Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin aikuisten muistaminen on mennyt överiksi

Vierailija
29.05.2026 |

Ennen oli tavallista, että tuotiin korkeintaan kortti ja ehkä jaettavaksi joku kaupan keksipaketti. Nykyisin somen perusteella monet tuovat vaikka mitä kallista jäätelökioskin lahjakortista alkaen. Kenellä on varaa hankkia kalliit muistamiset kaikille työntekijöille joka kevät (puhumattakaan, jos on monta lasta)? Osa tuskailee, kun haluaisi lasten askartelevan itse muistamiset päiväkodin aikuisille. Ja sitten osa tuskailee, kun on talous todella tiukilla ja ei ole vara hankkia mitään muistamista. Ihan ymmärrettävää ja turhauttaa, että osa edes stressaa lahjan puuttumista.

Ja kieltämättä myös mietin, mihin ne päiväkodin aikuiset laittavat ne sadat tuikkukupit, kahvimukit ja kukansiemensekoitukset.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on joka keväinen ja jouluinen ongelma. Fiksut ymmärtävät, ettei opettajat, lääkärit, hoitajat jne. kaipaa mitään lahjoja, mutta jostakin syystä ""tyhmät" ei millään ymmärrä, mitä tarkoittaa ei-sana, vaan kerta toisensa jälkeen saa samaa hokea, ettei opettajat tarvitse mitään tavaraa/lahjoja, kun heillä on sitä ihan tarpeeksi kotona ja se on ylimääräinen vaiva, kun vie niitä kierrätykseen tai hyväntekeväisyyteen. 

Ja sekin on noloa, kuormittaa lahjoilla muita, jos pn ne itse saanut, kun ei viitsi laittaa roskikseen,.kun sekin maksaa. 

Ei kiitos lahjoille!

Vierailija
22/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen jonkun mielestä ankea. Olen virkatyössä ja emme saa ottaa tuollaisia lahjoja vastaan. Ne katsottaisiin lahjuksiksi ja tässä asiassa ollaan todella tarkkoja. Se vielä on ok, että joisin toisen tarjoaman kahvikupillisen, mutta esim. lounasta en voisi toisen piikkiin syödä.

Tiedän myös poliisin, joka on kieltäytynyt kahvin kanssa tarjottavista vedoten siihen, ettei tulkita lahjomiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja muistakaa jos järjestätte rahakeräyksen esim.lahjakorttiin ,älkää sopiko summaa,jokainen laittakoon omaan talouteen sopivan summan.Usein kun näitä järjestetään niin tahtoo mennä toisilla överiksi,kun aletaan hösöttämään,ja ei tulla ajatelleeksi,että on eri kokoisia perheitä ym.Ainakin omalla kohdalla tätä käynyt.Lästökohtaisesti toki lahja keräys on hyvä idea.

Ihmiset eivät aina usko näitä kehotuksia. Meillä kerättiin lapsen kerhonohjaajille (2 kpl) muistamiset. Tiesin, että kerhoperheissä on paljon hoitovapaalla olevia vanhempia eli tulot on pienet. Keräyksen järjestäjä ehdotti kymppiä per lapsi. Yritin itse sanoa, että jos nyt korkeintaan vitonen, kun saataisiin jo siitäkin iso summa, kun antajia on monta. Eiköhän tuo tyrmätty. Keräyksen lopuksi kasassa oli yli 80 euroa. Ohjaajille ostettiin tuolla summalla kukat ja lahjakortit. Ohjaajat itsekin sanoivat, että lahjakorteille jäänyt summa oli suuri ja kukassa olisi ollut ihan tarpeeksi muistamista.

Totta kai ne sanoo, että "voi että, ei olisi minua varten tarvinnut mitään hankkia", koska niin kuuluu sanoa, vaikka olisivat toivoneet enemmän. 

Vierailija
24/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne huutaa lapsille, tylyttää ja jättää sängyn ja seinän väliin, sitoo tuoliin teippi huulissa, juttelevat toisilleen seisten pihalla paikallaan. Eivät leiki ja naura yhtään. Lapsi pääsee karkaamaan pihalta päiväkodista pitkälle.

Vierailija
25/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä millä tavalla muistatte lähikauppanne henkilökuntaa? 

Vierailija
26/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että muistaminen on kaunis ajatus. Voisihan sitä yhdessä luokkana sopia, että jokainen tuo euron ja ostetaan vaikka 25 euron lahjakortti kukkakauppaan tai ostettaisiin kukkakimppu tuolla summalla.

Mutta sivusta seuranneena olen nähnyt, miten viimeisenä päivänä on kärrätty aikuisen pöydälle suuria kukka-amppeleita, viinipulloja, herkkukoreja yms. Vähempikin riittäisi.

Miksi haluat hoitajat ja opettajat laittaa ikävää välikäteen  ja kannustat tekemään rikoksen, sillä viranhaltija/opettaja ei saa edes ottaa vastaan lahjakorttia tai rahaa, koska se on laissa lahjuksen vastaanottamista ja  rangaistava teko, vaikka se oli 10€.

Vierailija
27/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Otamme kiitollisena vastaan, koska ajatus on kaunis. Roskiin ne valitettavasti menevät.

Vierailija
28/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että muistaminen on kaunis ajatus. Voisihan sitä yhdessä luokkana sopia, että jokainen tuo euron ja ostetaan vaikka 25 euron lahjakortti kukkakauppaan tai ostettaisiin kukkakimppu tuolla summalla.

Mutta sivusta seuranneena olen nähnyt, miten viimeisenä päivänä on kärrätty aikuisen pöydälle suuria kukka-amppeleita, viinipulloja, herkkukoreja yms. Vähempikin riittäisi.

Viinipulloja? What?

Vierailija
29/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä vuoden yksi vuoden kiireisimmistä ajoista toukokuussa. En todellakaan jaksa askarrella mitään muistamisia, tehdä omin käsin herkkupussukoita tai ohjata lapselle jotain hamahelmiaskartelua, jotta saataisiin erikoisempi muistaminen päiväkotiin. Vietiin viime viikolla kaikille työntekijöille yhteisesti kahvihuoneessa jaettavaksi pussillinen käärekonvehteja. En edes ajatellut, että pitäisi muistaa jotenkin isommin. Minusta tällainen riittää, eikä tämäkään ole pakollista.

Vierailija
30/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ne suklaat erityisesti jouluisin on kivoja. Saan aina jaettua kaikille sukulaisten penskoille eteenpäin.

Vierailija
31/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, miten monilla aloilla lahjusten ottaminen on kielletty, mutta virkatyössä oleville opettajille se on ok. Mielestäni kunnissa pitäisi linjata, että opettajaa saa muistaa max. 5 euron lahjalla, eikä mitään kallista, lahjakortteja yms saisi antaa.

Vierailija
32/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne huutaa lapsille, tylyttää ja jättää sängyn ja seinän väliin, sitoo tuoliin teippi huulissa, juttelevat toisilleen seisten pihalla paikallaan. Eivät leiki ja naura yhtään. Lapsi pääsee karkaamaan pihalta päiväkodista pitkälle.

Ei ole helppoa se työ. Pitää vahtia että parikymmentä lasta pysyy porukassa eikä katoa mihinkään. Yllättäen se teippi saattaa olla lapsen paras turva kun ei hoitajalla ole silmiä selässä.

Vierailija
33/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ongelma on siinä, että muistamiset ovat liian isoja. Se on mielestäni ok, että lapsi on askarrellut kortin ja siinä kyljessä on joku suklaapatukka. Mutta nämä, missä on jäätelövohvelin sisään laitettu karkkeja ja kylkeen vielä lahjakortti jäätelökioskille, ovat mielestäni liikaa.

Vierailija
34/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaapa:

On päiväkoteja ja kouluja, joissa osa työntekijöistä saa paljon muistamisia ja toisia ei muista kukaan. Itse olen halunnut muistaa yhteisesti kaikkia aikuisia, open ja lastenhoitajien lisäksi myös siivoojaa, sijaisia ja muita aikuisia. Vien jo aiemmin toukokuussa kahvihuoneeseen kaikille jaettavaksi lakritsia tai muuta herkkua.

5 - 10 kg ilmeisesti. Henkilökuntaa on paljon. Mistä ostat tai tilaat?

Kyllä pas.a luistaa.

Vierailija
35/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miten monet tuovat omia leipomuksiaan niin päiväkodin aikuisille kuin alakoulun opettajille. Itse en uskaltaisi syödä tuotteita, joiden valmistusolosuhteista ei tiedä. Osalla on allergioita, joten ei senkään puoleen voi mennä takuuseen tuotteiden sisällöstä. Eikä kaikissa perheissä olla kovin tarkkoja hygienian kanssa. En haluaisi lahjaksi jotakin mokkapaloja, joiden kuorrutelusikkaa Isla-Oliver 4 v on nuollut mokkapalojen teossa auttaessaan.

(Jos paikalla on päikyn tai koulun työntekijöitä: syöttekö oikeasti nämä leipomukset?)

Otamme kiitollisena vastaan, koska ajatus on kaunis. Roskiin ne valitettavasti menevät.

Mistä tietää onko oman lapsen opettaja virassa vai ei? En halua että rehtori kiikuttaa opettajan lahjat roskiin.

Vierailija
36/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan aina viety jotain pientä. Ei mitään överiä. Nyt lapsi on jo menossa yläkouluun. Osti lahjan kahdelle opettajalle. Toiselle vei tämän lempileivoksen (leipomosta ostetun), kun se oli selvinnyt joskus vuoden aikana. Toiselle osti paketin hyvää kahvia, kun tiesi opettajan olevan kahviharrastaja. Molemmat aika pienen budjetin lahjoja, joissa kuitenkin käytetty ajatusta. 

Minusta ei ole pienen budjetin lahjoja. Leivos maksaa todennäköisesti vitosen luokkaa (voi olla kalliimpikin) ja laadukas kahvipaketti esim. erikoiskahvia maksaa noin kympin. Monille tuo on iso raha, varsinkin jos pitäisi muistaa useampaa opettajaa.

Kuka edes haluaa syödä leivonnaisia tai muuta syötävää, joiden kylmäketju on voinut katketa tai niitä on säilytetty epähygenisesti? 

Yleensä ne menevät suoraan roskikseen, ikävä kyllä, eikä edes hygienian/tautiriskin vuoksi viedä edes kotiin. Samoin muut elintarvikkeet. 

Vierailija
37/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaapa:

On päiväkoteja ja kouluja, joissa osa työntekijöistä saa paljon muistamisia ja toisia ei muista kukaan. Itse olen halunnut muistaa yhteisesti kaikkia aikuisia, open ja lastenhoitajien lisäksi myös siivoojaa, sijaisia ja muita aikuisia. Vien jo aiemmin toukokuussa kahvihuoneeseen kaikille jaettavaksi lakritsia tai muuta herkkua.

5 - 10 kg ilmeisesti. Henkilökuntaa on paljon. Mistä ostat tai tilaat?

Kyllä pas.a luistaa.

Miksi pitäisi olla 5-10 kg syötävää? Aikuisille riittää ihan hyvin, että jokainen saa kahvin kanssa yhden lakritsipatukan, pari suklaakonvehtia, keksin tai pari. Eivätkä kaikki edes syö noita tuomisia, osalla on allergioita/erityisruokavalioita.

Vierailija
38/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras on, kun osa vetoaa siihen, että on halvempaa tehdä leivonnaiset itse kuin ostaa. Olen tästä eri mieltä. Jos ostat mokkapalatarvikkeet kympillä, niin saisit jo vitosella pari pakettia keksejä, ison pussin irtokarkkeja, paketin tarjouskahvia tms. Säästää aikaakin, kun ostaa valmiina ja työntekijät tietävät, että kaupan tuotteita voi syödä ilman pelkoa kotikokin huonosta hygieniasta.

Vierailija
39/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ongelma on siinä, että muistamiset ovat liian isoja. Se on mielestäni ok, että lapsi on askarrellut kortin ja siinä kyljessä on joku suklaapatukka. Mutta nämä, missä on jäätelövohvelin sisään laitettu karkkeja ja kylkeen vielä lahjakortti jäätelökioskille, ovat mielestäni liikaa.

kyljessä 

kylkeen

Vierailija
40/51 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä, että pieni muistaminen koetaan vaatimattomaksi, kun toiset kärräävät jotain todella isoa. Varmasti se oma karkkipussi/suklaapatukka näyttää pieneltä siinä open pöydällä, jos viereisen pulpetin Maija on tuonut 50 euron herkkukorin. 

Paljon järkevämpää oli ennen, kun joku vanhemmista organisoi keräyksen ja jokaiselta kerättiin hyvin pieni summa 0,5 e-2 e. Tällä sitten ostettiin joku kukkakimppu tai muu kalliimpi lahja koko luokalta. Jos joku oli vähävarainen ja jätti antamatta rahan, niin eipä sitä kukaan huomannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme