Armahtakaa ikääntyneet työttömät
Keskustelussa ikääntyneistä työttömistä unohdetaan usein yksi tosiasia: kaikki yli 60‑vuotiaat eivät halua tai pysty palaamaan työelämään, vaikka mitä tehtäisiin. On myös rehellistä kysyä, kuka oikeasti palkkaa 63–65‑vuotiaan, vaikka työnantajalle annettaisiin kuinka suuri porkkana. Työmarkkinoiden todellisuus ei muutu pelkillä toiveilla.
Lisäksi on paljon yli 60‑vuotiaita, jotka eivät enää halua palata työelämään – eivät siksi, etteivätkö olisi työteöiäitä ihmisiä, vaan siksi, että elämäntilanneon jo toisenlainen. On myös heitä, jotka tekevät yhteiskunnalle valtavan tärkeää työtä hoitamalla omia ikääntyneitä vanhempiaan tai lapsenlapsiaan. Tätä panosta ei lasketa BKT:hen, mutta se säästää yhteiskunnalta suuria summia ja pitää perheitä koossa. Tarvitaan uusi Lex Taipale, tai Lindström, valinnanmahdollisuus niille, jotka sitä haluavat.
Siksi ikääntyneille työttömille pitäisi antaa todellinen valinnanmahdollisuus: mahdollisuus jatkaa työelämään, jos se on realistista – mutta myös mahdollisuus siirtyä eläkkeelle ilman syyllistämistä, jos työkyky tai elämäntilanne sitä puoltavat. Yksi malli ei sovi kaikille.”
Kommentit (108)
Mulle (63) kelpais hyvin joku vastaavan suuruinen tuki, kuin tämä yleistuki nyt on. Jos ei tartteis koko ajan pohtia, että joku 2pirkko" on pistämäss johonkin pilipalikurssille tms. Mulla on hoidettavana 87 vuotiaat minisairaat vanhemmat, niissä on tekemistä. Ja ei, en saa maishoitajanrahaa, vai itä se nyton.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla keski-ikäinen työtön on huonompi kuin vanhempi työtön? Vaivoja voi olla kummallakin jotka eivät näy päällepäin. Ja jäykistymistä.
Missä sanotaan, että keski-ikäinen työtön on huonompi, kuin vanhempi ja mihin se liittyy. Eikös tässä nyt kuitenkin ole pohjimiltaan kyse siitä, että työllistyykö yli 60 vuotias työtön. Sellaine, jolla ei ole mitään pahoja remppoja, pelkkä ikä esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Olen kerrankin...siis tämän yhden kerran, Antti Lindtmanin avauksesta samaa mieltä.
Kyllä ikääntyneet pitäisi päästää eläkkeelle, kukin sen mukaan , mikä on tilanne.
Tuo hoivatyö on niin totta monen kohdalla, ja elämäntilanne on voinut muuttua, hyvinkin äkkiä.
Jatkan vielä. En paljon perusta esim demarien talouspolitiikasta, enkä monesta muusta. Mutta jos tulee hyvä ehdotus, niin ei sitä voi vastustaa. Asiat asioina.
Hlvetin tauno. Kukas se oli kun poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät eli käytännössä vei leivän ikääntyneiden suusta. Kyllä, demarit ja muut kuspot Marinin pökälehallituksessa. Ja nyt tää pelle kaksnaamasesti syyttää nykyhallitusta tilanteesta 😂😂 Kyllä, sanon syyttää koska sitähän tuo on vaikkakin peitellysti.
Ylläri (ei ole) että demarit valehtelee taas. Helppohan se on laskea vaikka miten härskiä valetta kun edellisen kommentoijan kaltaiset uuvatit uskoo kaiken 🤡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zannulin veret seisauttavat työllistämistoimet olivat Sipilän aktiivimallin jatkaminen ja eläkeputken poisto.
Kyllä se "eläkeputki" katkesi vasta tämän nykyisen katastrofihallituksen aikana. Marinin hallituksen aikana sentään oli velvoitetyö, jonka avulla eläkeikää lähestyvä pystyi 6 kk velvoitetyöjaksolla palauttamaan aiemman ansiosidonnaisen alkamaan alusta. Eräänlainen eläkeputkihan tuokin oli. Itsekin sain omasta kotikunnastani velvoitetyön, jonka avulla sain taas ansiosidonnaista. Kunta joutui keksimään minulle sopivan työn. Hain useaa velvoitetyöpaikkaa, mutta niihin valittiin toinen tekijä. Sitten kunta kehitti vielä uuden homman, johon vain minut haastateltiin ja sain sen homman. Mielestäni tein ihan hyödyllisiä hommia ja viihdyin siinä työssä. Sain siitä ihan oikeaa palkkaa. Tämä nykyinen Petterin (tai pikemminkin Riikkulin, kun Petsku on ihan lapanen) hallitus on lisäksi tuhonnut koko ansiosidonnaisen saksimalla sen ihan surkeaksi.
Sattuuko olla noin tyhmä? Eikö hävetä valehdella räikeästi? Ottaisit edes selvää asioista ennen kuin tulet lässyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa olleiden lukujen pohjalta laskettuna 50.000 pitkäaikaistyöttömän päästäminen eläkkeelle maksaisi valtiolle n. 620 miljoonaa vuodessa. Kunnat vastaavasti säästäisivät n. 300milj. Julkisen sektorin nettotappio pyörisi siinä 300-350 miljoonaa vuodessa.
Tuossa hesarin jutussa olivat mukana kaikki pitkäaikaistyöttömät. Esim. Lex Lindström mallissa eläkkeelle päästettiin vain yli 62 vuotiaat yli 5 vuotta työttömänä olleet. Eli määrä supistuu huomattavasti. Mitä näiden ns. raatojen pyörittämin työllisyyshimmelissä maksaa. Eikö se ole sama kun päästää eläkkeelle.
Itsekin olen 63 ja työkyvytön jo 10 vuotta. Kela ei vaan päästä eläkkeelle, sitä on haettu toistuvasti. Kuka tahansa nuori työkykyonen saisi ottaa paikkani työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
kun päästetään lisää väkeä ennenaikaisesti eläkkeelle, nousee muiden eläkeikä ja maksut. eläkemaksut on jo 25% palkasta ja eläkeikä nuorilla 70v
Noin 80% sossumasseista menee petuiinihintuille joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä Suomessa!
Luku on jatkuvasti nousemassa. TUO sakki täytyy saada maasta ulos hyvällä tai pahalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zannulin veret seisauttavat työllistämistoimet olivat Sipilän aktiivimallin jatkaminen ja eläkeputken poisto.
Kyllä se "eläkeputki" katkesi vasta tämän nykyisen katastrofihallituksen aikana. Marinin hallituksen aikana sentään oli velvoitetyö, jonka avulla eläkeikää lähestyvä pystyi 6 kk velvoitetyöjaksolla palauttamaan aiemman ansiosidonnaisen alkamaan alusta. Eräänlainen eläkeputkihan tuokin oli. Itsekin sain omasta kotikunnastani velvoitetyön, jonka avulla sain taas ansiosidonnaista. Kunta joutui keksimään minulle sopivan työn. Hain useaa velvoitetyöpaikkaa, mutta niihin valittiin toinen tekijä. Sitten kunta kehitti vielä uuden homman, johon vain minut haastateltiin ja sain sen homman. Mielestäni tein ihan hyödyllisiä hommia ja viihdyin siinä työssä. Sain siitä ihan oikeaa palkkaa. Tämä nykyinen Petterin (tai pikemminkin Riikkulin, kun Petsku on ihan lapanen) hallitus on lisäksi tuhonnut koko ansiosidonnaisen saksimalla sen ihan surkeaksi.
Sattuuko olla noin tyhmä? Eikö hävetä valehdella räikeästi? Ottaisit edes selvää asioista ennen kuin tulet lässyttämään.
Korkki kiinni!
Vierailija kirjoitti:
Joku täti soitti viime viikolla kuntatyöjutusta ja sanoi, ettei minua voi pakottaa työkokeiluun. Täytän kohta 64 vuotta ja olen ollut työtön työnhakija 9 vuotta. Tähän menessä on juurikin yritetty pakottaa vaikka mihin karenssin uhalla. Palkkatukitöihin niin pienellä palkalla, että tt-tukea olisi pitänyt hakea, kun työmatkakulut ym. olisivat tulleet niin kalliksi.
Sen ihmeen kun näkisi, että pääsisin kohta puoliin eläkkeelle tai johonki putkeen.
Mitä höpäjät. Sun ikäluokka on eläkeputkessa. 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku täti soitti viime viikolla kuntatyöjutusta ja sanoi, ettei minua voi pakottaa työkokeiluun. Täytän kohta 64 vuotta ja olen ollut työtön työnhakija 9 vuotta. Tähän menessä on juurikin yritetty pakottaa vaikka mihin karenssin uhalla. Palkkatukitöihin niin pienellä palkalla, että tt-tukea olisi pitänyt hakea, kun työmatkakulut ym. olisivat tulleet niin kalliksi.
Sen ihmeen kun näkisi, että pääsisin kohta puoliin eläkkeelle tai johonki putkeen.
Mitä höpäjät. Sun ikäluokka on eläkeputkessa. 1965 ja sen jälkeen syntyneet eivät enää pääse putkeen.
Höpäjän, että olen ollut vain työmarkkinatuella. Lisäpäiviin pääsee vain, jos saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Jos olet ollut pelkästään työmarkkinatuella, et pääse eläkeputkeen, koska työmarkkinatuki ei kerrytä oikeutta lisäpäiviin. Sellasta höpäjän.
Vierailija kirjoitti:
veret istumaan laittava pakkomielle kun sipilän toimetkin pitää sanoa muodossa sannulin jatkamat....
60 v. tänä vuonna täyttävillä on vielä 5 v. jäljellä alimpaan eläkeikään ja moni 60 v. haluaakin vielä tehdä töitä ja kenties useamman vuodenkin yli tuon alimmam eläkeikärajan. Kannustetaan 60 v. täyttäneitä vielä hakemaan töitä, pidetään yllä heidän velvollisuuttaan hakea vielä töitä ja toivotaan, että työnantajat antavat vielä heille mahdollisuuksia. Koska työn saanti iäkkäämmillä kuitenkin vaikeutuu ei päästetä heitä vielä eläkkeelle, mutta ei enää kuitenkaan pudoteta heitä pois työttömyysturvan piiristä jos eivät työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Olen kerrankin...siis tämän yhden kerran, Antti Lindtmanin avauksesta samaa mieltä.
Kyllä ikääntyneet pitäisi päästää eläkkeelle, kukin sen mukaan , mikä on tilanne.
Tuo hoivatyö on niin totta monen kohdalla, ja elämäntilanne on voinut muuttua, hyvinkin äkkiä.
Jatkan vielä. En paljon perusta esim demarien talouspolitiikasta, enkä monesta muusta. Mutta jos tulee hyvä ehdotus, niin ei sitä voi vastustaa. Asiat asioina.
Hlvetin tauno. Kukas se oli kun poisti ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät eli käytännössä vei leivän ikääntyneiden suusta. Kyllä, demarit ja muut kuspot Marinin pökälehallituksessa. Ja nyt tää pelle kaksnaamasesti syyttää nykyhallitusta tilanteesta 😂😂 Kyllä, sanon syyttää koska sitähän tuo on vaikkakin peitellysti.
Ylläri (ei ole) että demarit valehtelee taas. Helppohan se on laskea vaikka miten härskiä valetta kun edellisen kommentoijan kaltaiset uuvatit uskoo kaiken 🤡
Missä vaiheessa Kok-persut aikovat kumota tuon, kun ovat jo niin paljon muutakin muuttaneet ja uskot, että heidän agendaansa kuuluu ansiosidonnaisen parantaminen?
Aivan, eivät koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpäjän, että olen ollut vain työmarkkinatuella. Lisäpäiviin pääsee vain, jos saa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Jos olet ollut pelkästään työmarkkinatuella, et pääse eläkeputkeen, koska työmarkkinatuki ei kerrytä oikeutta lisäpäiviin. Sellasta höpäjän.
Ihan asiaa höpäjät, en huomannut että olet ollut jo 9v työttömänä. Ei se asiaa miksikään muuta eläkkeelle joutaisit. Onneksi se päivä ei ole kaukana, muutaman kuukauden kun vielä jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa Kok-persut aikovat kumota tuon, kun ovat jo niin paljon muutakin muuttaneet ja uskot, että heidän agendaansa kuuluu ansiosidonnaisen parantaminen?
Aivan, eivät koskaan.
Kyllä nyt vassaria kiukuttaa kun jäi taas kiinni housut kintuissa. Voi pientä. Mikään ei muuta sitä faktaa että eläkeputken poisto oli demareitten/Marinin aivopieru.
Minä olen kuitenkin realisti ja hyväksyn että demarivetoisen katastrofin jäljiltä on tuhat ja yksi muuta reikää padossa mitkä pitää tukkia ensin. Puhutaan isoista asioista ja vaikka eläkeputken poisto kirpaisee jokaista tahtomattaan työttömäksi joutunutta se on ongelmista pienemmästä päästä. Loppujen lopuksi siinä on ja oli kyse yhden ilkeän vallanväärinkäyttäjän pikkumaisesta "kostosta". Mitä taas tulee yleisellä tasolla edeltäjien päätösten kumoamiseen niin sehän ei ole tässä maassa tapana. Ihailemasi demarit on jo ilmoittaneet etteivät tule perumaan leikkauksia sos turvaan. Sen sijaan varmuudella tulevat nostamaan veroja, bensan hintaa, päästämään laumoittain valloittajajoukkojen etujoukkoja ilmaiseen elatukseen jne. Eli tekemään kaikkensa jotta tavallinen suomalainen köyhtyy entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jostain syystä se tuntui niin hyvältä, että äänestäjä keksii itse tekosyyt, miksi se oli parempi
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kartaakaan asiasta maininnut. Kyseinen 60 luvun puolivälissä syntynyt sukupolvi ei jostain ihmeellisestä syystä kiinnosta edes äänestäjänä ketään. Ilmeisesti heitä on liian vähän.
Menetin töitä ulkomaille.Aina löytyi uutta silti 90-2 t luku..Suomen pilaaminen aloitettiin 90 luvulla.Nyt nousu on hankalaa..Eläke uudistusta ei pidä tehdä.Mutta ylisuuret eläkkeet ja palkat kuriin pitäisi saada Korkeintaan 6t€ katto mistä verot ..Nythän vievät työttömältä "oven" osaeläkel,rahaa,säästötoimen pide.Suomessa elää juuri hyvin tuolla 5-6t€ tuolla.Muuten EI.Meitä vähän palkkaa ja varsinkin pienet eläkkeet saavia on paljoooon..Surullista..
Vierailija kirjoitti:
kun päästetään lisää väkeä ennenaikaisesti eläkkeelle, nousee muiden eläkeikä ja maksut. eläkemaksut on jo 25% palkasta ja eläkeikä nuorilla 70v
Eläkeyhtiöillä rahaa riittää. Ovat ihan itse näin sanoneet. Poliitikkojen mielestä ihmisen pitää tehdä hautaan saakka töitä.
Nuori, jos haluaa nostaa eläkeikiä, eikä päästää ketään eläkkeelle toivoo sitä samalla ihan itse itselleen. Tajusitko
Ei mua oikein enää kiinnosta työelämä. On jo nähty se sektori. Mutta valtio säästää enempi maksamalla yleistukea kuin eläkettä.
Millä tavalla keski-ikäinen työtön on huonompi kuin vanhempi työtön? Vaivoja voi olla kummallakin jotka eivät näy päällepäin. Ja jäykistymistä.