Vielä Suvivirsikohusta...
Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa.
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.
Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?
Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?
Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua?
Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään.
Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.
Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?
Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?
Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua?
Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään.
Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.
Vain uniikki lumihiutale pahastuu jos kaikki mitä kuulee ja näkee ei ole mielensä mukaista. Elämässä muutenkaan kaikki ei ole ennalta kerrottu ja joskus väkisinkin näkee ja kuulee sellaista mitä ei välttämättä haluaisi nähdä tai kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ämpärityhmät täällä vielä pieksevät suutaan.
Ek jo ilmoitti että kristilliset arkipyhät muutetaan tavallisiksi arkipäiviksi ja sunnuntain pyhäpäiväkorvaukset poistuvat.
Suvivirsi-Lauri taisi saada hyvät rahat alustuksesta.
Tämäkö oli perimmäinen tarkoituskin? Poistetaan kaikki suomalaiseen kulttuuriin kuuluvat perinteet.
Suomalainen kulttuuri; Suvivirsi kerran vuodessa ja loppiainen (etkä sinäkään sitä mitenkään vietä).
Eli vihaat suomalaisia ja Suomea.
Suomen kulttuuri oikeasti: rehellisyys, sinnikkyys, sisu, ahkeruus..maalaisjärki ja rakkaus luontoon, järviin ja metsiin. Sauna. Siisteys, punaiset talot. Metsurit, maanviljelijät, kauniit pellot. Kukkakedot ja ahomansikat.
Toimivat kaupungit ja kauniit torit, kujat, rakennukset ja kirkot.
Muinaiset nähtävyydet, luolat ja kivirakennelmar, suojellut metsät ja luonnonpuistot. Konstailematon ruoka, raikkaat juomat. Salmiakki, ruisleipä.
Vaikeuksista selviäminen. Maakuntien omat perinteet.
Pääosin luterilainen ja tapakristitty viimeiset 400-500 vuotta ja kristillisiä sekä pakanallisia pyhiä, ja myös kansanuskosta lähtöisin olevia tapoja ja sanontoja. Rippikoulu yleinen. Suvivirsi, pääsiäisen pyhät, joulu, pyhäinpäivä, juhannus, kekri kenties. Laskiainen, Runebergin päivä. Sibelius.
Kalevala. Suomalainen kirjallisuus ja runous, suomalainen pop-kulttuuri.
Suomen kieli. Introverttius ja vaatimattamuus, mutta myös vieraanvaraisuus, ystävällisyys.
Suomella on paljon hyviä puolia, vaikka paljon onkin haasteita ja omia ongelmia nykyään esim terveydenhuollon ja monen muun asian suhteen. Ei se silti poista Suomen kulttuuria ja suomalaista sydäntä, joka ei kaipaa paljon ja on onnellinen kun taivas on kauniin värinen, järvi on tyyni ja käki kukkuu vastarannalla uinnin jälkeen.
Ulkomaillakin, luonto on kaunista ja elämässä on oma rytmi. Mutta missääm ei tunnu täysin samalta kuin Suomessa.
Sivusta.
Jatkan:
Jean Sibelius, kuten jo mainittiin.
Toivo Kuula
Leevi Madetoja
Heino Kaski
Otto Kotilainen
Selim Palmgren
Oskar Merikanto
Aarre Merikanto
Einar Englund
Einojuhani Rautavaara
Kaija Saariaho...
Jatkakaa luetteloa. Mainitsen muuutamia mitkä tulevat heti mieleen
-
Eino Leino
V.A. Koskenniemi
Saima Harmaja
Uuno Kailas
Kaarlo Sarkia
Otto Manninen
Yrjö Jylhä
Aaro Hellaakoski
P. Mustapää
Heikki Asunta
Mirkka Rekola
Edith Södergran
Pentti Saarikoski
Helvi Hämäläinen
L. Onerva
Maila Talvio
Eeva Kilpi
Katri Vala
Arvo Turtiainen
Jatkakaa. Luettelen ne ketkä tulevat heti mieleen.
-
Rakastan Eliel Saarisen arkkitehtuuria ja monen muunkin, mutta en muista kaikkien nimiä:
Mm.
Eliel Saarinen
Alvar Aalto
Jatkakaa
-
Albert Edelfelt
Hugo Simberg
Aimo Kanerva
Axel Gallen - Kallela
Helene Schjerfbeck
Jalmari Ruokokoski
Tyko Sallinen
Osmo Rauhala
Juhani Palmu
Maria Wiik
Ellen Thesleff
Laila Pullinen
Jatkakaa, jatkakaa.
-
Aleksis Kivi
Frans Emil Sillanpää
Juhani Aho
Maiju Lassila
Minna Canth
Johannes Linnankoski
Eeva Joenpelto
Laila Hietamies
Leena Krohn
Jatkakaa jatkakaa.
---
Tuossa osa jotka ovat ikonisia.
Muitakin ikonisia on, toivon että jatkatte luetteloa
Eli osa säveltäjistä, runoilijoista, taidemaalareista, kirjailijoista jne.
Jotka ovat kansainvälistä huipputasoa.
Meillä on uskomaton määrä nerokkaita ihmisiä.
Lauri Ojala voisi alkaa sivistää itseään.
Sitten hänelle voisi valjeta miten lapsellista on kitistä Suvivirrestä.
Tämä Ojala valitti myös ihanasta joululaulusta,
Varpunen joululauluna.
Sanat Topeliuksen. Ojala tuskin tietää kuka oli Topelius.
Ikoninen kulttuurihenkilö.
Legenda kuten nuo muutkin.
Ja tämä Ojala kitisee Topeliuksen runosta.
Onkohan hän vähän yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Lauri Ojala voisi alkaa sivistää itseään.
Sitten hänelle voisi valjeta miten lapsellista on kitistä Suvivirrestä.
Tai kuunnella kammoamansa suvivirren sijaan mikkiä merihädässä ellei ole jo traumatisoitunut siitäkin lapsuudessaan.
Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.
Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.
Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.
Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Ojala valitti myös ihanasta joululaulusta,
Varpunen joululauluna.
Sanat Topeliuksen. Ojala tuskin tietää kuka oli Topelius.
Ikoninen kulttuurihenkilö.
Legenda kuten nuo muutkin.
Ja tämä Ojala kitisee Topeliuksen runosta.
Onkohan hän vähän yksinkertainen?
Korjaus: Varpunen jouluaamuna.
Kiihdyksissäni kirjoitin väärin.
Kaunis ja koskettavan joululaulu joka on suomalaisille niin rakas.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.
Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.
Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.
Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.
Mikä laki? Haluatteko te lain määräämään koulujen päättäjäispäivän ohjelmasta?
Varsinkin kun sitä teidän rakasta suvirttänne ei kukaan ole edelleenkään kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.
Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.
Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.
Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.
Henkilö kyllä tunnetaan ja tiedetään lapsensa koulun muiden lasten vanhempien piirissä. Vaikea tapaus. Ja lapsensa maksaa kovaa hintaa isänsä typeryydestä.
Jos kantasuomalainen puuttuu millään tavalla suvivirren esittämiseen, niin semmoisilta kansalaisuus pois ja karkotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.
Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.
Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.
Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.
Mikä laki? Haluatteko te lain määräämään koulujen päättäjäispäivän ohjelmasta?
Varsinkin kun sitä teidän rakasta suvirttänne ei kukaan ole edelleenkään kieltämässä.
Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman, kokoomus, harkitsee tällä hetkellä lakia jolla suojellaan Suvivirsi sekä muut koulujen suomalaiset juhlaperinteet.
Sinä sanot: te.
Kyllä. ME. Koko Suomen kansa ja kaikenikäiset ihmiset nuorimmasta vanhimpaan.
Me suojelemme äärettömän rakasta ja kallista kulttuuriperintöämme.
Se on jokaisen suomalaisen velvollisuus sekä sivistyneistön, opettajien, yliopistoväen, poliitikkojen taiteilijoiden, yrittäjien, duunareiden ja kaikkien velvollisuus.
Se joka pahoittaa mielensä siintä että koulussa lauletaan suvivirsi, pahoittaa mielensä myös uskonnollisista arkipyhistä. Joulu, pääsiäinen etc.. Ja sunnuntaista ei tarvitse tuplakorvausta, koska näille se on täysin normaali päivä muiden joukossa eiks niin? Jos näin ei ole niin sit kunnon kaksinaismoralistinen kortti pöytään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.
Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.
Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.
Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.
Henkilö kyllä tunnetaan ja tiedetään lapsensa koulun muiden lasten vanhempien piirissä. Vaikea tapaus. Ja lapsensa maksaa kovaa hintaa isänsä typeryydestä.
Mitä hänen isänsä teki?
Jatkuu..
Bo Carpelan,
Eeva Joenpelto, Kaari Utrio, Marja Liisa Vartio, Viljo Kojo,
Pentti Haanpää, Antti Hyry, Veikko Huovinen..Arto Paasilinna, Erno Paasilinna.. Tove Jansson... jatkakaa...
Armas Maasalo, Taneli Kuusisto, P. J. Hannikainen, Sulho Ranta, Vilho Luolajan - Mikkola. Jatkakaa..
Eero Nelimarkka
Reidar Särestöniemi
Tapio Wirkkala
Timo Sarpaneva
Armi Ratia
Heljä Liukko - Sundtröm
Jatkakaa....
Vierailija kirjoitti:
Jatkuu..
Bo Carpelan,
Eeva Joenpelto, Kaari Utrio, Marja Liisa Vartio, Viljo Kojo,
Pentti Haanpää, Antti Hyry, Veikko Huovinen..Arto Paasilinna, Erno Paasilinna.. Tove Jansson... jatkakaa...
Armas Maasalo, Taneli Kuusisto, P. J. Hannikainen, Sulho Ranta, Vilho Luolajan - Mikkola. Jatkakaa..
Eero Nelimarkka
Reidar Särestöniemi
Tapio Wirkkala
Timo Sarpaneva
Armi Ratia
Heljä Liukko - Sundtröm
Jatkakaa....
Kirjoitusvirhe: Sundström.
Heljä Liukko - Sundström.
Pliis, jatkakaa muutkin.
Ilmari Krohn.
Aivan ihana fiilis kun lukee jo noiden taiteilijoiden, säveltäjien, runoilijoiden, arkkitehtien, kirjailijoiden jne. nimiä.
Tulee niin onnellinen olo kun muistaa kuinka paljon itse on lapsesta saakka saanut inspiraatiota, iloa, elämyksiä ja ajateltavaa heidän teoksistaan.
Luonnollisena osana ihana Suvivirsi.
Ja niin rakas joululaulu Varpunen jouluaamuna, sanat Topeliuksen, sävellys Otto Kotilaisen.
Vierailija kirjoitti:
Se joka pahoittaa mielensä siintä että koulussa lauletaan suvivirsi, pahoittaa mielensä myös uskonnollisista arkipyhistä. Joulu, pääsiäinen etc.. Ja sunnuntaista ei tarvitse tuplakorvausta, koska näille se on täysin normaali päivä muiden joukossa eiks niin? Jos näin ei ole niin sit kunnon kaksinaismoralistinen kortti pöytään
Haluat etuoikeuksia muihin nähden uskomuksiesi tähden?
Pointtihan tässä nyt oli se, että Suvivirsi on osa kulttuuria. Siksi se lauletaan eikä sitä hindulaista laulua.