Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä Suvivirsikohusta...

Vierailija
29.05.2026 |

Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa. 

Kommentit (593)

Vierailija
501/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.

Jos laulettaisiin hindulainen tai islamilainen laulu koulun juhlassa, se olisi ok? Virsi on aina ev.lut.kirkossa uskonnon harjoittamista. Ottakaa selvää perusasioista! Näin ollen virren veisaaminen on uskonnon harjoittamista, toisin kuin Opetushallitus yrittää väittää. 

Jos se olisi osa suomalaista kulttuuria ja olisi ollut vuosikymmenten ajan, niin ei tietenkään olisi mitään ongelmaa.

Suomi ei ole islamistinen valtio niin ihan turha edes moista mielikuvaa viritellä. Jos ei kelpaa maassa maan tavalla niin ulos. 

Pointtihan tässä nyt oli se, että Suvivirsi on osa kulttuuria. Siksi se lauletaan eikä sitä hindulaista laulua. 

Vierailija
502/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Vain uniikki lumihiutale pahastuu jos kaikki mitä kuulee ja näkee ei ole mielensä mukaista. Elämässä muutenkaan kaikki  ei ole ennalta kerrottu ja joskus väkisinkin näkee ja kuulee sellaista mitä ei välttämättä haluaisi nähdä tai kuulla.

Vierailija
504/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ämpärityhmät täällä vielä pieksevät suutaan.

Ek jo ilmoitti että kristilliset arkipyhät muutetaan tavallisiksi arkipäiviksi ja sunnuntain pyhäpäiväkorvaukset poistuvat.

Suvivirsi-Lauri taisi saada hyvät rahat alustuksesta.

Tämäkö oli perimmäinen tarkoituskin? Poistetaan kaikki suomalaiseen kulttuuriin kuuluvat perinteet.

Suomalainen kulttuuri; Suvivirsi kerran vuodessa ja loppiainen (etkä sinäkään sitä mitenkään vietä). 

Eli vihaat suomalaisia ja Suomea. 

 

Suomen kulttuuri oikeasti: rehellisyys, sinnikkyys, sisu, ahkeruus..maalaisjärki ja rakkaus luontoon, järviin ja metsiin. Sauna. Siisteys,  punaiset talot. Metsurit, maanviljelijät, kauniit pellot. Kukkakedot ja ahomansikat.

Toimivat kaupungit ja kauniit torit, kujat, rakennukset ja kirkot.

Muinaiset nähtävyydet, luolat ja kivirakennelmar, suojellut metsät ja luonnonpuistot. Konstailematon ruoka, raikkaat juomat. Salmiakki, ruisleipä.

 Vaikeuksista selviäminen. Maakuntien omat perinteet.

 Pääosin luterilainen ja tapakristitty viimeiset 400-500 vuotta ja kristillisiä sekä pakanallisia pyhiä, ja myös kansanuskosta lähtöisin olevia tapoja ja sanontoja. Rippikoulu yleinen. Suvivirsi, pääsiäisen pyhät, joulu, pyhäinpäivä, juhannus, kekri kenties. Laskiainen, Runebergin päivä. Sibelius.

Kalevala. Suomalainen kirjallisuus ja runous, suomalainen pop-kulttuuri.

 Suomen kieli. Introverttius ja vaatimattamuus, mutta myös vieraanvaraisuus, ystävällisyys. 

 

 

Suomella on paljon hyviä puolia, vaikka paljon onkin haasteita ja omia ongelmia nykyään esim terveydenhuollon ja monen muun asian suhteen. Ei se silti poista Suomen kulttuuria ja suomalaista sydäntä, joka ei kaipaa paljon ja on onnellinen kun taivas on kauniin värinen, järvi on tyyni ja käki kukkuu vastarannalla uinnin  jälkeen. 

Ulkomaillakin, luonto on kaunista ja elämässä on oma rytmi. Mutta missääm ei tunnu täysin samalta kuin Suomessa.

Sivusta.

Jatkan:

Jean Sibelius, kuten jo mainittiin.

Toivo Kuula

Leevi Madetoja

Heino Kaski

Otto Kotilainen

Selim Palmgren

Oskar Merikanto

Aarre Merikanto

Einar Englund

Einojuhani Rautavaara

Kaija Saariaho...

Jatkakaa luetteloa. Mainitsen muuutamia mitkä tulevat heti mieleen

-

Eino Leino

V.A. Koskenniemi

Saima Harmaja

Uuno Kailas

Kaarlo Sarkia

Otto Manninen

Yrjö Jylhä

Aaro Hellaakoski

P. Mustapää

Heikki Asunta

Mirkka Rekola

Edith Södergran

Pentti Saarikoski

Helvi Hämäläinen

L. Onerva

Maila Talvio

Eeva Kilpi

Katri Vala

Arvo Turtiainen

Jatkakaa. Luettelen ne ketkä tulevat heti mieleen. 

-

Rakastan Eliel Saarisen arkkitehtuuria ja monen muunkin, mutta en muista kaikkien nimiä:

Mm.

Eliel Saarinen

Alvar Aalto

Jatkakaa

-

Albert Edelfelt

Hugo Simberg

Aimo Kanerva

Axel Gallen - Kallela

Helene Schjerfbeck

Jalmari Ruokokoski

Tyko Sallinen

Osmo Rauhala

Juhani Palmu

Maria Wiik

Ellen Thesleff

Laila Pullinen

Jatkakaa, jatkakaa.

-

 

Aleksis Kivi

Frans Emil Sillanpää

Juhani Aho

Maiju Lassila

Minna Canth

Johannes Linnankoski

Eeva Joenpelto

Laila Hietamies

Leena Krohn

Jatkakaa jatkakaa.

 

---

Tuossa osa jotka ovat ikonisia.

Muitakin ikonisia on, toivon että jatkatte luetteloa

 

Eli osa säveltäjistä, runoilijoista, taidemaalareista, kirjailijoista jne.

 

Jotka ovat kansainvälistä huipputasoa.

Meillä on uskomaton määrä nerokkaita ihmisiä.

Vierailija
505/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri Ojala voisi alkaa sivistää itseään.

Sitten hänelle voisi valjeta miten lapsellista on kitistä Suvivirrestä.

Vierailija
506/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Ojala valitti myös ihanasta joululaulusta,

Varpunen joululauluna.

Sanat Topeliuksen. Ojala tuskin tietää kuka oli Topelius.

Ikoninen kulttuurihenkilö.

Legenda kuten nuo muutkin. 

Ja tämä Ojala kitisee Topeliuksen runosta.

Onkohan hän vähän yksinkertainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
507/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala voisi alkaa sivistää itseään.

Sitten hänelle voisi valjeta miten lapsellista on kitistä Suvivirrestä.

Tai kuunnella kammoamansa suvivirren sijaan mikkiä merihädässä ellei ole jo traumatisoitunut siitäkin lapsuudessaan.  

Vierailija
508/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
509/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä Ojala valitti myös ihanasta joululaulusta,

Varpunen joululauluna.

Sanat Topeliuksen. Ojala tuskin tietää kuka oli Topelius.

Ikoninen kulttuurihenkilö.

Legenda kuten nuo muutkin. 

Ja tämä Ojala kitisee Topeliuksen runosta.

Onkohan hän vähän yksinkertainen?

Korjaus: Varpunen jouluaamuna.

Kiihdyksissäni kirjoitin väärin.

 

Kaunis ja koskettavan joululaulu joka on suomalaisille niin rakas.

-sama

Vierailija
510/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Mikä laki? Haluatteko te lain määräämään koulujen päättäjäispäivän ohjelmasta? 

Varsinkin kun sitä teidän rakasta suvirttänne ei kukaan ole edelleenkään kieltämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
511/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Henkilö kyllä tunnetaan ja tiedetään lapsensa koulun muiden lasten vanhempien piirissä. Vaikea tapaus. Ja lapsensa maksaa kovaa hintaa isänsä typeryydestä.

Vierailija
512/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
513/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kantasuomalainen puuttuu millään tavalla suvivirren esittämiseen, niin semmoisilta kansalaisuus pois ja karkotus. 

Vierailija
514/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Mikä laki? Haluatteko te lain määräämään koulujen päättäjäispäivän ohjelmasta? 

Varsinkin kun sitä teidän rakasta suvirttänne ei kukaan ole edelleenkään kieltämässä. 

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman, kokoomus, harkitsee tällä hetkellä lakia jolla suojellaan Suvivirsi sekä muut koulujen suomalaiset juhlaperinteet.

 

Sinä sanot: te.

Kyllä. ME. Koko Suomen kansa ja kaikenikäiset ihmiset nuorimmasta vanhimpaan.

Me suojelemme äärettömän rakasta ja kallista  kulttuuriperintöämme.

Se on jokaisen suomalaisen velvollisuus sekä  sivistyneistön, opettajien, yliopistoväen, poliitikkojen taiteilijoiden, yrittäjien, duunareiden ja kaikkien velvollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
515/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka pahoittaa mielensä siintä että koulussa lauletaan suvivirsi, pahoittaa mielensä myös uskonnollisista arkipyhistä. Joulu, pääsiäinen etc.. Ja sunnuntaista ei tarvitse tuplakorvausta, koska näille se on täysin normaali päivä muiden joukossa eiks niin? Jos näin ei ole niin sit kunnon kaksinaismoralistinen kortti pöytään 

Vierailija
516/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Henkilö kyllä tunnetaan ja tiedetään lapsensa koulun muiden lasten vanhempien piirissä. Vaikea tapaus. Ja lapsensa maksaa kovaa hintaa isänsä typeryydestä.

Mitä hänen isänsä teki?

Vierailija
517/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu..

Bo Carpelan,

Eeva Joenpelto, Kaari Utrio, Marja Liisa Vartio, Viljo Kojo,

Pentti Haanpää, Antti Hyry, Veikko Huovinen..Arto Paasilinna, Erno Paasilinna.. Tove Jansson... jatkakaa...

Armas Maasalo, Taneli Kuusisto, P. J. Hannikainen, Sulho Ranta, Vilho Luolajan - Mikkola. Jatkakaa..

Eero Nelimarkka

Reidar Särestöniemi

Tapio Wirkkala

Timo Sarpaneva

Armi Ratia

Heljä Liukko - Sundtröm

Jatkakaa....

Vierailija
518/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuu..

Bo Carpelan,

Eeva Joenpelto, Kaari Utrio, Marja Liisa Vartio, Viljo Kojo,

Pentti Haanpää, Antti Hyry, Veikko Huovinen..Arto Paasilinna, Erno Paasilinna.. Tove Jansson... jatkakaa...

Armas Maasalo, Taneli Kuusisto, P. J. Hannikainen, Sulho Ranta, Vilho Luolajan - Mikkola. Jatkakaa..

Eero Nelimarkka

Reidar Särestöniemi

Tapio Wirkkala

Timo Sarpaneva

Armi Ratia

Heljä Liukko - Sundtröm

Jatkakaa....

Kirjoitusvirhe: Sundström.

 

Heljä Liukko - Sundström.

Pliis, jatkakaa muutkin.

 

Ilmari Krohn.

Vierailija
519/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihana fiilis kun lukee jo noiden taiteilijoiden, säveltäjien, runoilijoiden, arkkitehtien, kirjailijoiden jne. nimiä.

Tulee niin onnellinen olo kun muistaa kuinka paljon itse on lapsesta saakka saanut inspiraatiota, iloa, elämyksiä ja ajateltavaa heidän teoksistaan.

Luonnollisena osana ihana Suvivirsi.

Ja niin rakas joululaulu Varpunen jouluaamuna, sanat Topeliuksen, sävellys Otto Kotilaisen.

Vierailija
520/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka pahoittaa mielensä siintä että koulussa lauletaan suvivirsi, pahoittaa mielensä myös uskonnollisista arkipyhistä. Joulu, pääsiäinen etc.. Ja sunnuntaista ei tarvitse tuplakorvausta, koska näille se on täysin normaali päivä muiden joukossa eiks niin? Jos näin ei ole niin sit kunnon kaksinaismoralistinen kortti pöytään 

Haluat etuoikeuksia muihin nähden uskomuksiesi tähden?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä