Etätöissä mutta ei töitä
Mä luulen, että en ole ainoa:
Teen asiantuntijana etätöitä. Toisinaan tulee päiviä, jolloin on hyvin rauhallista eikä töitä juuri ole tehtävänä. Kokonaan poissa koneen äärestä ei kuitenkaan kehtaa tai voi olla, sillä saattaahan olla, että joku yrittää tavoitella sähköpostilla tai Teamsilla.
Miten te muut etätyöläiset hoidatte tällaiset päivät? Mitä teette? Itse koen aika stressaavana istua koneella ja ns. valmiudessa koko päivän, kun mitään varsinaista työtä ei ole. Toisaalta ei voi lähteä kaupoille tai kampaajallekaan työaikana, inhoan sitä varuillaan oloa, että pomo sattuisikin soittamaan samalla hetkellä, kun istut jossain kosmetologin tuolissa.
Kommentit (45)
Tämä viikko on ollut todella hiljaista.
Tämä toistuu joka kevät, joten olen penkonut korurasian ja olen ma-ke laittanut yli 100 korua myyntiin.
Tätä kestää hetken, elokuussa taas tehdään ylitöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei yleensä lupaa hyvää. Minulla on elämässä ollut kaksi kertaa työpaikalla tilanne, että ei ole ollut töitä ja on pitänyt jotenkin esittää kiireistä ja keksiä itse erilaisia projekteja. Ainahan sitä voi ilmoittautua koulutuksiin ja käydä jossain asiakastilaisuuksissa. Ensimmäinen tilanne oli vielä sitä aikaa kun ei tehty liiemmin etätöitä ja toinen tuli nyt pari vuotta sitten. Pian töiden vähennyttyä työpaikalla alkoi yt:t.
Sama huomio. Ei lupaa hyvää.
Toinen asia. Meillä pitää Teams olla "vihreänä"...
Lisäksi tekemämme työ pitää raportoida 15 min tarkkuudella. Ei siis voi ympäri kyliä pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
En vaan voi tajuta tuollaisia töitä... Ja kateeksi käy. Mikä koulutus, mikä ala?
Terveisin eräs opettaja
Ei varmaan tajuakaan jos lomailee puolet vuodesta.
On huono merkki, jos ei ole töitä. Varaudu yt-neuvotteluihin, yritykset ei pidä ihmisiä kauaa töissä tyhjän panttina. Jotkut hankkivat itselleen sopivasti perhevapaata tai opintovapaata, joiden aikana ei irtisanota.
Tuo on minulle ihan perus työpäivä. Selaan nettiä, pelaan pelejä, kokkaan pitkän kaavan mukaan, siivoan kotia, jne
Meillä hiljaisempana aikana (joita ei pahemmin ollut) tehtiin niitä hommia joihin ei muutoin riittänyt aikaa. Prosessikehitystä jne. Täystyöllisyys ja erittäin hyvä palaute ei estänyt yritystä aloittamasta yt-kierrosta toisensa perään ja niin lähti työpaikat koko tiimiltä. Lähti koko osastolta, kiitos kotipesäänsä pönkittävän ulkomaisen pomon.
Tiiminvetäjänä en pitäisi tiimissä päivääkään tyyppejä joilta puuttuu aloitekyky ja kyky ajatella itsenäisesti kuten ap.
Mitenkä tämä poikkeaa lähitöistä? Ihan samanlaisia päiviä tulee sielläkin mutta lähitöissä voit sentään estää kollegoitakin tekemästä töitä jaarittelemalla näiden kanssa kahvimuki kädessä koko päivän.
Mitä parasta HR on oikein iloinen kun olet koko päivän toimistolla näkyvissä ja kuultavissa eli tämä on juuri sitä sosiaalista vuorovaikutusta jota HR haluaa edistää avonttoreilla ja etätyön kielloilla.
Olen sellaisella alalla, missä työtilanne on kausiluontoista, joten hiljaiset päivät eivät kerro mistään tulevista yt-neuvotteluista. Ne kertovat vain hiljaisesta hetkestä, ei muuta.
Hyviä vinkkejä saitkin; kotijumppa ja kotityöt, esim. ruuanlaitto/pakastaminen - siihenhän menee usein aikaa, ja joku uskalsi käydä lenkilläkin. Itse tein perinteistä puhelinmyyntityötä, joten kotonakin piti olla tehokas, ja kauppojen määrää seurattiin jatkuvasti. Kenkää sai, jos kauppojen määrä rupesi etätyössä laskemaan. Ennen kuin sai kenkää, joutui palaamaan toimistolle. Ei meitä ollut kuin kaksi 20 myyjän toimistossa jolla oli pomojen täysi luotto tehdä etätöitä. Välillä minullakin meni ääni tai selkä väsyi. Korkeintaan kävin keittämässä teetä ja venyttelin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hiljaisempana aikana (joita ei pahemmin ollut) tehtiin niitä hommia joihin ei muutoin riittänyt aikaa. Prosessikehitystä jne. Täystyöllisyys ja erittäin hyvä palaute ei estänyt yritystä aloittamasta yt-kierrosta toisensa perään ja niin lähti työpaikat koko tiimiltä. Lähti koko osastolta, kiitos kotipesäänsä pönkittävän ulkomaisen pomon.
Tiiminvetäjänä en pitäisi tiimissä päivääkään tyyppejä joilta puuttuu aloitekyky ja kyky ajatella itsenäisesti kuten ap.
Mietin ihan samaa, ei asiantuntijatyössä odotella että hommat tippuu eteen vaan se oma aika suunnitellaan itse niin että työtunnit tulee fiksusti käytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä aiemmalla työpaikalla tuli välillä eteen päiviä, jolloin oli todella hiljaista. Hiljaisina hetkinä piti itse keksiä sitä tekemistä. Yleensä näinä hetkinä tuli käytyä läpi vanhaa ohjekirjastoa, ja saatoin alkaa luomaan uusia ohjeita. Toimin tuolloin oppilaitoksen it-tuessa, henkilökunnalle ja opiskelijoille piti luoda ohjeita eri järjestelmien käytöstä. Työpuhelin oli tietty auki, koska kaikki tukipuhelut tulivat siihen.
Eihän sinulla ole ollut työtöntä hetkeä, jos kerran on kuitenkin pitänyt luoda ohjeita.
Ei niitä ollut pakko luoda. Hiljaisina hetkinä aloin omatoimisesti tekemään niitä, tai ainakin pohtimaan, että mikä olisi sellainen ohje, mikä olisi hyvä olla olemassa. Oli tuossa hommassa oikeasti todella kuolleita päiviä. Jatkuvasti ei jaksanut olla keksimässä sitä tekemistä.
Eikö työttömänkin tule olla 24/7 varuillaan, sillä jos et vastaa vaikka kesken suihkun puhelinsoittoon, tulikaan niin, että et ole ollut 24/7 työmarkkinoiden käytettäväissä ja karenssi pamahtaa.
ps ehkä oikein kovalla 10 viikon selvitystyöllä saat osan karenssista takaisin, joskus seuraavan 8 kuukauden aikana
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo tai aivan ainutlaatuisen typerä yksilö jos ei ole koskaan tajunnut että Teams ja sähköposti kulkevat puhelimessa mukana taskussa.
Aivan, meilläkin kaikki pitää vain puhelinta mukana ja voi koko ajan kulkea missä vain ja harrastaa ja tehdä mitä tahansa ja sitten vain silloin tällöin vilkuilee onko tavoiteltu, koska sitähän vapaa-aikana muutoinkin tehdään, vilkuillaan onko someen tai muualle pukannut viestiä, eli ei eroa mitenkään vapaa-ajan vietosta meillä etätyöt.
Käytän sellaisen ajan yleensä opiskeluun. Tavallisesti on niin kiire, ettei ehdi opiskella mitään, joten hiljaisena päivänä teen jotain verkkokurssia tai katson webinaaritallenteita
Vierailija kirjoitti:
Pandemian aikaan oli tuollaista. Läppäri olkkarin pöydälle ja katsoin K-draamoja. Jos joku halusi jotain niin huomasin silti.
Tässä onkin se paradoksi, että palkanmaksu on täysin irtautunut työn tuottavuudesta. Suuri osa keskiluokan toimistohommista on turhaa käsienheiluttelua, jonka voisi automatisoida/lakkauttaa.
Nämä on vaan luotu amerikkalaisen yrityskulttuurin apinoimiseksi ja turhan byrokratian täyttämiseksi. Saadaan helposti vaikka 100 ihmistä työllistettyä täyttämällä kaavakkeita, digitoimalla ne, kehittämällä siihen tietojärjestelmät ja loppupäässä joku, joka tulostaa sen kaavakkeen tietojärjestelmästä ja laittaa silppuriin.
Siksi Suomen talous ei vedä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tämä poikkeaa lähitöistä? Ihan samanlaisia päiviä tulee sielläkin mutta lähitöissä voit sentään estää kollegoitakin tekemästä töitä jaarittelemalla näiden kanssa kahvimuki kädessä koko päivän.
Mitä parasta HR on oikein iloinen kun olet koko päivän toimistolla näkyvissä ja kuultavissa eli tämä on juuri sitä sosiaalista vuorovaikutusta jota HR haluaa edistää avonttoreilla ja etätyön kielloilla.
Älä nyt pilaa toisen etätyöprovoa ikävillä faktoilla.
Teen kotihommia, selailen nettiä, teen ehkä nettiostoksia, pelailen videopelejä, yritän kirjoittaa romaania. Teams auki ja sähköpostien (useita laatikoita) tsekkailua aina välillä. Ihan hyvin saa ajan kulumaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Suomi nousuun hr-jakkukalkkunoilla!
Kertokaa nyt millä aloilla näitä leppoisia etätöitä on! Yksi on mainittu, oppilaitoksen digituki.
Tuo on tavallinen etätyön ilmiö: itse työ ei stressaa, vaan jatkuva “valmiustila”. Vähän kuin olisi päivystämässä näkymättömässä työvuorossa.
Asiantuntijatyössä tällaisiin päiviin auttaa yleensä se, että lakkaa ajattelemasta niitä “odotteluna” ja rakentaa niille oma rytminsä. Sinun ei tarvitse istua kahdeksaa tuntia jäykkänä koneen edessä todistaaksesi olevasi töissä. Työvelvollisuus on olla tavoitettavissa ja reagoida kohtuullisessa ajassa, ei tuijottaa Teamsia keskeytymättömässä hälytystilassa.
Tee näin: Pidä kone ja Teams auki, tarkista viestit esimerkiksi 30-60 minuutin välein. Sopivia hommia hiljaisiin päiviin: sähköpostin ja tiedostojen siivous, lukeminen ja taustatyö, ideoiden kirjaaminen, analytiikan tutkiminen, rauhalliset kotityöt.
Asiantuntijatyössä työn määrä vaihtelee. Hiljainen päivä ei tarkoita, että tekisit jotain väärin. Moni tunnollinen ihminen kokee syyllisyyttä siitä, ettei ole jatkuvasti kiireinen, vaikka todellisuudessa työelämässä on luonnollisia syklejä.