Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakotien lähihoitajat

Vierailija
29.05.2026 |

Vain jäävuoren huippu on paljastettu siitä, miten huonoja lähihoitajien ammattitaito todellisuudessa on ja miten paljon siellä pyörii päihderiippuvaisia henkilöitä, ei ole ihme, kun tietoisuuteen leviää huhuja siitä, miten lääkkeet on jaettu väärin, miten vanhukset kaatuilevat ja mitä milloinkin. En olekaan tiennyt, että suomessa on laillista käydä töissä alkoholin vaikutuksen alaisena. Pitäiskö alkaa itsekin ja jotkut valittavat kun työnantaja tekee alkoholi ja huumetestejä, toivottavasti tekevät myös hoivakodeissa.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JATKAKAA HOITAJIEN! HUOM KAIKKIEN HOITAJIEN HAUKKUMISTA, KUN SAATTE SIITÄ JOTAIN SAIRASTA JA KÄSITTÄMÄTÖNTÄ TYYDYTYSTÄ! 

Ei tyydytystä vaan muutosta, haluamme.

Mene hoitoon! Psykiatriseen!

Tässä varmaan pätevä hoitaja antoi vinkin, jos valitat, mene psykiatriseen, kiitos vinkistä, mutta se ei ole oikea kanava.

Vierailija
82/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoivakoteihin ajautuu valitettavan usein ammattiryhmän huonoimmat. Etevimmät ovat sitten muualla. On joukossa toki hyviäkin, mutta onhan se hoivan laatu mennyt ihan vessanpöntöstä alas. 

Hoivan laatua sanelee ihan se hoitajamitoitus, työtehtävien kuormitus ja raha. Todellakaan monikaan asia ei ole kiinni hoitajista, jos he saisivat päättää niin kellään ei olisi mitään valittamista!

Olet osittain oikeassa, mutta sinunkin on myönnettävä että esim soveltuvuuskokeiden poisto on vaikuttanut negatiivisella tavalla hoitajien laatuun.

Se taas johtuu siitä että päättäjät tuputtavat koulutusta siitä syystä kun porukka vanhenee ja tarvitaan lisää tekijöitä. Omituista sinänsä kun nytkin ulkomailta tulee sankoin joukoin näitä töitä tekemään ja moni muu on jopa työttömäksi jäänyt. Eli taas, ei ole hoitajien vika tämä koulutuskaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana Stadin ammattiopistossa, enkä ole yllättynyt tästä tilanteesta ollenkaan. Kun katsoo, millaisia opiskelijoita sote-puolella on, niin ihmettelen, että asia ei ole aiemmin tullut ilmi.

Ensinnäkin ketään ei eroteta vastoin tahtoaan. Meillä on jo valmiiksi päihderiippuvaisia sote-alan opiskelijoita, jotka siirtyvät päihderiippuvaisina työelämään. Virheitä tulee varmasti.

Toisekseen kielitaito. Periaatteessa kielitaitotaso on B2.2, mutta käytännössä ei. Jos on saanut aikuisten peruskoulutuksen todistuksen, niin kielitaito voi olla ihan mitä vain. Pahimmillaan opiskelija osaa esitellä itsensä. Koulussa on toki s2-opetusta, mutta eihän se 4 osp mihinkään riitä. Nämä sitten menevät päiväkoteihin, joissa esim. puheenkehityksen vaikeuksista oppivien pitäisi oppia puhumaan tai vanhusten hoitoon, jossa pitäisi osata viestiä iäkkäille ihmisille.

Kolmannekseen mt-sairaudet. Kouluun virtaa täysin sairaita, jopa psykoottisia opiskelijoita. Sairas ihminen ei pysty opiskelemaan, työskentelemään saatikka auttamaan muita sairaita ihmisiä. 

Kiitos tästä kirjoituksesta.

Lähetätkö tätä viestiä myös esimiehille ja päättäjille?

Mikäli vaikenet, syystä tai toisesta, olet osa ongelmaa.

Vierailija
84/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä silmitön Viha kaikkia hoitajia kohtaan on jotain käsittämätöntä! 🥲

Perusteltu kritiikki ei ole vihaa.

Kukaan tervepäinen ei taatusti vihaa hyvää hoitajaa, joka tekee työnsä hyvin ja inhimillisesti.

Pitäsikö mielestäsi siis vain kiltisti ja nöyrästi vaieta kaikista lukemattomista terveydenhuollon epäkohdista?

Päät pensaaseen vaan ja antaa hoitajien touhuta omineen ilman valvontaa ja puuttumista virheisiin?

Sellaista hoitoako sinä itse haluaisit?

Terveydenhuollossa(kin) on paljon mätää ja asiat ei maton alle lakaisemalla parane.

Tarvitaan ryhtiliike, epäpätevät hoitajat ja lääkärit vit_ttuun kiusaamasta ihmisiä.

No luepa sitten kaikki kommentit! 🥲

Vierailija
85/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään, miksi alalle jää vain niitä jotka eivät muualle tuöllisty tai ovat epämotivoituneita. Voin kertoa ettei kukaan halua jäädä syökykupiksi ja tehdä työtä tahallaan huonosti. 

Nyt saatte mitä halusitte. Hyväsydämiset ja fiksut hoitajat hakeutuvat pois alalta ja jäljelle jää mitä jää sekä ulkomaalaiset, jotka eivät ymmärrä ongelmista tuon taivaallista puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Vierailija
86/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetapa tämä mollaus! Kaikki eivät ole narkkeja ja alkoholisteja ja niissä lääkkeissä on tuplataekastus! 

yksin ne asukaille annataan,jos annetaan

Vierailija
87/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kommentoijat ihan sairaita!

Vierailija
88/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paska palkka, paskat työajat, olet siellä yksin hoitamassa vanhuksia, työkaverit ei osaa suomea, ei tuolle alalle hakeudu hirveästi motivoitunutta porukkaa kun arvostuskin on perseestä. Jos sanot olevasi lähihoitaja niin kaikki jo siitä ajattelee, että olet tyhmä, laiska narkkari. 

Asia kuin asia,muutama mätä omena pilaa koko sadon maineen.

Vierailija
89/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei! Kun hoitajat ovat kaikki kehnoja teidän pitää hakeutua koulutukseen ja parantaa näin suomalaisen hoidon taso pilviin! Ei se valittaminen auta vaan täytyy tehdä itse asialle jotain!

Vierailija
90/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat siltä, ettet tule saamaan ihan priimakohtelua. Ikävä kyllä!

Otas taas vähän huikkaa, niin ketutus kevenee. Pidä tupakkatauko. Katot vaan, ettet ite kaadu rappusissa, ikävä sitten joutua puhaltamaan siellä työterveyshuollossa.

Vierailija
91/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa ne omaiset sitten itse! Ai niin, ei pysty!

Pystytään ja tehdään se paremmin kuin nämä koulutetut lähihoitajat. Nolottaako?

Epäilen.

Vierailija
92/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana Stadin ammattiopistossa, enkä ole yllättynyt tästä tilanteesta ollenkaan. Kun katsoo, millaisia opiskelijoita sote-puolella on, niin ihmettelen, että asia ei ole aiemmin tullut ilmi.

Ensinnäkin ketään ei eroteta vastoin tahtoaan. Meillä on jo valmiiksi päihderiippuvaisia sote-alan opiskelijoita, jotka siirtyvät päihderiippuvaisina työelämään. Virheitä tulee varmasti.

Toisekseen kielitaito. Periaatteessa kielitaitotaso on B2.2, mutta käytännössä ei. Jos on saanut aikuisten peruskoulutuksen todistuksen, niin kielitaito voi olla ihan mitä vain. Pahimmillaan opiskelija osaa esitellä itsensä. Koulussa on toki s2-opetusta, mutta eihän se 4 osp mihinkään riitä. Nämä sitten menevät päiväkoteihin, joissa esim. puheenkehityksen vaikeuksista oppivien pitäisi oppia puhumaan tai vanhusten hoitoon, jossa pitäisi osata viestiä iäkkäille ihmisille.

Kolmannekseen mt-sairaudet. Kouluun virtaa täysin sairaita, jopa psykoottisia opiskelijoita. Sairas ihminen ei pysty opiskelemaan, työskentelemään saatikka auttamaan muita sairaita ihmisiä. 

Tämä on ollut tiedossa, ainakin minulla jo vuosia. Joskus vuosia vuosia sitten kun jäin omalta alaltani työttömäksi, minua suorastaan uhattiin hakeutumaan lähihoitajaksi. Tunnen itseni, etten todellisuudessa olisi voinut työskennellä siellä kuin viikon, otin mieluummin karenssin, sillä hakeutuminen alalle ei ollut prioriteetti numero mikään. Sen näki jo silloin, että alalle kannattaa hakeutua vaikkei ole minkäänkaltaista mielenkiintoa tai luonne ei sovellu, siellä kuulemma oppii, ei opi. Hoitotyö ja ihmiskekskeisyys on ominaisuus eikä sitä opita erikseen, se on sisäänrakennettu taito, sitä ei opi opettelemalla kuten ei laulamistakaan, ominaisuus pitää olla taustalla.

Vierailija
93/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään, miksi alalle jää vain niitä jotka eivät muualle tuöllisty tai ovat epämotivoituneita. Voin kertoa ettei kukaan halua jäädä syökykupiksi ja tehdä työtä tahallaan huonosti. 

Nyt saatte mitä halusitte. Hyväsydämiset ja fiksut hoitajat hakeutuvat pois alalta ja jäljelle jää mitä jää sekä ulkomaalaiset, jotka eivät ymmärrä ongelmista tuon taivaallista puutteellisen kielitaidon vuoksi.

Tämä! 

Vierailija
94/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi! Taas yksi hauku hoitajat ketju

Ei savua ilman tulta, kulta.

Vierailija
95/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta hei! Kun hoitajat ovat kaikki kehnoja teidän pitää hakeutua koulutukseen ja parantaa näin suomalaisen hoidon taso pilviin! Ei se valittaminen auta vaan täytyy tehdä itse asialle jotain!

Vaikutat siltä, että sinulla on huono omatunto.

Vierailija
96/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitäisi päästä hoitoon mutta eivät uskalla mennä, ilkeä hoitaja on vastassa ja väittää, että vika on korvien välissä.

Vierailija
97/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos on vaikka eläkkeellä aina voi tulla vaikka seurustelemaan hoidokkien kanssa, kun hoitajat eivät sitä ehdi tehdä. Samoin jos teillä on omaisia hoidettavana tulkaa vaikka syöttämään heitä. Olisi todella kiva ja olisitte taivaanlahja! Sydämellisesti tervetuloa!

Vierailija
98/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa kuitenkin tajuta, että vanhustenhoidon ja hoivakotien heikko tilanne ei todellakaan ole hoitajien syytä. Oma kysymys on päihdeongelmien tunnistaminen ja niihin puuttuminen ajoissa.

Mitä helvettiä nyt taas?

Melkoinen vastuunsiirto.

Kuka sitten on vastuussa huonosta hoidosta elleivät hoitotyötä tekevät hoitajat?

Mene itse töihin sinne, puhu sitten. Veikkaan että itku tulee jo vuodessa ja jäät saikulle, kun näet miten on asiat hoidettu niin ettei hoitajat pysty edes tekemään sitä työtä mihin koulutettu.

Olen tehnyt vaativaa hoitotyötä useiden vuosien ajan aiemmin.

Ei tullut itku kertaakaan. Nykyisinkin mietin lähinnä joitakin tapauksia, jotka johtivat potilaan menehtymiseen, olisinko voinut tehdä jotain paremmin.

Eivät asiat itkemällä parane vaan rohkeudella ja määrätietoisella työllä.

Lopettakaa tuo kitinä ja puuttukaa aktiivisesti havaitsemiinne epäkohtiin.

Viekää ongelmat riittävän ylös organisaatiossa, mikäli lähiesimiehet ovat munattomia tossukoita.

Ja kyllä, tiedän että tämä voi johtaa omiin potkuihin. Olenhan yksi heistä, jotka ovat potkut saaneet juuri epäkohtiin puuttumisen ja vaikenemisen kulttuurin johdosta.

Tiedän mistä kirjoitan.

Vierailija
99/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valmistunut lähihoitajaksi vuonna 2000 ja ollut siitä saakka töissä. Nyt sitten kävin ammattiopistolla yhden täydentävän kurssin, jossa oli mukana nykyisiä lähihoitajaopiskelijoita. Täytyy sanoa että järkytys oli kova. Jo päälle päin pystyi näkemään kenellä on ongelmia, joko päihde- tai sitten mielenterveyspuolella. Oppilaat eivät osanneet kommunikoida, osa taisi olla kirjolla. Minun aikanani nämä eivät olisi koskaan päässeet opiskelemaan, ja jos olisivat olisi opinnot katkaistu kesken. Olen huomannut töissä saman suuntauksen, mutta meillä on kuitenkin tietty rima joten se karsii pahimmat. Mutta koulussa näin missä mennään. En tiedä mitä hoivakodeissa tapahtuu koska olen itse sairaalassa töissä, mutta oppilasaineksen perusteella olisi todella huolissani.

Vierailija
100/159 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden pitäisi päästä hoitoon mutta eivät uskalla mennä, ilkeä hoitaja on vastassa ja väittää, että vika on korvien välissä.

Kyllä! Ihan kaikki niin tekevät! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan