Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Petteri Orpo riemuitsee hyvistä talousluvuista, miksi et sinä?

Vierailija
29.05.2026 |

Tilastokeskuksen tuoreet luvut Suomen talouden kääntymisestä kasvuun saavat pääministeri Petteri Orpon (kok) säteilemään. Iltalehti tavoitti Orpon kommentoimaan talouslukuja eduskunnan kuppilassa.

– Olin todella ilahtunut siitä, kun näin ne luvut. Tämä on ollut nähtävissä. Olen syksystä lähtien sanonut, että on selkeästi tapahtumassa käännös, Orpo iloitsee.

Tilastokeskuksen mukaan tammi–maaliskuussa Suomen bruttokansantuote eli BKT kasvoi 0,9 prosenttiyksikköä edellisestä vuosineljänneksestä.

Hän kertoo talouden virkoamisen olleen näköpiirissä Suomea kiertäessä ja investoinneista keskusteltaessa. Orpo nostaa esiin, että viime vuonna Suomeen tehtiin 527 investointipäätöstä ulkomailta. Hän mainitsee etenkin meri-, puolustus- ja lääketeollisuuden positiivisen tilanteen.

–  Nyt kun kotimarkkina on vielä lähtenyt vetämään, niin tämä johtaa siihen, että Suomessa oli alkuvuonna Euroopan nopein kasvu. Teollisuustuotanto on ensimmäisen kerran ylittänyt vuoden 2008 tason, Orpo sanoo.

– Tämä on siis erinomainen uutinen. Nyt tietenkin teemme kaikkemme omalta osaltamme, että se jatkuu.

Pääministeri Orpo on tyytyväinen myös siihen, että Suomen kasvu on Euroopan nopeinta ja OECD-maista toiseksi nopeinta.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2f601260-37f5-4e99-9720-138a1c52b…?

Kommentit (129)

Vierailija
121/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks hailee paljonko Suomi on velkaa, jos veroja tai maksuja korotellaan aina voi poistua esim Espanjaan, siellä ne muutkin päättäjiin kyllästyneet majailee. Varakkaat tietysti asustelevat veroparatiisi valtioissa esim Monaco.

Eivät kaikki rikkaat tee noin kuin sinä tekisit jos olisit rikas.

Vierailija
122/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä iloitsen. Se tarkoittaa sitä, että työllisyysnäkymät parantuvat ja kauppa alkaa käydä. Ja se tarkoittaa sitä, että ihmiset voivat paremmin eikä kaikki ole enää niin surkeaa. Minun henkilökohtaiseen elämäänikin se tietoisuus, että talous elpyy tuo toivoa paremmasta. 

11% työttömyys ja lapsiköyhyys on räjähtänyt! Tunge perseeseesi nuo paremminvointipuheet!

Tunge itse noi valitukset. Kyllä terve tekevä töitä löytää kun suhdaneet paranevat. 

Jos sattuu olemaan vielä elossa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuo luvut eivät juurikaan näy työttömyysluvuissa. Ainahan asioita voi kaunistella,totuus onkin sitten toinen asia.

Vierailija
124/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50% leikkaus köyhillä. Iloitaan vai?

Vierailija
125/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun laittaa satasen uhkapeliin ja saa kympim takaisin, niin kokkarin mielestä on syytä iloita?

Ymmärrän että deekua nyt harmittaa, kun tällainen hieno talouden nousu tapahtuu vuosi ennen vaaleja. Kompukat ja virheetkin ovat harmissaan. Nyt pitää deekujen pieraista uudet vaalipuheet. 🥳

Demareiden ei tarvitse pitää puheita. Äänestän heitä ensi vuonna ilman palopuheita etkä mahda asialle mitään.

Vierailija
126/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloerojen kasvattaminen, matalapalkka alojen ja ammattiliittojen kyykytys, halpatyövoimaa ulkomailta n. euron tuntipalkalla paikallisella sopimisella, yksityinen terveydenhuoltojärjestelmä ameriikan malliin.. Huhhuh ja vaikka mitä, kyllä Petterillä on vielä paljon tehtävää ennen kuin on oikeasti kovin tyytyväinen.

Vierailija
127/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun pian töihin, jos Orpon tiedot pitävät paikkansa. Olisi mukava vielä makuutella muutama vuosi.

Vierailija
128/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riemuitsen siinä kohtaa, kun kasvu on jatkunut merkittävän ajan ja rupeaa myös merkittävällä tavalla alentamaan työttömyyttä sekä pienipalkkaisten elintasoa. Vielä en pidätä hengitystäni. 

Vierailija
129/129 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska olen ollut työttömänä lähes koko hallituskauden ajan, eikä tilanteeseeni ole näkyvissä minkäänlaista parannusta.

Noin yleisemminkin olen miettinyt, että mikä se idis hallituksen työllisyyspolitiikassa oikein on... Onko ajatuksena, että esim. hyvinvointialueilta irtisanotut hoitajat siirtyvät sitten rakentamaan niitä jäänmurtajia tai risteilijöitä? Ja vieläpä tilanteessa, jossa uudelleenkouluttautumista on vaikeutettu? 

Kaikkien pitää siirtyä politiikkaan.

Ei Suomella ole varaa maksaa kaikille suojatyöpaikkaa politiikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi