Perintö, onko tiedossa paljonko saat aikanaan?
Itse saan pelkästään isän vaantojen perusteella n. 100 000 e. En toivo vanhempieni kuolemaa, mutta raha kyllä helpottaisi elämää. Ihmettelen miksi niin moni boomeri pitää rahoistaan kiinni iha viimeiseen (muistisairauteen) asti. Minunkin vanhempani ovat jos kahdeksankymppisiä. Olisin ehkä toivonut, että voisin saada jonkinlaista ennakkoperintöä tai lahjaa etukäteen. Fakta on, etteivät vanhempani edes käytä rahaa. Siis mihinkään sellaiseen johon eläke ei riitä.
Kommentit (106)
Toivottavasti en mitään, yhtään mitään! Äiti jakaa tavaroitaan muistoksi itsestään. Kukaan ei halua tavaraa. Tulossa on homeinen talo ja isot kulut siitä. Harmi kun ei voi enää sanoutua irti kun isän kuoleman jälkeen otin perintöä vastaan. Pitäisi alkaa puhumaan että tekee testamentin jolla lahjoittaa kaiken jollekin muulle kuin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun kieltäytymään jos jotain edes tulee. Jotain tuulenpieksemiä mökkejä jumalan selän takana yli 500 km päässä asuinpaikastani ja joutuisin joka tapauksessa jakamaan toisen osan kahden tuntemattoman velipuolen kanssa, toisen melkein 50-henkisen serkkukatraan kanssa (jälkimmäisessä siis jo kyseessä perikunta ja siitä 10-osa). Ei ole mitään järkeä lykätä käsiään kumpaankaan, hirveät perintövelat saisi ja vain kompromisseja asioista joihin ei ole osaa eikä arpaa ollut ennenkään.
Pystyyköhän täysi-ikäinen lapseni kieltäytymään myös?
Hirveät perintöverot? Täytyy olla todella arvokkaita kohteita, jos noin monta osakasta ja kovat perintöverot.
Minä olen tämän 10-osuuden ainoa perijä mutta niissä muissa osuuksista on niin paljon ihmisiä että meitä on joku 50 yhteensä.
Toisella puolella se 3-osa
Isältä ei jää mitään, hyvä jos omillaan hautaan pääsee. Äidiltä jäi auto ja kesämökki. Auto on myyty, kesämökki on jäljellä ja siellä on kiva käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joudun kieltäytymään jos jotain edes tulee. Jotain tuulenpieksemiä mökkejä jumalan selän takana yli 500 km päässä asuinpaikastani ja joutuisin joka tapauksessa jakamaan toisen osan kahden tuntemattoman velipuolen kanssa, toisen melkein 50-henkisen serkkukatraan kanssa (jälkimmäisessä siis jo kyseessä perikunta ja siitä 10-osa). Ei ole mitään järkeä lykätä käsiään kumpaankaan, hirveät perintövelat saisi ja vain kompromisseja asioista joihin ei ole osaa eikä arpaa ollut ennenkään.
Hirveät perintöverot? Täytyy olla todella arvokkaita kohteita, jos noin monta osakasta ja kovat perintöverot.
Esim. metsää. Ei noita mitään saa myytyäkään kenellekään. En tule ikinä käymään noissa paikoissa, kaikki muut osakkaat ovat käytännössä tuntemattomia.
No kyllä metsää saa myytyä helposti.
Saan aikanaan melko paljon suota ja suometsää, tyhjäksi kaivetun soramontun ja mädän talon romoläjineen. Saan myös maksaa perintöveroja, kun rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. metsää. Ei noita mitään saa myytyäkään kenellekään. En tule ikinä käymään noissa paikoissa, kaikki muut osakkaat ovat käytännössä tuntemattomia.
En minä voi vain omaa osuuttani myydä mihinkään tai pakottaa muitakaan myymään mitään.
En tiedä muuta kuin, että vanhempani eivät ole mitenkään suurituloisia. Ei silti, vanhempani olivat 20- ja 19-vuotiaita kuin synnyin, joten jos elävät edes suunnilleen tyypilliseen ikään, niin alan itsekin olla ikämiesten sarjassa kun mahdollinen perintö tulisi.
Olen sanonut kyllä vanhemmilleni, että käyttävät ansaitsemansa rahat itseensä. Joten vinksahtanut ajatus koko perintö nykyään. Eri asia joskus aikanaan, kun tila siirtyi sukupolvelta toiselle.
Vanhempani ovat 88 ja 86 vuotiaita, joten perintö on ajankohtainen 10 - 15 vuoden sisällä. Sijoitusvarallisuutta heillä on vähän reilu miljoona. Kaksi sijoitusasuntoa Helsingin kohtuullisen hyvillä asuntoalueilla, toinen on lähes uusi ja toisessa juuri täysi putki- ja julkisivuremontti tehty, omakotitalo puutarhatontilla Helsingissä, jossa itse asuvat ja mökki järven rannalla päijät-hämeessä. Arvioisin siis omaisuuden arvoksi noin 2 miljoona, joka jaetaan veljeni kanssa puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä voi vain omaa osuuttani myydä mihinkään tai pakottaa muitakaan myymään mitään.
Teette jaon ja myyt sitten. Serkkujen kanssa jaettiin kaikki ja nyt kukin voi myydä jos haluaa. Siinä oli kahden enon perinnöt.
Vierailija kirjoitti:
Saan aikanaan melko paljon suota ja suometsää, tyhjäksi kaivetun soramontun ja mädän talon romoläjineen. Saan myös maksaa perintöveroja, kun rahaa ei ole.
Ei kai noista arvottomista kohteista tarvitse maksaa perintöveroa.
Nolla euroa, eikä mitään muutakaan ole luvassa.
Sain jo 350000 euroa ennakkoa.. Isäni ja sen puolison kanssa on sovittu että kun isäni kuolee niin sen puoliso maksaa isäni asunnosta minulle 170000 euroa. Isällä on asunto turun keskustassa.
Et välttämättä saa jos isäsi joutuu hoitokotiin niin rahoista menee hoitomaksut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette jaon ja myyt sitten. Serkkujen kanssa jaettiin kaikki ja nyt kukin voi myydä jos haluaa. Siinä oli kahden enon perinnöt.
Kun siellä on niitä mörskiäkin joita ei kukaan osta, ajanhukkaa tuhlata rahojaan täältä 500 km päästä sellaisten ylläpitoon
Mistä tuon tietää jos toinen vaikka onnistuu jättämään rahansa ennen kuolemaansa orvoille kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat 88 ja 86 vuotiaita, joten perintö on ajankohtainen 10 - 15 vuoden sisällä. Sijoitusvarallisuutta heillä on vähän reilu miljoona. Kaksi sijoitusasuntoa Helsingin kohtuullisen hyvillä asuntoalueilla, toinen on lähes uusi ja toisessa juuri täysi putki- ja julkisivuremontti tehty, omakotitalo puutarhatontilla Helsingissä, jossa itse asuvat ja mökki järven rannalla päijät-hämeessä. Arvioisin siis omaisuuden arvoksi noin 2 miljoona, joka jaetaan veljeni kanssa puoliksi.
Vanhempasi voisivat elää varsin mukavasti loput max 20-V. Eikä jättää mitään jättiperintöä tai ainakin pienentää se puoleen omilla teoillaan.
Olen saanut perinnöt jo aikapäiviä sitten. Sain noin 100000€ ja olihan se etukäteen tiedossa, kun toimin äidin edunvalvojana ja hoidin kaikki hänen raha-asiansa. Suurin harmistukseni on, etten uskaltanut reilummin sijoittaa osakkeisiin (äidin rahoilla) finanssikriisin aikana.
Omalle lapselle on jäämässä 2-3 miljoonan euron omaisuus ja tietenkin lahjoitellaan hänelle jo matkan varrella, ja varmaan lapsenlapsillekin. Melko tavallista elämää vietetään, ei me näitä kaikkia aiota tuhlata. Kun pitää terveydestään huolta, niin ei pitäisi hoivakodistakaan olla uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi voisivat elää varsin mukavasti loput max 20-V. Eikä jättää mitään jättiperintöä tai ainakin pienentää se puoleen omilla teoillaan.
Ihan miten vain haluavat tehdä, se ei ole minun asiani. Ovat edelleen hyvässä kunnossa ja ajelevat viikottain mökilleen. Ulkoilevat ja hoitavat puutarhaa, mitään merkkejä muistisairaudestakaan ei ole. Olen melko varma, että ainakin toinen heistä saavuttaa 100 vuoden iän.
Itse tulen varsin hyvin toimeen ja omaakin varallisuutta on melko mukavasti, joten tuo perintö on täysin ylimääräistä. Oikeastaan toivon, että ovat testamentanneet suurimman osan itselleen tärkeään toimintaan.
Riippuu hintojen ja sijoitusten kehityksestä. Ehkä 800000 euroa ennen veroja nykyarvossa verojen jälkeen.