Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heitteleekö muilla LA-arvio, vaikka hedelmöityspäivä tiedossa?

14.05.2007 |

HEI,

Mulla PAS-alkuinen raskaus menossa ja LA laskettiin siirtopäivästä (eikä luonnollisen kierron ovulaatiosta sunnuntaina, jonka jälkeen pitkän viljelyn alkio kyytiin torstaina).

Siirtopäivästä laskien saatiin LA. Sitä ei ole muutettu, muuta joka kerran ultrassa (alkuraskaus, np-julkinen ja nyt yksityinen) pikkuinen on mittojen perusteella melkein viikon edellä.

Aika outoa mun mielestä, että LA-arvio voi heitellä alkuvaiheessakin koko viikon - etenkin kun siirtopäivä on tiedossa.

Onko muilla näin?

Toivottavasti saat selvää... kaikkea tässä tulee raskaana ollessa ihmeteltyä

pt rv 13 + 4 (tai 14 + 3)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin mielenkiintoinen keskustelu np-ultrassa kätilön kanssa, pääperämitta vastasi päiviä 12+6, pään koko ja reisimitta 12+3, ja hedelmöittymisen mukaan (kyseessä luonnollisen kierron pas, alkiot pakastettiin 2pv ikäisinä joten siirto 3.pv ovulaatioplussasta) menossa 12+2. Kätilö siis halusi väen väkisin laskea la:ta tuon 12+6 mukaan, mutta ei lähtenyt sitä kuitenkaan muuttamaan koska kyse oli vai parista päivästä. Itseasiassa mä en ole noista oikeista rv:stä niinkään varma, mutta tuopääperämitan muistan kyllä. Kun me tuota " äitiinsä tullut kun noin vauhdikkaasti kasvaa" naureskeltiin, niin kätilö toppuutteli että eipä tässä vaiheessa kasvueroja vielä kuulkaa ole. Että kaikki alkiot/sikiöt kasvaa (ihan) samaa vauhtia, ja sen vuoksihan niitä mittaillaan koska siitä se la:n saa määritettyä niin tarkasti. Jotenkin vaikea uskoa tuota, siihen perustuen että passeissa ja tuoresiirroissa se alkion ikä on kuitenkin hyvin tarkkaan tiedossa.

Aika outoa ettei teillä sitä la:ta muutettu vaikka niinkin iso ero oli. Eikös joku raja ole se että yli 4pv heitolla/korjauksella la muutetaan? No, oli miten oli, kaikki on näköjään mahdollista!

Saanko kysyä minä päivänä sulla oli ovisplussa/siirto ja mikä sulla on la? Mulla ovisplussa tuli sunnuntaina 11.2., siirto oli keskiviikkona 14.2. (alkiot 2pv:n ikäisiä) ja la jonkun laskun mukaan 6.11. Mulla on itseasiassa rv:t neuvolakortissakin ihan mitä sattuu, mut ei kai sillä niin kamalasti väliä ole kun suunnilleen tietää missä mennään. :-)

Hyvää loppuraskautta sulle!

t: Aisha, joka menee nyt jotakuinkin 14+6 :ssa

Vierailija
2/7 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin tammikuussa koeputki. Siirtopäivä on täysin tiedossa, mutta np- ja rakenneultrassa kummassakin koko laskettuna LA olisi siirtynyt viikolla aiemmaksi. Rakenneultrassa oli 20+2 ja 20+4 rv:t lapsen kokoon nähden. Joskin oikea rv oli sillä hetkellä 19+3.

Silloin meille kätilö sanoi, että se voi olla sukuvika (kun minäkin olin vain lähemmäs 5 kg syntyessä). Luultavasti on nyytti tulossa äitiinsä ja siitä tulee tosi iso lapsi...

Tähän mennessä kätilöt ovat sanoneet, että ellei tiedettäis hedelmöitystä, niin LA siirtyisi ehdottomasti. Mutta nyt kun tiedetään, niin sitä ei voi siirtää.

Mutt viimeisin kätilö kyllä sanos, että ihme on, jos nyytti tulee sieltä ennen lokakuun puolta väliä ulos. Yleensä aina ensisynnyttäjillä menee viikon tai pari yli.

lillastina ja nyytti 19+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseesi en osaa vastata, mutta oli aivan pakko tulla tänne onnittelemaan sinua raskautumisestasi, Onnea!!!! =) Muistan kun kauan sitten piinailtiin samoihin aikoihin ja vielä siitä sitten plussattiinkin, mutta muistan myös sen miten sinun kävi :(

Mutta hienoa, että olet nyt hyvillä viikoilla raskaana!!! Sylintäydeltä onnea odotukseen ja turvallista matkaa loppuun asti. Onnea, onnea ja vielä kerran onnea!!!

Itse täällä palstalla aina mielenkiinnosta luen viestejä, mutta harvemmin enää tulee mitään kirjoiteltua. Meillä on nyt kaksi ICSI-poikaa, 3-vuotias sekä ihan kohta 1-vuotias, joten meidän lapsiluku on nyt täynnä. Vaikkakin...välillä mietityttää että entäs jos olisikin se kolmas...

No, hoitoihin ei enää lähdetä, joten jos ei luoja luomuja suo, niin tyytyväisiä ollaan tähänkin :)

Kaikkea hyvää sinulle sekä mukavaa kesää ja tietenkin onnellista odotusta!

Terveisin Syystuuli poikineen

Vierailija
4/7 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samankaltaisia kokemuksia IVF-tärpin jälkeen, neuvolassa eivät oikein usko, että laskettua aikaa ei voi laskea edellisten kuukautisten mukaan eikä aika tule muuttumaan, koska hedelmöittymispäivä on tarkalleen tiedossa.

Juttelin sitten lapsettomuusklinikan perinatalogin kanssa, joka sanoi seuraavat faktat:

1)Jos hedelmöittymispäivä on tiedossa (IVF, PAS, ICSI), niin laskettuaika ei muutu.

2)Sikiöt kasvavat eri vauhtia; jotkut saattavat olla np-ultran tietämillä jopa viikon edellä kasvussa, mutta kasvu saattaa sittemmin tasaantua.

Joka tapauksessa, neuvoloiden terveydenhoitajilla ei välttämättä ole kovin vankkaa tuntemusta lapsettomuushoidoista eikä käsitystä siitä, että monissa tapauksissa tarkka hdelmöittyminen on tällöin tiedossa. Luomuraskauksissahan laskettua-aikaa viilataan eteen ja taaksepäin sikiön koon perusteella, koska tarkasta hedelmöittymisestä ei ole tietoa.

Lisäksi terveyskeskuslääkäri sanoi minulle, että ultrat ovat nykypäivänä erittäin hyviä, mutta eivät silti täysin tarkkoja, viikon heittoja tuskin tulee mittausvirheenä, mutta 2-5 päivän heittoja kyllä. Ultrahan on vain " heijastuskuva" lapsesta, ja kulma jossa heijaste syntyy vaikuttaa kokoarvioon.

Vierailija
5/7 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoinen keskustelu :).

Olen tosiaan sitä mieltä, että hyvä, etteivät kätilöt mene muuttelemaan päiviä. Toisaalta kaksi kertaa (alkuraskauden ultra ja kontrolliultra) ultran on tehnyt lapsettomusklinikan lääkäri.

LA ihmetyttää erityisesti siksi, että kun luonnollinen ovikseni oli sunnuntaina josta laskettiin viljellyt alkiot oikeaan aikaan kyytiin, miksi hedelmöityspäivä oli vasta siirtopäivä. Siis ovispäivä tuntui luontevalta hedelmöityspäivältä laskujen kannalta - ja minun tapauksessani myös alkion mittojen perusteella.

No, tämä on tätä... Raskauden ja todellisen synnytyspäivän kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.

Uskon ja toivon, ettei näin alkuraskauden suuri koko vielä ennusta suurta vauvaa...

luomuesikoinen oli 3500 g ja syntyi rv 40 +4

Syystuuli, KIITOS. Tosiaan meidän pieni olisi myös vuoden vanha :´´(.

Laskettu aika oli 22.5. mutta toisin kävi.

Onneksi tämä toukokuu on viime vuotta helpompi kestää. Vuosi sitten äitienpäivä oli ihan kamala ja LA -päivämäärä myös.

No, ei nytkään ollut helppo käydä äitienpäivänä nimettömien muistolehdossa pienelle syntymättömälle kukkia viemässä :(. Mutta taytyy sanoa, että aika on auttanut ja ennen kaikkea tämä ihana onnellinen uusi raskaus !!!

Keskenmenon jälkeen meille tehtiin

keväällä 2006 PAS yhden alkion siirto, nega

syksyllä 2006 IVF/ICSI yhden alkion siirto, nega

helmikuussa 2007, PAS kahden alkion siirto, yksi kiinnittyi ja nyt siis matkassa!!!!!!!!

Sori en enää jaaritukseni jälkeen muista nimimerkkiäsi... Aisha?, joka kuljet hyvin samoilla viikoilla, kyselin päiviäni:

mulla luonnollisen kierron ovis su 18.2.

ja siirto to 22.2

Laskettu aika tuntuu tällä hetkellä tosi tärkeältä, koska edellinen raskaus päätyi km rv 14 + 1

ja toisen laskutava mukaan olen jo onnellisesti sen yli

ja toisen mukaan mietin asiaa vielä viikon...

nyt poika huutaa... hei

Vierailija
6/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siirtopäivä ole lasketun ajan perustana koskaan! Alkiothan voivat olla hyvin eri ikäisiä silloin, kun ne siirretään. Toisia viljellään kauemmin ja toisia vähemmän aikaa.

Esim. itselläni siirto oli 23.8.06, mutta hedelmöittymisen lasketaan tapahtuneen 20.8.06 (vaikka pakkasesta tulivatkin), koska alkiot olivat siirtohetkellä kolmen päivän ikäisiä.

Tietysti alkion ikä on otettava huomioon määriteltäessä laskettua aikaa, sillä muutoin voidaan kyllä mennä varsinkin pitkässä viljelyssä erittäin pahasti metsään!

Vierailija
7/7 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tällä hetkellä 2,5 viikkoa vanha vauva sai alkunsa inseminaatiosta eli hedelmöitysaika on myös melko tarkasti( ainakin päivän tarkkuudella) tiedossa. NP-ultrassa viikolla 12+3 vastasi mitoiltaan tasan viikkoa isompaa ja ultran tehneen lääkärin mukaan laskettu aika olisi muuten ehdotomasti siirretty vastaamaan ultran mittoja mutta koska kyseessä oli inseminaatioalkuinen raskaus, laskettu aika jätettiin ennalleen. Rakenneultrassa viikolla 20+3 koko vastasi 21+1 eli 5 päivää suurempaa mutta laskettu iaka jätettiin edelleen ennalleen.

Eli kyllä koko voi tosiaan vastata jo ihan alkuviikoilla suurempaa kuin mitä raskausviikot ovat. Esikoinen vastasi myös liki viikkoa suurempaa kummassakin ultrassa mutta silloinkaan ei laskettua aikaa muutettu, koska kyseinen raskaus oli myös inseminaatioalkuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi