Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöissä mutta ei töitä

Vierailija
28.05.2026 |

Mä luulen, että en ole ainoa:

Teen asiantuntijana etätöitä. Toisinaan tulee päiviä, jolloin on hyvin rauhallista eikä töitä juuri ole tehtävänä. Kokonaan poissa koneen äärestä ei kuitenkaan kehtaa tai voi olla, sillä saattaahan olla, että joku yrittää tavoitella sähköpostilla tai Teamsilla. 

Miten te muut etätyöläiset hoidatte tällaiset päivät? Mitä teette? Itse koen aika stressaavana istua koneella ja ns. valmiudessa koko päivän, kun mitään varsinaista työtä ei ole. Toisaalta ei voi lähteä kaupoille tai kampaajallekaan työaikana, inhoan sitä varuillaan oloa, että pomo sattuisikin soittamaan samalla hetkellä, kun istut jossain kosmetologin tuolissa. 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taloushallinnon alalla töissä, joten ruuhkat ja hiljainen aika seuraavat toisiaan. Kun on hiljaista, valmistelen mahdollisimman paljon tulevaa, päivitän ohjeita, päivitän osaamista itseopiskelulla tms. Pidän myös saldoja pois, koska niitä saldoja kertyy sitten, kun ruuhka iskee. Meillä ei tehdä ylitöitä, vaan tunti-tunnista saldoihin. Työnantajalle ja työntekijöille tämä käytäntö on ok.

Vierailija
42/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pandemian aikaan oli tuollaista. Läppäri olkkarin pöydälle ja katsoin K-draamoja. Jos joku halusi jotain niin huomasin silti.

Mitenköhän itellä oli tuolloin todella kiireistä? Piti ensinnäkin oppia tekemään töitä etänä, koska aiemmin mitään tällaista mahdollisuuta ei ollut. Osa päivistä tehtiin kuitenkin toimistolta, ei oltu 100%:sti etänä. Alussa oli kauhea säätäminen työvuorolistojen kanssa. Yövuorot tehtiin toimistolta. IT-alallakin on toimialoja, missä tehdään 3-vuorotyötä. Aamuvuoro alkoi 7:ltä, niin aika tiivisti sait olla perse penkissä, ja vastailla asiakkailta tuleviin viesteihin ja välillä soitella ristiin rastiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ET ole oikeasti "asiantuntijatyössä" jos sinulla on vain "tehtäviä" joita hoitaa. Oikeasti asiantuntijatyössä on kyllä AINA jotain työtä tehtävänä. Jos ei muuta niin jonkun ongelman miettimistä ja hahmottamista sekä ratkaisun suunnittelua. Päivät jolloin nakkeja EI TULE ovat niitä parhaita ja tuottavimpia työpäiviä. 

Vierailija
44/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt millä aloilla näitä leppoisia etätöitä on! Yksi on mainittu, oppilaitoksen digituki.

Väitän, että ihan kaikissa asiantuntijahommissa, jossa töitä tehdään koneen ääressä eikä esimerkiksi asiakkaita kasvotusten tavaten. 

Itse olen talous-/hr-puolella ja kyllä, silloin tällöin on hiljaisia päiviä. Eilen oli tajuton kiire koko päivän toimistolla, tänään etäpäivänä hiljaista ja oletettavasti huomennakin. Ensi viikolla sitten taas kalenteri täynnä.

Vierailija
45/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pandemian aikaan oli tuollaista. Läppäri olkkarin pöydälle ja katsoin K-draamoja. Jos joku halusi jotain niin huomasin silti.

Tässä onkin se paradoksi, että palkanmaksu on täysin irtautunut työn tuottavuudesta. Suuri osa keskiluokan toimistohommista on turhaa käsienheiluttelua, jonka voisi automatisoida/lakkauttaa.

Nämä on vaan luotu amerikkalaisen yrityskulttuurin apinoimiseksi ja turhan byrokratian täyttämiseksi. Saadaan helposti vaikka 100 ihmistä työllistettyä täyttämällä kaavakkeita, digitoimalla ne, kehittämällä siihen tietojärjestelmät ja loppupäässä joku, joka tulostaa sen kaavakkeen tietojärjestelmästä ja laittaa silppuriin. 

Siksi Suomen talous ei vedä.

Eli ketju perustettiin vain, että trollit tulivat valehtelemaan, että etätöissä eivät tee muuta, kuin juoksevat ulkona kännyn kanssa, ja loppupäätös oli, että etätyöt ei ole tuottavia.

Eihän vaikuta yhtään EK:n ketjulta, eihän? 😄

Ihan kuin eivät tietäisi, että myös etätyöt ovat laskutettavaa työtä, mistä on pakko raportoida puolen tunnin tarkkuudella.

Vierailija
46/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä onkin se paradoksi, että palkanmaksu on täysin irtautunut työn tuottavuudesta. Suuri osa keskiluokan toimistohommista on turhaa käsienheiluttelua, jonka voisi automatisoida/lakkauttaa.

Nämä on vaan luotu amerikkalaisen yrityskulttuurin apinoimiseksi ja turhan byrokratian täyttämiseksi. Saadaan helposti vaikka 100 ihmistä työllistettyä täyttämällä kaavakkeita, digitoimalla ne, kehittämällä siihen tietojärjestelmät ja loppupäässä joku, joka tulostaa sen kaavakkeen tietojärjestelmästä ja laittaa silppuriin. 

Siksi Suomen talous ei vedä.

Eli ketju perustettiin vain, että trollit tulivat valehtelemaan, että etätöissä eivät tee muuta, kuin juoksevat ulkona kännyn kanssa, ja loppupäätös oli, että etätyöt ei ole tuottavia.

Eihän vaikuta yhtään EK:n ketjulta, eihän? 😄

Ihan kuin eivät tietäisi, että myös etätyöt ovat laskutettavaa työtä, mistä on pakko raportoida puolen tunnin tarkkuudella.

Ei paikalla ole väliä, jossa tuottamaton työ tehdään. Olen Suomessa ollut isossa konttorissa töissä niin, että kaksi viikkoa meni YouTuben parissa. Siellä vanhat patut jauhoivat kahvihuoneessa parikin tuntia putkeen ja kävivät välillä laittamassa jonkun piirustuksen/sähköpostin eteenpäin. 

Ulkomailla oli tehtaassa töissä kaveri, jonka tehtävänä oli polttaa tupakkaa kopissa, ja pari kertaa päivässä lyödä leima johonkin tehtaan sisäiseen paperiin.

Olen myös työpaikalla nähnyt näennäisen kiireisiä ihmisiä, jotka kovasti pöhisevät ja kommunikoivat ja palaveeraavat, mutta eivät tee mitään konkreettista. Puhuvat jargonia, kirkastavat visioita ja sen sellaista. Voivat olla melko korkeassakin asemassa yrityksessä. Bullshit jobs, they exist 

Vierailija
47/47 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä todellakaan ole EK:n kannalla, joka haluaa pilata Suomen työehdot ulkomaisella halpatyövoimalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme