Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pettynyt sukulaisiin jotka eivät tule yo-juhliin

Vierailija
27.05.2026 |

Meillä on ylioppilasjuhlat nyt lauantaina ja kutsuin molempien suvusta kaikki lähimmät ja vähän kaukaisempiakin. Tyttäreni kannalta harmittaa niin paljon kun moni ei ole ilmoittanut vieläkään onko tulossa ja olisin niin halunnut että häntä olisi tullut juhlistamaan koko suku. Hänen molempien sisarustensa juhlissa oli paljon enemmän väkeä paikalla. Eniten olen suuttunut omiin sisaruksiini. Veljeni ja siskoni asuvat molemmat ulkomailla mutta ovat tienneet tästä juhlasta jo pitkään. Nyt sitten viime hetkellä kumpikaan ei ole tulossa. Toisella työkiireet estävät, toinen taas vetosi siihen ettei pysty siirtämään jotain tutkimuksia sairaalassa. Tiedä sitten onko vaan tekosyitä. Minusta tuntuu äitinä loukkaavalta että heistä kumpikaan ei ole puolisoineen tulossa paikalle. Ei oikein huvita edes puhua kummankaan kanssa kun päättivät nyt tehdä näin. Varmaankin olisivat olleet kesällä kyllä tulossa käymään mutta en tiedä viitsinkö edes kutsua kylään.

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.

ja jos lahjat ei kiilu silmissä, niin okoo pikku porukka- sehän mahdollistaa muuten sen, että ei tarvitse uuvuttaa kotona yhtä sun toista puuhaten- onkin varantoja juhlia ravintolassa hienolla näköalalla esim. Äitikin pääsee huokasemaan.

Onnittelut kaikkien meidän puolesta !

Vierailija
82/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

He varmasti antavat lahjan kesällä käydessään. Näin minä tein. Annoin muutaman satasen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, harmi kun en itse aikoinani tajunnut loukkaantua, kun sisarukseni ei tullut lapseni yo-juhliin 🤦‍Olisivathan he voineet oman lapsensa syöpähoitoja siirtää..

Vierailija
84/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kohtuutonta ajatella että joku tulee ulkomailta mihinkään juhliin.

Moni ei lähde edes toiselta puolen Suomea saatikka ulkomailta.

Niin, se on kahden työviikon viikonloppu. Ylioppilasjuhlat on juhlat joissa piipahdetaan ns ohi mennen, eikä pitkän matkalaisille välttämättä tarjota edes sitä ruokaa. 

Vierailija
85/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis suutuit sisaruksillesi kun eivät käytännön syistä pääse paikalle?! Mitä mieltä ylioppilas itse on? Harva yo-ikäinen on kovin harmissaan jos täti/setä/serkku/kumminkaima eivät pääse kahvittelemaan. Ehtii nähdä toistekin. Kuulostaa siltä että sinulla ei riitä empatiaa muille vaan harmittaa kun et pääse itse patsastelemaan yo:n äitinä mahdollisimman ison vierasmäärän edessä. On ehkä hieman tärkeämpää että työpaikka säilyy ja terveys hoidetaan kuntoon kuin se, että sinä saat lisää vieraita juhliisi. Ei kannata polttaa siltoja sentään yksien juhlien takia.

Ne ovat nuorelle ihmiselle ainutkertaiset juhlat. 

Voi olla, mutta muisteleeko niitä joku oikeasti vielä vuosien päästä? Itse en edes muista enää kunnolla omiani.

No ei todellakaan muistele. En muista ketä kävi yo juhlissani.

Minä muistan, keitä kävi poikani yo-juhlissa ja muistan myös keitä kävi omissa yo-juhlissa. Siitä syystä, että niissä otettiin valokuvia.

Eikö teidän juhlissa oteta valokuvia?

Niin, muistat ne vaan valokuvista. Vau "tosi" ikimuistoisia vieraita. 

Vierailija
86/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mo onhan yo juhlat nuorelle tärkeitä, mutta että ulkomailta tulisi  juhliin, joissa yleensa viivytään korkeintaan tunnin verran. Ja sitten toisiin juhliin. Nuoret poistuvat omiin juhliinsa jo alkuillasta.  En moiti , jos jättäisi tulematta hankalien työjärjestelyiden tai pitkien matkojen takia.

Vierailija
87/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon olette muuten tekemisissä?

Minut aina kaivetaan naftaliinista suvun juhliin. Muuten ei olla tekemisissä. Kukaan ei ole koskaan edes käynyt luonani kylässä.

Jos yritän pitää yhteyttä, niin kaikki pelkkää valitusta: olen uupunut, lapset erityislapsia, käydään terapiassa, selkä kipeä.

Aina se kakku, voileipiä ja kahvi. Jutellaan vähän aikaa, sitten vilkuillaan kelloa, että koska kehtaa lähteä.

En mene enää ikinä.

Älä menekään ,mutta älä lahjokaan.

Just tuota on, että silloin kelpaa ja kutsutaan kun lahjat kiiluu silmisä- eli mistä vaan niitä nyt voisi saadakin.

Samoin kummit kokee tätä. Kummia ei muisteta ei Jouluna ei  hänen merkkipäivinään, ei kiitosviestiä-korttia vaikka kummilapsi saanut lahjan.

ja nyt alkaa olla , että mikään ei riitä- kovat vaatimukset.

Just 2vko sitten kuulin näistä yo juhlien  äiti- tytäs  ja ehdot naureskellen, että minit on 500e  millä heille pääsee sisälle edes!!!!!!!!!!!!!!!

Monella nettona jää toi kk elämiseen, ai luovutan sen heille jotta   sa palan kakkua.

Nyt on niin paljon työttömyyttäkin ja hätä perheissä  monella tapaa. Mutta  aika varkas pitää olla että ei edes oma penska, niin voi antaa noin vain se 500 " sisäänpääsystä"

No ei taida penkit täyttyä noilla tyypeillä, noilla vaateilla.

Kaikkea kivaa niille joilla on järkeee- moikka

Vierailija
88/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan ylioppilasjuhliin tapana lähettää kutsu? Ei siis voi mennä, jos ei ole kutsuttu? Lahja pitää kuitenkin antaa, vaikka ei ole kutsuttu. Tunnustan, että olen hieman tietämätön juhlaetiketeistä, ja miten minun lähisukulaisena tulisi toimia. 

Juhliin kyllä- Kutsu. Ja kutsussa pyydetään vahvistamaan x pv mennessä tulevatko. Kutsussa voi aina  tuoda esille toiveita- kuten ns pikkulapsettomat juhlat, ei lahjoja tai lahjat hyväntekeväisyystilille, ei kukkia tai vain kukkia. Juhlan luonne myäs- onko reteemmät rantabileet  vai kutsu ravintolaan, kotiin jne. 

Emäntien hyvä teitää juhlavieraiden määrä- se vaikuttaa tarjottavien märään.

Tuo yllätysvieraana kuokkimaan meno ei fiksua.

Vierailija
89/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo juhlissa käväistään onnittelemassa, ei siellä viivytä pitkään. Vieraat tulevat ja menevät. Kaikki eivät edes kahvittele, jos tiedossa viidet yo juhlat.   Ylioppilailla on sitäpaitsi omat karkelot, johon  kuitenkin siirtyvät. Eli en pitäisi ihmeellisenä, ettei matkojen päästä tulla.

Vierailija
90/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kun muistitte olemassa oloni näin monen vuoden jälkeen, mutta valitettavasti olen estynyt tulemaan paikalle. 

Vierailija
91/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mo onhan yo juhlat nuorelle tärkeitä, mutta että ulkomailta tulisi  juhliin, joissa yleensa viivytään korkeintaan tunnin verran. Ja sitten toisiin juhliin. Nuoret poistuvat omiin juhliinsa jo alkuillasta.  En moiti , jos jättäisi tulematta hankalien työjärjestelyiden tai pitkien matkojen takia.

Minä en moittisi vaikka ei ole mitään esteitä. Turhan pitkä matka tulla juhliin. 

Vierailija
92/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletettavasti uusi ylioppilas jää vaille lahjoja, joita noinkin läheiset sukulaiset olisivat antaneet? Ikävää. Näin myöhäisessä vaiheessa voi olla vaikeaa värvätä paikalle muita vieraita, mutta kannattaa kokeilla sitäkin. Vaikka sitten tunnustamalla reilusti, että odottamanne vieraat eivät ole tulossa ja toivotte edes jonkun tulevan, jotta tuntuisi juhlalta. Jos kutsuvieraat asuisivat Suomessa, olisin epäillyt syyksi rahapulaa. Monilla ei Suomessa ole tällä hetkellä rahaa matkalippuun ja lahjaan. Etenkin kun nettipalstoilla joskus ihmiset haukkuvat saamiaan vaatimattomia lahjoja.

Ai ulkomailla asuvilla ei ole rahapulaa tai talous tikoilla ja matkat joudutaan tekemään  hyvin suunnitellusti- ehkä hehkeimpään kesäaikaan vasta ja voi ollakin pidempään.

Nyt on suurtyöttömyys Suomessakin- moni perhe kipuilee tämän kanssa. Mutta hyvä puoli siinä,  että juhlaperhe- ei tarvitse miettiä tarjottavia ja pähkäillä miten  halvimmilla ja minkä verran ne rohmuaa juhlapöydästä--- teillähän on varaa nyt ravintolaan ydinperheen kesken- ei men hermot rouvallakaan.

Ja toi kakkoslistan tyyppien kutsu- ei ei ja EI!

Joku kehottaa oikein sanomaan kakkostyypeille-  kun ne kutsutut ei pääse, niin myö halutaan edes jotain vieraita- arvaa miltä heistä tuntuu.

Olen siis täytevieras ja multa odotetaan lahjaa.

Sano sitten, että ei tarvitse tuoda mitään, ei kukkaa, ei lahja- kunhan täytät meidän penkit.

Ja työttömien ruokalastakin saa noita täytevieraita- 

Vierailija
93/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITKUN PIPANAT KUN EIVÄT TULE, NYYH NYYH ..

Mun synttärit, 2 lähiomaista ei edes onnittele viesteilillä.

PAITSI SILLOIN KUN "TARVITSEVAT" jotain..

Vierailija
94/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut kutsuja että voisi niistä kieltäytyä. Jotkut on niin suosittuja että pitää oikein valita minne menee. Tasan ei käy. 

Vierailija
95/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat nuorelle ihmiselle ainutkertaiset juhlat. 

Luepa nyt tarkuudella kaikki mitä täällä on sulle vastattu.  Jotain et nyt vaan ymmärrä!!!!!!!! Sisäistä mitä täällä sanotaan. Menkään  omalla sakilla huippu raflaan- jää rahaa siihen kun himassa ei tarvii duunaa juhlatarjottavaa viivottimella laskien. ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
96/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin yleistä, että ihmisiä ja tapahtumia pidetään varalla, jos ei mitään parempaakaan ilmaannu tai jos silloin huvittaa ylipäätään lähteä. Kiitos kaiken voimaantumispuheen siitä, että sinä päätät itse mikä vie sinulta energiaa ja mikä tuo sitä. Jätä pois kaikki energiaa syövä elämästäsi. Se on sitten johtanut siihen, että kukaan ei enää osallistu mihinkään jos ei haluu. Enää ei voi oikein ajatella niinkään, että menee sinne paljon porukkaa kuitenkin, että ihan sama jos me jäämme pois. Pahinta on, että tämä näkyy nuorison kohdalla joskus jopa työelämässä. Ei ole velvollisuuksia, on vain oikeuksia.

Ehkä kulttuuri on taas menossa vähän takaisin sinne suuntaan, että asioita pitää elämässä tehdä myös kohteliaisuudesta tai velvollisuudesta, vaikkei niin huvittaisi. Ehkä opitaan taas ajattelemaan enemmän sitä, että osallistuminen on tärkeää kutsujalle, ja se riittää syyksi mennä.

Unohtamatta sitä, että juhlat nyt eivät lähtökohtaisesti ole ainakaan tarkoituksella mikään pahan mielen tilaisuus. Paitsi ehkä hautajaiset, joista taannoin eräs vainajan sukulainen kieltäytyikin sanoen, ettei hän yleensä oikein tykkää niistä, eikä siksi osallistu.

Vierailija
97/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettynyt siihen, ettei sukulaisnuorelle järjestetä lainkaan minkäänlaisia juhlia. Taustalla riitainen avioero ja toisen puolen sukua, johon itse kuulun, systemaattinen mustamaalaaminen.  Olen tilanteesta pahoillani, koska itse olen vuosia yrittänyt kohentaa välejä joka suuntaan. Surullista, minkälaisen mallin nuori saa aikuisilta. Tai ns. aikuisilta.

Vierailija
98/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kehottaa oikein sanomaan kakkostyypeille-  kun ne kutsutut ei pääse, niin myö halutaan edes jotain vieraita- arvaa miltä heistä tuntuu. 

No itse asiassa minä olen ihan mielelläni tuollainen kakkostyyppi. Kai se johtuu siitä, että elämäni on tällä hetkellä ihan tasaisen seesteistä, eikä ole sillä tavalla tarvetta kuulostella olojaan ja loukkaantumisen aiheitaan. Esim. nyt lauantaina sattuu olemaan vapaapäivä, joten jos joku tuttu kertoisi pahasta mielestään, kun ei juhlavieraita tulekaan, voisin hyvinkin mennä paikalle. Ei se nyt varmaan elämäni kurjin parituntinen olisi. 

Vierailija
99/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ei vaan ole kiinnostuneita näistä juhlista. Juhlikaa perheen ja lapsen kavereiden kanssa.

Vierailija
100/165 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden peruskoulun loppumisen vuoksiko pitäisi ulkomailta matkustaa Suomeen tuomaan rahaa lahjaksi? Tuollaiset juhlat ovat yhtä tyhjän kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän