Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintö, onko tiedossa paljonko saat aikanaan?

Vierailija
29.05.2026 |

Itse saan  pelkästään isän vaantojen perusteella n. 100 000 e. En toivo vanhempieni kuolemaa, mutta raha kyllä helpottaisi elämää. Ihmettelen miksi niin moni boomeri pitää rahoistaan kiinni iha viimeiseen (muistisairauteen) asti. Minunkin vanhempani ovat jos kahdeksankymppisiä. Olisin ehkä toivonut, että voisin saada jonkinlaista ennakkoperintöä tai lahjaa etukäteen. Fakta on, etteivät vanhempani edes käytä rahaa. Siis mihinkään sellaiseen johon eläke ei riitä.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat 88 ja 86 vuotiaita, joten perintö on ajankohtainen 10 - 15 vuoden sisällä. Sijoitusvarallisuutta heillä on vähän reilu miljoona. Kaksi sijoitusasuntoa Helsingin kohtuullisen hyvillä asuntoalueilla, toinen on lähes uusi ja toisessa juuri täysi putki- ja julkisivuremontti tehty, omakotitalo puutarhatontilla Helsingissä, jossa itse asuvat ja mökki järven rannalla päijät-hämeessä. Arvioisin siis omaisuuden arvoksi noin 2 miljoona, joka jaetaan veljeni kanssa puoliksi.

Vanhempasi voisivat elää varsin mukavasti loput max 20-V. Eikä jättää mitään jättiperintöä tai ainakin pienentää se puoleen omilla teoillaan.

Eiköhän noin rikkaat ihmiset jo elä mukavasti.

Vierailija
82/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun kieltäytymään jos jotain edes tulee. Jotain tuulenpieksemiä mökkejä jumalan selän takana yli 500 km päässä asuinpaikastani ja joutuisin joka tapauksessa  jakamaan toisen osan kahden tuntemattoman velipuolen kanssa, toisen melkein 50-henkisen serkkukatraan kanssa (jälkimmäisessä siis jo kyseessä perikunta ja siitä 10-osa). Ei ole mitään järkeä lykätä käsiään kumpaankaan, hirveät perintövelat saisi ja vain kompromisseja asioista joihin ei ole osaa eikä arpaa ollut ennenkään.

Pystyyköhän täysi-ikäinen lapseni kieltäytymään myös?

Hirveät perintöverot? Täytyy olla todella arvokkaita kohteita, jos noin monta osakasta ja kovat perintöverot. 

Esim. metsää. Ei noita mitään saa myytyäkään kenellekään. En tule ikinä käymään noissa paikoissa, kaikki muut osakkaat ovat käytännössä tuntemattomia.

Kyllähän nyt metsän saa yleensä myytyä. Tai sitten se on niin pieni pläntti että mahtaneeko siitä mennä mitään perintöveroakaan. 

Pankit ostavat mielellään metsäpalstoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat 88 ja 86 vuotiaita, joten perintö on ajankohtainen 10 - 15 vuoden sisällä. Sijoitusvarallisuutta heillä on vähän reilu miljoona. Kaksi sijoitusasuntoa Helsingin kohtuullisen hyvillä asuntoalueilla, toinen on lähes uusi ja toisessa juuri täysi putki- ja julkisivuremontti tehty, omakotitalo puutarhatontilla Helsingissä, jossa itse asuvat ja mökki järven rannalla päijät-hämeessä. Arvioisin siis omaisuuden arvoksi noin 2 miljoona, joka jaetaan veljeni kanssa puoliksi.

Vanhempasi voisivat elää varsin mukavasti loput max 20-V. Eikä jättää mitään jättiperintöä tai ainakin pienentää se puoleen omilla teoillaan.

Ihan miten vain haluavat tehdä, se ei ole minun asiani. Ovat edelleen hyvässä kunnossa ja ajelevat viikottain mökilleen. Ulkoilevat ja hoitavat puutarhaa, mitään merkkejä muistisairaudestakaan ei ole. Olen melko varma, että ainakin toinen heistä saavuttaa 100 vuoden iän.

Itse tulen varsin hyvin toimeen ja omaakin varallisuutta on melko mukavasti, joten tuo perintö on täysin ylimääräistä. Oikeastaan toivon, että ovat testamentanneet suurimman osan itselleen tärkeään toimintaan.

Hitto, kun tasan eivät käy onnen lahjat. Itse kitkutan toimeentulon rajamailla, vanhempani ovat huonossa kunnossa ja asuvat kirkonkylällä vuokrakaksiossa. Yritän parhaani mukaan työn ohessa hoitaa heitä ja kauhulla odotan sitä hetkeä, kun aika heistä jättää, kun varat eivät riitä edes hautajaiskuluihin.

Tutkimukset ovat sen osoittaneet, että vähäosaisuus periytyy sukupolvelta toiselle, joten tyydy vain kohtaloosi.

Tai sitten ei. Välissä voi olla fiksumpia sukupolvia tai samasta perheestä voi tulla monenlaisia rahankäyttäjiä. 

Vierailija
84/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain jo 350000 euroa ennakkoa.. Isäni ja sen puolison kanssa on sovittu että kun isäni kuolee niin sen puoliso maksaa isäni asunnosta minulle 170000 euroa. Isällä on asunto turun keskustassa.

Ennakkoperintö kstsotaan verotuksessa lahjaksi. Paljonko piti maksaa veroja tuosta lahjasta? Meidän perintö ei tule olemaan iso, mutta on tehty verosuunnittelua niin, että veroja tulisi mahdollimman vähän.

Vierailija
85/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo saanut 200 000 ja toisella kertaa 110 00, vielä pari perintöä on tiedossa.

Vierailija
86/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten vain haluavat tehdä, se ei ole minun asiani. Ovat edelleen hyvässä kunnossa ja ajelevat viikottain mökilleen. Ulkoilevat ja hoitavat puutarhaa, mitään merkkejä muistisairaudestakaan ei ole. Olen melko varma, että ainakin toinen heistä saavuttaa 100 vuoden iän.

Itse tulen varsin hyvin toimeen ja omaakin varallisuutta on melko mukavasti, joten tuo perintö on täysin ylimääräistä. Oikeastaan toivon, että ovat testamentanneet suurimman osan itselleen tärkeään toimintaan.

Hitto, kun tasan eivät käy onnen lahjat. Itse kitkutan toimeentulon rajamailla, vanhempani ovat huonossa kunnossa ja asuvat kirkonkylällä vuokrakaksiossa. Yritän parhaani mukaan työn ohessa hoitaa heitä ja kauhulla odotan sitä hetkeä, kun aika heistä jättää, kun varat eivät riitä edes hautajaiskuluihin.

Tutkimukset ovat sen osoittaneet, että vähäosaisuus periytyy sukupolvelta toiselle, joten tyydy vain kohtaloosi.

Tai sitten ei. Välissä voi olla fiksumpia sukupolvia tai samasta perheestä voi tulla monenlaisia rahankäyttäjiä. 

Tietysti ne syyt, jotka vähäosaisuuteen ovat johtaneet tuppaavat periytymään. Samoin kuin hyväosaisuuteen liittyvät. 

Vierailija
87/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhempani käyttäisivät rahansa niin, ettei asunnon lisäksi jäisi paljon muuta.  Mä en tarvitse rahaa mihinkään. Luultavasti tulen kuitenkin saamaan ainakin 200 000. Meinasin siirtää sen suoraan lapsilleni, jos näin käy. Heillä on paljon enemmän tarvetta rahalle kuin minulla. 

Jos aiot että lapsesi saavat perintöosuutesi, niin sinä et aktiivisesti siirtele mitään. Vaan esität vain perunkirjoituksessa lyhyen toteamuksesi että kieltäydyt kaikesta tuohon perukirjaan liittyvästä perinnöstä ja piste. 

Vierailija
88/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ne syyt, jotka vähäosaisuuteen ovat johtaneet tuppaavat periytymään. Samoin kuin hyväosaisuuteen liittyvät. 

No eivät periydy aina suoraan, koska ihmiset ovat yksilöitä ja olosuhteet vaihtelevat. 

Vierailija
89/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti vanhempani käyttäisivät rahansa niin, ettei asunnon lisäksi jäisi paljon muuta.  Mä en tarvitse rahaa mihinkään. Luultavasti tulen kuitenkin saamaan ainakin 200 000. Meinasin siirtää sen suoraan lapsilleni, jos näin käy. Heillä on paljon enemmän tarvetta rahalle kuin minulla. 

Jos aiot että lapsesi saavat perintöosuutesi, niin sinä et aktiivisesti siirtele mitään. Vaan esität vain perunkirjoituksessa lyhyen toteamuksesi että kieltäydyt kaikesta tuohon perukirjaan liittyvästä perinnöstä ja piste. 

Entä jos tahtoo kasvattaa pottia ja väistää veron?

Eikö kannata sijoittaa ja lahjoittaa osissa?

Vierailija
90/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kommentoi 

tällaisiin ketjuihin

tuntemattomien kanssa.

Keskustelen vain

IRL läheisteni kanssa,

jotka tuntevat minut

ja liittyvät asianosaisena

aiheeseen. x

Vierailija
91/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun kieltäytymään jos jotain edes tulee. Jotain tuulenpieksemiä mökkejä jumalan selän takana yli 500 km päässä asuinpaikastani ja joutuisin joka tapauksessa  jakamaan toisen osan kahden tuntemattoman velipuolen kanssa, toisen melkein 50-henkisen serkkukatraan kanssa (jälkimmäisessä siis jo kyseessä perikunta ja siitä 10-osa). Ei ole mitään järkeä lykätä käsiään kumpaankaan, hirveät perintövelat saisi ja vain kompromisseja asioista joihin ei ole osaa eikä arpaa ollut ennenkään.

Pystyyköhän täysi-ikäinen lapseni kieltäytymään myös?

Hirveät perintöverot? Täytyy olla todella arvokkaita kohteita, jos noin monta osakasta ja kovat perintöverot. 

Esim. metsää. Ei noita mitään saa myytyäkään kenellekään. En tule ikinä käymään noissa paikoissa, kaikki muut osakkaat ovat käytännössä tuntemattomia.

Kyllähän nyt metsän saa yleensä myytyä. Tai sitten se on niin pieni pläntti että mahtaneeko siitä mennä mitään perintöveroakaan. 

Metsä menee aina. Juuri myytiin perintömetsää 7500 euroa hehtaari, eikä ollut edes kallista kasvatusmetsäksi. 

Vierailija
92/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen etten mitään, äitini on isän kuolinpesän pistänyt jo haisemaan vaikkei pitäisi olla edes osakas, mutta niin vain kuulin perunkirjoituksessa että äitini oli päättänyt hallita kuolinpesää. 

Kuka tahansa osakas voi vaatia kuolinpesän jakoa ainakin heti kun kuolinpesä on syntynyt velkojen maksun ja perunkirjoituksen jälkeen. 

Se kuolinpesä koostuu osakkaista ja on sen vuoksi olemassa heti siitä hetkestä kun perittävä on kuollut, ettei siinä mitää välivaihetta ole perunkirjoitukseen tai velkojen maksuun, kuolinpesä ei ole oikeushenkilö vaan pelkästään ne osakkaat yhdessä, mutta verotuksellisesti käsitellään erillisenä tietyissä tilanteissa.  

Tietenkin velat kuuluu maksaa ennen kuin tiedetään mikä on kuolinpesän jaettava mahdollinen nettovarallisuus mikä sitten todetaan perunkirkjoitustilaisuudessa minkä jälkeen voi todeta oman perintöosuutensa jota voi alkaa sitten vaatimaan itselleen. 

Vierailija
93/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sellainen 

Kummeli-sketsi viba.

Tahtoo, tahtoo rahhoo.

PuppaMumma

kuolkaa pois ennen 

seiskaakybää. 🥵😫😬

Vasu tonneja täynnä.

Tänne ne!

Täällä köyhä Kelatomppa

elarit ulosotossa kuola

suupielissä oottelloo..

Vierailija
94/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa täällä nauraa jos ei muuta.

Kiitos siitä suomitollot. x

Vierailija
95/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ja lapsiaan ajattelevat ihmiset luopuvat perinnöstä lapsiensa hyväksi. Ne tarvitsee rahaa paljon enemmän kuin ihmiset siinä iässä, kun tyypillisesti perinnöt tulee. Ei tarvitse perintöverojakaan kaksi polvea maksella.

Vierailija
96/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä odotellessa.

Vierailija
97/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 m2 talo erittäin hyvällä sijainnilla, mökki Saimaan rannalla, pari sijoitusasuntoa Helsingin keskustassa, muutama klassikkoauto, purjevene ja firma. No, toki meitä on neljä jakamassa sitä, mutta en ole edes ajatellut paljonko niillä on arvoa. 

Vierailija
98/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaan broidin kanssa tuleva perintö, osuus on varmaan muutama tonni per nokka.

Vierailija
99/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ei yhtään 

lasta ja loppuelämä

vierailla mailla.

En edes tunne ketään

näitä idän tolvanoita.

Täysin yhdentekeviä.

En noteeraa millään 

tavalla heidän

eksistenssiään.

Vierailija
100/106 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tahtoo kasvattaa pottia ja väistää veron?

Eikö kannata sijoittaa ja lahjoittaa osissa?

Etukäteen voi veroseuraamuksitta lahjoittaa (aika pienissä) erissä.