Kuinka lihottaa 1-vuotiasta???
Tämä ei ole vitsi, lapseni on alipainoinen, paino kulkee alle -2SD käyrällä. Joka päivä lisään hänen ruokiinsa rypsiöljyä (lääkärin määräyksestä), mutta paino jatkaa tasaisesti tuolla käyrällä, eikä nouse yhtään. Lapsi on virkeä, hyväntuulinen ja ruokahalua löytyy.
Neuvolalääkäri sanoi, että jos tilanne jatkuu samana, pitäisi mennä ravitsemusneuvojalle, mutta nyt ei sitten tee asian eteen mitään vaikka tilanne vaan jatkuu!
Onko jollain ollut sama ongelma? Mitä neuvoja olette saaneet.
Kommentit (2)
SD-käyrästä joka ei ole mulle tuttu, no tavattoman laiha lapsi ilmeisesti....
meidänkin pojalla on todella hyvä ruokahalu, ja kun syödään terveellistä ruokaa (ts. ei liikaa rasvaa, sokeria) niin tuo laihuus vaan korostuu.
Rypsiöljyä olen minäkin antanut aikoinaan, ja voileipää. Siis ennen ei meillä syöty välipaloja " että söisi sitten oikeaa lämmintä ruokaa" (2x lämminruoka päivässä) Mutta nyt olen höllentänyt sitä, sillä välipalapitoinen ruokavalio on energiapitoisempi kuin megaterveellinen ruokavalio. Toisaalta ei viitisi opettaa huonoille ruokatavoille.
No, sekava viesti, mutta siis pojastani saan aina kuulla erityisesti uimarantakautena muilt puistomammoilta kuinka laiha on, ja sitähän se on. Eräs vanhempi lääkäri sanoi kuitenkin, että jos ihminen on olemukseltaan hoikka, niin hänelle tekee todella paljon hallaa lihottaa tahallaan läskiksi, eli että syntymähoikalla olisi lihavana sitten enemmän taipumusta sairastua vakaviin sydän/verisuonitautisairauksiin kun jos vertaa henkilöön joka on hieman pullukka perusolemukseltaan...
Meidän poikamme on kasvanut tasaisesti koko ikänsä, eikä ole ollut syytä huoleen neuvolan mielestä juuri tämän takia.
miehen suvussa ihmisiä, jotka olleet samanlaisia tai muuten ruumiinrakenne sama? JOs ei ruoka-allergioita niin en huolehtisi.
Ei ne kaikki 12kk vanhatkaan ole 80 cm pitkiä, vaikka käyrät niin sanoo :)
Mun lapsi oli 1-vuotisneuvolassa 72 cm pitkä ja kasvoi pahasti miinuskäyrillä (tosin tasaisesti omalla käyrällään). Pienihän se oli ja kaikki luulivat 6kk vanhaksi. Nyt 5v. ja normaalimittainen, kyllä ne kasvaa aikanaan =)