Vielä Suvivirsikohusta...
Yllättävän paljon jaksetaan tuosta taas kohkata. Jos jotenkin voisi yrittää ajatella laajemmassa kontekstissa: yhteiskunta on muuttunut ja muuttuu koko ajan moniarvoisemmaksi eikä kyse ole vain yhden uskonnon Suomesta. Kyse ei ole myöskään PS:n manaamasta uskonnollisesta ryhmästä, jota käytetään nyt tietenkin keppihevosena tässä kohussa. Kyse on siitä, että lasten kastaminen ev.lut.uskontoon vähenee koko ajan ja kirkkoon kuuluu vuosi vuodelta vähemmän aikuisiakin. Moni kirkkoon kuuluu täysin vain sovinnaistavan vuoksi. Tätä taustaa vasten kouristuksenomainen tarve esittää ja presentoida uskonnollisuutta kouluissa on outoa. Olen varma, että 10 vuoden sisällä koulussa lauletaan jokin kevätlaulu Suvivirren sijaan tahtoipa osa kansasta tai ei. Nyt Opetushallitus yrittää epämääräisillä ohjeilla taiteilla uskonnon kanssa kouluissa.
Kommentit (593)
Vierailija kirjoitti:
Jos kouluissa pitää saada laulaa suvivirsi kristllisine sanoineen, niin silloin pitää saada lauaa muidenkin uskontojen lauluja, koska suomessa on lakiin kirjattu kaikilla olevan oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Ei voi sanoa, että vain kristillistä sisältöä saa näkyä koulussa. Siellä pitää sitten saada näkyä satanisteista, wiccoista ja newagelilaisista lähtien kaikista äärimmäisimmätkin kristityt tai muslimit uskonnollisine merkkeineen. Jos tämä ei sovi ihmisille (tiedän ettei sovi, ei sopisi minullekaan), niin sitten ei pidä sallia minkään uskonnon harjoittamista.
Uskontoa voi harjoittaa muuallakin.
Jotenkin väsyttää niin paljon tällaisten ihmisten suhtautuminen ja näkökulma maailmaan.
Surullista.
Suomalaiseen kulttuuriin ei kylläkään kristinusko kuulu. kristinusko tuotiin tänne väkipakolla ja käänytettiin pakanauskoiset suomalaiset väkisin krisityiksi. Alunperin oltiin ihan pakanoita ja uskottiin metsänhenkiin ja voimaeläimiin. Veikkaan, että saamelaiskulttuurista löytyy paljon aineksia siitä miten täällä alunperin on uskottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kouluissa pitää saada laulaa suvivirsi kristllisine sanoineen, niin silloin pitää saada lauaa muidenkin uskontojen lauluja, koska suomessa on lakiin kirjattu kaikilla olevan oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Ei voi sanoa, että vain kristillistä sisältöä saa näkyä koulussa. Siellä pitää sitten saada näkyä satanisteista, wiccoista ja newagelilaisista lähtien kaikista äärimmäisimmätkin kristityt tai muslimit uskonnollisine merkkeineen. Jos tämä ei sovi ihmisille (tiedän ettei sovi, ei sopisi minullekaan), niin sitten ei pidä sallia minkään uskonnon harjoittamista.
Uskontoa voi harjoittaa muuallakin.
Jotenkin väsyttää niin paljon tällaisten ihmisten suhtautuminen ja näkökulma maailmaan.
Surullista.
Niin on. Aiemmin oli enemmän yhteisöllisyyttä ja toisten huomioonottamista, sanalla sanoen rennompaa meininkiä. Nyt tilanne on muuttumassa kun negatiivinen itsekeskeisyys saa valtaa. Kaikkien yksilölliset tarpeet pitää muka voida tyydyttää muiden sitä estämättä. Minä haluan, minä tiedän, minä kiellän. minä vaadin...
Totean vielä, että valitettavasti aikuisten ihmisten maailmassa meillä kaikilla on oikeudet, mutta myös velvollisuudet.
Vaikka ihminen olisi kuinka traumatisoitunut, myös hänelle kuuluu rajat.
Nyt puhun aikuisista ihmisistä.
Se ei mene niin, että joku laittaa lähipiirin ja kenties koko kansakunnan kärsimään traumojensa takia.
Paha olo leviää kaikkialle ja samaa traumaa jauhetaan ja levitetään vuosikymmeniä.
Ojalan tapauksessa valtio on jo asettanut rajat ja se on laki.
Nyt näyttää siltä, että lakia pitää vielä tarkentaa ja säätää erityislaki Suvivirren ym. koulujen juhlaperinteiden suojelemiseksi.
Kannatan kylläkin koko sydämestäni sitä, että vaikka koko kansakunta tukisi Lauri Ojalaa hänen traumansa takia, en vähättele sitä yhtään.
Puhuin myös ex - ystävästäni josta mainitsin aiemmin.
Minun oli pakko lopettaa ystävyys. Hänestä tuli niin aggressiivinen ja henkisesti väkivaltainen, että oma fyysinen terveyteni alkoi kärsiä.
Tilanne oli jatkunut jo pitkään ja lopulta en enää jaksanut.
Fyysinen huono olo asetti rajat.
On pakko asettaa rajat, muuten tulee kaaos pienemmässä tai suuremmassa mittakaavassa.
Trauma ei anna oikeutta pilata syyttömien ihmisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö oikeasti suvivirrestä varoittaa etukäteen? Pyydän, pysähdy hetkeksi ja mieti asiaa syvällisesti.
Pitää ilmoittaa:
Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan siirtyminen toiseen tilaan osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi. Juhlaan sisältyville yksittäisille uskonnollisille elementeille ei tarvitse järjestää korvaavaa ohjelmaa tai toimintaa.
Kyse ei siis ole sinun mielipiteestäsi vaan Opetushallituksen ohjeesta, jota koulujen tulee noudattaa.Ihan kaikesta on mahdoton ilmoittaa etukäteen ja suvivirren luulisi olevan itsestään selvästi kevätjuhlaan kuuluva asia.
Täällä osalla puuttuu maalaisjärki.
Kun on näin vaikeaa, niin laitetaan asiasta laki. Jos Suomessa järjestetään kevätjuhla, niin Suvivirsi esitettäköön uhkasakon uhalla.
Lisää kulttuuri - ihmisiä:
Hilja Haahti
Immi Hellen.
Immi Hellen kirjoitti ihanan runon Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, säv. P. J. Hannikainen.
Löytyy nykyään myös virsikirjasta.
En halua luopua mistään kulttuuristani tramatisoituneiden ihmisten takia.
.
Risto Rasa
Veijo Meri
Aino Kallas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvivirren vaarallisuus näköjään päihittää mennen tullen kaikki muut koulumaailman uhat ja vaarat. Jotka osa jo nykyään uhkaa henkeäkin. En jaksa ymmärtää. Tuosta nillittäminen ei rakenna mitään eikä paranna kenenkään turvallisuutta eikä mielenterveyttäkään. Edes sen Ojalan.
Kukaan ei ole puhunut vaarallisuudesta mitään. Sinä vain et halua kunnioittaa muiden vakaumuksia. Olet tyypillinen indoktrinoitu tapaus. Miksi sinulle on tärkeätä pakottaa laulettu rukous heille jotka eivät halua osallistua siihen?
Lopeta jo jankkaaminen. Ketään ei pakoteta mihinkään. Saa olla poissa, eikä tule sanktioita eikä sakkoja. Eikö jo mene jakeluun?
Mistä lähtien koulusta lintsaamisesta on tullut sallittua?
Perusteltu poissaolo ei ole lintsaamista. Ei ole koskaan ollut, eikä ole nytkään.
Milläs perustelet, jos koulu ei informoi etukäteen juhlan sisällöstä niin kuin sääntöjen mukaan tulisi tehdä.
Sanoihan Adlercreutzkin juuri, että kaikki lapset pitää saada peruskoulun piiriin, jotta nämä altistuvat yhteiskunnassa vallitseville arvoille eivätkä kupliinnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se, että on tilassa jossa näkee tai kuulee muiden uskonnon harjoittamista, ei tarkoita että kuulijan pitää itse osallistua siihen. Ei hänen tarvitse laulaa mukana.
Koulu ei ole uskonnon harjoittamista varten tehty tila.
Sen takia kouluissa ei olekaan koskaan harjoitettu uskontoa (ellei puhuta koraanikouluista).
Tästä keskustelusta voi päätellä, että Saatanalla menee hyvin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö oikeasti suvivirrestä varoittaa etukäteen? Pyydän, pysähdy hetkeksi ja mieti asiaa syvällisesti.
Pitää ilmoittaa:
Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan siirtyminen toiseen tilaan osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi. Juhlaan sisältyville yksittäisille uskonnollisille elementeille ei tarvitse järjestää korvaavaa ohjelmaa tai toimintaa.
Kyse ei siis ole sinun mielipiteestäsi vaan Opetushallituksen ohjeesta, jota koulujen tulee noudattaa.Ihan kaikesta on mahdoton ilmoittaa etukäteen ja suvivirren luulisi olevan itsestään selvästi kevätjuhlaan kuuluva asia.
Täällä osalla puuttuu maalaisjärki.
Kun on näin vaikeaa, niin laitetaan asiasta laki. Jos Suomessa järjestetään kevätjuhla, niin Suvivirsi esitettäköön uhkasakon uhalla.
Onnistuu vain siinä tapauksessa, että kommunistinen Opetushallitus lopetetaan - mitä kannatan lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö oikeasti suvivirrestä varoittaa etukäteen? Pyydän, pysähdy hetkeksi ja mieti asiaa syvällisesti.
Pitää ilmoittaa:
Esi- ja perusopetuksen juhlat ovat osa opetusta ja toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua.Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan siirtyminen toiseen tilaan osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi. Juhlaan sisältyville yksittäisille uskonnollisille elementeille ei tarvitse järjestää korvaavaa ohjelmaa tai toimintaa.
Kyse ei siis ole sinun mielipiteestäsi vaan Opetushallituksen ohjeesta, jota koulujen tulee noudattaa.Ihan kaikesta on mahdoton ilmoittaa etukäteen ja suvivirren luulisi olevan itsestään selvästi kevätjuhlaan kuuluva asia.
Täällä osalla puuttuu maalaisjärki.
Kun on näin vaikeaa, niin laitetaan asiasta laki. Jos Suomessa järjestetään kevätjuhla, niin Suvivirsi esitettäköön uhkasakon uhalla.
Onnistuu vain siinä tapauksessa, että kommunistinen Opetushallitus lopetetaan - mitä kannatan lämpimästi.
Muistettakoon, että peruskoulu tuotiin Suomeen omia kansalaisiaan murhanneesta DDR:stä demarien silloisen opetusministerin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta voi päätellä, että Saatanalla menee hyvin Suomessa.
Jokainen synti tekee maailmanbolsevistiset satanistisuvakit iloisiksi.
Lisää kulttuuri - ihmisiä:
Väinö Linna
Mika Waltari
Elvi Sinervo
J. H. Erkko
Minä taas haaveilin, että tasa-arvon nimissä voisi kevätjuhla päättyä satanistin suorittamaan paholaisen invokaatioon ja sitten katolisen papin suorittamaan eksorsismiin. Saisi lapset jotain katseltavaa ja ikimuistoisen kevätjuhlan, jossa kunnioitettiin muitakin uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kouluissa pitää saada laulaa suvivirsi kristllisine sanoineen, niin silloin pitää saada lauaa muidenkin uskontojen lauluja, koska suomessa on lakiin kirjattu kaikilla olevan oikeus harjoittaa omaa uskontoaan. Ei voi sanoa, että vain kristillistä sisältöä saa näkyä koulussa. Siellä pitää sitten saada näkyä satanisteista, wiccoista ja newagelilaisista lähtien kaikista äärimmäisimmätkin kristityt tai muslimit uskonnollisine merkkeineen. Jos tämä ei sovi ihmisille (tiedän ettei sovi, ei sopisi minullekaan), niin sitten ei pidä sallia minkään uskonnon harjoittamista.
Uskontoa voi harjoittaa muuallakin.
Jotenkin väsyttää niin paljon tällaisten ihmisten suhtautuminen ja näkökulma maailmaan.
Surullista.
Tasa-arvo on surullista? Suomessa ei saisi syrjiä ketään uskonnon tai elämänkatsomuksen perusteella ja kyllähän se on syrjimistä, jos koulussa järjestetään juhla, jossa on vain kristillistä sisältöä muut juhlaan osallistuvat uskontokuntien edustajast unohtaen tai että "unohdetaan" varoittaa uskonnolliseta sisällöstä.
Eihän tätä koko kohua olisi syntyt aluneperinkään, jos koulu olisi ptänyt huolta velvoitteistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes tiennyt, että emme laulu liittyy uskontoon ennen tätä kohua.
Eikö edes nimi suviVIRSI sytytä lamppua päässä?
Onhan niitä virsiä muitakin kuin Jumalaa liittyviä. Itsekkin olen aina liittänyt suvivirren kesän tuloon. Vähän niinkuin koivun oksaan korkealle teki Peippo pesän. Onko sekin kielletty?
No heti kun pakollisessa kevätjuhlassa aletaan yhteislaulaa, että koivun oksaan korkealle teki Jeesus pesän ja nyt kaikki ylistämään Herraa, niin totta hitossa haluan mahdollisuuden poistua sellaisesta tilaisuudesta. Mutta en voi, kun koulu ei täytä lakisääteistä velvollisuuttaan kertoa siitä etukäteen, vaan läväyttää jeesuslaulut naamalle kesken juhlan.
Kukaan ei ole kieltämässä yhtään mitään, mutta sitähän te hihhulit ette tunnu tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää espoolainen isähän ehdotti Vesalan lyriikoin laulettavaa Suvilaulua tilalle. On siis kuin Suvivirsi, mutta täysin maallinen. Kuulostaa hyvältä idealta. Itsekin olen ateistiperheen kasvatti, mutta käytiin kyllä joulukirkossa laulelemassa joululaulut. Kävin riparin sijaan Prometheus-leirin. Muistan teininä kuinka Suvivirttä laulaessa kiinnitin kyllä huomiota uskonnolliseen osaan, en hyvällä. En kuitenkaan asiaa miettinyt ennen enkä jälkeen Suvivirren laulamisen. Korvaavat lyriikat tosiaan olisi aika jees.
Suomi on varmaan maailman ainoa maa, jossa poljetaan perinteitä niin rajusti. Paula Vesalan sanat suvivirteen? Jossakin Britanniassa ei vastaava onnistuisi ikimaailmassa. Miksi me emme arvosta kulttuuriperimäämme?
Englannissakin vanhemmille ilmoitetaan uskonnollisesta sisällöstä ja lapsen voi ilmoittaa poissaolevaksi niistä, paitsi joissain uskonnollisissa kouluissa.
Mutta ei ikimaailmassa korvattaisi jonkin perinteen/perinteisen laulun sisältöä uudistuksilla. Toivoisin joskus Suomeen Britannian mentaliteettia tässä asiassa.
Ei Suomessakaan olla ajamassa muuta kuin sitä, että perheet saavat itse päättää osallistuuko jälkikasvu jonkin jumalan ylistämiseen. Mikä tässä on ongelma?
Lue suvivirren eka säkeistö, joka yleensä pelkästään lauletaan, ja katso miten "pahaa" ylistystä siinä on.
Ko. virrestä lauletaan yleensä ainakin ensimmäinen ja toinen säkeistö, yleensä myös kolmas.
Toisessa säkeistössä: "Se meille muistuttaapi hyvyyttäs, Jumala, ihmeitäs julistaapi se vuosi vuodelta. "
Kolmannessa: "myös eikö Herran kansa Luojaansa kiittäisi, mun sieluni sä liitä, myös äänes kuorohon, ja armon Herraa kiitä, kun laupias hän on".
Eikö ole uskonnollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunsin myötähäpeää, kun äin miten rydman kiusasi sitä valituksen tehnyttä isää. Ministerin pitäisi osata käyttäytyä toisia kohtaan kunnioittavast.
Tänään oivalsin, että rydman varmaan otti siitä revanssin, kun häntä on "kiusatu" mieltymyksestään alaikäisiin tyttöihin. Toivottavasti rydmanille tuli parempi mieli nyt. itse totesin taas kerran, että vtu millaiset tyypit tätä maata johtavat. Ei voi kuin hävetä.
Kyseinen isä kiusaa omia lapsiaan ja Espoon kaupunkia. Sekä suurta osaa Suomen kansasta.
Kerrotko miten hän on minua kiusannut? En ole huomannut mitään. Hän puolustaa minunkin ja lasteni uskonnonvapautta.
Vaatii suomalaiseen kulttuuriperintöön jo yli sata vuotta kuuluneen perinteikkään musiikin esittämisen kieltämistä. Hajottaa ja murentaa suomalaista kulttuuriperimää keinotekoisilla selityksillään. Täysin itsekkäästi ja omaan napaansa tuijottaen. Järkyttävää, että tuollaiselle ylipäätään annetaan sananvaltaa, saati saneluvaltaa siitä, mitä suomalaiset saa tai ei saa hänen käskystä tehdä, kuunnella ja esittää.
Hän ei kyllä vaadi minkään kieltämistä vaan toivoo koulujen noudattavan lakia ja periaatetta uskonnonvapaudesta.
Joka on vieläpä kirjattu perustuslakiin.
Näin siinä käy, kun pelkkiä sukulaisia palkataan siellä Espoossakin kouluun ilman CV:tä ja osaamista. Sitten unohtuu velvoitteet, tai eihän niistä edes mitään tiedetä, kun sukulaisuus ainoa rekryperuste. Tulee korvausvelvollisuus, kohu ja sekasotku.
Oletko ihan vakavissasi sitä mieltä, että koulu katsotaan uskonnon harjoittamiseen rakennetuksi tilaksi, jos siellä minuutin verran vuodessa lauletaan pari säkeistöä Suvivirrestä?