteen päättäjäisten jälkeen sain kellistettyä voikukkaketoon 12-vuotiaan kauniin alakoulun tyttösen. Poikuus meni, tytöltä piikuus. Olemme joskus tavanneet ja muistelleet sitä kaunista kesäpäivää, loman alkamista ja hekkuman hetkeä.
Se tuottaa kaikille muillekin murheita kun alkaa se perseily ja roskaaminen. Varsinkin nämä jotka jäivät ilman kesätyötä niin vaan vetelehtii ja paskoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Se tuottaa kaikille muillekin murheita kun alkaa se perseily ja roskaaminen. Varsinkin nämä jotka jäivät ilman kesätyötä niin vaan vetelehtii ja paskoo kaiken.
Tuo on totta. Odotan aina kauhulla koulujen kesäloman alkamista, koska se tietää valvottuja öitä, kun kersat huutelevat vittua ja saatanaa ja päristelevät ikkunan alla. Vanhempia ei paljon kiinnosta, missä kauhukakarat on öisin. Kesä-aikana päivällä nukkuu paremmin kuin öisin. Tosin lähden karkuun kaupungista jossain vaiheessa tuota häiriköintiä ja älämölöä, mutta ei sitä koko reilua kahta kuukautta voi olla poissa kotoa.
Sama, rakastuin opettajaani eikä hän halannut minua.
Valmistuin merkonimiksi mutten ole koskaan tehnyt niitä töitä. Olen töissä hankkinut ammattitaidon kahdelle aivan toiselle alalle. Ei tuntenut valmistuessani mitään iloa kuin velvollisuudet koulua kohtaan oli ohi. Ymmärsin jo silloin ettei todistuksella tee mitään. Pääsee marketin hyllyjä täyttämään, käytettyjäautoja tai kodinkoneita myymään ilman tuota hyödytöntä todistustakin. On minulla kunnianhimoa mutta ei sitä tyydytä joku amistodistus tai edes ylioppilaslakki. Merkonomin koulutus olisi aika lopettaa. Sillä ei ole sen enempää merkitystä kuin muinaisella merkantilla. Miksi yhteiskunnan rahoja tuhlataan hyödyttömään koulutukseen ja mikä pahinta samalla nuorten jotka voisivat opiskella jotain hyödyllisempää aikaa. AP neuvon opiskele sellaista amisalaa jolla on oikeasti mahdollista työllistyä ja saat jotain todellista erikoistunutta ammattitaitoa. Tai mene lukioon ja käy se niin hyvin että voit päästä yliopistoon. Nimenomaan oikeaan yliopistoon ei amk:n.
Ehkä nyt olisi aika päästää irti tuosta ajattelusta, jos sulla kuitenkin on koulutus ja tutkinto ym. Ei elämä aina mene niin kuin haluaa eikä ne juhlat niin ihania ja ihmeellisiä ole.