Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt sukulaisiin jotka eivät tule yo-juhliin

Vierailija
27.05.2026 |

Meillä on ylioppilasjuhlat nyt lauantaina ja kutsuin molempien suvusta kaikki lähimmät ja vähän kaukaisempiakin. Tyttäreni kannalta harmittaa niin paljon kun moni ei ole ilmoittanut vieläkään onko tulossa ja olisin niin halunnut että häntä olisi tullut juhlistamaan koko suku. Hänen molempien sisarustensa juhlissa oli paljon enemmän väkeä paikalla. Eniten olen suuttunut omiin sisaruksiini. Veljeni ja siskoni asuvat molemmat ulkomailla mutta ovat tienneet tästä juhlasta jo pitkään. Nyt sitten viime hetkellä kumpikaan ei ole tulossa. Toisella työkiireet estävät, toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä. Minusta tuntuu äitinä loukkaavalta että heistä kumpikaan ei ole puolisoineen tulossa paikalle. Ei oikein huvita edes puhua kummankaan kanssa kun päättivät nyt tehdä näin. Varmaankin olisivat olleet kesällä kyllä tulossa käymään mutta en tiedä viitsinkö edes kutsua kylään.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole juuri mitään itsekkäämpää, kuin vaatia jotain saapumaan omiin juhliinsa. Juhlia tietysti saa järjestää, mutta vaatimus siitä, että ihminen ei saisi käyttää omaa aikaansa miten haluaa, on törkeä. Itse inhoan kaikkia juhlia enkä osallistu kuin sellaisiin, jotka ovat lähellä ja joissa voi piipahtaa nopeasti. Nekin jäävät väliin, jos on jotain itselle tärkeää menoa tiedossa.

Vierailija
142/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä pahaa mieltä siks että joku jää pois juhlista kun ei pysty tulemaan. Toki voi toivoo saavansa juhlia vaikka just sisarusten ja muun lähisuvun kanssa mutta jos heitä näkee muutenkin niin syy pahaan mieleen ei voi olla vaan läsnäolon puuttuminen. Ja kun kyse ei oo nyt äidin juhlista vaan lapsen. Tuskin tää ylioppilas sentään kokee juhlien olevan pilalla? Että olisko täs nyt ihan muusta kyse. On muka lapsen takia pettynyt mut oikeesti vaan harmittaa ihan omasta puolesta kun liian vähän yleisöä. Varmaan niitä pakosti pois jääviä harmittaa kun olisivat halunneet juhlistaa tätä ylioppilasta ja sitten päälle vielä joku sukudraama ja mykkäkoulu. Kantsisko AP harkita että soittaisit niille ja pyytäisit anteeksi? Miten reagoit kun ilmoittivat? Et kai ilmaissut niille tota katkeruuttas suoraan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkään osa ei oo ilmoittanut tuleeko vai ei. Tunnustan että vähän suutahdin kun sisarukset ilmoitti mulle. En ole jaksanut vastata puheluihinsa kun kerran eivät ole tulossa. Kuulemma lapseni ei jää ilman lahjoja että sentään jotain sitten. Mutta kannattipa nyt järjestää sitten viimeisen päälle, takapihan kalustuskin laitettiin uusiksi tätä varten ja hankin uuden pöydän ruokailutilaan. Meillä oli tarkoitus olla aika paljon kotimaassa nyt kesällä mutta tekisi mieli lähteä juhlien jälkeen äkkilähdöllä jonnekin. 

AP

Vierailija
144/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pettynyt siihen, ettei sukulaisnuorelle järjestetä lainkaan minkäänlaisia juhlia. Taustalla riitainen avioero ja toisen puolen sukua, johon itse kuulun, systemaattinen mustamaalaaminen.  Olen tilanteesta pahoillani, koska itse olen vuosia yrittänyt kohentaa välejä joka suuntaan. Surullista, minkälaisen mallin nuori saa aikuisilta. Tai ns. aikuisilta.

Minä olen eronnut väkivallan vuoksi. Kukaan ei tätä usko, koska exäni on supliikki uraihminen. En voi kuvitella, että hän tulisi minun kotiini, en edes lapsemme juhlien vuoksi. Se ihminen uhkasi henkeäni.

Vierailija
145/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee - Ei tule. Siinä vaihtoehto joka on syytä ja hyvissä ajoin ilmoittaa kutsujalle. 

Ulkomailta on aika kallista matkustaa Suomeen ja kyllä se lääkärikin kovin tärkeä on, ei sinne kukaan turhaan mene. Odotitko suuria rahalahjoja vai mikä mättää?

Vierailija
146/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole juuri mitään itsekkäämpää, kuin vaatia jotain saapumaan omiin juhliinsa. Juhlia tietysti saa järjestää, mutta vaatimus siitä, että ihminen ei saisi käyttää omaa aikaansa miten haluaa, on törkeä. Itse inhoan kaikkia juhlia enkä osallistu kuin sellaisiin, jotka ovat lähellä ja joissa voi piipahtaa nopeasti. Nekin jäävät väliin, jos on jotain itselle tärkeää menoa tiedossa.

Miten se liittyy tähän ?

Tässä siskon lapsi pääsee ylioppilaaksi. Ei sisko
Etkö sinä ole omien sisarusten kanssa sen verran läheinen, että olisi itsestäänselvyys menisit heidän lasten yo juhliin ?

Vierailija
147/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai olet kutsunut penkintäytettä ja lompakkoraha-automaatteja ja nyt nämä ei niin läheiset, joilla ei myöskään ole mitään suhteita teihin eivät tule?

Ymmärsinkö oikein?

Lompakkoihmisiä ?

Et vissiin tiiä mitä juhlien järkkääminen maksaa ? Tappiolle siinä jää. Juhliin kutsutaan ihmisiä, jotka halutaan kutsua

Ei se vieraiden velvollisuus ole sitä kulua mitenkään kattaa järjestäjälle/järjestäjille. 
Järkkää sellaiset juhlat, joihin on varaa niin, ettei tarvitse kärttyillä vieraiden vähyydestä (rahalahjojen vähyydestä/pienuudesta). 

Nimenomaan näin tehdäänkin. En ymmärrä miksi joku alkaa urputtamaan kutsutaan vieraita, jotta saadaan enemmän lahjoja.

Jokainen, joka on ikinä järkännyt juhlia, tietää juhlat maksaa enemmän, mitä vieraat tuo lahjoja.

Ei juhlia järjestetä lahjojen saamiseksi, vaan juhlitaan henkilöä

Vierailija
148/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tähän ?

Etkö sinä ole omien sisarusten kanssa sen verran läheinen, että olisi itsestäänselvyys menisit heidän lasten yo juhliin ?

Kai se nyt liittyy aika paljonkin. Suht vieraan lapsen juhliin pitäisi lähteä ? Ei se sukulaisuus mikään velvoite ole yhtään mihinkään 

Vierailija
149/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy tähän ?

Tässä kai veli ja sisko puolisoineen/perheineen(?) asui kuitenkin ulkomailla. Olivat tulossa mutta eivät käytännön syistä pääse. Ja vaikuttaa siltä että muistavat kuitenkin sukulaislasta ja olisivat ehdottomasti tulleet paikalle jos asuisivat Suomessa. Vaikka olisi kuinka läheinen niin on vähän eri asia tulla juhliin automatkan takaa kuin jostain lentomatkan päästä.

Vierailija
150/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuvat ulkomailla niin sieltä ei välttämättä niin helposti pääse matkustamaan.  Ehkä töistä ei ole lopulta saanut sopivasti lomaa? Ja jos toisella oli ihan oikeasti terveyteen liittyvä syy niin tuskin hänkään halusi jäädä juhlista pois? Lentojen järjestäminen ja matkustaminen on aina oma hommansa ja tyyris juttu. Vaikka haluaisi kuinka olla paikalla niin ei ole niin helppoa järjestää sitä kuin jos asuisi koti-Suomessa. Mitäs jos sittenkin kutsuisit käymään sitten kun pääsevät matkustamaan? Tuskin lastasi häiritsee juhlia useampaan kertaan.

Jollei nyt ihan toisella puolella maailmaa asu, ei Suomeen lentäminen ole mikään juttu.

Lentolippujenkin hinnat tippuvat, kun ajoissa varaa.

Lentolippujen hinnat ovat nouseet ja edestakainen matka maksaa kesäaikana n. 2000 - 3000. Loma on loppukesästä eli jos pitäisi lentää Suomeen ylioppilasjuhliin, niin pitäisi ottaa palkatonta lomaa, maksaa lennot, yöpymiset, auton vuokra jne. Olisihan se tietenkin mukavaa osallistua juhliin, mutta nämä realiteetit kyllä iskee päin vahvasti. 

Vierailija
151/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuvat ulkomailla niin sieltä ei välttämättä niin helposti pääse matkustamaan.  Ehkä töistä ei ole lopulta saanut sopivasti lomaa? Ja jos toisella oli ihan oikeasti terveyteen liittyvä syy niin tuskin hänkään halusi jäädä juhlista pois? Lentojen järjestäminen ja matkustaminen on aina oma hommansa ja tyyris juttu. Vaikka haluaisi kuinka olla paikalla niin ei ole niin helppoa järjestää sitä kuin jos asuisi koti-Suomessa. Mitäs jos sittenkin kutsuisit käymään sitten kun pääsevät matkustamaan? Tuskin lastasi häiritsee juhlia useampaan kertaan.

Jollei nyt ihan toisella puolella maailmaa asu, ei Suomeen lentäminen ole mikään juttu.

Lentolippujenkin hinnat tippuvat, kun ajoissa varaa.

Lentolippujen hinnat ovat nouseet ja edestakainen matka maksaa kesäaikana n. 2000 - 3000. Loma on loppukesästä eli jos pitäisi lentää Suomeen ylioppilasjuhliin, niin pitäisi ottaa palkatonta lomaa, maksaa lennot, yöpymiset, auton vuokra jne. Olisihan se tietenkin mukavaa osallistua juhliin, mutta nämä realiteetit kyllä iskee päin vahvasti. 

Kyllä. Ja varsinkin nyt vielä sitten lisänä se, että lentoja on peruttu aika paljon tuon Iranin tilanteen takia kun yritetään säästää polttoainetta. Meidän perheelle tuli shokkina millaiset hinnat esim. Finnairilla on, joten tulee edullisemmaksi lentää muilla yhtiöillä välilaskun kautta. Tietysti siinäkin oma vaivansa. Jos ei ole majoitusta jonkun nurkissa niin hotellimajoittumiseen saa helposti uppoamaan pari tonnia viikolta.

Vierailija
152/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkään osa ei oo ilmoittanut tuleeko vai ei. Tunnustan että vähän suutahdin kun sisarukset ilmoitti mulle. En ole jaksanut vastata puheluihinsa kun kerran eivät ole tulossa. Kuulemma lapseni ei jää ilman lahjoja että sentään jotain sitten. Mutta kannattipa nyt järjestää sitten viimeisen päälle, takapihan kalustuskin laitettiin uusiksi tätä varten ja hankin uuden pöydän ruokailutilaan. Meillä oli tarkoitus olla aika paljon kotimaassa nyt kesällä mutta tekisi mieli lähteä juhlien jälkeen äkkilähdöllä jonnekin. 

AP

No kai noista kalusteista on iloa muutenkin. Pidot paranee, kun vieraat vähenee. Ehtii oikeasti jutella.

Vierailija
153/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisätkää parin yön hotellihinnat ja taksimatkat, jos ulkomailta tullaan  yo juhlaan.  Ja juhlissa ollaan se tunti.  Aikamoinen satsaus olisi lentolippujen lusäksi. En voisi vaatia.

Vierailija
154/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut sitten omat kaverit ja naapurit?

Vierailija
155/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan ylioppilasjuhliin tapana lähettää kutsu? Ei siis voi mennä, jos ei ole kutsuttu? Lahja pitää kuitenkin antaa, vaikka ei ole kutsuttu. Tunnustan, että olen hieman tietämätön juhlaetiketeistä, ja miten minun lähisukulaisena tulisi toimia. 

No kyllä meille mahtuu sukulaiset. Tututkin. Yllätysvieraatkin.

Vierailija
156/165 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Voi hyvää päivää sentään! 

Kuka käski jotain kalustusta laittamaan uusiksi yksien yo-juhlien takia? 

En kauheasti ihmettele, että porukka ei tule teille, jos olet noin hiton pikkumainen, että jätät vastaamatta puheluihinkin "kun kerran eivät ole tulossa". Naurettavaa!

Kasva aikuiseksi ihminen. 

Vierailija
157/165 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtenyt ulkomailta kummitytön ylioppilasjuhliin. Tein laskelmat matkakustannuksista ja annoin sen summan lahjaksi.  Lentoihin olisi mennyt paljon, kun sisälsi myös kalliin kotimaanlennon. Tapasin hänet sitten kesälomalla.

Vierailija
158/165 |
29.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun suvussa on porukkaa joilla narsistisia taipumuksia. Jokaikinen juhla ja muu tilanne valjastetaan oman egon pönkittämiseen. Reaktiot on just tuollaisia lapsellisia tyyliin mykkäkoulu tai muu uhriutuminen. Pahimmat käy väliin postaamassa sosiaaliseen mediaan kerätäkseen tykkäyksiä ja esittelemässä saavutuksiaan. Mulla katkesi välit pariin tällaiseen tyyppiin. Mutta onneksi lapsensa pääsivät aloittamaan oman elämänsä ja olen ollut tukena heille kun nyt koittavat päästä irti vanhempien tukahduttavasta otteesta.

Vierailija
159/165 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, oliko teillä hyvät juhlat? Saiko mielestäsi sankari riittävästi rahaa lahjaksi?

Vierailija
160/165 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole edes oikein sukua ketä kutsua. Joillakin edes se oma mies ei ilmesty juhliin. Että semmoista. Ei se muillakaan niin hohdokasta ole

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme