Pettynyt sukulaisiin jotka eivät tule yo-juhliin
Meillä on ylioppilasjuhlat nyt lauantaina ja kutsuin molempien suvusta kaikki lähimmät ja vähän kaukaisempiakin. Tyttäreni kannalta harmittaa niin paljon kun moni ei ole ilmoittanut vieläkään onko tulossa ja olisin niin halunnut että häntä olisi tullut juhlistamaan koko suku. Hänen molempien sisarustensa juhlissa oli paljon enemmän väkeä paikalla. Eniten olen suuttunut omiin sisaruksiini. Veljeni ja siskoni asuvat molemmat ulkomailla mutta ovat tienneet tästä juhlasta jo pitkään. Nyt sitten viime hetkellä kumpikaan ei ole tulossa. Toisella työkiireet estävät, toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä. Minusta tuntuu äitinä loukkaavalta että heistä kumpikaan ei ole puolisoineen tulossa paikalle. Ei oikein huvita edes puhua kummankaan kanssa kun päättivät nyt tehdä näin. Varmaankin olisivat olleet kesällä kyllä tulossa käymään mutta en tiedä viitsinkö edes kutsua kylään.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Miten tää ilmiselvä provo on saanut näin paljon tulta alleen.
"toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä" >> liian ilmeistä, AP. Ensi kerralla kokeile vähän uskottavampaa.
Eiköhän tossa oo vähän sekoitettu oikeita yksityiskohtia ettei suku tunnista. Kyllä niitä ihmisiä on jotka suuttuu ihan pätevästä syystä poisjäämisestä kun olettavat että muut hyppää heidän pillin mukaan.
Itsellä on kokemusta siitä että ei saa oikeastaan olla siskon lasten arjessa mukana eikä muutenkaan kelpaa seuraksi kuin penkin täytteeksi juhliin tai lompakkoa raottamaan kun pennut tarvii fyrkkaa. Olen näet hänen mielestään väärää koulutustasoa ja yhteiskuntaluokkaa ilmeisesti. Kun on rakentanut itselleen ja kaveripiirilleen kuvan menestyjästä joka pyörii ns. paremmissa piireissä ja valehdellut vähän niinkuin kaikesta itseään koskien mukaan lukien lapsuus, harrastukset jne. niin eihän siihen sovi meikäläinen mielikuvaa pilaamaan.
Valitettavasti en ole sitten päässyt paikalle lastensa juhliin yhdenkään näistä neljästä kohdalla. Toivottavasti jonkinlaiset välit saadaan pidettyä lasten kanssa nyt aikuisena. Yritän kuitenkin pitää yhteyttä ja autan aina tarvittaessa.
Ilmoitat kaikille jotka eivät tule että laittavat lahjarahat suoraan tilille. Siitähän näissä on aina kyse.
Ulkomailta pitäisi tulla sinne? Ootko ihan tosissasi, AP?
Minä olen käynyt yo juhlissa, juhlan kohde oli jo lähtenyt kavereidensa kanssa juhlimaan, ei todellakaan jäänyt paikalle vaan häipyi
No hei, ketä oikeasti kiinnostaa räkänokan hatut?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kun muistitte olemassa oloni näin monen vuoden jälkeen, mutta valitettavasti olen estynyt tulemaan paikalle.
Mistä saitte numeroni se on vaihtunut eikä julkisessa jaossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvä provo.
Ei välttämättä ole provo. Varsinkin kaupungeissa, missä ei niin luontevasti olla tekemisissä naapureiden kanssa.
Voi olla todella vaikea löytää vieraita, jos sukulaiset eivät syystä tai toisesta pääse juhliin.
Ei maallakaan löydä vieraita juhliin jos ei ole kenenkään kanssa tekemisissä.
Löytyy kun laittaa kaupan ilmoitustaululle "meillä on juhlat kahvitus alkaa klo 14, pannu kuumana koko iltaan asti", sinne kuule mummoja ja pappoja tungeksii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet kutsunut penkintäytettä ja lompakkoraha-automaatteja ja nyt nämä ei niin läheiset, joilla ei myöskään ole mitään suhteita teihin eivät tule?
Ymmärsinkö oikein?
Lompakkoihmisiä ?
Et vissiin tiiä mitä juhlien järkkääminen maksaa ? Tappiolle siinä jää. Juhliin kutsutaan ihmisiä, jotka halutaan kutsua
Ei se vieraiden velvollisuus ole sitä kulua mitenkään kattaa järjestäjälle/järjestäjille.
Järkkää sellaiset juhlat, joihin on varaa niin, ettei tarvitse kärttyillä vieraiden vähyydestä (rahalahjojen vähyydestä/pienuudesta).
Tämä olisi hyvä aika monen muistaa. Olen ollut synttärijuhlissa jotka järjestettiin tilausravintolassa saarella. Sen lisäksi että odotettiin kunnon lahjaa päivänsankarille (ja näissä oli selkeästi odotuksena että pitäisi olla tyyliin viidensadan lahja), ennen pöytään istumista tultiin vielä supattamaan että tää kustantais teille nyt sen ja sen verran ja voisitteko maksaa nyt etukäteen kun järjestävä pariskunta joutuu tän sit tilaisuuden lopuksi maksamaan. Eli odotettiin että vieraat kattaa kulut kun heidät on kutsuttu paikalle.
Siinähän petyt. Se on elämä pettymyksiä täynnä jos aina olettaa että muut toimii juuri niinkuin sä haluat. Milloin olet viimeksi matkustanut tapaamaan sisaruksiasi? Oletko osallistunut heidän perhejuhliinsa heidän uusissa kotimaissaan? Muistatko itse sisarustesi lapsia vai jäävätkö huomiotta?
Aika harva on nykyään kiinnostunut oikeasti viettämään aikaa lähisukulaistensa kanssa ja kuulemaan mitä heille kuuluu. Jos ei vastaa viesteihin, soittelee kovin harvoin jos koskaan ja ainoa kontakti on kun kinutaan osallistumaan rahallisesti johonkin ja olemaan paikalla sukujuhlissa, niin on aika kohtuutonta vaatia että sukulaiset ryntäisi paikalle riemusta kiljuen kun sinä lähetät sen omin käsin askartelemasipaskartelemasi kortin ja odotat useamman satasen lahjaa.
Usein tuntuu suku olevan pahin. Olisi tosi ihanteellista jos oma suku olisi läheinen ja lämmin mutta valitettavasti olen alkanut miettiä miten ihmeessä pariskunnan alunperin rakkaustarinasta päädytään tilanteeseen jossa joukko ihmisiä on tekemisissä keskenään pakosta vain koska geenit yhdistävät. Ei sen niin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käynyt yo juhlissa, juhlan kohde oli jo lähtenyt kavereidensa kanssa juhlimaan, ei todellakaan jäänyt paikalle vaan häipyi
Nykyäänhän moni ei edes lähde minnekään kavereiden kanssa juhlimaan vaan se suvun kahvittelu voi olla se ainoa yo-juhla. Vähän ankeaa mutta tätä on nyt näkynyt tuttavapiirin lasten parissa. Ei mennä vanhojen tai abiristeilylle, jätetään kaikki muutkin eri elämänvaiheisiin ja kouluaikaan liittyvät tapahtumat väliin kun ei viitsitä ja jakseta. Monet vanhemmat valittaa ettei lapset käy ikinä missään, lojuvat vaan kotona puhelinta tuijottamassa. No, säästyypä rahaa kun ei ikinä tarvii järjestää mitään häitä tai vastaavia kun ei nämä koskaan tapaa edes ketään. Seurustelukin on ajatuksena ihan nolo ja kamala kun nykynuoriso mieluummin viettää ikuista lapsuutta. Toisaalta rahaa taas ei säästy kun lapset ei edes muuta pois vanhempien luota.
No eipä mullekkaan kukaan ulkomailta tullu, en todellakaan olisi edes odottanut.
Ja, muistakaas, ettei juhlakalu välttämättä ole edes kutsunut joitain sukulaisia, edes ilmoittamalla kellonaikaa milloin sopii tulla...jos ihmettelette. Eikä vanhemmat halua heitä. Tällaistakin on. Väkisinkö lähdettäis 800km päähän jos ovi lyödään edessä kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta pitäisi tulla sinne? Ootko ihan tosissasi, AP?
Pitäisi sitä sun tätä. Meillä molempien vanhemmat painostaa kun pitäisi olla yhtä aikaa kolmella eri paikkakunnalla suvun lasten yo-juhlissa. Mutta kun ei voi ratketa joka paikkaan! Nyt sitten minä menen yhteen paikkaan, mies toiseen ja katsotaan ehditäänkö paluumatkalla poiketa kolmansissa jotka on siinä matkan varrella. Huoh... Ja tän painostuksen päämoottoreina on tietysti vanhemmat naisihmiset jotka esittää uhkavaatimuksia. Toki voitaisiin vaan haistattaa pitkät mutta ei jaksa riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Panin välit poikki sukulaisiin jotka teki oharit juhlien kohdalla. Ihan sama lähettävätkö kukkia ja lahjoja, kyseessä on myös vanhempien juhla ja on loukkaus olla tulematta. Jos on vielä varattu jotain erityisruokia niin kuka nekin sitten syö.
Hoh hoijaa 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itselleni oli suuri ilo ja tärkeää, että äidin ja isän sisarukset kävivät perheineen yo-juhlissani. Menkää sinne ja keskustelkaa sen ylioppilaan kanssa. Jos mökkiviikonloppu on tärkeämpi niin vetäkää käteen.
Ilomielin, siis vedän käteen. En ole nähnyt siskoani kuuteen vuoteen ja nyt sain kutsun hänen lapsensa ylppäreihin, enkä ole menossa.
Kiitos nauruista :D Arvostan rehellisiä ihmisiä.
-eri
Mikä ihme on muuttunut suomalaisessa juhlakulttuurissa?!
Tämä tulematta jättäminen, usein myös sen ilmoittamatta jättäminen, on yhä vain yleisempää.
Itse kutsuin viime kesänä lapseni rippijuhliin sukulaisia ja ystäviä noin 40 henkeä, lopulta juhlissa oli parikymmentä. Karkeasti arvioiden puolet jäi pois. Osa ilmoitti vain, että eivät tule (minulla vahva epäilys ettei mitään varsinaista syytä ollut), moni ei ilmoittanut yhtään mitään.
Minua harmitti, mutta yritin olla näyttämättä harmia lapselleni ja minusta meillä oli tosi mukavat juhlat sitten hiukan pienemmällä porukalla.
Ruokaa ja tarjottavia meni roskiin aivan hirveästi. Pitopalvelulle oli pitänyt tietysti ilmoittaa viikkoja ennen määrät ja olin tilannut esimerkiksi täytekakut ja kaksi erilaista voileipäkakkua 45 hengelle. Roskiin meni, kun syöjiä oli lopulta ehkä 18 henkeä.
Ylioppilaaksi pääseminen ei ole nykyään niin iso asia kuin menneinä vuosikymmeninä. En käy ylioppilasjuhlissa, koska ei pidetä muutenkaan yhteyttä näiden nuorten kanssa. Jos joku nyt vaikka väittelee tohtoriksi, niin silloin vien mielelläni kunnollisen lahjankin.
Tänne kyllä kirjoittaa sellaiset drama queenit, että oksat pois. Ei varmaan kannata välejä katkaista, mikäli jotkut eivät pääse juhliin. Se on kato sellaista juhlien järjestäminen, että kaikki kutsutut eivät syystä tai toisesta pääse tulemaan/halua tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet kutsunut penkintäytettä ja lompakkoraha-automaatteja ja nyt nämä ei niin läheiset, joilla ei myöskään ole mitään suhteita teihin eivät tule?
Ymmärsinkö oikein?
Lompakkoihmisiä ?
Et vissiin tiiä mitä juhlien järkkääminen maksaa ? Tappiolle siinä jää. Juhliin kutsutaan ihmisiä, jotka halutaan kutsua
Ei se vieraiden velvollisuus ole sitä kulua mitenkään kattaa järjestäjälle/järjestäjille.
Järkkää sellaiset juhlat, joihin on varaa niin, ettei tarvitse kärttyillä vieraiden vähyydestä (rahalahjojen vähyydestä/pienuudesta).Tämä olisi hyvä aika monen muistaa. Olen ollut synttärijuhlissa jotka järjestettiin tilausravintolassa saarella. Sen lisäksi että odotettiin kunnon lahjaa päivänsankarille (ja näissä oli selkeästi odotuksena että pitäisi olla tyyliin viidensadan lahja), ennen pöytään istumista tultiin vielä supattamaan että tää kustantais teille nyt sen ja sen verran ja voisitteko maksaa nyt etukäteen kun järjestävä pariskunta joutuu tän sit tilaisuuden lopuksi maksamaan. Eli odotettiin että vieraat kattaa kulut kun heidät on kutsuttu paikalle.
Törkeätä. 😡
Mistä tietää että kesä tulee?
Suututaan jos ulkomailla asuvat eivät pääse omiin kissanristiäisiin. Toisaalta suututaan, jos ulkomailla asuvat tulevat Suomeen mutta eivät ymmärrä kun suomalaisilla sukulaisilla ei ole heille aikaa, kun työ ja arki rullaa täkäläisillä ulkomaanpellejen paikalla olosta huolimatta.
Ja sitten kun täkäläiset ilmoittaa tulevansa kylään, suututaan kun ulkomaanpellejen työ ja arki rullaa, vaikka ihan Suomesta asti tulee vieraita.
T. Ulkomaanpelle, jonka maassa puhutaan ihan väärää kieltäkin.