Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulujen päättäjäispäivä tuottaa mulle aina surua

Vierailija
30.05.2026 |

Koska se muistuttaa mua siitä, että olen luuseri, joka ei koskaan päässyt ylioppilaaksi eikä valmistunut nuorena edes ammattikoulusta.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii. Asia on selvästi sinulle tärkeä.

Vierailija
2/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ei onnistu työttömänä millään enkä halua velkaantua lisää tällaisen takia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäi koulut käymättä?

Vierailija
4/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäi koulut käymättä?

En vaan jaksanut käydä, ja tulin nuorena äidiksi, joten monta nuoruusvuotta meni kotiäitinä.

Ap

Vierailija
5/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin ylioppilas tänä keväänä on 79 v. 

Vierailija
6/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhin ylioppilas tänä keväänä on 79 v. 

Ehkä mäkin sitten eläkkeellä voin tehdä saman.

Ap

Vierailija
7/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Ei onnistu työttömänä millään enkä halua velkaantua lisää tällaisen takia.

Ap

Työttömänä saa aina luvan omaehtoiseen opiskeluun amiksessa. Varsinkin tuossa tilanteessa kun ei ole minkäänlaista koulutusta. Ota yhteyttä omaan handleriisi ja laita rattaat pyörimään. Koulutuksia on myös työvoimakoulutuksena jolloin opintojen ajan saa sen 9e/pvä kulukorvausta verottomana. Toki sun pitäisi vähän tietää itse mitä haluat opiskella. 

Sori nyt vaan mutta sulla ei ole kuin tekosyitä sille ettet ole jo opiskelemassa. Ota ittees niskasta kiinni ja ryhdy toimeen.

Vierailija
8/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työttömänä saa aina luvan omaehtoiseen opiskeluun amiksessa. Varsinkin tuossa tilanteessa kun ei ole minkäänlaista koulutusta. Ota yhteyttä omaan handleriisi ja laita rattaat pyörimään. Koulutuksia on myös työvoimakoulutuksena jolloin opintojen ajan saa sen 9e/pvä kulukorvausta verottomana. Toki sun pitäisi vähän tietää itse mitä haluat opiskella. 

Sori nyt vaan mutta sulla ei ole kuin tekosyitä sille ettet ole jo opiskelemassa. Ota ittees niskasta kiinni ja ryhdy toimeen.

"Päätoiminen opiskelu työttömyysetuudella on mahdollista, jos työvoimaviranomainen arvioi, että sinulla on koulutustarve ja opinnot parantavat merkittävästi mahdollisuuttasi työllistyä."

En siis todellakaan saa lukio-opiskeluun "lupaa" työkkäriltä. Missä kohtaa lukee, ettei mulla ole mitään koulutusta?

Ap

Vierailija
9/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Iltalukio?

Vierailija
10/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mulla ap. Tosin mulla on syynä oppimisvaikeudet ja olen yrittänyt opiskella monesti. Mutta mitään tutkintoa en koskaan saa.

Vierailija
11/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Iltalukio?

Katsotaan päätoimiseksi opiskeluksi, koska se on tutkintoon johtavaa. Ei siis onnistu työttömänä.

Ap

Vierailija
12/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

"Päätoiminen opiskelu työttömyysetuudella on mahdollista, jos työvoimaviranomainen arvioi, että sinulla on koulutustarve ja opinnot parantavat merkittävästi mahdollisuuttasi työllistyä."

En siis todellakaan saa lukio-opiskeluun "lupaa" työkkäriltä. Missä kohtaa lukee, ettei mulla ole mitään koulutusta?

Ap

Eli olet siis kuitenkin valmistunut jostain opinnoista? Mikä siis on ongelma? Se, ettet valmistunut silloin joskus?

Vierailija
13/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulle päivä tuottaa surua, että on opiskellut ja siitä ei ole mitään hyötyä. Aina voidaan irtisanoa eikä kukaan arvosta yhtään sen enempää.

Vierailija
14/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Eli olet siis kuitenkin valmistunut jostain opinnoista? Mikä siis on ongelma? Se, ettet valmistunut silloin joskus?

Se, etten ole ylioppilas enkä saanut nuorena viettää valmistujaisia (eikä niitä kukaan ollut kiinnostunut juhlimaan sitten, kun vihdoin aikuisena sain ammatin).

Ap

Vierailija
15/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutise sitten loppuikäsi työttömänä ja sääli itseäsi jos olet noin saamaton.

Vierailija
16/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn mukaan päätttäjäiset maksaa veronmaksajille 2-10 miljoonaa tai ehkä joitain kymmeniä miljoonia vuosittain. Ehkä niiden pitämisestä voitaisiin luopua kokonaan.

Vierailija
17/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn mukaan päätttäjäiset maksaa veronmaksajille 2-10 miljoonaa tai ehkä joitain kymmeniä miljoonia vuosittain. Ehkä niiden pitämisestä voitaisiin luopua kokonaan.

Tekoälyn mukaan pelkkä Suvivirsi ja Varpunen jouluaamuna maksaa opettajien palkkoina noin kymmeneltä minuutilta puolisen miljoonaa euroa. Tosin sen mukaan tuo aika ehkä käytettäisiin muuhun, jos ei veisuuseen. Mutta voisihan sen tilaisuuden lopettaa 10 min aiemmin, ja antaa vaikka säästyvät rahat köyhille. Tai stipendeinä vaikka.

Vierailija
18/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla mahdollisuus valmistua ylioppilaaksi, ap, tämän kevään vanhin valmistunut on 79-vuotias.

Vierailija
19/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset valmistunut edes amiksesta. Eikö nykyään saa apua jos on lukihäiriö tms? Vai olitko laiska? 

Vierailija
20/41 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei muistuta, jos otat itseäsi niskasta kiinni ja opiskelet. Aikuisenakin voi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi