Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätöissä mutta ei töitä

Vierailija
28.05.2026 |

Mä luulen, että en ole ainoa:

Teen asiantuntijana etätöitä. Toisinaan tulee päiviä, jolloin on hyvin rauhallista eikä töitä juuri ole tehtävänä. Kokonaan poissa koneen äärestä ei kuitenkaan kehtaa tai voi olla, sillä saattaahan olla, että joku yrittää tavoitella sähköpostilla tai Teamsilla. 

Miten te muut etätyöläiset hoidatte tällaiset päivät? Mitä teette? Itse koen aika stressaavana istua koneella ja ns. valmiudessa koko päivän, kun mitään varsinaista työtä ei ole. Toisaalta ei voi lähteä kaupoille tai kampaajallekaan työaikana, inhoan sitä varuillaan oloa, että pomo sattuisikin soittamaan samalla hetkellä, kun istut jossain kosmetologin tuolissa. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja :D Kuulostaapa todella stressaavalta elämältä saada palkkaa ilman työntekoa. Lue vaikka kirjaa.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
2/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla päässä jotain pahasti vialla jos tällaisesta tekee itselleen ongelman t: 15 vuotta etätyötä tehnyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan voi tajuta tuollaisia töitä... Ja kateeksi käy. Mikä koulutus, mikä ala?

Terveisin eräs opettaja 

Vierailija
4/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo tai aivan ainutlaatuisen typerä yksilö jos ei ole koskaan tajunnut että Teams ja sähköposti kulkevat puhelimessa mukana taskussa.

Vierailija
5/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhdenvertaista että joudut olemaan varalla / puhelimen päässä ?

Vierailija
6/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aivan kaikissa töissä on varmasti välillä hiljaisempia päiviä. Turha sitä on taivastella ja ihmetellä, kyllä työttömätkin se varmaan tietää, jos joskus ovat ehtineet jo töissä olla. 

Itse tuollaisina päivinä saatan lukea jotain ammattikirjallisuutta, suunnitella jonkun seuraavan viikon palaverin, siivota sähköpostin. Ja kyllä, teen myös kotihommia ja käyn esimerkiksi lenkillä, otan vain työpuhelimen mukaan. Omassa työssäni ainakin tällaista rauhallista päivää yleensä edeltää tai seuraa se kiireinen jakso, sitten taas täytyy painaa deadlineja vastaan.

Vierailija
7/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau! Mikä työ mahdollistaa tällaisen? Tuolla ajalla voisi vaikka kuntoilla. Tarvittaessa tietokoneen edessä, jos pitää pystyä reagoimaan nopeasti. 

Vierailija
8/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau! Mikä työ mahdollistaa tällaisen? Tuolla ajalla voisi vaikka kuntoilla. Tarvittaessa tietokoneen edessä, jos pitää pystyä reagoimaan nopeasti. 

Varmasti joku julkisen puolen homma, Suomessa on vielä tuhansia ja tuhansia tanttoja julkkaripuolella tekemässä hommia jotka olisi jo voinut automatisoida tekoälyllä.

Vierailija
9/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla vilkaisen kännykästä sähköpostin, onko siellä jotain reagoimista vaativaa. Sitten lähden ulos kävelylle, käyn kaupassa ja hoidan mahdollisia muita asioita. Palaan kotiin, roikun netissä, katselen telkkaria, luen ja teen kotihommia. Neljän aikaan vilkaisen jälleen sähköpostit.

Tuo "kehtaaminen" on aivan itsesi kehittämä ongelma. Pyri eroon siitä.

Vierailija
10/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pandemian aikaan oli tuollaista. Läppäri olkkarin pöydälle ja katsoin K-draamoja. Jos joku halusi jotain niin huomasin silti.

Vierailija
11/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kaljaa ja tarkastan sähköpostit tunnin parin välein.

Vierailija
12/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä päivääkään ollut tuollaista. Terveisin 6vuotta nyt putkeen etätöitä tehnyt.

Vierailija
13/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistolla tai etätöissä: kyllä riittää töitä. Minun työporukassa asiantuntijaryhmä on täysin alimitoitettu ja sen huomaa. 

Vierailija
14/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei yleensä lupaa hyvää. Minulla on elämässä ollut kaksi kertaa työpaikalla tilanne, että ei ole ollut töitä ja on pitänyt jotenkin esittää kiireistä ja keksiä itse erilaisia projekteja. Ainahan sitä voi ilmoittautua koulutuksiin ja käydä jossain asiakastilaisuuksissa. Ensimmäinen tilanne oli vielä sitä aikaa kun ei tehty liiemmin etätöitä ja toinen tuli nyt pari vuotta sitten. Pian töiden vähennyttyä työpaikalla alkoi yt:t. 

Vierailija
15/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähden ulos lounaalle ja kaljalle. Teams on puhelimessakin.

Vierailija
16/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä aiemmalla työpaikalla tuli välillä eteen päiviä, jolloin oli todella hiljaista. Hiljaisina hetkinä piti itse keksiä sitä tekemistä. Yleensä näinä hetkinä tuli käytyä läpi vanhaa ohjekirjastoa, ja saatoin alkaa luomaan uusia ohjeita. Toimin tuolloin oppilaitoksen it-tuessa, henkilökunnalle ja opiskelijoille piti luoda ohjeita eri järjestelmien käytöstä. Työpuhelin oli tietty auki, koska kaikki tukipuhelut tulivat siihen.

Vierailija
17/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kampaajalla etätyössä, mutta meillä ei ole kiinteää työaikaa. Teen silti varmasti reilusti enemmän kuin 40 tuntia viikossa. Riippuu, mitä olette työpaikalla sopineet, voiko käydä, vai pitääkö olla välittömästi tavoitettavissa. 

Vierailija
18/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole töitä jonakin päivänä, joko teen kotihommia, ja tarkistan Teamsin 15 minuutin välein, tai sitten otan vapaata.

En todellakaan lähde minnekään ulos 😄

Vierailija
19/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei yleensä lupaa hyvää. Minulla on elämässä ollut kaksi kertaa työpaikalla tilanne, että ei ole ollut töitä ja on pitänyt jotenkin esittää kiireistä ja keksiä itse erilaisia projekteja. Ainahan sitä voi ilmoittautua koulutuksiin ja käydä jossain asiakastilaisuuksissa. Ensimmäinen tilanne oli vielä sitä aikaa kun ei tehty liiemmin etätöitä ja toinen tuli nyt pari vuotta sitten. Pian töiden vähennyttyä työpaikalla alkoi yt:t. 

Sama huomio. Ei lupaa hyvää.

Toinen asia. Meillä pitää Teams olla "vihreänä"...

Vierailija
20/45 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdellä aiemmalla työpaikalla tuli välillä eteen päiviä, jolloin oli todella hiljaista. Hiljaisina hetkinä piti itse keksiä sitä tekemistä. Yleensä näinä hetkinä tuli käytyä läpi vanhaa ohjekirjastoa, ja saatoin alkaa luomaan uusia ohjeita. Toimin tuolloin oppilaitoksen it-tuessa, henkilökunnalle ja opiskelijoille piti luoda ohjeita eri järjestelmien käytöstä. Työpuhelin oli tietty auki, koska kaikki tukipuhelut tulivat siihen.

Eihän sinulla ole ollut työtöntä hetkeä, jos kerran on kuitenkin pitänyt luoda ohjeita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän