Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä Suvivirsikohusta...

Vierailija
29.05.2026 |

Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa. 

Kommentit (593)

Vierailija
521/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lauri Ojala vaikuttaa hyvin itsekkäältä, itsekeskeiseltä, pikkumaiselta tyypiltä joka on käpertynyt omaan itseenä.

Hän luulee että koko maailma pyörii hänen ympärillään. Katsoo oikeudekseen sörkkiä suomalaista erittäin arvokasta kulttuuriperintöä.

Suvivirsi ja koulujen juhlamusiikki on suojeltava lailla.

Toivottavasti se laki tulee pian voimaan.

Henkilö kyllä tunnetaan ja tiedetään lapsensa koulun muiden lasten vanhempien piirissä. Vaikea tapaus. Ja lapsensa maksaa kovaa hintaa isänsä typeryydestä.

Mitä hänen isänsä teki?

Sori. Luin väärin. Luin että lapsena maksaa, vaikka siinä luki, että lapsensa maksaa.

Niinpä.

 

Onko kiva jäädä historiaan henkilönä joka kiihottui Suvivirrestä ja taisteli sitä vastaan 10 vuotta?

Plus joululaulu Varpunen jouluaamuna.

 

Vrt. Kaikki nuo nerot joita edellä on lueteltu ja joiden teokset ovat osa suomalaisten sielua.

Mukaan lukien Suvivirsi, Varpunen jouluaamuna jne.

Vierailija
522/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman säätäisi lain joka suojaisi Suvivirren sekä muut koulujen suomalaiset juhlaperinteet.

Erinomainen ajatus.

Nyt on syytä tehdä se laki pikimmiten.

 

Näin pitkälle tämän piti mennä.

Jos laki tulee, Ojala teki mittaamattoman suuren palveluksen kouluille.

Tuollaisten kitisijöiden ei saa enää antaa jatkossa häiritä lasten ja nuorten koulunkäyntiä eikä koulujen juhlia.

mIten ihmiset ei tajua, että suvirttä kukaan ei ole halunnut kieltää tai ollut kieltämässä, vaan muistutta akoulun velvollisuutta ilmoittaa uskonnollisesta sisällöstä ja antaa niille oppilaille mahdollisuus poistua ilman erityisempää huomiota, jotka eivät halua uskonnolliseen sisältöön osallistua. 

 

mitä s tnan pakkuskonnollista valtiota tässä ollaa tekemässä, että ihan lain suojalla pitäisi pakottaa ihmiset ottamaan elämäänsä uskonnollista sisältöä. Tervetuloa pohjoiskorea! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman säätäisi lain joka suojaisi Suvivirren sekä muut koulujen suomalaiset juhlaperinteet.

Erinomainen ajatus.

Nyt on syytä tehdä se laki pikimmiten.

 

Näin pitkälle tämän piti mennä.

Jos laki tulee, Ojala teki mittaamattoman suuren palveluksen kouluille.

Tuollaisten kitisijöiden ei saa enää antaa jatkossa häiritä lasten ja nuorten koulunkäyntiä eikä koulujen juhlia.

mIten ihmiset ei tajua, että suvirttä kukaan ei ole halunnut kieltää tai ollut kieltämässä, vaan muistutta akoulun velvollisuutta ilmoittaa uskonnollisesta sisällöstä ja antaa niille oppilaille mahdollisuus poistua ilman erityisempää huomiota, jotka eivät halua uskonnolliseen sisältöön osallistua. 

 

mitä s tnan pakkuskonnollista valtiota tässä ollaa tekemässä, että ihan lain suojalla pitäisi pakottaa ihmiset ottamaan elämäänsä uskonnollista sisältöä. Tervetuloa pohjoiskorea! 

Huoh. Vai suvivirrestä pitäisi varoittaa etukäteen. On tämä maailma mennyt lumihiutaleiden öyhöttämiseksi. Pitäisi varmaan varoittaa myös, jos juhlissa on tarjolla kakkua, ettei vain laihduttaja loukkaannu siitä, että yllättäen hän on tilanteessa jossa meinaa joutua herkuttelun kiusaukseen?

Tämä maa on sekaisin. Tai, onneksi ei ihan, koska suurin osa tuntuu puolustavan kuitenkin Suvivirttä (viimeksi Antti Lindtman. Myönnän, pisteet nousivat). 

Vierailija
524/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Ei kuulu tehdä.

Tämä on täysin yksiselitteinen päätös perustuslakivaliokunnassa 

Ja se on ollut voimassa peräti vuodesta 2002 saakka.

Mitään ilmoitusvelvollisuutta EI ole, koska kyse ei ole uskonnon harjoittamisesta.

Yksiselitteinen päätös on, että Suvivirsi kuuluu kulttuuriperintöömme eikä uskonnon harjoittamiseen.

Perustuslakivaliokunnan päätös on myös, että koska kyse ei ole uskonnosta, juhlassa on pakko olla eikä sieltä saa edes poistua.

Vierailija
525/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Heikki Vestman säätäisi lain joka suojaisi Suvivirren sekä muut koulujen suomalaiset juhlaperinteet.

Erinomainen ajatus.

Nyt on syytä tehdä se laki pikimmiten.

 

Näin pitkälle tämän piti mennä.

Jos laki tulee, Ojala teki mittaamattoman suuren palveluksen kouluille.

Tuollaisten kitisijöiden ei saa enää antaa jatkossa häiritä lasten ja nuorten koulunkäyntiä eikä koulujen juhlia.

mIten ihmiset ei tajua, että suvirttä kukaan ei ole halunnut kieltää tai ollut kieltämässä, vaan muistutta akoulun velvollisuutta ilmoittaa uskonnollisesta sisällöstä ja antaa niille oppilaille mahdollisuus poistua ilman erityisempää huomiota, jotka eivät halua uskonnolliseen sisältöön osallistua. 

 

mitä s tnan pakkuskonnollista valtiota tässä ollaa tekemässä, että ihan lain suojalla pitäisi pakottaa ihmiset ottamaan elämäänsä uskonnollista sisältöä. Tervetuloa pohjoiskorea! 

Jos sinulle ei Suomen valtio, koulujärjestelmä, sivistys, historia ja kulttuuri kelpaa, muuta eri maahan.

Asut väärässä maassa.

Jos et viihdy, pidä se omana tietonasi äläkä häiritse sillä muita.

Vierailija
526/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että tässä maassa on isompia murheita 

esim. suurtyöttömyys ja idän uhka, mielenterveys ym.

joku laulun luritus juhlassa ei kyllä ketään tapa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
527/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Ei kuulu tehdä.

Tämä on täysin yksiselitteinen päätös perustuslakivaliokunnassa 

Ja se on ollut voimassa peräti vuodesta 2002 saakka.

Mitään ilmoitusvelvollisuutta EI ole, koska kyse ei ole uskonnon harjoittamisesta.

Yksiselitteinen päätös on, että Suvivirsi kuuluu kulttuuriperintöömme eikä uskonnon harjoittamiseen.

Perustuslakivaliokunnan päätös on myös, että koska kyse ei ole uskonnosta, juhlassa on pakko olla eikä sieltä saa edes poistua.

Laitatko meillekin luettavaksi sen perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002 niin katsotaan mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan. 

Vierailija
528/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis että tässä maassa on isompia murheita 

esim. suurtyöttömyys ja idän uhka, mielenterveys ym.

joku laulun luritus juhlassa ei kyllä ketään tapa

Ei taida sekään ketään tappaa, jos joku ei laulaa lurita? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
529/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Ei kuulu tehdä.

Tämä on täysin yksiselitteinen päätös perustuslakivaliokunnassa 

Ja se on ollut voimassa peräti vuodesta 2002 saakka.

Mitään ilmoitusvelvollisuutta EI ole, koska kyse ei ole uskonnon harjoittamisesta.

Yksiselitteinen päätös on, että Suvivirsi kuuluu kulttuuriperintöömme eikä uskonnon harjoittamiseen.

Perustuslakivaliokunnan päätös on myös, että koska kyse ei ole uskonnosta, juhlassa on pakko olla eikä sieltä saa edes poistua.

Laitatko meillekin luettavaksi sen perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002 niin katsotaan mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan. 

Eilen oli Iltalehdessä juttu missä haastateltiin Antti Vestmania. Ikävä kyllä en osaa linkittää puhelimella.

Sieltä löytyy. 

Vierailija
530/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan: Heikki Vestman. Juristi.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
531/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Jokainen suomalainen tietää, että koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirttä - ilman, että siitä tarvitsisi erikseen ilmoittaa.

 

Eikö muuten myös historiantunneillä käsitellä eri uskontoihin liittyviä tapahtumia? Pitäisikö näitä lumihiutaleita varoittaa niistäkin etukäteen, että ehtivät poistua luokasta ennenkuin traumatisoituvat?

Vierailija
532/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis että tässä maassa on isompia murheita 

esim. suurtyöttömyys ja idän uhka, mielenterveys ym.

joku laulun luritus juhlassa ei kyllä ketään tapa

Ei taida sekään ketään tappaa, jos joku ei laulaa lurita? 

Kenenkään ei ole pakko laulaa.

Mutta juhlasta ei saa poistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
533/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Jokainen suomalainen tietää, että koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirttä - ilman, että siitä tarvitsisi erikseen ilmoittaa.

 

Eikö muuten myös historiantunneillä käsitellä eri uskontoihin liittyviä tapahtumia? Pitäisikö näitä lumihiutaleita varoittaa niistäkin etukäteen, että ehtivät poistua luokasta ennenkuin traumatisoituvat?

En minä ainakaa tiennyt. Meidän koulussa ei ole laulettu suvivirttä. 

Vierailija
534/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Ei kuulu tehdä.

Tämä on täysin yksiselitteinen päätös perustuslakivaliokunnassa 

Ja se on ollut voimassa peräti vuodesta 2002 saakka.

Mitään ilmoitusvelvollisuutta EI ole, koska kyse ei ole uskonnon harjoittamisesta.

Yksiselitteinen päätös on, että Suvivirsi kuuluu kulttuuriperintöömme eikä uskonnon harjoittamiseen.

Perustuslakivaliokunnan päätös on myös, että koska kyse ei ole uskonnosta, juhlassa on pakko olla eikä sieltä saa edes poistua.

Laitatko meillekin luettavaksi sen perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002 niin katsotaan mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan. 

Eilen oli Iltalehdessä juttu missä haastateltiin Antti Vestmania. Ikävä kyllä en osaa linkittää puhelimella.

Sieltä löytyy. 

En pyytänyt poliitikon haastattelua, vaan perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
535/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis että tässä maassa on isompia murheita 

esim. suurtyöttömyys ja idän uhka, mielenterveys ym.

joku laulun luritus juhlassa ei kyllä ketään tapa

Ällääh ompi linnamme - kuten Al-Luther runoili.

Vierailija
536/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävä että tämä Lauri Ojala jatkaa traumakierrettä.

Hän on siirtänyt omat traumansa myös lapsilleen.

Vierailija
537/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Ei kuulu tehdä.

Tämä on täysin yksiselitteinen päätös perustuslakivaliokunnassa 

Ja se on ollut voimassa peräti vuodesta 2002 saakka.

Mitään ilmoitusvelvollisuutta EI ole, koska kyse ei ole uskonnon harjoittamisesta.

Yksiselitteinen päätös on, että Suvivirsi kuuluu kulttuuriperintöömme eikä uskonnon harjoittamiseen.

Perustuslakivaliokunnan päätös on myös, että koska kyse ei ole uskonnosta, juhlassa on pakko olla eikä sieltä saa edes poistua.

Laitatko meillekin luettavaksi sen perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002 niin katsotaan mitä siellä tarkkaan ottaen sanotaan. 

Eilen oli Iltalehdessä juttu missä haastateltiin Antti Vestmania. Ikävä kyllä en osaa linkittää puhelimella.

Sieltä löytyy. 

En pyytänyt poliitikon haastattelua, vaan perustuslakivaliokunnan päätöksen vuodelta 2002. 

Sinä löydät sen siitä haastattelusta.

Googleta. Minä en ikävä kyllä osaa linkittää puhelimella.

Vierailija
538/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle, kuten minullekin, ongelma on siinä, että en näe enkä koe suvivirrella mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Se on vain osa suomalaista koulukulttuuria ja sen kieltäminen meiltä on lähes sama kuin kieltäisimme vaikka jonkun mekkaan kumartamisen tai muun tavan muilta kulttuureilta.

Suvivirteen on jo olemassa useammat uudet kauniit sanoitukset. Sanoja täytyy vaihtaa vain muutamia ja laulussa ei ole uskonnollista sisältöä sen jälkeen. Ei tarvitsisi siis edes laulua vaihtaa ja perinne jatkuu.

 

Tuo ettei Herran kansasta ja Jumalan kiittämisestä laulaminen olisi uskonnollista, on ihan höpsöä puhetta. Kyllä, suomalaisista valtaosa on tapakristittyjä, joille uskonto ei juuri merkkaa. Mutta kyllä ne laulun sanat silti kristinuskon Jumalan ihmeitä julistaa.

Vierailija
539/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella ikävä että tämä Lauri Ojala jatkaa traumakierrettä.

Hän on siirtänyt omat traumansa myös lapsilleen.

Näin siinä käy. Traumat ym. voivat kulkea suvussa satoja vuosia.

Toivottavasti hänen lapsensa ymmärtävät katkaista kierteen.

Vierailija
540/593 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.

Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?

Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?

Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua? 

Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään. 

Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.

Jokainen suomalainen tietää, että koulun kevätjuhlassa lauletaan Suvivirttä - ilman, että siitä tarvitsisi erikseen ilmoittaa.

 

Eikö muuten myös historiantunneillä käsitellä eri uskontoihin liittyviä tapahtumia? Pitäisikö näitä lumihiutaleita varoittaa niistäkin etukäteen, että ehtivät poistua luokasta ennenkuin traumatisoituvat?

En minä ainakaa tiennyt. Meidän koulussa ei ole laulettu suvivirttä. 

Mädätys on siis jo pitkällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän