Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoivakotien lähihoitajat

Vierailija
29.05.2026 |

Vain jäävuoren huippu on paljastettu siitä, miten huonoja lähihoitajien ammattitaito todellisuudessa on ja miten paljon siellä pyörii päihderiippuvaisia henkilöitä, ei ole ihme, kun tietoisuuteen leviää huhuja siitä, miten lääkkeet on jaettu väärin, miten vanhukset kaatuilevat ja mitä milloinkin. En olekaan tiennyt, että suomessa on laillista käydä töissä alkoholin vaikutuksen alaisena. Pitäiskö alkaa itsekin ja jotkut valittavat kun työnantaja tekee alkoholi ja huumetestejä, toivottavasti tekevät myös hoivakodeissa.

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetapa tämä mollaus! Kaikki eivät ole narkkeja ja alkoholisteja ja niissä lääkkeissä on tuplataekastus! 

Mitä se tuplatsekkaus auttaa, jos tuplatsekkaajakin on nisti?

Vierailija
102/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse valmistunut lähihoitajaksi vuonna 2000 ja ollut siitä saakka töissä. Nyt sitten kävin ammattiopistolla yhden täydentävän kurssin, jossa oli mukana nykyisiä lähihoitajaopiskelijoita. Täytyy sanoa että järkytys oli kova. Jo päälle päin pystyi näkemään kenellä on ongelmia, joko päihde- tai sitten mielenterveyspuolella. Oppilaat eivät osanneet kommunikoida, osa taisi olla kirjolla. Minun aikanani nämä eivät olisi koskaan päässeet opiskelemaan, ja jos olisivat olisi opinnot katkaistu kesken. Olen huomannut töissä saman suuntauksen, mutta meillä on kuitenkin tietty rima joten se karsii pahimmat. Mutta koulussa näin missä mennään. En tiedä mitä hoivakodeissa tapahtuu koska olen itse sairaalassa töissä, mutta oppilasaineksen perusteella olisi todella huolissani.

Miten tällainen on päästetty normaaliksi tilaksi? On hyviä hoitajia mutta miksi tämä ala pilataan tällä tavoin, siis aivan laillisesti ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse valmistunut lähihoitajaksi vuonna 2000 ja ollut siitä saakka töissä. Nyt sitten kävin ammattiopistolla yhden täydentävän kurssin, jossa oli mukana nykyisiä lähihoitajaopiskelijoita. Täytyy sanoa että järkytys oli kova. Jo päälle päin pystyi näkemään kenellä on ongelmia, joko päihde- tai sitten mielenterveyspuolella. Oppilaat eivät osanneet kommunikoida, osa taisi olla kirjolla. Minun aikanani nämä eivät olisi koskaan päässeet opiskelemaan, ja jos olisivat olisi opinnot katkaistu kesken. Olen huomannut töissä saman suuntauksen, mutta meillä on kuitenkin tietty rima joten se karsii pahimmat. Mutta koulussa näin missä mennään. En tiedä mitä hoivakodeissa tapahtuu koska olen itse sairaalassa töissä, mutta oppilasaineksen perusteella olisi todella huolissani.

Miten tällainen on päästetty normaaliksi tilaksi? On hyviä hoitajia mutta miksi tämä ala pilataan tällä tavoin, siis aivan laillisesti ?

Tilanne on siksi se mikä on, että suurin osa ihmisistä on paskahousuisia pelkureita, jotka eivät uskalla puuttua epäkohtiin pelätessään oman kurjan perseensä puolesta.

Vierailija
104/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana Stadin ammattiopistossa, enkä ole yllättynyt tästä tilanteesta ollenkaan. Kun katsoo, millaisia opiskelijoita sote-puolella on, niin ihmettelen, että asia ei ole aiemmin tullut ilmi.

Ensinnäkin ketään ei eroteta vastoin tahtoaan. Meillä on jo valmiiksi päihderiippuvaisia sote-alan opiskelijoita, jotka siirtyvät päihderiippuvaisina työelämään. Virheitä tulee varmasti.

Toisekseen kielitaito. Periaatteessa kielitaitotaso on B2.2, mutta käytännössä ei. Jos on saanut aikuisten peruskoulutuksen todistuksen, niin kielitaito voi olla ihan mitä vain. Pahimmillaan opiskelija osaa esitellä itsensä. Koulussa on toki s2-opetusta, mutta eihän se 4 osp mihinkään riitä. Nämä sitten menevät päiväkoteihin, joissa esim. puheenkehityksen vaikeuksista oppivien pitäisi oppia puhumaan tai vanhusten hoitoon, jossa pitäisi osata viestiä iäkkäille ihmisille.

Kolmannekseen mt-sairaudet. Kouluun virtaa täysin sairaita, jopa psykoottisia opiskelijoita. Sairas ihminen ei pysty opiskelemaan, työskentelemään saatikka auttamaan muita sairaita ihmisiä. 

Eikö tähän ole mitään mahdollisuutta puuttua? Meillä on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana viitisen opiskelijaa, joista yksi on ollut keskitasoa ja loput täysin kelvottomia. Näin ei voi jatkua. 

Vierailija
105/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti hyviä ja huonoja hoitajia ja päteviä ja ei niin päteviä, mutta teidän pitäisi tulla edes vaikka vuodeksi tekemään työtä niin ehkä ymmärtäisitte, mitä työ on!

Vierailija
106/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hoiva-alan ammattiliittojen taso on, vaikuttavat kumileimasimilta.

Vierailija
107/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JATKAKAA HOITAJIEN! HUOM KAIKKIEN HOITAJIEN HAUKKUMISTA, KUN SAATTE SIITÄ JOTAIN SAIRASTA JA KÄSITTÄMÄTÖNTÄ TYYDYTYSTÄ! 

ÄLKÄÄ SITTEN ANTAKO SIIHEN AIHETTA!!!!!! (OSATAAN TÄÄLLÄKIN HUUTAAA!!!!)

Vierailija
108/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetapa tämä mollaus! Kaikki eivät ole narkkeja ja alkoholisteja ja niissä lääkkeissä on tuplataekastus! 

Mitä se tuplatsekkaus auttaa, jos tuplatsekkaajakin on nisti?

Voisitko jo lopettaa? Kiitos!

Vierailija
109/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajana Stadin ammattiopistossa, enkä ole yllättynyt tästä tilanteesta ollenkaan. Kun katsoo, millaisia opiskelijoita sote-puolella on, niin ihmettelen, että asia ei ole aiemmin tullut ilmi.

Ensinnäkin ketään ei eroteta vastoin tahtoaan. Meillä on jo valmiiksi päihderiippuvaisia sote-alan opiskelijoita, jotka siirtyvät päihderiippuvaisina työelämään. Virheitä tulee varmasti.

Toisekseen kielitaito. Periaatteessa kielitaitotaso on B2.2, mutta käytännössä ei. Jos on saanut aikuisten peruskoulutuksen todistuksen, niin kielitaito voi olla ihan mitä vain. Pahimmillaan opiskelija osaa esitellä itsensä. Koulussa on toki s2-opetusta, mutta eihän se 4 osp mihinkään riitä. Nämä sitten menevät päiväkoteihin, joissa esim. puheenkehityksen vaikeuksista oppivien pitäisi oppia puhumaan tai vanhusten hoitoon, jossa pitäisi osata viestiä iäkkäille ihmisille.

Kolmannekseen mt-sairaudet. Kouluun virtaa täysin sairaita, jopa psykoottisia opiskelijoita. Sairas ihminen ei pysty opiskelemaan, työskentelemään saatikka auttamaan muita sairaita ihmisiä. 

Kiitos tästä kirjoituksesta.

Lähetätkö tätä viestiä myös esimiehille ja päättäjille?

Mikäli vaikenet, syystä tai toisesta, olet osa ongelmaa.

Jatkuvasti.

Vierailija
110/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JATKAKAA HOITAJIEN! HUOM KAIKKIEN HOITAJIEN HAUKKUMISTA, KUN SAATTE SIITÄ JOTAIN SAIRASTA JA KÄSITTÄMÄTÖNTÄ TYYDYTYSTÄ! 

Sitä saa mitä hakee!

Vierailija
111/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet 

Vierailija
112/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti hyviä ja huonoja hoitajia ja päteviä ja ei niin päteviä, mutta teidän pitäisi tulla edes vaikka vuodeksi tekemään työtä niin ehkä ymmärtäisitte, mitä työ on!

No voi perkele mikä kirjoitus. Minä teen työkseni X-duunia. En minä voi mennä huutelemaan, että tulkaa vaikkapa leipurit tänne nyt katsomaan mitä minä teen ja säälikää nyt minua kaikki, minua poloista ja reppanaa kun olen niin kamalassa työssä, kait minä jumalauta itse siellä olen ja valinnut sen surkean duunin. Mitä jos poliisit, palomiehet, pankkivirkailijat, R-kioskilaiset, rakennuksilla olevat, toimistoissa istuvat, KAIKKI ALKAVAT ULISTA JA PYYTÄÄ PORUKKAA TEKEMÄÄN HEIDÄN TYÖTÄÄN TAI TULLA KATSOMAAN MITÄ SE ON. On aikoihin eletty on on !

Vierailija
113/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten ajattelin, ettei ole mitään hätää vaikka vanhenee. Ajattelin että sitten vain saa iloa vähän toisenlaisista asioista kuin ennen ja että haluan elää niin pitkään kuin vain pystyn. Luotin että aina saa apua. 

Nyt näiden järkyttävien paljastusten myötä koko ajattelutapani on muuttunut ja olen alkanut pitämään parempana kuolemaa ennen kuin joutuu tuntemattomien armoille. 

Vierailija
114/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan aliarvostus on johtanut asenteeseen "kaikki kelpaa" ja siksi rima on tiputettu alas ja alalle laitetaan kaikki mahdolliset tyypit. Vastaan on tullut jopa väkivaltarikoksista tuomittuja tyyppejä joilla on pahoja persoonallisuuden häiriöitä puhumattakaan näistä päihdeveikoista tai hulluista. Kun nämä eivät sitten selviä koulusta on rimaa laskettu niin että harjoitteluista päästetään läpi väkisin ja koulussa ei tarvitse osata mitään. Sitten nämä laitetaan vastaamaan vanhusten hoivasta ja turvasta. 

Ihan yhteiskunnan tahtotilaa tämä vain on. Turha asialla on nyt jeesustella kun paska on osunut tuulettimeen. Näistä samoista ongelmista on varoitettu jo ainakin 20 vuotta, mutta mitään ei ole tapahtunut vaan asiat on vaan annettu mennä pahemmiksi. Turha kuvitella että ne enää paremmaksi muuttuu.

Vierailija
115/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä hakee!

Siis hakee mitä? Mitä nyt oot vetäny?

Vierailija
116/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä kirjoituksesta.

Lähetätkö tätä viestiä myös esimiehille ja päättäjille?

Mikäli vaikenet, syystä tai toisesta, olet osa ongelmaa.

Jatkuvasti.

Silloin sinä olet oman osasi tehnyt ja voit katsoa itseäsi peilistä ilman itseinhoa ja häpeää.

Tämä on tärkein palkinto minkä ihminen voi saada, ainakin mielestäni.

- kirjoittaja-

Vierailija
117/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet 

Siinä saattaa olla jo yliannostuksen riski.

Vierailija
118/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin viime vuosituhannella sairaanhoitajaksi, oli viimeinen opistotasoinen koulutus. No he joilla oli ongelmia, käydä ylipäätään koulussa, siirtyivät lähihoitajaksi, eli nämä joille bilettäminen keskellä viikkoa ei ollut ongelma. Yksikin kertoi kun jääkaapissa on vain valo eikä ole rahaa ruokaan, no toinen sitten kysyi tunnin alussa, lähtisikö joku kaveriksi baariin illalla, keskellä viikkoa, tämä ilmoittautui ensimmäisenä. Mietin vaan että äkkiä se rahapula loppui 

1990-luvulla lähihoitajakoulutukset olivat lukiopohjalta vain 1,5-vuotisia. Se oli houkutteleva vaihtoehto, jos sairaanhoitajaopinnot tuntuivat liian vaativilta. Siltä pohjalta on vielä paljon lähihoitajia töissä, meilläkin töissä on monta.

Vierailija
119/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni meistä tietää kyllä.Laikkarina olen ihmetellyt ,että sitten otetaan vielä opiskelijoita, kun hoitajilla on muutenkin kädet täynnä.Joskus opiskelija on vielä täysin kädetön ja hidas niin se on todella rankkaa vakituisille hoitajille.

Vierailija
120/161 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoito on niin kallista, että ehkä halvemmaksi ja silti paremmaksi tulisi jos palkkaisi vanhukselle hoitajan omaan kotiin.

Vanhus saisi parempaa ruokaa kuin laitoksessa, jos omainen ehtisi hoitaa kauppa-asiat.

Myös kimppahoitaja kävisi, jos vanhukset asuisivat lähekkäin. Melko helposti saisi näin kasaan yhden lähihoitajan kuukausipalkan. 

Ehkä tätä jo jossain toteutetaankin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme