Onko vuokralainen mielestäsi arvottomampi kuin omistusasuja?
Kerro myös, kumpi itse olet.
Minä olen omistusasuja ja kaikki asukkaat samanarvoisia.
Kommentit (59)
Ystävä on asunut aina vuokralla vaikka ihan hyvän perinnönkin sai.
Ei vaan halua ostaa omaa.
Kyllä vuokra-asujat ovat usein välinpitämättömiä hällä väliä-tyyppejä. Näkee erityisesti roskakatoksessa, miten eivät välitä yhtään mistään mitään. Roskia jätetään astioiden ulkopuolelle ja astia täytetään yhdellä isolla pahvilaatikolla jne. Tätä ongelmaa ei ollut silloin, kun kaikissa asunnoissa asui omistaja.
Vuokralainenhan maksaa enemmän asunnosta koska vuokranantajalle on jäätävä voittoa ja vielä vakuuskin maksetaan ennen kun saa asunnon. Kerralla alussa kuluja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hänellä ei ole minkäänlaista valtaa liittyen asuntoon jossa asuu.
Asunnon omistaja voi laittaa asunnon myyntiin. Tällöin ostajaehdokkaita ramppaa asunnossa ja vuokralaisen on pysyttävä poissa + pidettävä asunto siistinä silloin kun omistaja käskee. Muussa tapauksessa vuokrasopimus irtisanotaan, koska vuokralainen sabotoi asunnon ostajan toimia.Mutta siinä saa kivasti menemään puoli vuotta. Ja vielä senkin jälkeen menee aikaa, jollei suostu lähtemään. Vuokranantajan pitää hakea käräjäoikeudesta häätöä, päätöksen teko kestää, vuokralaiselta pyydetään vastinetta, määrätään päivä milloin poistuttava. Jollei poistu, vasta sitten määrätään häätöpäivä, jolloin tavarat kannetaan ulos. Siinä hupenee kevyesti toiset puoli vuotta. Ja sinä aikana vuokralainen voi tehdä vaikka mitä tihuja, jolloin pitää tehdä remppa ennen kuin voi myydä - tai joutuu myymään halvemmalla.
Olen työni puolesta seurannut prosesseja.
Meidän talouden yhteenlaskettu nettovarallisuus on 1,3milj. euroa. Pidimme yhtä sijoitusasuntoa tyhjillään, huonekaluvarastona 10 vuotta.
Ei kuule haittaa mitään. Ja premium-asiakas saa halvalla hyvät juristit.
Valtaosa omistusasujista (asunto Oy) ei edes omista asuntoaan, vaan hallintaoikeuden asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa omistusasujista (asunto Oy) ei edes omista asuntoaan, vaan hallintaoikeuden asuntoon.
Väärin. Hän omistaa tietyn määrän asunto-osakeyhtiön osakkeita. Mitä enemmän neliöitä hänen omistamissaan asunto-osakkeistaan on, sitä enemmän hänellä on äänivaltaa ko. taloyhtiön asioista päätettäessä.
Olin ensimmäistä kertaa taloyhtiön hallituksessa 2-kymppisenä tyttönä. Ostin heti maisteriksi valmistumisen jälkeen. Sen jälkeen omistukseen tullut viisi asunto-osaketta lisää. Lisänä tietysti kesämökit, joissa ei muita osakkaita.
Tälläisiä naurettavia juttuja huomaa kun asunnossa on esim putkiremontti. En olisi ostanut tätä asuntoa. Olen mieluimmin vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainenhan maksaa enemmän asunnosta koska vuokranantajalle on jäätävä voittoa ja vielä vakuuskin maksetaan ennen kun saa asunnon. Kerralla alussa kuluja enemmän.
Vuokralainen voittaa nyt. Tiedät sen itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voittaa nyt. Tiedät sen itsekkin.
Miten niin voittaa? Vastike on yleensä paljon vuokraa alhaisempi, ainakin täällä Helsingissä. Vain harvoilla omistusasujilla on asuntolainaa.
Ahneus käy lankeemuksen tiellä.
Ei olisi kannattanut olla ahne.
Kyllä minä tunnistan tuon ilmiön, että omistusasujia pidetään parempina niin kuin vaikka suomenruotsalaisia, mutta en oikeasti itse pidä. Olen omistusasuja.
Ihmiset ovat kaikki yhtä arvokkaita!
Olen asunut aina vuokralla. Sitä pidettiin vielä 20 vuotta sitten outona/käsittämättömänä/typeränä valintana ja moni halveksi ihan näkyvästi. Nykyisin moni sanoo minulle, että ihan ok asua vuokralla. Kiintoisa kehitys "rahasi kankkulan kaivoon" vs sosiaalisesti hyväksyttävä asumismuoto. Miksi asun vuokralla? Se sopii elämääni parhaiten.
Kaikki ihmiset ovat tietenkin samanarvoisia.
Olen vuokralainen ja vuokranantaja. Samassa asunnossa vuokralla 14 vuotta ja omaksi kodiksi hankittu asunto ollut yhtä kauan vuokralla. Ja se omistusasunto ostettiin, kun oltiin ensin oltu vuokralla ja omistaja halusi myydä. Arvonmuutos varmaan meni sitten huomaamatta ohi.
Kaikki ovat loisia, en pidä ihmisistä!
Vierailija kirjoitti:
Toi on jotenkin niin hellyyttävää, miten kerrostalojen omistusasujat pitävät itseään jotenkin parempina ihmisinä vaikka niiden kämpän arvo on jotain max 40.000 euroa eli pennosia.
Eivätkähän ne edes oikeastaan omista mitään konkreettista. Ainoastaan osakepaperin joka oikeuttaa asumaan ko. luukussa kunnes taloyhtiö menee konkurssiin ja joutuvat taivasalle ilman, että edes ovenripaa saisivat "omasta" kämpästään muistoks ottaa.
Sijoitusmielessä ihan ymmärrettävä, mutten sitä en ymmärrä miten jotku kutsuvat kommuuniluukkuaan kodiksi. Ainoa hyvä puoli niissä on, että kun rupee maisemat kyllästyttään, niin niistä pääsee helposti lähtemään, tämäki tosin pätee lähinnä vain vuokralla asuessa.
Mutta siinä saa kivasti menemään puoli vuotta. Ja vielä senkin jälkeen menee aikaa, jollei suostu lähtemään. Vuokranantajan pitää hakea käräjäoikeudesta häätöä, päätöksen teko kestää, vuokralaiselta pyydetään vastinetta, määrätään päivä milloin poistuttava. Jollei poistu, vasta sitten määrätään häätöpäivä, jolloin tavarat kannetaan ulos. Siinä hupenee kevyesti toiset puoli vuotta. Ja sinä aikana vuokralainen voi tehdä vaikka mitä tihuja, jolloin pitää tehdä remppa ennen kuin voi myydä - tai joutuu myymään halvemmalla.
Olen työni puolesta seurannut prosesseja.