Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Varpunen jouluaamuna on uskonnollinen laulu?

Vierailija
29.05.2026 |

Laulussa tyttö ruokkii varpusta ja varpunen sanoo tytölle: "Kiitollisna siemenen otan kyllä sulta. Palkita Jumala tahtoo kerran sinua.
kiitollisna siemenen otan kyllä sulta! En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta,
olen pieni veljesi, tulin taivahasta.
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen, pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta."

Tässä välissä on kai syytä huomauttaa, että kristinuskon mukaan kuolleista lapsista ei todellakaan tule varpusia tai edes enkeleitä. Ja vaikka Jumala, taivas ja enkeleiden maa mainitaan, kyse on pelkästä varpusen puheesta tytölle. Mikä siis tarkalleen ottaen tekee tästä laulusta uskonnollisen ja miksi? Onko myös kristityillä lapsilla oikeus saada korvauksia tämän laulun kuulemisesta koulussa, koska siinä esitetään selvästi kristinuskon vastaisia uskonnollisia käsityksiä? 

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö siis sanoa, että Kaikkivaltiaalle Jumalalle olisi mahdotonta lähettää veli linnunhahmossa siskoaan tapaamaan? 

Mitä paskaa? Kristinuskoon ei todellakaan kuulu vainajien ilmestyminen eläimen muodossa. Jos tuolle linjalle lähdetään, voi mitä tahansa väittää ”uskonnolliseksi”. Kumma juttu tässäkin tapauksessa, että Lauri-isukki ei ole moksiskaan tontuista ja joulupukista.

Vierailija
42/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö siis sanoa, että Kaikkivaltiaalle Jumalalle olisi mahdotonta lähettää veli linnunhahmossa siskoaan tapaamaan? 

Laulussa puhutaan selvästi varpusesta eikä varpusen hahmossa esiintyvästä veljestä. 

En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta

Olen pieni veljesi, tulin taivahasta

Joo. En oikein ymmärrä, miten joku voi tästä laulusta missata kokonaan juuri ne lauseet, jotka saavat useimmat väkisinkin itkemään. 

Tulkintakysymys. Voihan eläimiinkin suhtautua inhimillisesti ilman, että niiden ajattelee olevan kuolleita omaisia ja linnut nyt yleensä liitää ja laskeutuu taivaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö itse sanoa, että laulussa puhuvan varpusen kertomiin asioihin tulee suhtautua faktoina? 

Raamatussa puhuu pensas, aasi ja kivi, joten kai sitä yhden pulunkin voi hyväksyä. 

Eli jonkun hörhön omassa mielikuvituksessa tästä laulusta löytyy uskonnollinen sävy? Aivan

Tarpeeksi kun mielikuvitustaan käyttää, niin voi kieltää kaikkien laulujen laulamisen 

Laulaminen on syntiä. Myös virsien ja muiden muka hengellisten laulujen, ne tekevät rukouksesta viihdettä. Raamattu opettaa rukoilemaan hiljaa. 

Vierailija
44/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus Kristus tulee mukaan jossakin säkeistössä, olisiko ollut neljännessä. 

Ei tule.

Vierailija
45/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulussa puhutaan selvästi varpusesta eikä varpusen hahmossa esiintyvästä veljestä. 

Joo. En oikein ymmärrä, miten joku voi tästä laulusta missata kokonaan juuri ne lauseet, jotka saavat useimmat väkisinkin itkemään. 

Lue tarkemmin. Varpunen ei kiistänyt olevansa lintu, vaan hän/se kiisti olevansa "lintu tästä maasta". Muualla laulussa puhutaan selvästi varpusesta, eikä missään puhuta varpusen hahmossa esiintyvästä veljestä: 

"Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa.
Varpunen pienoinen, syönyt kesäeinehen,
järven aalto jäätynyt talvipakkasessa."

"Tytön luo nyt riemuiten lensi varpukulta:"

Mitenkäs se lause, jossa varpunen sanoo ”olen pieni veljesi, tulin taivahasta”?

Vierailija
46/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä paskaa? Kristinuskoon ei todellakaan kuulu vainajien ilmestyminen eläimen muodossa. Jos tuolle linjalle lähdetään, voi mitä tahansa väittää ”uskonnolliseksi”. Kumma juttu tässäkin tapauksessa, että Lauri-isukki ei ole moksiskaan tontuista ja joulupukista.

Pyhä Henki esiintyi kyyhkynä ja Jeesus tuli kuolemansa jälkeen tapaamaan opetuslapsia ja monia muita. 

Vierailija
47/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus Kristus tulee mukaan jossakin säkeistössä, olisiko ollut neljännessä. 

Sekoititkohan Varpusen jouluaamuna Suvivirteen? Sen neljännessä säkeistössä puhutaan Jeesuksesta Kristuksesta:

Oi Jeesus Kristus jalo
ja kirkas paisteemme,
sä sydäntemme valo,
ain asu luonamme.
Sun rakkautes liekki
sytytä rintaamme,
luo meihin uusi mieli,
pois poista murheemme.

Vierailija
48/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonttuja ei tosissaan kukaan väitä oikeasti olemassa oleviksi. Kykenetkö hurskaudessasi ymmärtämään eron? Vai oletko vain tyhmä?

Vierailija
49/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin. Varpunen ei kiistänyt olevansa lintu, vaan hän/se kiisti olevansa "lintu tästä maasta". Muualla laulussa puhutaan selvästi varpusesta, eikä missään puhuta varpusen hahmossa esiintyvästä veljestä: 

Ehkä veli ei tässä tarkoita sukulaista, vaan lähimmäistä tai ystävää?

"Olen pieni ystäväsi, tulin taivahasta." 

Vierailija
50/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taivahasta se tuli, ei taivahalta. On se kristillinen laulu ollu aina, ihan sama mitä vänkäätte.

Vierailija
51/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskontojahan on muitakin kuin kristinusko. Mahdollisesti tässä laulussa on kysymyksessä jokin sielunvaellusoppi. Eli kyllä laulu voi uskonnollinen olla. Kristillinen se ei ole.

Olen muuten oikeasti ihmetellyt, miksi tuota lauletaan kirkollisissakin tilaisuuksissa, koska sanat eivät tosiaan ihan kristinuskon oppien mukaan mene. Luterilaiselle myös se ajatus hyvistä teoista palkitsevasta Jumalasta on aika vieras.

Jos kristityt oppilaat tai vanhempansa  huomauttaisivat laulun olevan vastoin heidän uskontoaan, niin olisi asiallista, että etukäteen ilmoitetaan jos se on juhlan ohjelmassa, ja järjestetään mahdollisuus poistua sen ajaksi. Takautuvasti ei mielestäni tarvitse korvauksia kuitenkaan maksaa, vaan vasta sitten kun koulu tietää, että kappale ei kaikille sovi.

Vierailija
52/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä veli ei tässä tarkoita sukulaista, vaan lähimmäistä tai ystävää?

"Olen pieni ystäväsi, tulin taivahasta." 

Jag är icke den du tror, ty ditt öga tåras.
Jag är ju din lilla bror, som dog bort i våras.
När du bjöd glad ditt bröd 

åt den fattige i nöd,
bjöd du åt din lilla bror, som dog bort i våras.

Kyllä se on edellisenä keväänä kuollut pikkuveli. Murheen murtama Topelius kirjoitti tämän tekstin sen jälkeen, kun hänen oma lapsensa oli pienenä kuollut. Välillä ihmettelen, miten huonosti ihmiset tuntevat ja ymmärtävät sellaisiakin tekstejä, joiden kanssa ovat jatkuvasti tekemisissä. 

Vierailija
53/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No taivahasta se tuli, ei taivahalta. On se kristillinen laulu ollu aina, ihan sama mitä vänkäätte.

Taivaaseen uskotaan joissakin muissakin uskonnoissa. Tässä laulussa on kristinuskon opetuksen vastaisia asioita.

Vierailija
54/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta kyllä tuon voi tulkita ilman, että ajattelee kyseessä olevan tytön kuollut veli. Ajatuksena se, että myös lintujen elämä ja selviäminen kylmästä talvesta on tärkeää, ei vain ihmisten. 
Toisaalta sanat jatkuu: 

Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen,,,

Miksi lintua sanotaan köyhäksi? Tuon voisi tulkita siten, että tulisi muistaa ylipäätään huono-osaisempia, myös ihmisiä.

Vierailija
55/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonttuja ei tosissaan kukaan väitä oikeasti olemassa oleviksi. Kykenetkö hurskaudessasi ymmärtämään eron? Vai oletko vain tyhmä?

Mitä väliä tällä on? En ihan oikeasti ymmärrä. Miksi jotkut tonttulaulut yhtäkkiä satuttaisivat minua, jos joku muu uskoisi tonttuihin? Mitä hittoa? 

Vierailija
56/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.

Vierailija
57/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei "Palkita Jumala tahtoo kerran sinua" tietenkään ole lainkaan uskonnollinen. Ehei.

Vierailija
58/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se pieni lintu talvella aika avuton, "köyhä" ja jopa riippuvainen ihmisten ruokinnasta. 

Vierailija
59/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhä Henki esiintyi kyyhkynä ja Jeesus tuli kuolemansa jälkeen tapaamaan opetuslapsia ja monia muita. 

Pyhä Henki ei ollut mikään kuollut ihminen, vaan henki, ja voi siksi esiintyä missä tahansa muodossa. Ihmiset eivät ilmesty kyyhkyinä tai varpusina. Kristinuskoon kuuluu kyllä usko ruumiin ylösnousemukseen, mutta se on oma ruumis eikä jonkin toisen lajin. 

Vierailija
60/85 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä tällä on? En ihan oikeasti ymmärrä. Miksi jotkut tonttulaulut yhtäkkiä satuttaisivat minua, jos joku muu uskoisi tonttuihin? Mitä hittoa? 

Jos tonttuihin oikeasti uskottaisiin ja koulussakin opetettaisiin tonttu-uskoa ja valtiopäivien avajaisissa vietäisiin tontuille lahja-antimia, niin olisi se aika eri asia silloin laulaa tonttulauluja koulun juhlassa. Sitä voisi silloin pitää uskonnon harjoittamisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi